PDA

View Full Version : Uskova ja seurustelu

Tavallinen
03-02-11, 16:08
Miten nykyään teidän mielestä Uskova nuori tai vanhempi jolla ei ole jostain syystä Puolisoa löytynyt tai on etsintä päällä, niin kannattaisi nämä asiat hoitaa, että ei itse kuitenkaan saastuttaisi itseään tai muuten käyttäytyisi tässä asiassa väärin suhteessa mitä Raamattu seurustelusta ennen avioliittoa opettaa?

Mitäs se Raamattu muuten opettaakaan voisi myös tähän liittää, jos tarpeelliseksi havaitaan.

Onko Uskova helppo nykyään löytää itselleen kumppania ja seurustella?
Miten näette onko vaaroja olemassa, jos aktiivisesti uskova hakee "partneria" niin sanotusta maailmasta ja sen keskuudesta?

Mitä muuta teille tulee mieleen aiheesta?

Rölli
03-02-11, 16:22
maailmasta löytää myös fiksuja ja järkeviä ihmisiä, jotka ymmärtää myös avioliiton tarkoituksen, joskus jopa paremmin kuin uskovat.

kynäilijä
03-02-11, 16:28
Miten nykyään teidän mielestä Uskova nuori tai vanhempi jolla ei ole jostain syystä Puolisoa löytynyt tai on etsintä päällä, niin kannattaisi nämä asiat hoitaa, että ei itse kuitenkaan saastuttaisi itseään tai muuten käyttäytyisi tässä asiassa väärin suhteessa mitä Raamattu seurustelusta ennen avioliittoa opettaa?

Mitäs se Raamattu muuten opettaakaan voisi myös tähän liittää, jos tarpeelliseksi havaitaan.

Miten näette onko vaaroja olemassa, jos aktiivisesti uskova hakee "partneria" niin sanotusta maailmasta ja sen keskuudesta?

Kannattaa pidättäytyä avioliiton ulkopuolisesta seksistä.
Jos seurustelee eikkarin kanssa, hän saattaa painostaa esiaviolliseen seksiin, vaikka tietäisi uskovan vakaumuksen.
Eikkari ei välttämättä hyväksy ja ymmärrä sitä, jos haluat elää täysillä Herralle, kun seurustelet hänen kanssaan.
Uskovan naisen ei ole helppoa löytää uskovaa puolisoa.
Uskovien miesten on helpompi löytää uskovainen puoliso, koska seurakunnat ovat naisenemmistöisiä.
Kehottaisin myös varovaisuuteen niitä, jotka menevät Kotisataman deittiin.
Kaikki siellä pyörivät eivät ole uskovaisia ja itselleni jäi sieltä huono kokemus, kun eräs ei-uskova mies alkoi viestitellä loukkaavia, rivoja tekstiviestejä
ja kun kieltäydyin tapaamasta häntä, vainosi mua eräänä lauantaina lukuisilla vihamielisillä ja omituisilla tekstiviesteillä...

Hugo Boss
03-02-11, 16:31

Eipä siinä uudestisyntyneellä sinkulla ole muuta mahdollisuutta kuin rukoilla Jumalalta voimaa säilyttää oma seksuaalinen puhtautensa ja koskemattomuutensa. Uudestisyntyneen sinkun tulee etsiä uudestisyntynyttä uskovaa aviopuolisoa rukoillen Jumalalta johdatusta, ja luottaa siihen, että Jumala aikanaan vastaa rukoukseen.

”Jumalan tahto on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä! Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa. Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa.”
(1Tess.4:3-5)

Hugo Boss
03-02-11, 16:48

Jumalan Sanan mukaan on tärkeätä, että tulevalla puolisollasi on sama usko kuin sinullakin. Tottelemattomat ja niskoittelevat asuvat kuivassa erämaassa.

”Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?”
(2Kor.6:14-15)

Debora
03-02-11, 17:05
Minusta puolisoa ei ylipäänsä kannata aktiivisesti hakea. Siinä on liikaa omavoimaisuutta. Muistattehan vertauksen miehestä, joka jahtasi perhosta, ei saanut sitä kiinni. Kun hän väsyneenä istahti, perhonen lensi hänen olalleen.
Jumala toimii usein tuolla tavalla, hän odottaa, että annamme ohjat Hänen käsiinsä, ja lopetamme lihallisen oman tahtomme täyttämisyrityksen.

teeri
03-02-11, 17:14
Toivottavasti Hugo on todella tuota mieltä, mitä kirjoittaa, eikä tee sitä muussa tarkoituksessa.

Diogenes
03-02-11, 17:46
Vaikea aihe. Yleensä ottaen en pidä kauniista ja sosiaalisista ihmisistä, jotka ottavat sen roolin että ovat Jumalan Pyhässä Johdatuksessa antaen Jumalan valita itselleen Juuri Sen Oikean Seurustelukumppanin, jonka Jumala on heille alunperin tarkoittanut, jotta seurustelu ja sitä seuraava avioliitto olisi täynnä pyhää avio-onnea ja sekä seksuaalista ja henkistä iloa

Samaan aikaan kun tällainen rahaton, teinicorollaton, keskiluokkaisten vanhempien rahallista tukea nauttimaton, askeettinen, tyylitajuton, melko epäsovinnaisia ajatuskuvioita harrastava ja epäsosiaalinen filosofi joutui laittamaan likaisen seuranhakuilmoituksen maalliseen deitti.nettiin

Jotain äärimmäistä julmuutta siinä on kun sellainen kaunis, nuori, 4. polven hellari joka saisi seurakunnasta milloin tahansa kenet tahansa varaamattoman alle 40-vuotiaan ukon ja suoraan sanottuna puolet varatuistakin ukoista, naureskelee meille epätoivoisille nettiseuraa hakeville surkimuksille vieläpä huomautellen jotain uskomme heikkoudesta.

Toki ymmärrän Deboran perusidean, paljon on ihmisiä jotka laittavat kaiken yhden kortin varaan mitään harkitsematta, mutta myös tällaista ääriasennetta valitettavasti tapaa usein.

Debora
03-02-11, 19:13
Silloin kun ihminen etsii jotain hampaat irvessä, hän ei yleensä löydä. Hän löytää sitten, kun rauhoittuu, ehkä jopa hyväksyy ensin sen ajatuksen, ettei tule saamaan sitä, mitä on etsinyt.

Rölli
03-02-11, 19:16
sama myös pitäis sit koskea muutakin. työ-, auto, talo, harrastukset ja lapset yms. täytyy myös itse nähdä vaivaa, tuskin kukaan soittaa kotiin ja tarjoaa työpaikkaa, ihmisellä on myös oma vastuu ja vaiva, voihan sitä tietty odottaa vaikka hautaan asti ja hyljätä perhe toiveet yms. mut onko se sit muka jumalan tahto, tuskin! järjen käyttö on myös noissa sallittua.

Mercedes
03-02-11, 19:41
Mites se olikaan..ei onni tule etsien vaan eläen.

Tavallinen
03-02-11, 21:08
Ahaa kiva, että täälläkin on oltu aktiivisia keskustelijoita.-aamen

anniina
03-02-11, 21:11
maailmasta löytää myös fiksuja ja järkeviä ihmisiä, jotka ymmärtää myös avioliiton tarkoituksen, joskus jopa paremmin kuin uskovat.

Amen, amen, amen, amen (yksi amen oli liian lyhyt)

Tavallinen
03-02-11, 21:16
Niih, mutta huomaatteko sanaa "joskus" mitähän se sana tarkoittaa ei siis kovin usein kaiketi sittenkään vai?

anniina
03-02-11, 21:20
Yleisesti ottaen, jos uskovat nuoret miehet eivät olisi niin nirsoja naisten suhteen, niin ei olisi sinkkuna elävää hellarimiestä olemassakaan.

sinikka
03-02-11, 21:22
Eikös sinkkunaisia ole enemmän keskimäärin?

Tavallinen
03-02-11, 21:30
Ai Anniina tarkoitatko, että minäkin olen vain nirso, kun olen sinkku poikamies vielä?:o

Diogenes
03-02-11, 21:34
Yleisesti ottaen, jos uskovat nuoret miehet eivät olisi niin nirsoja naisten suhteen, niin ei olisi sinkkuna elävää hellarimiestä olemassakaan.

Olen jyrkästi eri mieltä. Kolme vuotta olin aktiiviseurakuntalainen helluntaissa kun olin salskeimmillani nuoruusvuosina ja olisi kelvannut kuka tahansa jota kehtaa kavereille näyttää, ja se ei ole paljoa kaveripiiriäni kun muistelee (vai mitä Jees-mies tähän sanoo:D)

Silti kukaan tyttö ei koskaan vilkaissutkaan. En tiedä mistä johtuu. En ole mikään gigolo mutten myöskään rumilus, olen ujo, mutta hyvätapainen. Sikspäkkiurheilija ja lukumies, kunnianhimoinen mutta nöyrä. Kiltti ja naisia kunnioittava olen niin etten ole vertaistani vielä löytänyt, ja myös vastuuntuntoinen ja ahkera. Nykyinen vaimo (ja toivottavasti ainoa) sanoo että oikea löytö, mies joka ahkeroi kotona ja töissä ja elää vaatimattomasti ja laittaa omat harrastuksensa aina viimeiseksi perheen ja työn jälkeen. Innokas uskovainen myöskin, reissasin kavereiden autoissa lähetysjuhlilla ja vaikka mitä, eikä ainoastaan naisenhakureissulla (vaikka toki sekin mahdollisuus oli aina mielessä, mutta mulla nämä jutut ei ole koskaan in real life saletisti natsannut).

Jostain syystä tuntuu että sukujuurten puuttuminen helluntaissa oli se merkittävät tekijä. Olin myös tyhjätasku, yllättävää kyllä, sillä on merkitystä myös hengellisissä piireissä. Ei ollut asiaa leffaan ja mäkkäriin, ei tosin kiinnostustakaan sen puoleen.

Filosofiainnostukseni oli myös tietysti viimeinen niitti arkkuun. Kuka nyt haluaa poikaystävän jota joku Platon kiinnostaa enemmän kuin yhteinen etelänmatka Teneriffalle?

Ihmetyttää miten nöyryytin itseäni niin pitkään siinä piirissä, jossa en saa mainetta muuten kuin eksentrisenä hyypiönä. Kenties uskoontulo vain oli niin väkevä kokemus että sitä roikkui vuosikausia mukana vaikka olikin ulkopuolinen, eikä mulla oikeastaan suoranaista kritiikkiä ole tätä seurakuntaa kohtaan, parhaan ymmärryksensä mukaan porukka siellä toimi, eikä varsinaista hengellistä väkivaltaa esiintynyt, siis kyseisessä helluntaiseurakunnassa. Onneksi myöhemmin löysin vähän avarampiakin paikkoja... ja valitettavasti myös joitakin pimeämpiä, vaikkakin onneksi vain enemmän sivustakatsojana.

Mice
03-02-11, 21:56
2000-luvun alussa kävin paljon vapaaseurakunnassa. Ei juuri pahaa sanottavaa ihmisistä. Enkä sano tätäkään pahalla, mutta aika suoria kysymyksiä ja ehdotuksiakin tuli, vaikka kaikki tiesivät, että seurustelin.
"Vieläkö te kuitenkin seurustelette? Meinasitko kauan odottaa jos ei naisystäväsi tule uskoon? Haluatko tulla pelaamaan meille jotain?"

Täysin inhimillistähän se on. Ja kaikki taisivat lopulta löytää kumppanin ihan vapaistakin miehistä.

anniina
03-02-11, 22:09
Minusta puolisoa ei ylipäänsä kannata aktiivisesti hakea. Siinä on liikaa omavoimaisuutta. Muistattehan vertauksen miehestä, joka jahtasi perhosta, ei saanut sitä kiinni. Kun hän väsyneenä istahti, perhonen lensi hänen olalleen.
Jumala toimii usein tuolla tavalla, hän odottaa, että annamme ohjat Hänen käsiinsä, ja lopetamme lihallisen oman tahtomme täyttämisyrityksen.

Jos en mä olisi itse tehnyt tuon asian eteen töitä useita vuosia, kaikki mahdollisuudet huomioon ottaen: olisin sinkku vielä tänäänkin.

anniina
03-02-11, 22:14
Ai Anniina tarkoitatko, että minäkin olen vain nirso, kun olen sinkku poikamies vielä?:o

Sinä olet varmasti hyvä aviomies. Uskon, että sinulle on olemassa helluntaiseurakunnassa monta naista, voit valita heistä aviovaimon. Mars, mars, heti ensi sunnuntaina istut sopivan neidon viereen. Huomautat vaan, jotta tässähän sitä on vapaa paikka. Kokouksen jälkeen kysyt, lähtisikö neito seurakunnan sunnuntaikahville kanssasi. Jos seurakunnassasi ei ole kahvitusta, kysy tulisiko neito vaikka sunnuntai-iltana lähimpään mäkkäriin. Näin sen takia, että jengi ei näe teidän yhdessä lähtevän seurakunnasta. Sitten laitat tavoitteeksi häät ensi kesän konffan jälkeen.

Rölli
03-02-11, 22:17
Jos en mä olisi itse tehnyt tuon asian eteen töitä useita vuosia, kaikki mahdollisuudet huomioon ottaen: olisin sinkku vielä tänäänkin.

ja sit sais syyttää vanhana katkerana kääpänä jumalaa kun ei johdattanu koti ovelle puolisoa.

Tavallinen
03-02-11, 23:13
Kääpänä-virnistys

yksvaanmonista
03-02-11, 23:45
Mitäs sitten voi tehdä, jos käy niinkuin minun tapauksessa. Olen pyytänyt kohteliaasti vuosien mittaan naisia kahville, mutta heillä on aina kiirettä tai menoa. Tai ehdottavat, että ehkä joku kerta, mutta sitä ei koskaan tule..

Tavallinen
04-02-11, 00:12
Sinä olet varmasti hyvä aviomies. Uskon, että sinulle on olemassa helluntaiseurakunnassa monta naista, voit valita heistä aviovaimon. Mars, mars, heti ensi sunnuntaina istut sopivan neidon viereen. Huomautat vaan, jotta tässähän sitä on vapaa paikka. Kokouksen jälkeen kysyt, lähtisikö neito seurakunnan sunnuntaikahville kanssasi. Jos seurakunnassasi ei ole kahvitusta, kysy tulisiko neito vaikka sunnuntai-iltana lähimpään mäkkäriin. Näin sen takia, että jengi ei näe teidän yhdessä lähtevän seurakunnasta. Sitten laitat tavoitteeksi häät ensi kesän konffan jälkeen.

Heheh nauraaa tähän on hyvä päättää tämän päivän :d yritän muistaa neuvosi ;d

Diogenes
04-02-11, 12:44
Ehkä on niin, että kysyntä ja tarjonta eivät oikein kohtaa? Itse asiassa, olen melko varma että löytyy kasapäin uskistyttöjä, jotka olisivat kiinnostuneita kirjallisuudesta ja sivistyksestä vaikka itse olen pääasiassa nähnyt sellaisia, joiden filosofia pyörii MacDonaldin ja yksityisauton ympärillä. Miksi minun piti kaivaa oma, intellektuelleja asioita arvostava vaimoni netistä?

Toiset taas voivottelevat, kuinka tarjontaa on liiankin kanssa. Sekin on pahasta, koska on varmaa että kun ei ole tarvetta sitoutua yhteen kumppaniin vaan aina kun tuntuu pahalta voi ajatella että ei tämä olekaan se Herran tarkoittama juttu ja vaihtaa seuraavaan. Olen melko vakuuttunut siitä, että ihmisen ei ole hyvä saada liikaa tälläkään alalla. Eipä niillä, joilla riittäisi seurustelukumppaneita joka sormelle, tunnu varsinainen rakkauselämä olevan kovinkaan kummoista yleensä.

Hugo Boss
04-02-11, 15:44
Näyttää siltä, että helluntailaisteinit menevät aika nuorena naimisiin (siis he, jotka pääsevät naimisiin). He tutustuvat unelmien tyttöihin ja poikiin erilaisissa nuorten tapahtumissa, konfan pizzajonoissa, konfan nuorten pippaloissa ja niin edelleen. Parhaat viedään päältä jo tuolloin. Heille, jotka eivät pääse naimisiin tässä ensimmäisessä aallossa, niin he jäävät ulkopuolelle kuvioista, ja nuorina aikuisina tarjolla on enää niitä estyneimpiä mörköjä. Ja tähän kun vielä lisätään se, että muille kuin nuorille ei ole kunnon tilanteita hieroa tuttavuutta, niin syrjäytyminen avioliittomarkkinoilta uhkaa.

Normaalissa kokoustoiminnassa ei mitään erityisiä ihmissuhteita luoda. Helluntailaisteinit saavat nojailla toisiinsa nuortenilloissa, nuorille aikuisille se ei sopivaa käytöstä. Keski-ikäisillä sinkuilla puolestaan on käytännössä enää mahdotonta pokata uudestisyntynyttä uskovaa puhdasta tahratonta neitsyttä, joka ei olisi estynyt mörkö. Silloin täytyisi tyytyä eronneeseen, jo yhdynnässä toisen kanssa yhdeksi lihaksi tulleeseen kierrätyksessä olevaan uusiosinkkuun. Uuden testamentin valossa taas siitä seuraisi ongelmia, saako eronnut avioitua uudelleen.

Näyttää siis siltä, että mitä enemmän aikaa kuluu ja ikää karttuu, sitä vaikeampaa näyttäisi olevan uudestisyntyneitten sinkkujen asema olevan avioliittomarkkinoilla. Muuta mahdollisuutta ei näytä olevan kuin rukoilla Jumalalta voimaa säilyttää oma seksuaalinen puhtautensa ja koskemattomuutensa samalla rukoillen Jumalalta johdatusta, ja luottaa siihen, että Jumala aikanaan vastaa rukoukseen puolisoasiassa.

kynäilijä
04-02-11, 16:06
Olisiko ideaa siinä, että seurakunnissa olisi erikseen sinkkujen kokoontumisiltoja?

Tavallinen
04-02-11, 16:22
Onhan niitä aina silloin tällöin kaikkea ainakin jossain joskus järjestetty.

kynäilijä
04-02-11, 16:29
Onhan niitä aina silloin tällöin kaikkea ainakin jossain joskus järjestetty.

Mut ikävä kyllä pienillä paikkakunnilla todella harvinaisia.
Uskon, että niille olisi sosiaalista tilausta ja voisivat olla yleisömenestyksiä tuppukylissäkin.

Tavallinen
04-02-11, 23:36
Totta taitaa olla tarvetta tulle, mutta useinhan se toteutetaan keskenään nuorten illoissa, mutta vanhemmille ei sitten enää, kun ajatellaan, että ne nyt on jo niin "vanhojakin" ja kun ei tiedä ketkä sitä haluaisikaan enää niin kysyntä ja tarjonta ei enää kohtaa.

Mercedes
05-02-11, 00:35
Kyllä siinä pitää pää mennä sekaisin että alkaa vieraan miehen kalsareita ja sukkia pesemään.-virnistys

Tavallinen
05-02-11, 10:22
Nykyään usein ? tuo on jo toistepäin-oh

Lemmikki
05-02-11, 10:42
kyllä olis hienoa jos joku mies edes uskaltaisi tulla sanomaan "moi"

Hugo Boss
05-02-11, 10:50
Kyllä siinä pitää pää mennä sekaisin että alkaa vieraan miehen kalsareita ja sukkia pesemään.-virnistys
Minä juuri äsken saavuin pyykkituvalta. Pesin vaimon-sydan rintsikoita, sukkia, stringejä ja muutakin pyykkiä ja laitoin ne kuivaushuoneeseen kuivumaan-virnistys. :)

Rintsikoita ei saa pestä pesukoneessa, vaan käsin, eikä niitä saa kuivata kuivaushuoneessa. Se ei ole niille hyväksi. Jos pesee rintsikat pesukoneessa, niin ne on ehdottomasti pestävä pesupussissa.

Hugo Boss
05-02-11, 10:53
kyllä olis hienoa jos joku mies edes uskaltaisi tulla sanomaan "moi"
Moi :)......

Tavallinen
05-02-11, 11:01
Noh moi ja moi ja moi ja ei tehnyt edes kipeää :d

josa
05-02-11, 11:24
Onhan se vähän niin et mitä vanhemmaks tulee sen...hmm..valikoivammaksi käy. kaitse on se et yli 30 vuotiaana itsensä tuntee jo vähän paremmin kun 18 vuotiaana jollon on helpompi lähteä kasvamaan yhdessä jonkun kanssa. Nyt sitä ehkä enempi olettaa toisen tulevan täydentämään elämänkokemustaan, kuin kehittymään aikuisuuteen yhdessä.
Ikää kolkyt ja risat, ja maailma avoinna...ei millään ehdi sitoutumaan siihen punanen tupa ja perunamaa systeemiin...vielä.

lile
05-02-11, 13:11
Mä olin 30-kymppinen kun seurustelin nykyisen mieheni kanssa.
Kypsässä iässä molemmat, ja päädyimme liittoon, on on edelleen voimassa.

Lemmikki
05-02-11, 13:27
ha haa kiitos moikkauksista :D

Hugo Boss
08-02-11, 14:28
ja sit sais syyttää vanhana katkerana kääpänä jumalaa kun ei johdattanu koti ovelle puolisoa.
Elämäsi on ohi ennen kuin huomaatkaan. Yhtäkkiä huomaatkin olevasi vanha ja kärsit mieluummin yksinäisyydestä kuin sotket rutinoitua päiväjärjestystäsi. Sitten vietät päiväsi harmittelemalla, mitä jäi tekemättä kun aika kohdallasi meni ohi ennen kuin huomasitkaan.

lile
08-02-11, 14:39
Kannattaa pidättäytyä avioliiton ulkopuolisesta seksistä.
Jos seurustelee eikkarin kanssa, hän saattaa painostaa esiaviolliseen seksiin, vaikka tietäisi uskovan vakaumuksen.
Eikkari ei välttämättä hyväksy ja ymmärrä sitä, jos haluat elää täysillä Herralle, kun seurustelet hänen kanssaan.
Uskovan naisen ei ole helppoa löytää uskovaa puolisoa.
Uskovien miesten on helpompi löytää uskovainen puoliso, koska seurakunnat ovat naisenemmistöisiä.
Kehottaisin myös varovaisuuteen niitä, jotka menevät Kotisataman deittiin.
Kaikki siellä pyörivät eivät ole uskovaisia ja itselleni jäi sieltä huono kokemus, kun eräs ei-uskova mies alkoi viestitellä loukkaavia, rivoja tekstiviestejä
ja kun kieltäydyin tapaamasta häntä, vainosi mua eräänä lauantaina lukuisilla vihamielisillä ja omituisilla tekstiviesteillä...

Lihan himot ja halut ovat ihan samoja, olipa eikkari tai uskis !!

Monasti juuri eikkarit ovat paljon siistimpiä ja siveellisimpiä näissä asioissa,
jos todella haluaa puhtaasti seurustella, kunnioittaa toisia.
Uskovissakin voi olla ihan sikoja, kuin myös ei-uskovissa.

On todella uskovia, joilla on esiaviollisia suhteita, sitä on turha kieltää.

Jos pääsisi katsomaan seurusteluja, niin yllättyisi varmasti suuresti.

Mitä taas siihen puolison löytymiseen tulee, totta kai uskova rukoilee Jumalan johdatusta, mutta on aivan normaalia,
että käyttää silmiään ja katselee ja kuuntelee ympärille,
sillä se saattaa olla se *klik* hetki ihan käden ullottuvilla.
Itsekin siihen on tehtävä jotakin.

Luulis nyt jokaiselle löytyvän se OMA, ei saa vain olla liian nirso ja valikoiva...

Hugo Boss
08-02-11, 15:12
Lihan himot ja halut ovat ihan samoja, olipa eikkari tai uskis !! On todella uskovia, joilla on esiaviollisia suhteita, sitä on turha kieltää.
Jos pääsisi katsomaan seurusteluja, niin yllättyisi varmasti suuresti.

Suurta surua tuntien on rehellisesti todettava, että lihan himojen ja halujen kuolettaminen on nykyisin helluntailaisten nuorten seurustelevien parien parissa pahasti epäonnistunut. Ainakin, jos on uskominen Ristin Voitto-lehteä. Ja miksi emme uskoisi?

Ristin Voitto-lehden mukaan avioliittotyötä pitkään tehneet Tapani ja Marja-Liisa Sopanen ovat keränneet tietoa satojen nuorten ajatuksista, asenteista ja käyttäytymismalleista vuosien ajan helluntailaisessa Iso Kirja -opiston Seurustelu- ja kihlapariviikonlopuissa. Suurin osa kyselyihin vastanneista on ollut helluntainuoria, loput luterilaisia ja vapaakirkollisia. Tuoreimman kyselyn mukaan 15 prosentilla on vakavia ongelmia pornoriippuvuuden kanssa, 25-30 prosenttia harrastaa esiaviollista seksiä ja 92 prosenttia kihlapariviikonloppuihin osallistuneista harrastaa sukupuolialueiden ja rintojen hyväilyä. Valitettavasti nykyisin tahrattomina ja puhtaina neitsyinä avioliittoon vihittäviä taitaa olla melko vähän. Tosirakkaus ei odottanutkaan, vaikka kaavakkaita ja kuponkeja allekirjoitettiin, joissa luvattiin pidättäytymisestä esiaviollisesta seksistä.:(

Lähde (http://verkkolehti.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=2549&Itemid=38&show=1)

Lähde (http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/45522-totuus-jenkkiteinien-”neitsyyslupauksista”-paljastui)

Mace
08-02-11, 15:23
Luin tuon ekan lähteen. Ihan hyvä artikkeli.

Surullista minkälaisen kulttuurin aikuiset ovat lapsilleen luoneet. Nuorten sielut repeytyvät jo kovin nuorena.

Mariah
08-02-11, 15:25
Tämä on taas niin henkilö-, kuin tapauskohtainen asia.
Yleensä on hyväksi, että samanmieliset aloittaisivat seurustelun. Tässä tapauksessa siis uskova uskovan kanssa.
Jos tällaisista asioista tulee jo alkuvaiheessa kiistaa, harvemmin liitto tulee muussakaan suhteessa onnistumaan.
Suhteen onnistumisen kannalta parilla tulisi olla muutoinkin samansuuntainen tausta ja arvomaailma.
Näissä uskon asioissa ei auta vaikka toinen osapuoli olisi uskonnollis-mielinen. Kun uudestisyntymä puuttuu, ei uudestisyntynyt ja uskonnollinenkaan kauaa kestä riitelemättä, saman katon alla.

Hugo Boss
08-02-11, 15:53
Luin tuon ekan lähteen. Ihan hyvä artikkeli.

Surullista minkälaisen kulttuurin aikuiset ovat lapsilleen luoneet. Nuorten sielut repeytyvät jo kovin nuorena.
Jumalalla riittää anteeksiantoa, ja Hän antaa mielellään anteeksi synnin kuudetta ja kaikkia muitakin käskyjä vastaan Jeesuksen tähden, koska Jeesus on sovittanut kaikki synnit. Kun syntinen katuen tunnustaa Jumalalle syntinsä ja turvautuu Jumalan armoon, Jeesuksen tähden, niin hän voi aloittaa elämänsä ikään kuin alusta. Tämä on evankeliumia.:)

”Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.”
( Room. 5:20)

Diogenes
08-02-11, 16:43
Elämäsi on ohi ennen kuin huomaatkaan. Yhtäkkiä huomaatkin olevasi vanha ja kärsit mieluummin yksinäisyydestä kuin sotket rutinoitua päiväjärjestystäsi. Sitten vietät päiväsi harmittelemalla, mitä jäi tekemättä kun aika kohdallasi meni ohi ennen kuin huomasitkaan.

Minä olen sitä mieltä että vanhana elämä vasta alkaakin. Saa kaikessa rauhassa lukea läpi kaikki kyynikoiden ja stoalaisten merkkiteokset ja pohdiskella ja kirjoittaa eläkeläisen varmuudella blokeja, joissa on lopullisia totuuksia. -nunna

Toivottavasti Jumala antaa näköön terveyttä. Ainoa asia jota voisin harmitella on se, että en nuoruudessani lukenut noita teoksia silloin kun näkö oli vielä kelvollinen.

Toisaalta, onhan niitä äänikirjojakin. Ja voin palkata jonkun lukemaan niitä, tuota rahaa kun säästyy 40 vuoden asketismilla aikamoisia määriä.

Mariah
08-02-11, 16:51
Rutinoitua päiväjärjestystä ei pidä sotkea.
Mutta miestä voisin tarvita avuksi siivoukseen, ikkunanpesuun, verhojen vaihtoon, kurkottelemaan lattialla ja nurkissa.

Lemmikki
08-02-11, 16:54
mä haluun nimen omaan rutiiniin sotkua...... tai ainakin luulen haluavani
-punastunut

Mariah
08-02-11, 16:59
Älä halua.
Rutiini on järjestystä.
Et tiedä, mikä sotku siinä syntyy, kun jääkaappisi järjestellään uudestaan, kaapit pengotaan ja laitetaan toisin...
Eikä suinkaan paremmin.

-punastunut

Lemmikki
08-02-11, 17:00
-punastunut mistäs arvasit etten tiedä........ saatat olla oikeassa, no Herra tietää mikä on sopiva :)

Mariah
08-02-11, 17:02
Arvasin sen vilpittömästä halustasi saada järjestykseen hiukan epäjärjestystä.
Ei se mitään.

-punastunut

kynäilijä
08-02-11, 17:20
Monasti juuri eikkarit ovat paljon siistimpiä ja siveellisimpiä näissä asioissa,
jos todella haluaa puhtaasti seurustella, kunnioittaa toisia.

Luulis nyt jokaiselle löytyvän se OMA, ei saa vain olla liian nirso ja valikoiva...

Ylempään kommenttiin; oma kokemukseni on juuri päinvastainen...

Alempaan kommenttiin; valitettavasti ei löydy.
Suomi on pullollaan yksineläjiä, jotka eivät haluaisi olla yksineläjiä.
On ihmisiä, jotka eivät kelpaa kenellekään ihmiselle.
Sanon ihmiselle, koska nekin, jotka eivät ihmisille kelpaa, meidän Herramme Jeesus ja Jumalamme kyllä kelpuuttaa omikseen...
Ja sit on usein niin, että jos itseä kiinnostaa, niin toista ei kiinnosta...
Ja jos toista kiinnostaa, niin itseä ei kiinnosta...
Ei siitä mitään tule, jos ei ole kemiat kohdallaan...

Hugo Boss
08-02-11, 18:21
Suomi on pullollaan yksineläjiä, jotka eivät haluaisi olla yksineläjiä. On ihmisiä, jotka eivät kelpaa kenellekään ihmiselle.
Sanon ihmiselle, koska nekin, jotka eivät ihmisille kelpaa, meidän Herramme Jeesus ja Jumalamme kyllä kelpuuttaa omikseen... Ja sit on usein niin, että jos itseä kiinnostaa, niin toista ei kiinnosta...Ja jos toista kiinnostaa, niin itseä ei kiinnosta...Ei siitä mitään tule, jos ei ole kemiat kohdallaan...
Median mukaan Suomessa on yli miljoona sinkkua ja mediassa on ollut keskustelua keski-ikäisten sinkkujen syrjäytymisvaarasta. Väestöntutkimuslaitos kerää kuvauksia keski-ikäisten yksineläjien sosiaalisista suhteista. Psykologian professori Kaarina Määttä mainitsee muutaman ryhmän sinkkuja. Ensimmäisenä hän mainitsee sinkut, jotka eivät halua tyytyä vähään. Valintaa ei ehkä uskalleta tehdä, sehän voi olla vaikka väärä valinta. Toiset haluavat elää yksin. He kokevat tämän elämänmuodon sopivan itselleen parhaiten. Jotkut taas kaipaavat kumppania, mutta eivät löydä sitä. Nämä etsijät pitävät sinkkuutta vain välivaiheena. Sitten on ryhmä sinkkuja, jotka toteavat nöyrästi, etteivät pysty täyttämään niitä edellytyksiä, joita rakkaus ja suhde vaatii.

Hugo Boss
10-02-11, 15:36

Mielestäni keski-ikäisen aidon sinkun tilanne vaikuttaa melko haasteelliselle etsiessäsään aviopuolisoa uudestisyntyneitten uskovaisten avioliittomarkkinoilla. Jumalan Sanan mukaan on tärkeätä, että tulevalla puolisolla olisi sama usko, kirkkokunta tai herätysliike. Parhaat on jo viety, ja tarjolla on enää niitä estyneimpiä mörköjä, jotka ovat seksuaalisesti puhtaita tahrattomia neitsyeitä. He ovat niitä ikineitsyeitä, jotka eivät pysty täyttämään niitä edellytyksiä, joita rakkaus ja suhde vaatii.

Silloin täytyisi tyytyä eronneeseen, jo yhdynnässä toisen kanssa yhdeksi lihaksi tulleeseen kierrätyksessä olevaan uusiosinkkuun. Siitä taas seuraisi ongelmia Uuden testamentin valossa, saako eronnut avioitua uudelleen ja uusioperheen haasteet. Toisaalta jos tyytyisi varttuneemmassa iässä uskoon tulleeseen helluntailaisnaiseen, joka on avoliitossa ollut yhdynnässä toisen kanssa tullen yhdeksi lihaksi avomieheensä, ja avoeronnut. Tässä tapauksessa ei ole ristiriitaa Uuden testamentin valossa, saako avioeronnut avioitua uudelleen. Mahdollisesti uusioperheen haasteet ovat mahdollisia. Sitten tietenkin jos tyytyisi varttuneemmassa iässä uskoontulleeseen naiseen, joka on aito sinkku, joka esiaviollisessa seksisuhteessa on yhdynnässä tullut yhdeksi lihaksi jonkun kaa, eikä enää ole seksuaalisesti puhdas tahraton neitsyt.

Hyvin pitkälle näyttäisi siis siltä, että kaikki on kiinni lähinnä keski-ikäisestä aidosta sinkusta itsestään, mitä vaatimuksia hänellä on tulevaan puolisoon. Jos rima Uuden testamentin valossa on korkealla, näyttäisi siltä, että hänellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin rukoilla Jumalalta voimaa säilyttää oma seksuaalinen puhtautensa ja koskemattomuutensa samalla rukoillen Jumalalta johdatusta, ja luottaa siihen, että Jumala aikanaan vastaa rukoukseen puolisoasiassa.

Kari
10-02-11, 15:48
Luuleeko kukaan keski-ikäinen saavansa enää neitsyttä puolisoa, sehän on sula mahdottomuus.

Hugo Boss
10-02-11, 16:10
Luuleeko kukaan keski-ikäinen saavansa enää neitsyttä puolisoa, sehän on sula mahdottomuus.
Näin on Cuppe. Käytännössä tosielämässä se on sula mahdottomuus. Tarjolla on enää niitä estyneimpiä mörköjä, jotka ovat seksuaalisesti puhtaita tahrattomia ikineitsyeitä, jotka eivät pysty täyttämään niitä edellytyksiä, joita rakkaus ja suhde vaatii. Helluntailaiset menevät nuorena naimisiin (siis he, jotka pääsevät naimisiin). Parhaat viedään päältä jo tuolloin.

Valitettavasti nykyisin tahrattomina ja puhtaina neitsyinä avioliittoon nuorina vihittäviä helluntailaisia on melko vähän. Tosirakkaus ei odottanutkaan, vaikka ”Tosi rakkaus odottaa”-kaavakkaita ja erilaisia kuponkeja allekirjoitettiin, joissa luvattiin pidättäytymisestä esiaviollisesta seksistä. Ainakin, jos on uskominen Ristin Voitto-lehteä. Ja miksi emme uskoisi?

Lähde (http://verkkolehti.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=2549&Itemid=38&show=1)

piitsu
10-02-11, 18:05
Mielestäni tilanteesi vaikuttaa melko haasteelliselle etsiessäsi aviopuolisoa uudestisyntyneitten uskovaisten avioliittomarkkinoilla. Jumalan Sanan mukaan on tärkeätä, että tulevalla puolisollasi olisi sama usko kuin sinullakin eli helluntailaisuus. .

Älä vääristele Jumalan sanaa: ei siellä määritellä mihin lahkoon puolison pitää kuulua. Miten on mahdollista, että Isossa Kirjassa certifikaatin suorittanut mies tuntee noin huonosti Raamattunsa?

Hugo Boss
10-02-11, 18:28
Älä vääristele Jumalan sanaa: ei siellä määritellä mihin lahkoon puolison pitää kuulua. Miten on mahdollista, että Isossa Kirjassa certifikaatin suorittanut mies tuntee noin huonosti Raamattunsa?

Viestini oli suunnattu Tavalliselle. Sopivatko esimerkiksi perusluterilainen lapsikasteen kannattaja ja helluntailainen yhteen avioparina? Saattaa olla, että sopivatkin?

Jumalan Sanan mukaan on tärkeätä, että aviopuolisoilla on sama usko.

”Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?”
(2Kor.6:14-15)

Tavallinen
10-02-11, 18:41
Ahaa täällähän Hugo on ruvennut henkilökohtaiseksi avioliitto ja seurusteluneuvojakseni,mutta nyt Hugo käsität väärin en avannut tätä ketjua vain henkilökohtaiseen neuvoihin minulle.

Ja ei puolisoni,jos sellaisen saan tarvi Helluntailainen olla ja maailmastakin hän voi pelstua, mutta hankalaa ja mahdotonta on minua ainakaan saada, jos ei uskoon tule ennen avioliittoa.

Mutta nyt en salli minulle enää tämän enempää henkilökohtaisia kirjeitä, kun sentään olemme keskustelufoorumilla.

Kiitos

Hugo Boss
10-02-11, 19:35
Ahaa täällähän Hugo on ruvennut henkilökohtaiseksi avioliitto ja seurusteluneuvojakseni,mutta nyt Hugo käsität väärin en avannut tätä ketjua vain henkilökohtaiseen neuvoihin minulle.

Anteeksi väärinkäsitykseni. Muokkasin viestini uudelleen.

Vielä kerran anteeksi.

Hugo Boss
10-02-11, 19:41
Olisiko ideaa siinä, että seurakunnissa olisi erikseen sinkkujen kokoontumisiltoja?
Ristin Voitto-lehdessä oli aikoinaan sinkuille seuranhakupalsta, jonne korvausta vastaan sai jättää seuranhakuilmoituksen. Kyseinen seuranhakupalsta aiheutti joissakin pahennusta, ja se poistettiin.

kynäilijä
10-02-11, 19:55
Ristin Voitto-lehdessä oli aikoinaan sinkuille seuranhakupalsta, jonne korvausta vastaan sai jättää seuranhakuilmoituksen. Kyseinen seuranhakupalsta aiheutti joissakin pahennusta, ja se poistettiin.

Merkillistä... aiheutti pahennusta? :confused:

anniina
10-02-11, 20:35
Rutinoitua päiväjärjestystä ei pidä sotkea.
Mutta miestä voisin tarvita avuksi siivoukseen, ikkunanpesuun, verhojen vaihtoon, kurkottelemaan lattialla ja nurkissa.

Voi, mistäs sinä mokoman löytäisit, joka naisten töitä kotona tekisi. Ehei, minä ainakin tarjoan päivittäin ihan tilaamatta ravintola- pesula- hieronta- ja taloushallintopalvelut.

Kotitonttu
13-02-11, 21:06
Kotitöitä tekeviä miehiä löytyy kyllä.Yksi sellainen silitti äsken kaikki pyykit meillä ja illalla se hieroo vaimon hartioita.-sydan- Hyvää kannattaa odottaa ja toivoa ei pidä menettää.

Hugo Boss
17-02-11, 15:33

Mielenkiintoinen ja tärkeä aihe nykyisen maailmanajan näkökulmasta.

mymmis
05-03-11, 22:32
joko tää dilemma on selvää pässilihaa? Varmaan tuo on aika yleinen ongelma uskovaistenkin keskuudessa, että sitä sopivaa puolisoa ei löydetä ja keskinkertaiseen ei tyydytä?

Tavallinen
05-03-11, 22:35
Mikä on dilemma?? ja eihän tuo oo ees lampaanlihaa-punastunut

mymmis
05-03-11, 22:41
No hyvin riippunutta lampaanlihaa sitten:p

Tavallinen
05-03-11, 22:47
No hyvin riippunutta lampaanlihaa sitten:p-oh huh-punastunut

Aconitum
05-03-11, 22:52
Voi, mistäs sinä mokoman löytäisit, joka naisten töitä kotona tekisi. Ehei, minä ainakin tarjoan päivittäin ihan tilaamatta ravintola- pesula- hieronta- ja taloushallintopalvelut.

Naisten töitä? :O

anhi
05-03-11, 23:26
Niin oli kirjeenvaihto palsta RV:ssa, minäkin vastasin muutamaan ilmoitukseen.
Yhden kerran kanssa kävi niin, että henkilö jolle vastasin, soitti mulle pitkän puhelun.
Siitä alkoi kirjoittelu, vaikka enemmän me taidettiin soitella ja puhelin laskut oli pilviä hipovia.
Kihlauduimme aika pian, alle vuoden sisällä naimisiin jne...
(lopun joku jo arvaakin....)

veljes
06-03-11, 09:11
Mielestäni kotona kannattaisi avoimesti keskustella jos ja kun nuoret ovat siinä vaiheessa, että etsivät kumppania itselleen.

On ihastumista, on mielenkiintoa, ehkä jopa rakastumista. Miten ainakin voisi välttää isoja pettymyksiä suhteessa, ehkä jopa ylilyöntejä. Tää on haastava juttu, siinä joutuu vanhemmatkin laittamaan itsensä peliin ja peilin eteen - oltiinhan mekin kerran nuoria. Keskustelua on syytä tehdä ja pitää sitä myös yllä. Kyllä nuoruuteen liittyy myös salaisuuksia jne. mutta kaikesta pitäisi pystya keskustelemaan - ihmisenä ihmiselle. Rakkauden välittäminen - olen sinusta huolissani on mielestäni parempi lähestymistapa kuin se että aletaan raamatusta lukemaan jakeita ja elämisenohjeita.

Jos ja kun me läksymme arjessa ja raamatusta olemme oppineet, osaamme sitäkin osaa soveltaa tähänkin tilanteeseen - tärkeintä on välittäminen ja rakkaus, vaikka välillä saamme vastaan "et sää ymmärrä" "nyt eletään nykyaikaa" vastauksia.

jussipaita64
06-03-11, 11:23
Minusta rakkauven kannattaisi hoitaa nämä hommat. -sydan

jussipaita64
06-03-11, 11:25
Niin ja mitä se sellainen esiaviollinen seksi on , ja missä raamatussa puhutaan esiaviollisesta seksistä?

Maraton
06-03-11, 12:41
Mielestäni kotona kannattaisi avoimesti keskustella jos ja kun nuoret ovat siinä vaiheessa, että etsivät kumppania itselleen.

On ihastumista, on mielenkiintoa, ehkä jopa rakastumista. Miten ainakin voisi välttää isoja pettymyksiä suhteessa, ehkä jopa ylilyöntejä. Tää on haastava juttu, siinä joutuu vanhemmatkin laittamaan itsensä peliin ja peilin eteen - oltiinhan mekin kerran nuoria. Keskustelua on syytä tehdä ja pitää sitä myös yllä. Kyllä nuoruuteen liittyy myös salaisuuksia jne. mutta kaikesta pitäisi pystya keskustelemaan - ihmisenä ihmiselle. Rakkauden välittäminen - olen sinusta huolissani on mielestäni parempi lähestymistapa kuin se että aletaan raamatusta lukemaan jakeita ja elämisenohjeita.

Jos ja kun me läksymme arjessa ja raamatusta olemme oppineet, osaamme sitäkin osaa soveltaa tähänkin tilanteeseen - tärkeintä on välittäminen ja rakkaus, vaikka välillä saamme vastaan "et sää ymmärrä" "nyt eletään nykyaikaa" vastauksia.

Mites keskustelet kun toinen vanhemmista on uskova ja toinen ei, ja kun me vanhemmat tapasimme en itsekkään ollut uskova, niinpä siinä sitten aina kysellään, että mitäs itse teit silloin.

Tavallinen
06-03-11, 20:07
Niin ja mitä se sellainen esiaviollinen seksi on , ja missä raamatussa puhutaan esiaviollisesta seksistä?

Se on ennen avioliittoa suoritettavaa seksiä ja siitä kyllä siellä puhutaan.

jussipaita64
06-03-11, 20:14
Se on ennen avioliittoa suoritettavaa seksiä ja siitä kyllä siellä puhutaan.

Ei muuten puhuta.

Tavallinen
06-03-11, 21:17
Ei muuten puhuta.

Haureus=Porneija=tarkoittaa sukupuoliyhteyttä sellaisten ihmisten kesken, jotka eivät ole keskenään naimisissa.

jussipaita64
06-03-11, 22:53
Haureus=Porneija=tarkoittaa sukupuoliyhteyttä sellaisten ihmisten kesken, jotka eivät ole keskenään naimisissa.

Tietääkseni se tarkoittaa maksettua seksiä (temppelihuorat) ja erilaisia perversioita.

Tavallinen
07-03-11, 08:45
Ei tarkoita yksin sitä lue tämä Mikko Sataman kirjoitus aiheesta jossa lisää Raamatunkohtiakin.
http://www.vapaasatama.net/seksi.html

Hugo Boss
07-03-11, 13:27
Niin oli kirjeenvaihto palsta RV:ssa, minäkin vastasin muutamaan ilmoitukseen.
Yhden kerran kanssa kävi niin, että henkilö jolle vastasin, soitti mulle pitkän puhelun.
Siitä alkoi kirjoittelu, vaikka enemmän me taidettiin soitella ja puhelin laskut oli pilviä hipovia.
Kihlauduimme aika pian, alle vuoden sisällä naimisiin jne...
(lopun joku jo arvaakin....)
Kyseinen kirjeenvaihtopalsta aiheutti joillekin Ristin Voiton lukijoille pahennusta, ja siksi se poistettiin.:(

Mariah
07-03-11, 14:07
Vastaan tähän kysymykseen elämänkokemuksen tuomalla tiedolla, että yleensä miehen (pojan) tahto voittaa, tai tiet erkanevat heti.
Monesti ne voivat erota sen jälkeenkin, kuten tässä ketjussa on kerrottu.

Minkä neuvon annan nuorille tytöille: pidä itsesi puhtaana ja odota sitä varmasti Oikeaa. Karta kaikkea syntiä, maailman tapoja ja pysy viattomana.

Tai ota vastaan elämä kaikessa raadollisuudessaan ja kasva vahvaksi.

Honsson
07-03-11, 15:04
Tai ota vastaan elämä kaikessa raadollisuudessaan ja kasva vahvaksi.

Tämä kuulostaa oikealta tieltä.:)

veljes
07-03-11, 20:22
Mites keskustelet kun toinen vanhemmista on uskova ja toinen ei, ja kun me vanhemmat tapasimme en itsekkään ollut uskova, niinpä siinä sitten aina kysellään, että mitäs itse teit silloin.

Sama tilanne minulla vanhempana ja mielestämme pärjäämme tässä keskustelussa yhdessä kuitenkin hyvin. Samoin tunnustan kyllä nuoruuteni virheet, mikäs niille enää voi. Mielestäni on tärkeää että vanhemmat olisivat kuitenkin samoilla linjoilla siitä nuoren elämän tärkeidestä, ettei nuori -ret jää vain taistelun välikappaleeksi.