PDA

View Full Version : Uudestisyntyneen kristityn unet?

Matteus
13-04-11, 21:20
Mikä avuksi tai miten suhtautua jos unimaailmaa hallitsee pimeys, ahdistus ja saasta?

Kuitenkin hereillä oloa hallitsee Pyhän Hengen hedelmät.

Muistaakseni Raamattu jossain kohdin mainitsee unen sisällöstä ja sen hallitsemisesta jotain?

Matteus
13-04-11, 21:25
Sananl. 20:13

Älä unta rakasta, ettet köyhtyisi; pidä silmäsi auki, niin saat leipää kyllin.

Saarn. 5:7

Sillä paljot unet ovat pelkkää turhuutta; samoin paljot puheet. Mutta pelkää sinä Jumalaa.

Vielä oli jossain maininta uneen liittyvästä että "hallitkoon untasi valkeus" tai yms....

Matteus
14-04-11, 00:43
Niin tämä on siis esitetty kysymys(?)merkein et saa vastata. :D

Mitä mieltä?
Miksi uskova ei saa lepoa yöllä?
Miksi unet vaivaa?
Miksi rukous ei usein auta?
Miksi usein kuulee unessa kohdanneen kauhua?
Miksi unet ahdistaa?
Miksi unet painostaa?
Miksi uskova näkee haureellisia unia?
Miksi uskova näkee kuoleman unia?
Miksi uskova saatta tuntea hyökkäyksiä unessa?
Miksi uskovaa saatetaan kuristaa unessa?
Mikähän tämän unimaailman salaisuus on?
Miksi Jumala ilmestyy unissa?
Onko uni tuleva todellisuus?
Onko nykyinen uni varjo tulevasta?
Onko unimaaimassa seikkaileminen syntiä? (selkouni)

Lydia
14-04-11, 00:57
En sinusta osaa sanoa, mutta olen kuullut että mielialalääkkeet saattavat vaikuttaa hyvin paljon uniin.
Stressi, pelot, ahdistus..ei uskovakaan näistä ole aina vapaa, meillä on monenlaisia elämänvaiheita.
Liha sotii henkeä vastaan kaiken aikaa.

kirjoittaja
14-04-11, 01:00
unet on unia, ei niistä kannata taakkaa kantaa niin kuin ajatuksiakin tulee ja menee eikä niistä kannata ottaa synnin taakkaa.

Matteus
14-04-11, 01:10
unet on unia, ei niistä kannata taakkaa kantaa niin kuin ajatuksiakin tulee ja menee eikä niistä kannata ottaa synnin taakkaa.

Usein olen yrittänyt siirtää syrjään pahoja unia mutta ne luo ja tuo sellaisen masennuksen koko päivään ja syrjäyttää sen ilon minkä Jumalan armo antaa jokaiseen päivään. Samaa on kokenut monet läheiset. Jumalan Sanan lupaukset on "kyllä" ja aamen, unien osalta olen joutunut pettymään, en saa rauhaa yöllä vaikka rukouksessa aloitan yöni.

Matteus
14-04-11, 01:12
En sinusta osaa sanoa, mutta olen kuullut että mielialalääkkeet saattavat vaikuttaa hyvin paljon uniin.
Stressi, pelot, ahdistus..ei uskovakaan näistä ole aina vapaa, meillä on monenlaisia elämänvaiheita.
Liha sotii henkeä vastaan kaiken aikaa.

Tulipa heti mieleen että kaksi tuttavaani jotka kokevat yöllä kauhuja on ollut samalla suuressa stressissä. hmm.. Silti sitä toivoisi että Jumala antaisi edes yöllä palvelijainsa levätä.

Soltero
14-04-11, 01:23
Minulla on samankaltaisia kokemuksia. Mutta olen oppinut máárátietoisesti taistelemaan ankeaa ta masentunutta tunnelmaa vastaan, joka silloin tállóin vallitsee heráámisen jálkeen. Joskushan unimaailma ja sen tunnelma ikáánkuin jáá páálle, vaikka on valveilla.

Useimmiten tunnelma menee pian itsestáán ohi, mutta jos ei mene, sanon jopa ááneen itselleni:
"En nuku enáá. Tuo juttu kuului uneen. Unet eivát ole edes totta."-
tai jotakin vastaavaa máárátietoista.
Olen siis opetellut hallitsemaan mielentilojani ja ajatuksiani.

Tietenkin aamurukous ja Raamatun lukeminen on tárkeáá, mutta koska unet saattavat olla aika sielullisia ja lihallisia, niiden játtámáá tunnelmaa vastaan voi taistella káyttáen aivan tavallista maalaisjárkeá ja henkisiá voimia.

Joskus joku uni on játtányt niin voimakkaan pelon tai jopa kauhun, ettá siitá vapautumiseksi pitáá káántyá oikein voimakkaasti Jumalan puoleen.
Sielunvihollinenhan voi yrittáá hyókátá unessa, mutta ei pysty valloittamaan uskovaa, joka on Jeesuksen veren suojeluksessa.
Mutta vihollinen voi uskotella, ettá nyt on jotakin kauhea tapahtunut tai tapahtumassa, ja yrittáá saattaa uskovan váárán pelon valtaan.
Siihen auttaa Jeesuksen puoleen káántyminen.

Mace
14-04-11, 01:25
Niin tämä on siis esitetty kysymys(?)merkein et saa vastata. :D

Mitä mieltä?
Miksi uskova ei saa lepoa yöllä?
Miksi unet vaivaa?
Miksi usein kuulee unessa kohdanneen kauhua?
Miksi unet ahdistaa?
Miksi unet painostaa?
Miksi uskova saatta tuntea hyökkäyksiä unessa?

Minä näin ihan kamalia unia elämäntilanteessa mikä oli hyvin rankka. Ihan vaan tavallinen lääkäri sanoi että se on stressireaktio.
Huomasin että psyyke oli ikäänkuin ylikuormittuu. Ne unet herättivät minut kauhun tunteeseen. Mutta se meni ohi kun aika kului ja kykenin käsittelemään asioita pikkuhiljaa.

Ihmisen mieli voi olla ylikuormittunut monesta syystä.

KalaÖljy
14-04-11, 01:57
Kun minulla oli voimakas stressikausi, joka meni yli voimien reippaasti, niin luotin Raamatun sanaan siitä että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi jotka Jumalaa rakastavat. Tuo Sanankohta tuli mieleen ja siihen nojasin. Niinpä nuo kaikki asiat vain ikäänkuin tyhjensivät kaikesta muusta paitsi Jumalasta. Ikäänkuin kuolin kaikelle muulle. Myös unet menivät pois samalla. Kipu surmasi siis kaiken mikä ei ollut uskosta, ja annoin sen mennä. Ihan kaiken joka oli ollut rakasta tässä maailmassa, vielä uskovanakin.
Pitkään aikaan en nähnyt yhtään unia, ainakaan en muistanut nähneeni, paitsi pari kertaa. Nuo unet olivat aika dramaattisia ja molemmissa olleet asiat tapahtuivat seuraavan vuorokauden aikana. Ne koskivat henkimaailman mustien olentojen hyökkäystä joka realisoitui fysikaalisessa todellisuudessa. Mutta niissä oli toimintatapa jota toistaen vaaratilanteet selvisivät loppujen lopuksi ihan hyvin.

TuomasE
14-04-11, 09:46
kyseli kaikenlaista
Miksi uskova ei saa lepoa yöllä? Miksi unet vaivaa?
Stressi ja ahdistus vaivaavat yölläkin. Mieti onko elämässäsi paljon stressiä ja yritä ratkaista sitä aiheuttavat asiat. Myös liika lakihenkisyys aiheuttaa stressiä ja ahdistusta.

Monet saavat stressiin ja ahdistukseen lievitystä uskosta ja uskonnollisista riiteistä. Aina nekään ei auta.

Miksi usein kuulee unessa kohdanneen kauhua? Miksi uskova saatta tuntea hyökkäyksiä unessa?
Koska evoluutiossa unet ovat kehittyneet keinoksi mielikuvaharjoitella vaaratilanteita, ja muuten yllättäviä tilanteita.

Miksi unet ahdistaa? Miksi unet painostaa?
Pelottavat jutu adistaa. Ei kannata nihin jäädä piehtaroimaan. Unet mene menojaan, unennäkiä perässä.

Siksi, että seksuaalisuus on merkittävä osa meitä. Jos se on tukahdetutettu nousee se pinnalle unissa.

Kuolema tai kuolemanvaara ovat pelottavia asioita ja niitä unissa yrität käsitellä.

Lihaksien toiminta on unessa estynyt ja se saattaa tuntua painon tunteena tai kuristamisena. Uniapnea voi myös aihettaa unia tukehtumisen tunnetta.

Mielikuvitus

Näemme myös monasti toiveunia.

Ei ole.

Ei ole.

Kai kristinuskon mukaan myös tietoiset synnilliset ajatukset ovat syntiä.

Mutta jos et pysty vaikuttamaan uniisi, et kai voi niistä olla vastuussa.

Selkounen avulla voivat jotkut ratkaista toistuvan painajaisen.

Pieneä näin usein painajaista katolta putoamisesta. Selkounolle ratkaisin sen oppimalla leijumaan tahdon voimalla unessa. -virnistys

Hannele
14-04-11, 09:52
Jumala puhuu unessä ja yöllisessä näyssä. Itse olen saanut selkeän sanoman, joka myös Raamatusta minulle osoitettiin. Uni ja Raamatun Sana olivat täydellisiä.
Minulla ainakin on lepo ja rauha yöllä. Rauhattomuus voi johtua niin monesta asiasta. Unet voivat olla myös päivän asioitten loppuun käsittelyä, enkä ihan usko että vihollinen siellä jatkuvasti möyhii. Uskon että kyseessä on nyt muusta kyse, toivottavasti unen näkijä ei ole tekemisissä henkivaltojen kanssa, kuten eräs henkilö joka näki joka paikassa "pikkupiruja". Meillä ei ole osuutta pimeyden tekoihin, ne lähtevät Jeesuksen nimessä ulos, enkä usko myöskään että ne kalvavat unessakaan toistuvasti. Joskus on kyllä itsellänikin ollut hyökkäyksiä, mutta niihin on ollut useinmiten järkevä selitys.

Hannele
14-04-11, 09:58
Kun minulla oli voimakas stressikausi, joka meni yli voimien reippaasti, niin luotin Raamatun sanaan siitä että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi jotka Jumalaa rakastavat. Tuo Sanankohta tuli mieleen ja siihen nojasin. Niinpä nuo kaikki asiat vain ikäänkuin tyhjensivät kaikesta muusta paitsi Jumalasta. Ikäänkuin kuolin kaikelle muulle. Myös unet menivät pois samalla. Kipu surmasi siis kaiken mikä ei ollut uskosta, ja annoin sen mennä. Ihan kaiken joka oli ollut rakasta tässä maailmassa, vielä uskovanakin.
Pitkään aikaan en nähnyt yhtään unia, ainakaan en muistanut nähneeni, paitsi pari kertaa. Nuo unet olivat aika dramaattisia ja molemmissa olleet asiat tapahtuivat seuraavan vuorokauden aikana. Ne koskivat henkimaailman mustien olentojen hyökkäystä joka realisoitui fysikaalisessa todellisuudessa. Mutta niissä oli toimintatapa jota toistaen vaaratilanteet selvisivät loppujen lopuksi ihan hyvin.

Stressin ja harmin alla yleensä ihminen nukkuu myös levottomasti ja unet ainakin itselläni ovat raskaita. Mutta kun illalla on tyyni ja rauha niin myöskin uneni ovat sitä. Uskon että monet stressinaiheuttajat ovat yksi laukaisijatekijä joka saattaa tulla pahanolona tai pahan näkemisenä esille. Jeesus on luvannut antaa meille levon ja rauhan. Eikä vihollisella ole osuutta jatkuvaan hyökkäykseen eikä häiriköintiin pahoilla eikä saastaisilla unilla. On hyvä tarkastella onko katsellut jotain elokuvia jossa saastaa tulvii silmiin ja sydämiin. Yksi tekijä voi myös olla tämä joka jatkuu sitten yöllä unessa.

Katselin ythä ohjelmaa netistä, ja yksi asia sieltä jäi minua vaivaamaan ja miten se sai minussa vallan miettimään kahden ihmisen elämää. Me emme aina ymmärrä mitä silmillmme ja korvillamme tallennamme myös tuonne pääkoppaamme joka askartelee vielä unessakin jatkumoo häiritsevällä tavalla.

Kannattaakin ensin miettiä mikä voisi olla se joka tuo häiritseviä asioita unimaailmaan. Ensinnäkin karsisin sellaiset josta voi saastaisuus levitä, televisio, netti jne. tämä lähinnä aloittajan kysymyksiin.

HelenaM
14-04-11, 10:21
Pahaa oloa ja ahdistusta aiheuttaneet, sydämessä ja mielessä (onko mieli sama kuin sydän) olleet väärät asiat ja pinttymät aiheuttivat minulle painajaisia ja muutenkin pelottavia unia. Siis sen jälkeen ne unet olivat, kun olin uudistunut uskossani ja päässyt takaisin Jumalan tielle nuoruudessani. Jumala käsitteli ja prosessoi näitä asioita vuosikausia ja sisäinen maailmani oli kaikinpuolin sekasortoinen ja unet liittyivät näihin vaiheisiin. Mutta en ollut siinä yksin. Myrskyn piti pauhata, asioiden piti tulla ilmi ja valoon, jotta Jumala voisi niistä vapauttaa. Kohdallani tällaiset kokemukset.

Lemmikki
14-04-11, 10:25
Unet tosiaan heijastaa alitajuntaa, stressiä ja pelkoja. Eli sielun "tilaa". Hengessä voi olla silti raitis koska henkemmehän on syntynyt Jumalasta.

Itse ajattelin jossain vaiheessa, että on väärin olla täällä foorumilla koska usein näen sen jälkeen painajaista. Saattaa olla oikea toteamus :o ?? Henkivallat täällä riehuu ja ahdistaa, uskovilta saa kerjätä välittämistä ja rukoustukea niin onhan se jo väärin!

Myös sopii miettia muita asioita mitä harrastaa päivän mittaan (TV, kirjat, harrastukset) ja onko kotona "pahoja esineitä". Okkultismista kertovia kirjoja jne. Voihan uskovakin olla väärällä tavalla utelias noiden asioiden suhteen vaikka ei niitä harrastaisi.

Ilmestyskirja 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
21 Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
22 Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
23 ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.
24 Mutta teille muille Tyatirassa oleville, kaikille, joilla ei ole tätä oppia, teille, jotka ette ole tulleet tuntemaan, niinkuin ne sanovat, saatanan syvyyksiä, minä sanon: en minä pane teidän päällenne muuta kuormaa;
25 pitäkää vain, mitä teillä on, siihen asti kuin minä tulen.

Lemmikki
14-04-11, 10:26
Unohdin mainita lapsuuden traumat, joista Jumala haluaa parantaa.

Matteus
14-04-11, 12:13
Minulla on samankaltaisia kokemuksia. Mutta olen oppinut máárátietoisesti taistelemaan ankeaa ta masentunutta tunnelmaa vastaan, joka silloin tállóin vallitsee heráámisen jálkeen. Joskushan unimaailma ja sen tunnelma ikáánkuin jáá páálle, vaikka on valveilla.

Useimmiten tunnelma menee pian itsestáán ohi, mutta jos ei mene, sanon jopa ááneen itselleni:
"En nuku enáá. Tuo juttu kuului uneen. Unet eivát ole edes totta."-
tai jotakin vastaavaa máárátietoista.
Olen siis opetellut hallitsemaan mielentilojani ja ajatuksiani.

Tietenkin aamurukous ja Raamatun lukeminen on tárkeáá, mutta koska unet saattavat olla aika sielullisia ja lihallisia, niiden játtámáá tunnelmaa vastaan voi taistella káyttáen aivan tavallista maalaisjárkeá ja henkisiá voimia.

Joskus joku uni on játtányt niin voimakkaan pelon tai jopa kauhun, ettá siitá vapautumiseksi pitáá káántyá oikein voimakkaasti Jumalan puoleen.
Sielunvihollinenhan voi yrittáá hyókátá unessa, mutta ei pysty valloittamaan uskovaa, joka on Jeesuksen veren suojeluksessa.
Mutta vihollinen voi uskotella, ettá nyt on jotakin kauhea tapahtunut tai tapahtumassa, ja yrittáá saattaa uskovan váárán pelon valtaan.
Siihen auttaa Jeesuksen puoleen káántyminen.

Kiitos jaetusta kokemuksesta, tiedät siis juuri mistä minä puhun. Sanoistasi on varmasti hyvä apu. Siunausta!

Matteus
14-04-11, 12:16
Miksi uskova ei saa lepoa yöllä? Miksi unet vaivaa?
Stressi ja ahdistus vaivaavat yölläkin. Mieti onko elämässäsi paljon stressiä ja yritä ratkaista sitä aiheuttavat asiat. Myös liika lakihenkisyys aiheuttaa stressiä ja ahdistusta.

Monet saavat stressiin ja ahdistukseen lievitystä uskosta ja uskonnollisista riiteistä. Aina nekään ei auta.

Miksi usein kuulee unessa kohdanneen kauhua? Miksi uskova saatta tuntea hyökkäyksiä unessa?
Koska evoluutiossa unet ovat kehittyneet keinoksi mielikuvaharjoitella vaaratilanteita, ja muuten yllättäviä tilanteita....
-virnistys

Kiitos laajuudeltaan kaiken kattavasta vastauksestasi. Kaikkeen en pysty yhtymään esim. tarinat evoluutiosta yms muu epäuskoinen mutta muuten kiitos.

Matteus
14-04-11, 12:29
....mitä harrastaa päivän mittaan (TV, kirjat, harrastukset) ja onko kotona "pahoja esineitä". Okkultismista kertovia kirjoja jne. Voihan uskovakin olla väärällä tavalla utelias noiden asioiden suhteen vaikka ei niitä harrastaisi...

Hyvää pohdintaa, en omista tv:tä laisinkaan ja rajoitan myös netin käytön asiasivuille. Iltalehti on yksi paheista mistä pitäisi päästä eroon. Siellä uutiset päivittyvät suurella nopeudella ja laajasti, se pitää minut kiinni siinä juorusontalehdessä... Kirjallisuudesta 95% luen Raamattua ja 5% on vanhoja hyviä mm. Niilo Yli-Vainion kirjallisuutta ja muuta vastaavaa.

Okkultismia en ole harrastanut ikinä enkä hyväksy sitä missään muotoa. Mutta nyt kun sanoit tuli mieleen, että me vaimon kanssa anoppilassa kyläillessämme näimme painajaisia ja ahdistavia unia kunnes huomasimme, että siellä oli seinille eripuolilla taloa ripustettuna Turkista tuotuja okkultistisia "devileye"(http://thomashawk.com/2007/05/to-avert-devil-eye.html) koruja. Kun hävitimme ne unet loppuivat.

Mutta nyt talossamme ei kyllä ole mitään sellaista, jos "Rami Kivisalon - Gagsterin testamentti" kirjaa ei lasketa. :D

TuomasE
14-04-11, 12:55
Kiitos laajuudeltaan kaiken kattavasta vastauksestasi. Kaikkeen en pysty yhtymään esim. tarinat evoluutiosta yms muu epäuskoinen mutta muuten kiitos.

Ei tarvitse olla samaa mieltä. Kerroin miten itse ajattelen noiden asioiden olevan. :)

Ei muuten ole ollut painajaisia pitkään aikaan... Seksiunia joskus, nekin kivoja, vaimo vain unissakin mielessä. -sydan

Matteus
14-04-11, 13:14
Ei tarvitse olla samaa mieltä. Kerroin miten itse ajattelen noiden asioiden olevan. :)

Ei muuten ole ollut painajaisia pitkään aikaan... Seksiunia joskus, nekin kivoja, vaimo vain unissakin mielessä. -sydan

Eihän sitä kehässä iskuja vaihdeta jos ollaan vastapelurin kanssa samalla puolella. Loppujen lopuksi se suhde koituukin kuolemaksi.

Mutta minun onneni on olla lähellä Jumalaa, minä panen turvani Herraan Jumalaan.. Jumalan läheisyys on minulle hyväksi.

Rukoilen että saatte pelastua vaimoisi kanssa ja yhdessä palvella Jeesusta meidän Herraamme. Hän pelastaa meidät linnustajan paulasta.

Varpunen
14-04-11, 13:21
Mikä avuksi tai miten suhtautua jos unimaailmaa hallitsee pimeys, ahdistus ja saasta?

Kuitenkin hereillä oloa hallitsee Pyhän Hengen hedelmät.

Muistaakseni Raamattu jossain kohdin mainitsee unen sisällöstä ja sen hallitsemisesta jotain?

Jos minulla alkavat unet "häiritä" alan Raamatunlukukamppanjan.
Lisään UT:n lukemista ja ahmin Sanaa itseeni.
Tarkoitan siis tavallisen Raamatunluvun lisäksi.
Jumalan rauha Sanan luvun ja rukouksen kautta varjelee mielemme ja ajatuksemme
Jeesuksessa Kristuksessa
ja Jumalan Henki pitää meistä huolen nukkuessammekin,
mutta joskus henki tarvitsee lisää "ruokaa".

Tämä on minulla ainakin ollut toimiva lääke häiritseviä unia vastaan.

Unet ovat silti vaan unia, mutta ymmärrän kun ne alkavat kiusaamaan.

TuomasE
14-04-11, 13:38
Eihän sitä kehässä iskuja vaihdeta jos ollaan vastapelurin kanssa samalla puolella.
Kiitos vaan hakkukumisesta taas. :mad: Minä asiallisesti vastasin ja tätä saa silmilleen.
Hohhoijaa....

Hannele
14-04-11, 13:42
Haukkuminen? luulen että tässä oli asian toteaminen eikä haukkuminen. Olet aika herkkä Tuomas, otat kaikki asiat syytöksinä, haukkumisina, kestä nyt sinäkin joskus vähän enemmän ;)

TuomasE
14-04-11, 13:47
Haukkuminen? luulen että tässä oli asian toteaminen eikä haukkuminen. Olet aika herkkä Tuomas, otat kaikki asiat syytöksinä, haukkumisina, kestä nyt sinäkin joskus vähän enemmän ;)

No kyllä aivoon ottaa kun päin näköä paholaisen kätyriksi haukutaan. Vaikkakin kauniisiin sanakäänteisiin kätketysti.
Kun itse on juuri kirjoittanut asiallisen sovinnollisesti. Heti lyödään. Ei kannattaisi näköjään ollenkaan herpaantua, vaan aina muistaa millaisia uskovat lopulta kuitenkin ovat.

En ole minkään pahuuden kanssa "samalla puolella". Vastustan pahuutta. Että älä sinäkään puhu mitään "toteamisesta".

Hannele
14-04-11, 13:49
Älä nyt hyvä ihme ota pulttia kun et usko edes saatanaan etkä Jumalaan miksi kiivastua ollenkaan mihin ei usko.

TuomasE
14-04-11, 13:51
Älä nyt hyvä ihme ota pulttia kun et usko edes saatanaan etkä Jumalaan miksi kiivastua ollenkaan mihin ei usko.

En uskokaan, mutta hakkumista on sanoa, että olen samalla puolen sellaisen kanssa joka mielettän pahuudeksi.

Se, että en ole uskova, ei oikeuta haukkumaan pahuuden kanssa "samalla puolella" olevaksi.

Matteus
14-04-11, 15:06
No kyllä aivoon ottaa kun päin näköä paholaisen kätyriksi haukutaan. Vaikkakin kauniisiin sanakäänteisiin kätketysti.
Kun itse on juuri kirjoittanut asiallisen sovinnollisesti. Heti lyödään. Ei kannattaisi näköjään ollenkaan herpaantua, vaan aina muistaa millaisia uskovat lopulta kuitenkin ovat.

En ole minkään pahuuden kanssa "samalla puolella". Vastustan pahuutta. Että älä sinäkään puhu mitään "toteamisesta".

TuomasE, totuus on että Jumala on olemassa. Kun kiellät Hänet teet sen omaksi vahingoksi. Jeesus sanoo Raamatussa, että joka ei minun kanssani kokoa se hajottaa. Eli joka ei ole Jumalan puolella on Häntä vastaan. Tässä totuuden valossa sinä puheittesi todistuksen mukaan olet Jumalaa vastaan, Hänen vastustajansa puolella. Raamatun mukaan sinut on kahlittu toteuttamaan sielunvihollisen tahtoa ja se on suuri valhe elämässäsi johtaen ikuiseen kuolemaan.

Anteeksi pyyntö loukkauksesta mutta toivon että tämä loukkaantumisesi johtaa sinut elämän tielle palvelemaan elävää Jumalaa.

Jeesus on uskollinen loppuun asti ja rakastaa sinua kuollen sinunkin syntiesi tähden, saat ne anteeksi uskomalla ristillä tapahtuneeseen sovitustyöhön. vaikka miten pilkkaatkin saat kaiken anteeksi heti kun pyydät. Ajattele miten suurta armoa.

Siunausta!

Matteus
14-04-11, 15:29
En uskokaan, mutta hakkumista on sanoa, että olen samalla puolen sellaisen kanssa joka mielettän pahuudeksi.

Se, että en ole uskova, ei oikeuta haukkumaan pahuuden kanssa "samalla puolella" olevaksi.

Kumman puolella sitten olet? Iloitsen jo ennalta siitä TuomasE että olet ehkä Jumalan puolella koska sydämesi todistaa että kaikenlainen hyvyys on Jumalasta ja Hänen armoaan. Kutsun sinua, tule tähän joukkoon joka on jo voittanut kaiken pahan kulkien kohti ikuista elämää, iloa ja autuutta. Lähde tähän joukkoon sillä se koituu sinulle iankaikkiseksi hyväksi. Jeesuksen kautta kuoleman valta väistyy elämästäsi kertaheitolla ja olet pelastettu. Halleluja!

toivo
14-04-11, 16:06
Uudestisyntyneen kristitynkin unet rakentuvat kaikkien, koko elämän aikana kerääntyineiden, kokemusten pohjalta.
Toistuvien piinaavien painajaisten taustalla saattaa olla joku ikävä elämän aikana koettu asia.
Toisaalta joskus unet ovat täysin absurdeja ja ei voi kuin ihmetellä oman alitajunnan liikkeitä.

Annan tällaisen vinkin jos koet toistuvia samankaltaisia painajaisunia.
On mahdollista huomata unessa olevansa unessa. Siihen on ihan jopa jotain tekniikoita miten sitä voi harjoittaa.
Jos näissä toistuvissa ahdistavissa unissa on aina joku sama asia, niin opettele tunnistamaan se ja ehkä huomaat joskus olevasi unessa. Silloin on mahdollista hallita jonkin verran unta ja muuttaa unen kulkua mukavampiin asioihin.

Olen itse joskus tällaisessa niin kutsutussa selkounessa rukoillut Jumalaa. Voi vieköön, että miten voimallisesti Jumalan rakkauden olenkaan silloin kokenut. :)

Rukoillaan, että unesi muuttuisivat mukavammiksi. Myö kuitenkin uneksitaan iso osa elämästämme ja on ikävää jos se puoli elämästä menee ikävissä merkeissä. :(

Jos unet alkaa olla niin ikäviä, että ne haittaa elämää niin kannattaa varmaan harkita jossain vaiheessa jo jonkinlaista ammattiapua.

Lemmikki
14-04-11, 16:10
Tosiaan, unessa voi jotenkin tiedostaa olevansa unessa ja oivaltaa että voi siinäkin pyytää Jeesusta avuksi. Joskus olen sellaisessa tapauksessa saanut heti herätä pois tuosta painajaisesta.

toivo
14-04-11, 16:18
Tuntuu, että unien merkitystä väheksytään. Sanotaan vain: untahan se vain oli. Uni ei ole todellista, vaan kokemukset syntyy meidän aivoissa. Mutta ne kokemukset koetaan ihan todellisesti. Juuri tuollaisissa unissa, joissa on huomannut olevansa unessa on voinut huomata sen, että unessa todellakin näkee, tuntee, kuulee, haistaa ja maistaa aivan kuin hereilläollessa. Todellisuus saattaa vaikuttaa aivan samalta kuin oikea hereillä koettu maailma.
Joten unia ei kannata kuitata vain tuolla fraasilla.
Aloittajakin mainitsi, että paha uni saattaa pilata koko päivän.

Ikävä kehuskella, kun toinen kertoo noin ikävistä unista. Mutta minä taas viimeyönä olin jollain käsittämättömän kauniilla rannalla, ja menin uimaan läheisteni kanssa lämpimään turkoosiin kristallinkirkkaaseen veteen. Pieni aavistus kävi myös, että voisikohan olla unta, mutta oli niin ihanaa etten jaksanut sitä edes pohtia. Tuohon heräsin aamulla ja on ollut koko päivän mukava mieli ja aina välillä tulee tuo kokemus mieleen tuolta ihanalta rannalta. (On minulla niitä päivän pilaavia painajaisiakin)

Mutta unet on aika merkittäviä siis.

Anmari
14-04-11, 16:22
..........:)

http://www.youtube.com/watch_popup?v=6iK0Miq2xNo&vq=medium

toivo
14-04-11, 16:27
Jos taivasta ja helvettiä pitäisi yrittää kuvitella, niin avuksi ottaisin kokemuksia unistani.

Joskus lapsena erityisesti kuumeisena koin sellaisia käsittämättömiä abstrakteja unia, joihin liittyi pohjaton ahdistus ja kauhu. Monesti niissä oli jotain suurta ja pientä, mikä sai selittämättömällä tavalla aikaan tuon kauhun. Jollain lailla tunteeseen liittyi myös kokemus kuolemasta ja katoamisesta. Vielä herättyä olin ihan hysteerinen jonkin aikaan vaikka en mitenkään järjellä voinut tavoittaa syytä.

Joskus taas kokee tuollaisia ihania unia, missä on jossain kauniissa luonnonläheisessä paikassa. Kaikki on erittäin kirkasta ja kaunista. On tosi rauhallinen ja onnellinen olo.

Soltero
14-04-11, 16:37
Kun olin páássyt eroon alkoholistisesta viinan ja korvikkeiden juomisesta, náin parin ensimmáisen vuoden aikana silloin tállóin unen, jossa tiesin olevani AA-lainen, jonka ei enáá tarvitse juoda, mutta kuitenkin join. Koin unessa voimakasta pelkoa ja ahdistusta siitá, ettá olen repsahtanut juomaan.
Kun herásin, tuo ahdistus jái helposti páálle.
Tunnelma oli aivan samanlainen kuin jos olisin oikeasti alkanut uudelleen juoda- vaikka kertaakaan en ole repsahtanut sen jálkeen, kun Herra vei minut AA:han 10 vuotta sitten.

Tajusin jossakin vaiheessa, ettá sielunvihollinen yritti tuolla tavalla saada minut juomaan, siis muka poistamaan unessa syntynyt ahdistus tutulla vanhalla tavalla: humaltumalla.
Saatana hyókkási erikoisen voimakkaasti siksi, ettá tiesi, ettá hánen vihollisensa Jumala on vapauttanut minut viinasta.
Vihollinen káytti tietysti muitakin konsteja saadakseen minut juomaan, mutta unet olivat yksi niistá.
En usko, ettá unet sinansá tulivat Saatanalta (olenhan Jeesuksen oma), mutta heráámisen jálkeinen ahdistus oli varmasti vihollisen aiheuttamaa.
Náitá unia ei enáá ole ollut vuosiin.

Anmari
14-04-11, 16:38
Eihän sitä kehässä iskuja vaihdeta jos ollaan vastapelurin kanssa samalla puolella. Loppujen lopuksi se suhde koituukin kuolemaksi.

Jos siis näkee painajaisia, ei se ole merkki siitä, että Jumala olisi hylännyt tai ettei ihminen olisi uskovainen. Vastustaja vaan iskee nyrkillä...ja puolustautua voi lukemalla Raamattua.

Matteus
14-04-11, 17:49
Tuntuu, että unien merkitystä väheksytään....
....Mutta unet on aika merkittäviä siis.

Kiitos syvistä ajatuksista ja omien unikokemusten jakamisesta. Olen samaa mieltä että unia ei pidä väheksyä ja kuitata niitä kevyellä letkautuksella.

"Jos taivasta ja helvettiä pitäisi yrittää kuvitella, niin avuksi ottaisin kokemuksia unistani."

Näin juuri, esim. unihalvaus kokemus on minusta aika helvetillinen kokemus, sen kertoo jo yleisenä oireena mainittu "pahan läsnäolo". Kun taas on kohdannut kuolleen läheisen unessa on saanut riemuita vuolain kyynelin aivan suoraan sanoen pää märkänä itkien, sellaista taivaallista iloa ja jälleennäkemisen riemua. Unessa kokemukset eivät monestikaan ole vain pehmoisia unikokemuksia vaan ne ovat usein paljon suurempia kuin hereillä tuntemat surut ja ilot.

Siksi esitinkin kysymyksen "Onko unet varjo tulevasta?"

Matteus
14-04-11, 18:02
....Koin unessa voimakasta pelkoa ja ahdistusta siitá, ettá olen repsahtanut juomaan.
Kun herásin, tuo ahdistus jái helposti páálle....
Tunnelma oli aivan samanlainen kuin jos olisin oikeasti alkanut uudelleen juoda- vaikka kertaakaan en ole repsahtanut sen jálkeen, kun Herra vei minut AA:han 10 vuotta sitten.

Tajusin jossakin vaiheessa, ettá sielunvihollinen yritti tuolla tavalla saada minut juomaan, siis muka poistamaan unessa syntynyt ahdistus tutulla vanhalla tavalla: humaltumalla.
Saatana hyókkási erikoisen voimakkaasti siksi, ettá tiesi, ettá hánen vihollisensa Jumala on vapauttanut minut viinasta.
....

Kokemuksesi ja johtopäätökset niistä on todella samankaltaiset kuin minulla. Oman entisen elämän säröt tungetaan unen kautta mieleen..

Tästä johtuen olenkin liittänyt Raamatunkohdan tähän

Sananlaskut 4

23 Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.

ja

en muista/löytänyt kohtaa mutta "muista minua nuoruutesi päivinä ettei vanhuuden sairaudet ja murheet paaduttaisi sydäntäsi." tai jotain tuon kaltaista.

Eli ehkä sitä on rikkonut sydäntään niin rajusti ennen uskoontuloa että se aiheuttaa kipuilua vielä sydämessä ja näin vaikuttaa esimerkiksi uniin.

Anmari
14-04-11, 18:48
Tässä jakeita, jotka ovat vähän sinne päin, mitä Matteus tuossa muisteli:

Ja muista Luojaasi nuoruudessasi,
ennenkuin pahat päivät tulevat
ja joutuvat ne vuodet, joista olet sanova:
"Nämä eivät minua miellytä..."
Saarnaaja 12:1-2

TuomasE
14-04-11, 18:52
Kumman puolella sitten olet? Iloitsen jo ennalta siitä TuomasE että olet ehkä Jumalan puolella koska sydämesi todistaa että kaikenlainen hyvyys on Jumalasta ja Hänen armoaan. Kutsun sinua, tule tähän joukkoon joka on jo voittanut kaiken pahan kulkien kohti ikuista elämää, iloa ja autuutta. Lähde tähän joukkoon sillä se koituu sinulle iankaikkiseksi hyväksi. Jeesuksen kautta kuoleman valta väistyy elämästäsi kertaheitolla ja olet pelastettu. Halleluja!

En ole pahuuden puolella. Olenhan jo sanonut monta kertaa, eikö jo mene jakeluun?

En myöskään usko mihinkään yliluonnollisiin olentoihin, koska en ole saanut niistä mitään todisteita. JA ilman todisteita uskominen johonkin olisi epärehellisyyttä, siis pahuutta, jota vastustan.

Anmari
14-04-11, 19:06
..........

Matteus
14-04-11, 19:20
Tässä jakeita, jotka ovat vähän sinne päin, mitä Matteus tuossa muisteli:

Ja muista Luojaasi nuoruudessasi,
ennenkuin pahat päivät tulevat
ja joutuvat ne vuodet, joista olet sanova:
"Nämä eivät minua miellytä..."
Saarnaaja 12:1-2

Kiitos uskon ystävä, juuri tätä etsin.. :D

Lemmikki
15-04-11, 13:02
Tämän foorumin kirjoittajien tekstejä on kiva lukea ja myös Lemmikin tekstit ovat aina mielenkiintoisia. Vaikka ei sitä ole tullut henk.koht. sanotuksi. :)

http://www.youtube.com/watch?v=6iK0Miq2xNo

no, tuossa kommentissani ei kyllä ollut mitään kehumista -punastunut