PDA

View Full Version : Naisen asema seurakunnassa

Sivut : 1 2 3 [4]

sirri
08-04-11, 18:48
[QUOTE=Varpunen;52101

Aivan. Miten se sulautetaan yhdesksi tämän yleisen pappeuden kassa?
Eikö sekin ole Jumalan sanaa ja tahto?[/QUOTE]

No, minä tuon esille sen, miten näen ja koen, enkä milläänlailla halua kahlita sinun vapauttasi toimia ninkuin koet ja näet.
Tämä "vakaumus" on minulle vuosien vieriessä vahvistunut. Yleensä sanon, että ihan mielelläni olen väärässä, en kuvittele todellakaan olevani minkäänlainen "opettaja" tässäkään, omia tuntojani ja ehkä Raamatusta saamaani näkemystä ja mielipiteitäni niiltä pohjilta..:)

Soltero
08-04-11, 18:57
1.Tim.2:
7. Tämän sanoman julistajaksi ja apostoliksi minut on asetettu. Puhun totta, en valehtele. Minut on pantu kansojen opettajaksi, opettamaan niille uskon totuutta.
8. Tahdon, että kun miehet rukoilevat, he kohottavat kätensä rukoukseen puhtain mielin, ilman vihaa ja ilman epäilyä. 9. Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys - eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet, 10. vaan hyvät teot, niin kuin sopii naisille, jotka tunnustavat palvelevansa Jumalaa. 11. Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. 12. Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti. 13. Ensinhän luotiin Aadam ja sitten Eeva, 14. eikä petetyksi joutunut Aadam, vaan nainen antoi pettää itsensä ja rikkoi käskyn. 15. Lasten synnyttäjänä hän on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa ja viettää hillittyä, Jumalalle pyhitettyä elämää.

Näin Jumala on voimallinen toimimaan jos tahtoo.
Etkö usko ja luota Jumalan mahdollisuuksiin hallita valtakuntansa työtä?
En kásitá, mitá tarkoitat.
1. Tim. 2:ssa sanotaan, ettá nainen ei saa opettaa.
Uskon sen.

Soltero
08-04-11, 18:59
"Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä".
(1. Tim. 2:11-15)

Kuka tuossa puhuu? Jumala vai Paavali?
Tietenkin siiná puhuu Jumala.
Raamattu on Jumalan pyháá ilmoitusta, jonka válittájáná Hán on káyttányt mm. Paavalia.
Tástáhán oli táállá juuri oma ketjunsakin.

Maraton
08-04-11, 19:11
Juuri näin, tätä olen yrittänyt ja onnistunutkin aika hyvin, en tosin ole täydellinen minäkään.

Varpunen
08-04-11, 19:14
[QUOTE=Varpunen;52101]

Yleiseenpappeuteen ei taida kuulua paimenuus ja opettajana oleminen. Raamattu muuten varoittaakin, ettei herkästi aleta kuka vain opettamaan, siinä on suuri vastuu.
Evankeliumia saavat kaikki julistaa, ilosanomaa Kristuksesta. Ja kiire olisikin sillä.

Aamen, sinä huomasit sen pointin,
eli juuri ne tehtävät jotka Jumala on erikoismaininnalla
asettanut miehiä varten.

Jos emme halua määrätä tai ohittaa yleistä pappeutta, annamme Jumalan
päättää niistä tehtäväalueista, jotka eivät kuuluu miehille tarkoitettuihin tehtäviin.
Evankelioiminen on täysin vapaata henkilöön katsomatta,
eihän Jumala Sanansa mukaan katso henkilöön!

Aivan oikein.
Älköön liian monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä he saavat sitä suuremman tuomion.

Tällä foorumilla lähes kaikki opettavat toisiaan.
Jotkut haluavat estää Jumalan palvelemisen.
Harva rohkaisee.
Mistä tämä johtuu?
Onko se Jumalalle alamaisuutta,
vai halua hallita ja kahlita muita Sanan kautta?

Eikö meitä kutsuttu vapauteen kirjaimesta ja elämään Hengen uudessa tilassa,
uuden luomuksen mukaan.

Jeesus täytti kirjaimen, se naulittiin Hänen kanssaan ristiin (joka oli meitä vastaan)
ja kun eletään hengen uudessa tilassa, eletään täytetyn kirjaimen hengessä.

Kirjain kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi.

Varpunen
08-04-11, 19:26
Joskus luulisi, että haluat edeltä valmistaa naiselle ovenrakoa opettajan virkoihinkin?

En puhu koskaan opettajan, paimenen tai vanhimmistoveljen viroista, jotka on
Jumala nimennyt miehille kuuluviksi viroiksi.

Tarkoitan niitä kymmeniä tehtäviä, joissa Jumalan valtakunnantyössä tarvitaan.
Evankeliumin julistamisessa ja levittämisessä on hyvin monenlaista tehtävää,
kuten varmaan tiedät.

En ole yhtään feministi, en pidä miehiä alistavista naisista,
sillä tunnen heitä ja olen nähnyt mitä hirveitä he saavat aikaan
kun miehen pääkin pyörii vaimon ohjauksessa.

Nuo siskot käyttävät paria Raamatunjaetta ja yrittävät todistaa että
heillekin kuuluvat seurakunnan johtajan tehtävät.
Siskot voivat toimia avustajina, jakaa taakkaa veljien avustajina kun he sitä tarvitsevat
ja/tai pyytävät.

Tavallinen
08-04-11, 19:29
Varpunen jos sittenkin kaikella edellä kertomallasi monissakin viesteissäkin yritit vain puolustaa oikeutta levittää evankeliumia ja sen totuuksia oli sitten mies tai nainen ja et yritä selittää Raamatun vain miehille tarkoitettuja virkoja jotka on erikseen mainittu+pääraamatun opettajan virka joka on kaitsijan virka, niin minähän olen koko ajan ollut samaa mieltä kanssasi kaikessa tässä.

Tottakai Raamattu antaa luvan keskustella opista vaikka täällä netmissonissa tosin en ole varma miten joku esimerkiksi Soltero tämän käsittäisi ja muutama muukin eli evankelioida saa ja siihen sisältyy paljon oppia ja opetustakin, mutta täytyy muistaa, että ei edes evankelista Raamatun mukaan saa vallita miehiä.

Varpunen vielä lisään, että olen minä ainakin kannustanut sinua ja sanonut sinulla olevan evankelistan armoitus Jumalalta

Varpunen
08-04-11, 19:41
En kásitá, mitá tarkoitat.
1. Tim. 2:ssa sanotaan, ettá nainen ei saa opettaa.
Uskon sen.

Vielä kerra Soltero:
En tarkoita miehille erikseen mainittyja virkoja, en missään näissä
asiayhteyksissä, ne ovat yläpuolella niiden tehtävien joista kirjoitan.

tarkoitan yleiseen pappeuteen kuuluvia tehtäviä,
niitä joista ei ole erikoismainintaa ja jotka perustuvat
Kristuksen valmistamaan pappeuteemme, koskee kaikkia uudestisyntyneitä!

Ilm.1: maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä
6. ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.

1.Pt.2:5. ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

9. Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa,
julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;

10. te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen
"ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut."

Room.15:16. sitä varten, että minä olisin Kristuksen Jeesuksen palvelija pakanain keskuudessa,
papillisesti toimittaakseni Jumalan evankeliumin palvelusta, niin että pakanakansoista tulisi
otollinen ja Pyhässä Hengessä pyhitetty uhri.

Joko ymmärrät tarkoitukseni?

Evankeliumintyöntekijöitä tarvitaan lisää ja Jeesus käski heitä rukoilla lisää.
Kun rukoillaan, Jumala kuulee ja vastaa kutsumalla työtoveruuteensa ihmisiä,
niistä papeista jotka Jeesus on Isälleen valmistanut.
Kysymyksessä ovat siis myös pakanakansoista uskoontulleet
ja Kristus on tehnyt meidät papeiksi Isälleen.

Toivon että näet asian hiukan laajemmasta näkökulmasta, eikä vain yhden jakeen valossa.

Soltero
08-04-11, 19:41
Varpunen jos sittenkin kaikella edellä kertomallasi monissakin viesteissäkin yritit vain puolustaa oikeutta levittää evankeliumia ja sen totuuksia oli sitten mies tai nainen ja et yritä selittää Raamatun vain miehille tarkoitettuja virkoja jotka on erikseen mainittu+pääraamatun opettajan virka joka on kaitsijan virka, niin minähän olen koko ajan ollut samaa mieltä kanssasi kaikessa tässä.

Tottakai Raamattu antaa luvan keskustella opista vaikka täällä netmissonissa tosin en ole varma miten joku esimerkiksi Soltero tämän käsittäisi ja muutama muukin eli evankelioida saa ja siihen sisältyy paljon oppia ja opetustakin, mutta täytyy muistaa, että ei edes evankelista Raamatun mukaan saa vallita miehiä.

Varpunen vielä lisään, että olen minä ainakin kannustanut sinua ja sanonut sinulla olevan evankelistan armoitus Jumalalta

Soltero on samaa mieltá herra Tavallisen kanssa.

Tavallinen
08-04-11, 19:44
Soltero on samaa mieltá herra Tavallisen kanssa.

Hyvä entä seuraava kysymys kieltäisitkö Raamattuun vedoten naisevankelistalta evankelioimisen joka hyvin pitkälle on jossain kohdin pakosta evankeliumin totuuksienkin opettamista?

Soltero
08-04-11, 19:58
Hyvä entä seuraava kysymys kieltäisitkö Raamattuun vedoten naisevankelistalta evankelioimisen joka hyvin pitkälle on jossain kohdin pakosta evankeliumin totuuksienkin opettamista?
Jos on seká uskonelámán- ettá muutakin elámánkokemusta omaava naisevankelista, hán todennákóisesti huomaa jossakin vaiheessa, ettá enáá ei ole kysymys evankelioinnista, vaan hengellisestá opetuksesta, ja neuvoo silloin henkilón uskovan miehen luo.

Tietenkin jos evankelioitu henkiló tulee uskoon, jokainen pidempáán uskossa ollut mies tai nainen voi alkuvaiheessa opastaa hántá Raamatun asioiden ymmártámisessá, rukoilemisessa jne.
Mutta varsinainen máárátietoinen Raamattu-opetus uskovien seurakunnassa on ilman muuta miesten tehtává.

Varpunen
08-04-11, 20:01

Kiitos Jeesuksen työtoveri ja minunkin ;).
Olet ollut tukemassa ja sitä olen totisesti tarvinnut.
Olen juuri sillä linjalla josta kirjoitat.

En edes muista kuinka moneen kertaan olen tuon asian kirjoittanut selvästi ja tummennettuna
tekstiyhteyteen ja aina vaan sama epäilys jatkuu, tai onko se ollut pelkoa, en tiedä.

Olen niin paljon saanut selkään, rikki lyöty, poljettu ja runnottu, ja Jeesus on minut
kerta toisensa jälkeen parantanut ja nostanut ylös kun olen maannut kyvyttömänä
yhtään mihinkään. Olen ajatellut lopulta että en jaksa, olkoon koko uskonelämä, suostun
jäämään sivuun kaikesta....silloin on Jeesus ilmestynyt ja saanut henkeeni uutta eloa,
nostanut jalkeille hengellisesti ja uskaltautumaan taas liikkeelle.

Olen oppinut noiden koulujen kautta sitkeyttä, lujuutta pysyä Jeesuksen ansiossa suojassa,
pitäytymistä ja luottamista lupauksiin.
Eräs seurakunnan johtaja sanoikin minulle kerran että uskovaisella pitää olla elefantin nahka,
se on pehmyt, joustava, mutta paksu.
Sisimmän tulee olla herkkä ja kyetä aistimaan herkästi asioita hengessä,
silloin Pyhä Henki näyttää asioita, jotka tietää vain Jumala ja se ihminen.

Muistan rukoilleeni, että anna Jeesus minun olla aina herkkä sisimmältä,
herkkä uskomaan, herkkä rakastamaan, vaikka se tuottaisi syviäkin haavoja
sieluuni. Hän on kuullut rukoukseni ja vastannut.
Kaikki huonot kohtaamani asiat ovat lopulta kääntyneet siunausten virroiksi
sen tähden, että Jumalan avulla olen saanut elää anteeksiantamuksessa aina!
Niin valtavan armollinen on Jeesus tavalliselle ihmiselle, meille!

HelenaM
08-04-11, 20:05
Jatka vaan Varpunen lujana siinä kutsumuksessa, jonka olet Herralta saanut. Foorumilla on hyvinkin jyrkkiä näkemyksiä suhteessa naisen opettamiseen. Tulee sellainen ajatus joidenkin kommenteista, että naisen pitäisi varoa sanojaan, ettei vaan tule vahingossakaan opettaneeksi mitään.

Tavallinen
08-04-11, 20:11
Niin valtavan armollinen on Jeesus tavalliselle ihmiselle, meille!

Aamen tavallisena ymmärrän ja teidän minäkin nuo taistelusi sillä omalla tavallani olen käynyt myös itse nuo kaikki läpi eli tiedän vaikerruksesi, mutta ole luja siinä minkä olet Herralta saanut sillä, jos et väsy olet saava palkan ja nähdä myös voittoja, mutta painotan sanaa, jos et väsy kesken ja luulen, että tämä on Raamatusta tämäkin ja monet sanon monet on väsyneet kesken matkan elä sinä ole heidän joukossaan.

Lydia
08-04-11, 20:15
Hyvä on tehdä Herralle jotakin ja olla siinä uskollinen, siunausta Varpuselle.

Tavallinen
08-04-11, 20:18
Jos on seká uskonelámán- ettá muutakin elámánkokemusta omaava naisevankelista, hán todennákóisesti huomaa jossakin vaiheessa, ettá enáá ei ole kysymys evankelioinnista, vaan hengellisestá opetuksesta, ja neuvoo silloin henkilón uskovan miehen luo.

Tietenkin jos evankelioitu henkiló tulee uskoon, jokainen pidempáán uskossa ollut mies tai nainen voi alkuvaiheessa opastaa hántá Raamatun asioiden ymmártámisessá, rukoilemisessa jne.
Mutta varsinainen máárátietoinen Raamattu-opetus uskovien seurakunnassa on ilman muuta miesten tehtává.

Tiedätkö, että täysin tuota rajaa ei kukaan ihminen pysty toisesta ihmisestä rajaamaan, jos ei sitten ole niin härski, että kaikki näkee hänen halun vallita miehiä, joten jos halutaan liikaa rajata opettamisia naisevankelistoilta ja naisprofetian lahjan omaavilta ja lähetystyöntekijöiltä ja lapsityössä olevilta yms.. pilkkua viilaamalta me voimme rajata evankeliumin levitystä ja siten taistella jopa Jumalaa vastaan, joten on oltava tässäkin Jumalan pelkoinen, kun Raamattu sanoo "kuinka suloiset on niiden jalatkin jotka ilosanomaa julistavat" ja heitä ei ole paljon.

Työmiehistä ja naisista on lopunajassa varsinkin ankara pula.

peehoo
08-04-11, 20:22
Varpunen on evankelista henkeen ja vereen :D Mutta huomatkaa muut naiset/miehet jotka kannattavat naispappeutta/naisopettajia niin varpunen on sitä vastaan ehdottomasti eli hän seuraa Jumalan sanaa. Ainakin näin ymmärrsin!

Evankelioimen kuuluu jokaiselle ja Jumalan säätämät opettaja/pappeus/vanhemmisto -virat valitettavasti kuuluu vain miehille ja näillä eväillä on vaan mentävä ;)

Suurta siunausta työllesi varpunen!

Varpunen
08-04-11, 20:24
Jatka vaan Varpunen lujana siinä kutsumuksessa, jonka olet Herralta saanut. Foorumilla on hyvinkin jyrkkiä näkemyksiä suhteessa naisen opettamiseen. Tulee sellainen ajatus joidenkin kommenteista, että naisen pitäisi varoa sanojaan, ettei vaan tule vahingossakaan opettaneeksi mitään.

Kiitos HelenaM rohkaisusta!
Voi kunpa osaisikin olla niin fiksu, tai onko se oikein Jumalan edessä varoa sanojaan,
ei ainakaan silloin kun Jumalan sanaa esillä pidetään ja Pyhän Hengen kanssa
sopusoinnussa pyrkii vaeltamaan.

Keskenkasvuisihan olemme kaikki, mutta siitä huolimatta, tai juuri siksi, voisimme
rakentavasti edetä keskusteluissa.
Jeesuksen kaltaisuuteen meidän tulisi kilvoitella, ennenkaikkea Hänen mielensä
mukaisuuteen, nöyryyteen Jumalan edessä.

Olen miettinyt joskus miksi joku kirjoittaa niinkuin kirjoittaa.
Pelkääkö sanoa suoraan sen mitä sydämessä on, vai onko siellä sydämessä todella sitä
mitä esille tuodaan.
Minä en pääse mihinkään siitä mitä olen Herralta saanut.
Jos se joitakin ärsyttää, niin en voi sille mitään, en halua alkaa teeskentelemään muuta
kuin mitä olen, yksinkertainen, kursailematon ruohonjuuritason ihminen.
Ihanaa että on raitishenkisiä ihmisiä kirjoittamassa, kuten sinä!

Varpunen
08-04-11, 20:36
Varpunen on evankelista henkeen ja vereen :D Mutta huomatkaa muut naiset/miehet jotka kannattavat naispappeutta/naisopettajia niin varpunen on sitä vastaan ehdottomasti eli hän seuraa Jumalan sanaa. Ainakin näin ymmärrsin!

Evankelioimen kuuluu jokaiselle ja Jumalan säätämät opettaja/pappeus/vanhemmisto -virat valitettavasti kuuluu vain miehille ja näillä eväillä on vaan mentävä ;)

Kiitos peehoo!

Kyllä seuraan Jumalan sanaa ja Jeesuksen yleisen pappeuden antamaa valtuutusta
hyvän sanoman viemiseksi.
Eräs muutamassa tilaisuudessa paikalla ollut uskovainen reportteri määritteli lehtikirjoituksessa
minun olevan "armonkasvoinen" evankelista.
Itse ei koskaan tiedä minkä kuvan toiset saavat kun Sanaa on jakamassa.

Esille tulee varmaan se mitä sydämessä on.
Ilman Jumalan armoa tämä kaikki olisi mahdotonta!

Siunausta peehoo/perhe! ;)

Varpunen
08-04-11, 20:38
Hyvä on tehdä Herralle jotakin ja olla siinä uskollinen, siunausta Varpuselle.

Kuin myös runsasta siunausta Lydia

Kari
08-04-11, 20:41
Voihan nainen opettaa missä tahansa, on eri juttu tarviiko kuunnella.-virnistys

Lydia
08-04-11, 20:48
Kuin myös runsasta siunausta Lydia

Kiitos, Jumalan siunaus tekee rikkaaksi.

Varpunen
08-04-11, 21:00
Voihan nainen opettaa missä tahansa, on eri juttu tarviiko kuunnella.-virnistys

Tuokin on yksi näkökulma ;)
Mutta Raamatun Sanalla ei voi opetusta koetella, ellei kuuntele ;)

Debora
08-04-11, 21:42
Jokainen perheenäiti opettaa lapsiaan
Mutta ei hänen tule hallita miestään.

Ei hallita, mutta kyllä Aabrahamiakin neuvottiin kuuntelemaan vaimoansa Saaraa. Jumala itse käski kuunnella. Ja tämä tapahtui jo vanhan liiton aikana.

Soltero
08-04-11, 21:58
Tiedätkö, että täysin tuota rajaa ei kukaan ihminen pysty toisesta ihmisestä rajaamaan, jos ei sitten ole niin härski, että kaikki näkee hänen halun vallita miehiä, joten jos halutaan liikaa rajata opettamisia naisevankelistoilta ja naisprofetian lahjan omaavilta ja lähetystyöntekijöiltä ja lapsityössä olevilta yms.. pilkkua viilaamalta me voimme rajata evankeliumin levitystä ja siten taistella jopa Jumalaa vastaan, joten on oltava tässäkin Jumalan pelkoinen, kun Raamattu sanoo "kuinka suloiset on niiden jalatkin jotka ilosanomaa julistavat" ja heitä ei ole paljon.

Työmiehistä ja naisista on lopunajassa varsinkin ankara pula.
Miksi pitáisi viilata pilkkua?
Ei ole evankeliumin levitystá eiká ilosanoman julistusta, jos menee uskovien seurakunnan eteen opettamaan.

Olen tosin ollut monta kertaa tilaisuuksissa, joissa palava evankelista on julistanut uskoontulon tárkeyttá táydelle salilliselle tai teltalliselle uskovaisia, joiden uskoontulo on jo tapahtunut vuosia tai vuosikymmeniá aikaisemmin.
Hukkaan menee hyvá herátyjulistus, ihmiset kyllástyvát ja odottavat, ettá páástáisiin varsinaisen Sanan ááreen.

Nais- ja miesevankelistoja tarvitaan, mutta heidán (ja meidán kaikkien uskovien) pitáá julistaa evankeliumia maailman ihmisille, menná sinne, missá enemmistó on ei-uskovia.
Mutta miksi naisten táytyy evankelioimisen lisáksi (tai sen sijaan) menná antamaan hengellistá opetusta uskovien seurakunnalle?
Se on miesten tyótá. Raamattu sanoo niin.

Varpunen
08-04-11, 22:02
Ei hallita, mutta kyllä Aabrahamiakin neuvottiin kuuntelemaan vaimoansa Saaraa. Jumala itse käski kuunnella. Ja tämä tapahtui jo vanhan liiton aikana.

Kyllä ja Jumala on antanut eri tilanteissa viisautta vaimoille.
Sana sanookin vaimon olevan sopiva apu miehelle.

Kun vaimo on alamainen Jumalalle,(myös miehelle) voi Jumalan käyttää häntä
tahtonsa välittämiseksi miehellekin.

Mutta silloin Jumala puhuu molemmille, vaimolle ja miehelle,
ettei mies käyttäisi perheenpään asemaansa väärin.

Tavallinen
08-04-11, 22:11
Miksi pitáisi viilata pilkkua?
Ei ole evankeliumin levitystá eiká ilosanoman julistusta, jos menee uskovien seurakunnan eteen opettamaan.

Olen tosin ollut monta kertaa tilaisuuksissa, joissa palava evankelista on julistanut uskoontulon tárkeyttá táydelle salilliselle tai teltalliselle uskovaisia, joiden uskoontulo on jo tapahtunut vuosia tai vuosikymmeniá aikaisemmin.
Hukkaan menee hyvá herátyjulistus, ihmiset kyllástyvát ja odottavat, ettá páástáisiin varsinaisen Sanan ááreen.

Nais- ja miesevankelistoja tarvitaan, mutta heidán (ja meidán kaikkien uskovien) pitáá julistaa evankeliumia maailman ihmisille, menná sinne, missá enemmistó on ei-uskovia.
Mutta miksi naisten táytyy evankelioimisen lisáksi (tai sen sijaan) menná antamaan hengellistá opetusta uskovien seurakunnalle?
Se on miesten tyótá. Raamattu sanoo niin.
Pitääkö kaikki naiset varoa ja pinnistää, ettei vaan sanaakaan opeta, vaikka miten tuntisi Jumalan kehotusta sanoa jotain opetustakin ihan selvästi eli miten suuri synti on, jos "vahingossa" jotain opettaisikin evankelistana?

Käsitätkö mitä vaadit, kun monissa Seurakunnissa on monenlaisia tilanteita ja tarpeita ja kuten tiedetään esimerkiksi tässä maassa alussa nais lähetitkin on joutuneet opettamaan, kun miehiä ei ole ollut tarpeeksi ja sama tilanne on ollut maanäärissäkin jokaisessa maassa, kun ei ole ollut miehiä tarpeeksi joten kysyn sinulta estätkö evankeliumin levitystä vai missä rajasi?

Lydia
08-04-11, 22:20
OT.:o

Naisella voi olla joskus paljon annettavaa..meillä mies itse korjaa auton viat, kerran oli 'tuntitolkulla' yrittänyt jotakin osaa pois, menin siihen ja kysyin jos voisin yrittää, jo tilanteen kuumentamana sanoi äkäisesti, että miten sä sen luulet saavasi pois..antoi kuitenkin kun en antanut periksi..rukoilin ja menin ja otin sen osan pois..mies kyllä ihmetteli.
-ristinmerkki

Soltero
08-04-11, 22:23
Pitääkö kaikki naiset varoa ja pinnistää, ettei vaan sanaakaan opeta, vaikka miten tuntisi Jumalan kehotusta sanoa jotain opetustakin ihan selvästi eli miten suuri synti on, jos "vahingossa" jotain opettaisikin evankelistana?

Käsitätkö mitä vaadit, kun monissa Seurakunnissa on monenlaisia tilanteita ja tarpeita ja kuten tiedetään esimerkiksi tässä maassa alussa nais lähetitkin on joutuneet opettamaan, kun miehiä ei ole ollut tarpeeksi ja sama tilanne on ollut maanäärissäkin jokaisessa maassa, kun ei ole ollut miehiä tarpeeksi joten kysyn sinulta estätkö evankeliumin levitystä vai missä rajasi?
On hankalaa, kun tástákin aiheesta on kaksi aktiivista ketjua.
Toisessa ketjussa kirjoitin juuri tástá asiasta.

Tavallinen
08-04-11, 22:24
Juu sama tilanne ruuanlaitossa tai parinteisissä naisen hommissa, kun nainen ei saa jotain tehtyä ja mies tulee siihen ja selvittää sen hetkessä eli puolin ja toisin tosin nämä ei liity mitenkään aiheeseen.-peukku Lyydia

witness
08-04-11, 22:27

Hyvin kiteytetty. Ja jos ajattelee toisin, niin se on sitten se toinen mielipide. :)

Tavallinen
08-04-11, 22:28
On hankalaa, kun tástákin aiheesta on kaksi aktiivista ketjua.
Toisessa ketjussa kirjoitin juuri tástá asiasta.

Soltero sanoi siellä "Jokaisen talonpoikais- tai talontyttóysjárki sitten sanoo, missá vaiheessa alkaa olla tarpeen vetáá raja evankelioimisen ja máárátietoisen,
uskoville suunnatun opetuksen válille"

Tuo ei kuitenkaan kuin pienen osin vastannut mitä kysyin noiden esimerkkien kautta, jossa selvästi jotain jopa opetettiin.

witness
08-04-11, 22:35
Kaikki eivät ole evankelistoja, mutta kaikki saavat julistaa evankeliumia.

Evankelista tietää, missä kutsumuksen raja kulkee. Mutta evankeliumin julistamisen joku voi kokea opettamisena, vaikkei siitä olisikaan kyse.

Oma ehdottomuus voi tässäkin kohden tulla paulaksi ja kompastuskiveksi. Vaikka taidan olla foorumin konservatiivisin tässä asiassa, en kuitenkaan laittaisi veitsellä halki jotakin sellaista, jonka tulee säilyä ehyenä.

Debora
08-04-11, 22:35
Rajanveto evankelioinnin ja opettamisen välillä on kuitenkin välillä olematon. Eihän evankelista aina puhu pelkästään ei-uskoville tai vastauskoontulleille, vaan myös uskovien seurakunnassa.

Tavallinen
08-04-11, 22:41
Rajanveto evankelioinnin ja opettamisen välillä on kuitenkin välillä olematon. Eihän evankelista aina puhu pelkästään ei-uskoville tai vastauskoontulleille, vaan myös uskovien seurakunnassa.
Solteron mielestä naisevankelista ilmeisesti ei saisi mennä uskovia täynnä olevaan Seurakuntaan ollenkaan ettei lankeaisi opettamaan jotain, mutta mistä evankelista tietää vieraat Seurakunnat ja mistä taas kutsujat tietää ketkä hänet kutsuu ettei yhtään uskomatonta ole paikalla ennakkoon?

Jää monia avoinna olevia kysymyksiä

Debora
08-04-11, 22:45
Jumalan edessä kun pysyy aralla tunnolla, niin hyvin menee. Omaa sukupuoltaan ei kenenkään tarvitse anteeksi pyydellä.

Aconitum
08-04-11, 22:53
Solteron mielestä naisevankelista ilmeisesti ei saisi mennä uskovia täynnä olevaan Seurakuntaan ollenkaan ettei lankeaisi opettamaan jotain, mutta mistä evankelista tietää vieraat Seurakunnat ja mistä taas kutsujat tietää ketkä hänet kutsuu ettei yhtään uskomatonta ole paikalla ennakkoon?

Älä laita ajatuksia Solteron päähän! Hän ei ole sanonut mitään tuollaista.

Soltero
08-04-11, 23:03

Eikó siis enáá járjestetá erikseen kaikille tarkoitettuja herátyskokouksia ja erikseen uskoville tarkoitettuja raamattupiirejá, rukouskokouksia jne?

Claritas
08-04-11, 23:13
Eikó siis enáá járjestetá erikseen kaikille tarkoitettuja herátyskokouksia ja erikseen uskoville tarkoitettuja raamattupiirejá, rukouskokouksia jne?

Onhan noita herätyskokouksia, mutta niissä taitaa olla enemmistö uskovia?

Claritas
08-04-11, 23:15
Itse kävin uskonelämän alkuvaiheissa katsomassa joissakin telttakokouksissa jne. niin kyllä iso osa paikallaolijoista oli paikkakunnan uskovia.

Soltero
08-04-11, 23:16

Ei minulla ole mitáán vaatimuslistoja seurakunnille.
En edes toimi tállá hetkellá missáán seurakunnassa, vaikka káynkin "yleisóná" helluntai- ja luterilaisissa tilaisuuksissa.

Kirjoitan vain sen mukaan, minká kásityksen olen saanut Raamatusta seurakunnan toiminnasta. Jumala haluaa seurakunnille járjestyksen, ja siksi Hán on Paavalin kautta antanut aivan suoria ohjeita tástá asiasta. Onhan samoissa yhteyksissá annettu paljon muitakin mááráyksiá kuin vain naisten asemaa koskevat.

Siitá asiasta on tássá ketjussa monta kertaa mainittu, ettá tietenkin naiset tekevát seurakunnissa mitá tehtáviá hyvánsá, jos miehiá jostakin syystá ei ole tarpeeksi káytettávissá. Káytánnón járkeá tarvitaan kaikessa, ettei jouduta mahdottomiin tilanteisiin.
Raamattu kirjoittaa mm.:
"Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa!" (Fil. 1:18)

Claritas
08-04-11, 23:16
Puhumattakaan niistä suurista megakokouksista, missä uskovat käyvät "jättäytymässä" vuosi toisensa jälkeen.

RipCurl
09-04-11, 00:06
tämä voi olla haikailua menneiden aikojen pariin mutta ennen oli näin:
paimen ja vanhimmistoveljet johtivat seurakuntaa.

Porissa näyttää olevan sama malli vieläkin

http://www.porinbaptistisrk.com/vanhimmisto.html

Soltero
09-04-11, 00:16
Onhan noita herätyskokouksia, mutta niissä taitaa olla enemmistö uskovia?
Ja sitten ihmetelláán, miksei enáá ole herátyksiá.
Evankelistat julistavat posket punaisina herátystá- uskovaisille!
Ja me tavalliset uskovat todistamme uskostamme- toisille uskoville!

Rölli
09-04-11, 00:20
näinhän se menee, siellä seurakunnalla on niin hyvä ja turvallista julistaa ja huutaa sen toivossa et joskus joku ulkopuolinen sinne eksyy tai joku saa houkuteltua kaverin tai naapurin mukaan.

witness
09-04-11, 07:36
Taidetaan viimein päästä itse asiaan: Mikä on naisen asema (uskovien) seurakunnassa?

Kun johtajuus ja opetus (Sanan mukaan) ei ole sallittua, mitä uskova nainen voi tehdä seurakunnassa? Evankelista lienee varmuudella yksi niistä kutsumuksista.

Evankelistan kutsumus vetää ei-uskovien pariin, ulos, muille paikkakunnille, kaduille ja toreille. Erotuksena seurakunnassa evankeliumin julistamisesta (joka kuuluu myös muille kuin evankelistoille). Kyllä uskovatkin tarvitsevat evankeliumia, valitettavasti. Luisutaan lain alle, suorittamaan tai viileälle paikalle, kahdelle tielle tai peräti luopioidutaan. Syynä ei välttämättä ole maailman henki, vaan uskonnollisuuden henki, joka aamentaa vikoilulle, kiihkoilulle ja omalle oikeassaolemiselle.

Tavallinen
09-04-11, 08:17
Älä laita ajatuksia Solteron päähän! Hän ei ole sanonut mitään tuollaista.
Elä nyt sisar sekaannu kun vain kysyn tuolla tavalla, kun rivien välistä olen kyllä saanut sellaisen käsityksen.

Tavallinen
09-04-11, 08:22
Tästä aukeaa mielenkiintoisia ajatelmia nimittäin eikö kuitenkin Evankelistan tehtävä Raamatussa vaikka katsotaan Timoteusta hänhän opetti tosi paljon ja jopa Paavali kannusti nuorta Timoteusta

2. saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
5. Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.

Mutta onko naisevankelistan virka sitten ihan toisenlainen minkälainen Soltero kysyn sinulta anna Raamatusta ohjeet.

Tavallinen
09-04-11, 08:24
Valitettavan vähän ei lainkaan kaikissa enää noita herätyskokouksia ainakaan.

jore
09-04-11, 08:24
Raamattu kirjoittaa mm.:
"Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa!" (Fil. 1:18)
ERILAISTA JULISTUSTA
Filipp.1:12-18
--
Tärkeintä Paavalille on puolustaa evankeliumia ja todistaa siitä. Vankina hän sai yhteyden sellaisiin piireihin, jotka muuten olisi ehkä jäänyt saavuttamatta.

Myös monet Paavalin uskonveljet rohkaistuvat yhä enemmän puhumaan Jumalan sanaa (14).
Tosin muutamiin heistä Paavali suhtautuu epäillen, koska he julistavat Kristusta kateudesta ja riidan halusta (15). Heidän tarkoituksena lienee ollut syrjäyttää Paavali (17), jota monet kunnioittivat ja johon moni luotti.
Mutta Paavali ei tästä säikähdä vaan iloitsee:
” Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva”.

Mistään opillisista eroavaisuuksista ei ole kyse.
Jos olisi ollut, niin Paavali olisi suhtautunut tilanteeseen yhtä vakavasti, kuin kirjeessään galatalaisille.
Kyseessä oli evankeliumin julistajien henkilökohtaiset puutteet ja vajavaisuus.

jore
09-04-11, 08:37
Taidetaan viimein päästä itse asiaan: Mikä on naisen asema (uskovien) seurakunnassa?

Kun johtajuus ja opetus (Sanan mukaan) ei ole sallittua, mitä uskova nainen voi tehdä seurakunnassa? Evankelista lienee varmuudella yksi niistä kutsumuksista.
PAAVALI JA NAISET

Jeesus käski opetuslapsiaan saarnamaan evankeliumia kaikille luoduille, miehille ja naisille.
Luukas kertoo Apostolien teoissaan Jerusalemin seurakunnan alkuvaiheista:
”Ja yhä enemmän karttui niitä, jotka uskoivat Herraan, sekä miehiä että naisia suuret joukot” (Apt. 5:14).

Apostolien saarnatessa ensimmäisen kerran pakanoille ”niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset” (Apt. 8:12).
Kun Jeesukseen uskovia vainottiin Saulus Tarsolaisen johdolla, kärsijöinä olivat niin miehet kuin naisetkin;
”Keitä vaan löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin” (Apt. 9:2, 22:4).
Tässä muutama esimerkki, jossa mainitaan naiset miesten rinnalla seurakunnan yhteydessä.

Paavalin kirjeistä näemme, kuinka hän kutsui monia naisia työyhteyteensä evankeliumin elonkorjuuseen.
Galatalaiskirjeessään hän sanoo:
”Tässä ei ole miestä eikä naista, kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa” (3:28). Sukupuoli ei jakanut jäseniä seurakunnassa ylempään ja alempaan luokkaan.
Kaikki olivat pukeneet kasteessa päällensä Kristuksen (Gal.3:27).

Mies tai nainen voivat kumpikin lahjoillaan palvella seurakuntaa.
Tämä samanarvoinen asema Jumalan edessä ("...ei ole miestä eikä naista" Gal. 3:2) ei kuitenkaan voi olla peruste naispappeudelle.

Apostolien aikana naisten työ seurakunnassa oli merkityksellistä.
Paavali piti ensimmäisen saarnansa Euroopan puolella Filipissä joen rannalla kokoontuneille naisille (Apt. 16:13). Joukossa oli purppuranmyyjä LYYDIA. Hän otti vaarin siitä, mitä Paavali puhui (Apt. 16:4).
Hän ja hänen perhekuntansa kastettiin. Lyydia tarjosi tilavaa kotiaan kristittyjen kokoushuoneeksi (Apt. 16:15).

Seurakuntien perustaminen ja johtaminen oli apostolien saaman lähetyskäskyn mukaan miesten käsissä. Kuitenkin naiset olivat alusta alkaen mukana työssä.
Roomalaiskirjeensä lopussa Paavali mainitsee 19 miehen lisäksi 9 naista, jotka uskollisesti näkivät vaivaa lähetystyössä (Room. 16. luku).
Myös Filippäläiskirjeen lopussa apostoli muistaa lämmöllä ja kiittää erikseen naisia, jotka ”ovat taistelleet yhdessä minun kanssani evankeliumin hyväksi” (Filipp. 4:3).

Rölli
09-04-11, 08:54
naiset vois olla siellä keittiöllä ja siivous hommissa, wc:t täytyy pitää puhtaana srk:lle.

Tavallinen
09-04-11, 08:58
naiset vois olla siellä keittiöllä ja siivous hommissa, wc:t täytyy pitää puhtaana srk:lle.
Onks tää se provo?

Rölli
09-04-11, 09:03
ei, vaan näinhän on ollut ennen vanhaan, nykyään pitää saada loistaa suuna ja päänä.

Lydia
09-04-11, 09:19
Onks tää se provo?

Kaikki työt pitäisi olla yhtä arvokkaita ja kaikki tehdä kuin Herralle, myös vessojen siivoukset.

Tavallinen
09-04-11, 09:23
Juu toki, mutta kautta aikojen naiset on Seurakunnassakin tehneet paljon muutakin

piitsu
09-04-11, 09:30

Minä teen täysin omasta halustani seurakunnalla keittiötöitä. Minusta se on mukavaa ja siinä saa palvelulla ihmisiä. Lisäksi se eroaa palkkatyöstäni kuin yö päivästä eli on sopivaa hommaa siinäkin suhteessa.

jore
09-04-11, 09:33
PAAVALI JA NAISET

Roomalaiskirjeensä lopussa Paavali mainitsee 19 miehen lisäksi 9 naista, jotka uskollisesti näkivät vaivaa lähetystyössä (Room. 16. luku).
Myös Filippäläiskirjeen lopussa apostoli muistaa lämmöllä ja kiittää erikseen naisia, jotka ”ovat taistelleet yhdessä minun kanssani evankeliumin hyväksi” (Filipp. 4:3).
PRISKILLA-niminen (PRISKA) nainen mainitaan useamman kerran Raamatussa.
Häntä voidaan pitää naisten esikuvana apostolin lähetyskentällä.
Hänestä mainitsee Luukas Apt. 18:2,18,26 ja Paavali Room. 16:3 ja 1.Kor.16:19, 2. Tim.4:19.

Priskilla oli juutalainen ja kotoisin Roomasta. Sieltä hänet karkoitettiin v. 51 keisari Klaudiuksen määräyksestä muiden juutalaisten tavoin.

Priscilla ja hänen aviomiehensä Akylas päätyivät Korinttoon ja avasivat siellä kotinsa Paavalille (Apt. 18:2).
Akylaksella oli sama ammatti kuin Paavalilla; he olivat teltantekijöitä. Heistä tuli työtovereita sekä teltantekijän ammattissa että evankeliumin julistamisessa.
Oleskeltuaan 18 kuukautta Korinttissa he seurasivat Paavalia Efesoon (Apt. 18:18).

Efesoon saapui juutalainen matkapuhuja APOLLOS.
”Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen” (Apt. 18:25). Priskilla ja Akylas opettivat hänelle tarkemmin Jumalan tien (Apt. 18:26).

Priskillalla oli erityinen kyky ja voima, kun hän otti tämän miehen, joka oli ”väkevä raamatuissa” (Apt. 18:24) opetuslapsekseen ja sitten lähetti hänet Akaiaan. Siellä Apollos sai olla suureksi hyödyksi uskoon tulleille (27, 28)
Kolmannella lähetysmatkallaan Paavali käytti asuntonaan kaksi ja puoli vuotta Priskillan ja Akylaksen kotia, joka samalla oli Efeson kristittyjen henkinen keskus.
Room. kirjeen lopusta käy ilmi, että aviopari oli palannut Efesosta takaisin Roomaan palvelemaan pääkaupungin seurakuntaa (Room. 16:3).

Neljä kertaa Luukas ja Paavali laittavat Priskillan nimen edelle miestään (Apt. 18:18,26, Room. 16:3, 2. Tim. 4:19). Näin he osoittavat suurta kunnioitusta tätä merkittävää Paavalin työtoveria kohtaan.
Priskilla oli todellinen ja arvostettu hengellisen työntekijä seurakunnassa.

sirri
09-04-11, 09:40

Ne on muuten ihan asiallisia hommia, en ymmärrä ollenkaan jos on olemassa eriarvoisia töitä, mitä voi tehdä niinkuin Herralle. Ja silloin mielestäni ollaan jo pielessä jos esim. nainen kokee että hän on vaan tuolla keittiössä, siivoamassa sitä vessaa tms. Sanoo nainen, joka ei mene keittiöön sen vuoksi että siellä särkyy, putoilee ja menee pilalle niin paljon-punastunut, mutta vessan siivoaminen onnistuu kyllä tarvittaessa hyvinkin.
Jos nuo erilaiset tehtävät ovat jotenkin vastakkaisia ja eriarvoisia, niin on hyvä tarkistaa ihan omia asenteitaan.

Olihan Jeesuksen aikana myös naisia jotka rahoillaan auttoivat työssä, rikkaitakin, kuten juuri tuo Lydia. Ja vähemmilläkin talenteilla voi olla mukana. Vaikka istumassa ja siunaamassa ja huastelemassa ihmisten kanssa niitänäitä. Ei se niin juhlallista ja "pyhää" ja sormista tippuvaa hengellistä tarvitse aina olla. Sydän paikallaan, aina voi olla Kristuksen kirje.

Rölli
09-04-11, 09:41
Minä teen täysin omasta halustani seurakunnalla keittiötöitä. Minusta se on mukavaa ja siinä saa palvelulla ihmisiä. Lisäksi se eroaa palkkatyöstäni kuin yö päivästä eli on sopivaa hommaa siinäkin suhteessa.
ja naiset osaa ne hommat luonnostaankin paremmin kuin miehet, joillekin nykyajan muokatuille naisille sekin on jotenkin vaikea ymmärtää positiivisena asiana.

piitsu
09-04-11, 09:44
Muokatuille naisille? Mitä tarkoitat?

sirri
09-04-11, 09:47
ja naiset osaa ne hommat luonnostaankin paremmin kuin miehet, joillekin nykyajan muokatuille naisille sekin on jotenkin vaikea ymmärtää positiivisena asiana.

Tuo oli ihana:D

Rölli
09-04-11, 09:52
Muokatuille naisille? Mitä tarkoitat?
nykyaika on muokannut naisista tietynlaisia ja ihannoidaan tietyjä asioita esim. ulkonäkö, paino indeksit, muoti tietoisuus, koulutus ja yhteiskunta asema yms. yms. mitä nyt maailmassa niin ihannoidaan ja arvostetaan suuresti.

Rölli
09-04-11, 09:57
pullantuoksuisia kotiäitejä ei oikein nykyään pidetä enää minään, pelkkä meno erä yhteiskunnalle eikä tuota mitään hyötyä yhteiskunnalle. tukia leikataan ja edut on enään pelkkä nimi, nyt kannattaa valita tarkin puolue mitä äänestää, esim. 5000e tienaava ei todellakaan tarvi lapsilisiä, eikä sitä saisi koskaan laskea tuloksi yh äidille sossusta toimeentuloa hakevalle!

piitsu
09-04-11, 10:09
nykyaika on muokannut naisista tietynlaisia ja ihannoidaan tietyjä asioita esim. ulkonäkö, paino indeksit, muoti tietoisuus, koulutus ja yhteiskunta asema yms. yms. mitä nyt maailmassa niin ihannoidaan ja arvostetaan suuresti.

Niin no tuo on kyllä totta. Muutaman kerran olen huomannut, että kahvinkeittäjään suhtaudutaan alentavasti, ei tervehditä tai pidetään hiukan yksinkertaisena. Aluksi se häiritsi minua mutta nyt pidän sitä mielenkiintoisena ilmiönä, jota on mukava tarkkailla. Joskus ihmiset kyselevät tyyliin "Missä keittolassa sä olet päivät töissä?".

Varpunen
09-04-11, 10:51

Evankelistan kutsumus vetää ei-uskovien pariin, ulos, muille paikkakunnille, kaduille ja toreille. Erotuksena seurakunnassa evankeliumin julistamisesta (joka kuuluu myös muille kuin evankelistoille). Kyllä uskovatkin tarvitsevat evankeliumia, valitettavasti. Luisutaan lain alle, suorittamaan tai viileälle paikalle, kahdelle tielle tai peräti luopioidutaan. Syynä ei välttämättä ole maailman henki, vaan uskonnollisuuden henki, joka aamentaa vikoilulle, kiihkoilulle ja omalle oikeassaolemiselle.

Tähän tekstiin ISO AAMEN.
Evankelista suuntautuu pääasiallisesti ei uskovien keskuuteen, pois seurakunnan sisältä.
Järjestää kokouksia joissakin muissa tiloissa, torilla, kävelykadulla ja kotikokouksia.
Evankelista ottaa yhteystiedot kaikilta jättäytyneiltä ja myös ihmisiltä jotka haluavat
että heidän kotiinsa tullaan Raamattua yhdessä tutkimaan ja hakemaan vastauksia
Jumalan asioihin.

Tämän lisäksi evankelista vie terveisiä seurakuntaan, julistaa veren evankeliumia ja ristin sanomaa
uskovilla, koska uskovien syvin yhteyden kokeminen on ristin juurella, jossa jokainen kokee
sydänjuuriaan myöten kuinka riippuvainen on armosta Jeesuksessa, kuinka kipeästi tarvitsee
veren puhdistavaa voimaa, kuinka paljon enemmän Jeesuksella on antaa Hänen johtoonsa
antautuvalle. Kuinka tarpeellista on lahjavanhurskaustietoisuus ja tarve kasvaa elämän vanhurskaudessa. Evankelista innostaa seurakuntalaisiakin evankelioimaan.

On vaikka kuinka paljon uskovan elämän perusasioita, jotka juuri uskonnollisuus,
viilentynyt ensirakkaus ja vihollinen lihan kautta kaikkine juonineen on valmis peittämään uskovalta.
Se haluaa meistä suoritusvelvoitteisia ja käyttää siihen vaatimushenkeä.(lihallinen, uskonnollinen ihminen)

Se käyttää hyväkseen ja ruokkii luontaista(langenneen luonnon) oikeassaolemisen tarvetta ja kykyämme hallita ja johtaa.
Se pyrkii peittämään sen, että uskossa vaellus on Jeesuksen ansiossa, valmiissa teoissa vaeltamista.
Silloin lihalla ei ole tilaisuutta saada ääntään julki, joka taas uskonnollisuuteen kuuluu voimakkaasti.

Esimerkkejä tällaisesta on vaikka kuinka paljon tässäkin ketjussa.
Ja ne erottuvat juuri uskoon (Jeesuksen ansioon) perustuvasta vaelluksesta.

Lydia
09-04-11, 10:59
Aamen Varpusen tekstiin.

Varpunen
09-04-11, 11:03

Nykyaikana miehetkin ovat suostuneet muokkaantumaan ja ottavat osaa
lastenkasvatukseen enemmän, vaihtavat jopa vaippoja ja kylvettävät ja ulkoiluttavat vauvojaan.
Pitävätpä isyyslomiakin, kun arvostavat isyyttään niin paljon.
Osaavat pestä pyykit ja käyttää pölynimuria, jne.

Isän ja aviomiehen vastuu lapsistaan kompensoi ehkä naisten työssäkäymistä
jossakin määrin.

Varpunen
09-04-11, 11:16
Niin no tuo on kyllä totta. Muutaman kerran olen huomannut, että kahvinkeittäjään suhtaudutaan alentavasti, ei tervehditä tai pidetään hiukan yksinkertaisena. Aluksi se häiritsi minua mutta nyt pidän sitä mielenkiintoisena ilmiönä, jota on mukava tarkkailla. Joskus ihmiset kyselevät tyyliin "Missä keittolassa sä olet päivät töissä?".

Minulla on kokemus tilanteesta kun seurakunnassa oli luennoitsija.
Olin kahvia kaatamassa. Luennoitsija ei halunnut kahvia,
vaan kertoi että heillä ei enää tähän aikaan illasta juoda kahvia.
Hän sanoi juovansa vain teetä (jota toinen sisko kaatoi)

Kipaisin sitten muutaman metrin keittiöön hakemaan lisää kahvimaitoa.
Sillä aikaa luennoitsija kiirehti itse kaatamaan kahvia, ettei tarvinnut alentua
ottamaan kahvia minun kaatamanani.

Ylpeys ja toisen halveksunta ovat joskus selvästi nähtävissä.

Muutama päivä sen jälkeen tapasin luennoitsijan rouvan ja kerroin hänen
miehensä sanoneen ettei teillä juoda kahvia enää siihen aikaan illasta.
Rouva sanoi minulle että kyllä mieheni(luennoitsija) juo, mutta minä en.
Tämä vahvisti sen että luennoitsija ei halunnut alentua ottamaan
kahvia kuppiinsa minun kaatamanani.

Jumala on ylpeitä vastaan mutta nöyrille hän antaa armon.
Jeesus siunatkoon heitä molempia.

Tavallinen
09-04-11, 11:25
En ole sata varma onko tuo luulosi oikea, kun todella usein luulemme sitä mitä ei pidä paikkaansa ja Herra vain näkee sydämet siksi tuokin arvaus voi olla panettelua, vaikka tosin tottakin, mutta ei ehkä rakentavaa kertoa kuitenkaan vai saivartelenko nyt?

Varpunen
09-04-11, 11:28
pullantuoksuisia kotiäitejä ei oikein nykyään pidetä enää minään, pelkkä meno erä yhteiskunnalle eikä tuota mitään hyötyä yhteiskunnalle. tukia leikataan ja edut on enään pelkkä nimi, nyt kannattaa valita tarkin puolue mitä äänestää, esim. 5000e tienaava ei todellakaan tarvi lapsilisiä, eikä sitä saisi koskaan laskea tuloksi yh äidille sossusta toimeentuloa hakevalle!

Lapsilisien ei pitäisi vaikuttaa toimeentulotukeen.
Muutenhan tulorajankin pitäisi vaikuttaa.
Lapsilta ei saa olla taloudellisesti pois se, että perheestä puuttuu toinen vanhempi.
Avioerot ovat lisääntyneet ja nykyaikana avoasuminen on niin yleistä,
että toisen on kovin helppoa kerätä kamppeensa ja muuttaa pois
kun alkaa tuntumaan että pitäisi ottaa vastuuta ja osallistua yhteisen
taloudenhoitoon.

On paljon myöskin sellaisia jotka ottavat avustukset vastaan, ja toisen
vanhemman virallinen osoite on muualla, mutta asuvat silti yhdessä.
Hyödynnetään lastentarhapaikkoja vaikka ollaan itse kotona.
Tästä olen kuullut tiedotusvälineistä, joten näiden lukujen
täytyy olla melko suuria.

Varpunen
09-04-11, 11:35
En ole sata varma onko tuo luulosi oikea, kun todella usein luulemme sitä mitä ei pidä paikkaansa ja Herra vain näkee sydämet siksi tuokin arvaus voi olla panettelua, vaikka tosin tottakin, mutta ei ehkä rakentavaa kertoa kuitenkaan vai saivartelenko nyt?

Poistin tekstin, ettei kukaan saastuisi

Aconitum
09-04-11, 11:39
Poistin tekstini.

Varpunen
09-04-11, 11:45
---

En saanut poistettua siteeraustasi.

Poistatko sen sieltä saastuttamasta.

Varpunen
09-04-11, 11:47
----------------------------------------

Varpunen
09-04-11, 11:58
Poistin tekstini.

Sydämellinen kiitos!

Ei ole tarkoitus saastuttaa kenenkään mieltä.

Aconitum
09-04-11, 11:59
Poistin tekstin, ettei kukaan saastuisi

"...ettei kukaan saastuisi"? Raamatun mukaan sanat saastuttavat vain sanojansa.

Mutta oikein teit, kun poistit tekstisi; tosin siitä olisi voinut ehkä poistaa vain yhden sanan, jolloin itse tarina olisi jäänyt raadolliseksi esimerkiksi meidän uskovienkin surullisesta valikoivuudesta. Sellaista käytöstä kun ihan oikeasti näkee myös seurakunnissa.

Varpunen
09-04-11, 12:07
"...ettei kukaan saastuisi"? Raamatun mukaan sanat saastuttavat vain sanojansa.

Mutta oikein teit, kun poistit tekstisi; tosin siitä olisi voinut ehkä poistaa vain yhden sanan, jolloin itse tarina olisi jäänyt raadolliseksi esimerkiksi meidän uskovienkin surullisesta valikoivuudesta. Sellaista käytöstä kun ihan oikeasti näkee myös seurakunnissa.

Niin totta.
En vaan ajatellut kun kirjoitin vaan tositilanteesta.
Hyvä kun huomautit.
Huomautuksesi jälkeen tunsin kummallisen, epämukavan olotilan.
Silloin kiireesti poistin tekstin.
Toivottavasti kovin moni ei ehtinyt sitä lukea.

Kyllä se voi saastuttaa toisiakin, jos alkavat ajattelemaan minusta,
tai mainitsemastani uskonnollisesta järjestöstä pahasti.
Niin se paha siemen leviää.
Paholainen on aktiivinen. ja käyttää kaikki tilaisuudet pahan kylvämiseen.
Minun pitää oppia ajattelemaan että ei saa kohdistaa,
pitää kertoa vain asia.

Tämä on muuten varottava esimerkki siitä kuinka helposti avaa
jopa tajuamattaan portin viholliselle.

Onneksi autoit minua näkemään virheeni.
Tässä on esimerkki uskovien etuoikeudesta olla toistensa vartijana
myönteisessä mielessä.

sirri
09-04-11, 12:19
-Minun teksti taas oli poistunut jonkun muun toimesta..Ja niin hieno kevennys oli:p.
Mutta kai siinä sitten oli se raja-hmm.

Varpunen
09-04-11, 12:27
-Minun teksti taas oli poistunut jonkun muun toimesta..Ja niin hieno kevennys oli:p.
Mutta kai siinä sitten oli se raja-hmm.

En ole huomannutkaan...millainen kevennyt ;) voiko sen laittaa kevennettynä kevennyksenä ;)

Aconitum
09-04-11, 13:09
Niin totta.
En vaan ajatellut kun kirjoitin vaan tositilanteesta.
Hyvä kun huomautit.
Huomautuksesi jälkeen tunsin kummallisen, epämukavan olotilan.
Silloin kiireesti poistin tekstin.
Toivottavasti kovin moni ei ehtinyt sitä lukea.

Kyllä se voi saastuttaa toisiakin, jos alkavat ajattelemaan minusta,
tai mainitsemastani uskonnollisesta järjestöstä pahasti.
Niin se paha siemen leviää.
Paholainen on aktiivinen. ja käyttää kaikki tilaisuudet pahan kylvämiseen.
Minun pitää oppia ajattelemaan että ei saa kohdistaa,
pitää kertoa vain asia.

Tämä on muuten varottava esimerkki siitä kuinka helposti avaa
jopa tajuamattaan portin viholliselle.

Onneksi autoit minua näkemään virheeni.
Tässä on esimerkki uskovien etuoikeudesta olla toistensa vartijana
myönteisessä mielessä.

Niin, minä ajattelen tässä niin, että olemme tietysti jokainen vastuussa omista sanoistamme, mutta olemme myös vastuussa siitä, miten reagoimme toistemme sanoihin. Alammeko hautoa niitä, annammeko väärillä sanoille sijaa sydämessämme ja jatkammeko pahan puheen levittämistä. Eli meitä saastuttavat omat tekomme (sanamme, ajatuksemme, asenteemme), mutta toki oma puhe voi olla siemen jollekin pahalle jonkun toisen sydämessä, ja se on se syy, miksi me olemme vastuussa omista sanoistamme.

Soltero
09-04-11, 13:51
Tähän tekstiin ISO AAMEN.
Evankelista suuntautuu pääasiallisesti ei uskovien keskuuteen, pois seurakunnan sisältä.
Järjestää kokouksia joissakin muissa tiloissa, torilla, kävelykadulla ja kotikokouksia.
Evankelista ottaa yhteystiedot kaikilta jättäytyneiltä ja myös ihmisiltä jotka haluavat
että heidän kotiinsa tullaan Raamattua yhdessä tutkimaan ja hakemaan vastauksia
Jumalan asioihin.

Tämän lisäksi evankelista vie terveisiä seurakuntaan, julistaa veren evankeliumia ja ristin sanomaa
uskovilla, koska uskovien syvin yhteyden kokeminen on ristin juurella, jossa jokainen kokee
sydänjuuriaan myöten kuinka riippuvainen on armosta Jeesuksessa, kuinka kipeästi tarvitsee
veren puhdistavaa voimaa, kuinka paljon enemmän Jeesuksella on antaa Hänen johtoonsa
antautuvalle. Kuinka tarpeellista on lahjavanhurskaustietoisuus ja tarve kasvaa elämän vanhurskaudessa. Evankelista innostaa seurakuntalaisiakin evankelioimaan.

On vaikka kuinka paljon uskovan elämän perusasioita, jotka juuri uskonnollisuus,
viilentynyt ensirakkaus ja vihollinen lihan kautta kaikkine juonineen on valmis peittämään uskovalta.
Se haluaa meistä suoritusvelvoitteisia ja käyttää siihen vaatimushenkeä.(lihallinen, uskonnollinen ihminen)

Se käyttää hyväkseen ja ruokkii luontaista(langenneen luonnon) oikeassaolemisen tarvetta ja kykyämme hallita ja johtaa.
Se pyrkii peittämään sen, että uskossa vaellus on Jeesuksen ansiossa, valmiissa teoissa vaeltamista.
Silloin lihalla ei ole tilaisuutta saada ääntään julki, joka taas uskonnollisuuteen kuuluu voimakkaasti.

Esimerkkejä tällaisesta on vaikka kuinka paljon tässäkin ketjussa.
Ja ne erottuvat juuri uskoon (Jeesuksen ansioon) perustuvasta vaelluksesta.

Miksi nimenomaan evankelista on se henkiló, joka vastaa seurakuntalaisten hengellisestá kasvatuksesta ja opetuksesta?

Eikó sinulle esim. riitá tyótehtáviá ei-uskovien evankelioinnissa, joten joudut vastoin Raamatun Sanaa toimimaan myós uskovien opettajana?
Vai onko tilanne se, ettá seurakunnassanne ei ole miesopettajia, eiká heitá sinne lóydy mistáán?

Lemmikki
09-04-11, 14:18
Támá onkin uusi nákókulma.
Haluavatko kaikki uskovat naiset, ettá heille antaa hengellistá opetusta ainoastaan nainen?
Jos náin on, niin támá keskusteluhan menee aivan naisten ikiomaksi jutuksi, josta miná miehená vetáydyn.

En missään nimessä halua että opetusta minulle antaa vain naiset. kylläpä tämä menee taas vaikeaksi.

Tarkoitin, että JOS JOKU nainen ehdottomasti kokee, että Jumala on hänet laittanut opettajaksi niin miksi hän sillä verukkeella pyrkii "mieheksi miehen paikalle". Eikö ennemmin sopisi tähän naisten yhteiset tilaisuudet. Onhan aina ollut harrastuksia joita tekevät vain naiset keskenään (lastenhoito, virkkaus,ruuan laitto) miksi ei sitten sopisi nykyään tavalliset naisten illat, joissa tämä nainen voisi opettaa ja käyttää lahjaansa.

Mikään muu lahja jonka Jumala antaa ei oikeuta ketään naista asettumaan miehen yläpuolelle auktoriteetissä. Ihmettelen vaan miksi sitten naiset kuvittelee, että tämä opettamisen lahja oikeuttaisi?

Lemmikki
09-04-11, 14:23
Aivan. Miten se sulautetaan yhdesksi tämän yleisen pappeuden kassa?
Eikö sekin ole Jumalan sanaa ja tahto?

Mitä tarkoittaa yleinen pappeus?

Onko se joku uskonnollinen perinne iskulause vai onko sille perustetta Raamatussa?

Tähän ei nyt kelpaa kohta : "Kristuksessa ei ole miestä ja naista."

Lemmikki
09-04-11, 14:34
Röllin kanssa useassa kohtaa samaa mieltä. Kyllä useimmin suosioon pääsee äänessä olevat tomerat tädit, jotka tuovat esiin omaa aktiivisuuttaan ja palvelustehtäväänsä.

Missä on Jeesuksen korottaminen?

Hengellisiä lahjoja voi olla myös niillä hiljaisilla, jotka yleensä vain työnnetään syrjään nöyryytensä takia.

Lemmikki
09-04-11, 15:10
Itse koen hyvin tärkeänä pysyä niiden rajojen sisällä jotka ovat minun kutsumukseni.

Kun kreikkalaiset tulivat ja sanoivat "tahdomme nähdä Jeesuksen" ihmettelin miksi tähän kohtaan oli heti perään laitettu:

Johannes 12:
20 Ja oli muutamia kreikkalaisia niiden joukosta, jotka tulivat ylös juhlaan rukoilemaan.
21 Nämä menivät Filippuksen luo, joka oli Galilean Beetsaidasta, ja pyysivät häntä sanoen: "Herra, me haluamme nähdä Jeesuksen".
22 Filippus meni ja sanoi sen Andreaalle; Andreas ja Filippus menivät ja sanoivat Jeesukselle.
23 Mutta Jeesus vastasi heille sanoen: "Hetki on tullut, että Ihmisen Poika kirkastetaan.

Miksi Jeesus heti sanoi, että aika on mennä ristille?

Kreikkalaisten todennäköinen seuraava pyyntö olisi ollut: "tule ja saarnaa Kreikassa"
mutta Jeesus tiesi tehtävänsä ja siihen ei kuulunut maailman valloitus alkaen Kreikasta.
Vaan itsensä uhraaminen ristillä.

Matt. 10:38
ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.

JEV238
09-04-11, 15:41
Eilen julkaistiin sivustolla seurakuntalainen.fi tutkija Kati Niemelän havaintoja.

Niemelä kertoo, että liberaali orientaatio on 2000-luvun aikana kasvanut eniten naispappien keskuudessa.

Esimerkiksi suhtautumisessa homoseksuaalisuuteen on havaittavissa merkittävä ero miesten ja naisten välillä. Miehistä noin 50 prosenttia on perinteisellä kannalla eli pitää homoseksuaalisuuden harjoittamista syntinä. Naispapeilla vastaava lukema on vain 14 prosenttia, Niemelä havainnollistaa.

Niemelän mukaan naiset ovat tällä hetkellä kirkossa muutosagentteja miesten pitäytyessä herkemmin kirkon alkuperäisessä uskontulkinnassa.

JEV238
09-04-11, 15:46
Mistä joukosta on lähtenyt se, että naisten pitää päästä opettamaan uskovien joukkoa?

Ilmeisesti niin sanottujen vapaiden suuntien (joihin luetaan adventistit, helluntailaiset jne.) piiristä 1800-luvulla. Silloinhan nousi esimerkiksi esiin adventistien joukosta Ellen G. White niminen nainen, joka alkoi opettamaan uskovien joukkoa ja jonka opetusta alettiin innolla ottamaan vastaan. Pelastusarmeijan piirissä alkoi myös esiintyä naisia opettamassa uskovia, ensimmäisenä tuon järjestön perustajan ja johtajan vaimo, Catherine Booth.

Soltero
09-04-11, 16:10
Mistä joukosta on lähtenyt se, että naisten pitää päästä opettamaan uskovien joukkoa?

Ilmeisesti niin sanottujen vapaiden suuntien (joihin luetaan adventistit, helluntailaiset jne.) piiristä 1800-luvulla. Silloinhan nousi esimerkiksi esiin adventistien joukosta Ellen G. White niminen nainen, joka alkoi opettamaan uskovien joukkoa ja jonka opetusta alettiin innolla ottamaan vastaan. Pelastusarmeijan piirissä alkoi myös esiintyä naisia opettamassa uskovia, ensimmäisenä tuon järjestön perustajan ja johtajan vaimo, Catherine Booth.
Niinpá.
Vaikuttaa omituiselta, ettá juuri vapaat suunnat, joissa Raamatun totena pitáminen on ollut tárkeá periaate, ovat alkaneet tássá naisasiassa jo varhaisessa vaiheessa muunnella Jumalan Sanaa.

Lydia
09-04-11, 16:25
Kuinka paljon ja monessa asiassa ollaan lipsuttu pois Jumalan tahdosta, tuntuu että uskovat haluavat kuin kertoa maailmalle, että olemme lojaaleja uudistuksille mekin..
Sitä en ymmärrä miten tanssikin liittyy seurakunnan toimintaan, että sitä ihan opetetaan seurakunnan puitteissa.
Tanssin ymmärrän kyllä liikuntamuotona hyväksi.

Tuleekohan vielä se päivä, että parannusta tehdään monista asioista tuhassa ja tomussa?

Rölli
09-04-11, 16:27
Niinpá.
Vaikuttaa omituiselta, ettá juuri vapaat suunnat, joissa Raamatun totena pitáminen on ollut tárkeá periaate, ovat alkaneet tássá naisasiassa jo varhaisessa vaiheessa muunnella Jumalan Sanaa.
samat ilmiöt tapahtuu niin luteissa ja hellareissa yms.seurat, samoja armahdettuja syntisiä kaikki.

Varpunen
09-04-11, 16:40
Miksi nimenomaan evankelista on se henkiló, joka vastaa seurakuntalaisten hengellisestá kasvatuksesta ja opetuksesta?

Eikó sinulle esim. riitá tyótehtáviá ei-uskovien evankelioinnissa, joten joudut vastoin Raamatun Sanaa toimimaan myós uskovien opettajana?
Vai onko tilanne se, ettá seurakunnassanne ei ole miesopettajia, eiká heitá sinne lóydy mistáán?

Kuten edellä kävi hyvin ilmi ja nytkin se näkyy, että uskovaisetkin tarvitsevat evankeliumia
ja hyvin monia seurakunnassa kiinnostaa myös se työ mitä seurakunnasta ulospäin eri ryhmät tekevät.

Tämä on seurakuntatyössä ihan normaali käytäntö, ainakin suurimmassa osassa seurakuntia.
Ymmärrän hyvin että jos ei ole seurakunnassa aktiivijäsen, ei voi tietää näistä käytännöistä.
Nämä eivät ole mikään erikoisjuttu, vaan ihan arkea seurakuntatyössä.

Kysymys on evankeliumista.

Varpunen
09-04-11, 16:43
SOLTERO:

EI VASTAA.
Tämä ei koske seurakunnan opettamista, on kyse evankeliumista.

Soltero
09-04-11, 16:46
Kuten edellä kävi hyvin ilmi ja nytkin se näkyy, että uskovaisetkin tarvitsevat evankeliumia
ja hyvin monia seurakunnassa kiinnostaa myös se työ mitä seurakunnasta ulospäin eri ryhmät tekevät.

Tämä on seurakuntatyössä ihan normaali käytäntö, ainakin suurimmassa osassa seurakuntia.
Ymmärrän hyvin että jos ei ole seurakunnassa aktiivijäsen, ei voi tietää näistä käytännöistä.
Nämä eivät ole mikään erikoisjuttu, vaan ihan arkea seurakuntatyössä.

Kysymys on evankeliumista.

Minulle ei riitá perusteluksi tuohon tyónjakoon se, ettá se on "normaali káytántó ja arkea seurakuntatyóssá".
Kun jotakin vastoin Raamattua olevaa menettelyá aletaan harjoittaa ja siitá tehdáán normaali káytántó, se on silti edelleen vastoin Raamattua.

Varpunen
09-04-11, 16:54
Mitä tarkoittaa yleinen pappeus?

Onko se joku uskonnollinen perinne iskulause vai onko sille perustetta Raamatussa?

Tähän ei nyt kelpaa kohta : "Kristuksessa ei ole miestä ja naista."

Tätä: Kaikki uudestisyntyneet ovat Kristuksen kutsumia pappeja.
Laitan tähän muutaman Raamatunkohdan todisteeksi.

1.Pt.2:4. Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet,
mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
5. ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi,
uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

9. Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa,
julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;

Ilm.1:5. ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä

6. ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.

Ilm.5:9. ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
10. ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä."

Ehkä asia selvisi näistä jakeista, mutta enemmänkin niitä löytyy.

Varpunen
09-04-11, 17:01
Röllin kanssa useassa kohtaa samaa mieltä. Kyllä useimmin suosioon pääsee äänessä olevat tomerat tädit, jotka tuovat esiin omaa aktiivisuuttaan ja palvelustehtäväänsä.

Missä on Jeesuksen korottaminen?

Hengellisiä lahjoja voi olla myös niillä hiljaisilla, jotka yleensä vain työnnetään syrjään nöyryytensä takia.

Eikö Jeesus tule silloin julki ja korotetuksi kun evankeliumi menestyy?
Eikö Jeesus ole kutsunu omiaan itsekutakin palveluksen työhön.
Jokainen saa palkan uskollisuudesta omassa palvelutehtävässään.
Näin on Jumala hyväksi nähnyt.

Maailma on kova ja useimmat ihmisetkin ja kun taistellaan henkivaltoja vastaan on
opittava luottamaan Jeesuksen läsnäoloon ja apuun.

minusta Jumala tietää millaiset ihmiset kuhunkin tehtävään ovat sopivia.
Pyhä Henki sitten sen mukaan armoittaa kun astiat tutkii.
Jumalan varassa kaikki on.
Jos omassa itsessään lähtee taistelemaan, joutuu toteamaan että
vihollinen on voimakkaampi.
Armossa eteenpäin ja uskossa luottaen Jeesuksen voiton todellisuuteen
kaikissa tilanteissa.

Varpunen
09-04-11, 17:09
Kuinka paljon ja monessa asiassa ollaan lipsuttu pois Jumalan tahdosta, tuntuu että uskovat haluavat kuin kertoa maailmalle, että olemme lojaaleja uudistuksille mekin..
Sitä en ymmärrä miten tanssikin liittyy seurakunnan toimintaan, että sitä ihan opetetaan seurakunnan puitteissa.
Tanssin ymmärrän kyllä liikuntamuotona hyväksi.

Tuleekohan vielä se päivä, että parannusta tehdään monista asioista tuhassa ja tomussa?

On niitä omituisuuksia muitakin.
Muutama vuosi sitten kohuttiin kun eräs kirkko avasi ovansa olutiltojen pitoa varten,
koska toivoivat siten tavoittavansa nuorisoa.
En muista enää miltä paikkakunnalta se alkoi ja jatkuuko vieläkin.
Ihan telkkarissa siitä uutisoitiin.

Minusta tuossa vaiheessa kynnys on laskettu jo lattian alapuolelle.
Tämä ei ole Jumalan tahto.

Varpunen
09-04-11, 17:12
Minulle ei riitá perusteluksi tuohon tyónjakoon se, ettá se on "normaali káytántó ja arkea seurakuntatyóssá".
Kun jotakin vastoin Raamattua olevaa menettelyá aletaan harjoittaa ja siitá tehdáán normaali káytántó, se on silti edelleen vastoin Raamattua.

Se on sinun ongelmasi, ei minun.

Aconitum
09-04-11, 17:27
"sillä evankeliumi on Jumalan voima, pelastukseksi itse kullekin uskovalle", sanoo Paavali näin vapaasti muistellen.

Mutta ei kai se tarkoita sitä, että evankelistan pitäisi opettaa evankeliumia uskoville, vaan että jokaisen uskovan pitäisi elää evankeliumista; ja jokaisen opettajan pitäisi pitää opetuksensa ytimessä evankeliumi, vaikka kutsumus ei olisikaan olla evankelista sanan varsinaisessa merkityksessä. Minustaon melkoista selittelyä, jos sanoo, että evankelistan pitää pitää evankeliumi esillä seurakunnissa; evankelistan ensisijainen työ on kutsua niitä, jotka eivät usko. En sinänsä ota kylläkään kantaa siihen, saako evankelista opettaa seurakunnissa - tai siis kaikkillehan lienee selvää, että miesevankelista saa - mutta mietin vain sitä, että aika epäselväksi tuo opettamisen raja seurakunnissa menee, jos aletaan selittää, että kyllä naisevankelistakin saa pitää evankeliumia esillä seurakunnissa; ettei se ole mitään opettamista... Mitkä ne tilaisuudet sitten ovat, jossa niin saa tehdä: jumalanpalvelus/ seurakunnan sunnuntaikokous, iltatilaisuus, raamattutunti, herätyskokous, rukouskokous vai mikä/mitkä?

Minun on tosi vaikeaa hahmottaa tätä juttua nyt: toisaalta nainen ei saisi opettaa seurakunnassa, mutta sitten hän kuitenkin saa, jos on evankelista kutsumukseltaan... Ja toisaaltahan naisevankelista ei ole opettaja, mutta sitten hän kuitenkin saa opettaa - ja saa opettaa jopa juuri niitä, jotka ovat kaikkein vähiten harjaantuneet erottamaan oikeaa väärästä: juuri uskoon tulleita/tulossa olevia, lapsia, nuoria ja naisia. Eivätkö juuri nämä ryhmät ole kaikkein terveimmän opin tarpeessa - ja siten siis niiden Sanan opettajien, jotka siitä eniten tietävät? Ja mitkä sitten ovat ne asiat, joista naisevankelista saa tai ei saa opettaa; tai kuinka kauan pitää olla ollut uskossa, jos on mies, että voidaan katsoa, että nyt ei enää sovi kuunnella naisevankelistan opetusta? Vai onko tässä kyse vain arvovallasta?

Entä esimerkiksi Joyce Meyer; saako hän opettaa seurakunnissa? Ainakin hän mielestäni opettaa TV7:n jossain sarjassa - tai opetti.

Tavallinen
09-04-11, 17:32

Timoteus ainakin opetti ahkerasti evankelistana ja jopa Paavali kannusti siihen, mutta jos mies saa niin tehdä ja nainen sitten ei?

witness
09-04-11, 17:50
Minun on tosi vaikeaa hahmottaa tätä juttua nyt: toisaalta nainen ei saisi opettaa seurakunnassa, mutta sitten hän kuitenkin saa, jos on evankelista kutsumukseltaan... Ja toisaaltahan naisevankelista ei ole opettaja, mutta sitten hän kuitenkin saa opettaa - ja saa opettaa jopa juuri niitä, jotka ovat kaikkein vähiten harjaantuneet erottamaan oikeaa väärästä: juuri uskoon tulleita/tulossa olevia, lapsia, nuoria ja naisia. Eivätkö juuri nämä ryhmät ole kaikkein terveimmän opin tarpeessa - ja siten siis niiden Sanan opettajien, jotka siitä eniten tietävät? Ja mitkä sitten ovat ne asiat, joista naisevankelista saa tai ei saa opettaa; tai kuinka kauan pitää olla ollut uskossa, jos on mies, että voidaan katsoa, että nyt ei enää sovi kuunnella naisevankelistan opetusta? Vai onko tässä kyse vain arvovallasta?

Entä esimerkiksi Joyce Meyer; saako hän opettaa seurakunnissa? Ainakin hän mielestäni opettaa TV7:n jossain sarjassa - tai opetti.

Uskova, joka kokee olevansa kutsuttu evankelistaksi, ei missään kohden astu seurakunnan hengellisten opettajien yli.

Kerran kun puolestani rukoiltiin, rukoilija sanoi, että minulla on evankelistan ja opettajan kombinaatio. Sanoin, ettei se (jälkimmäinen) voi pitää paikkaansa, koska olen nainen. Rukoilija sanoi olevansa samaa mieltä, mutta selitti jotakin, että tuo on se, mitä hän selvästi koki. Loppua hän ei kertonut. Ja tämä oli toinen kerta, kun minulle näin sanottiin (ja loppua ei kerrottu) - väliä noilla profetioilla oli 26 vuotta.

Vielä tärkeämpi kuin viivan vetäminen tehtäväjakoon on alamaisuus. On kauheaa katsottavaa, jos naiset hyppivät miesten silmille seurakunnassa.

Eli uskon, että profeettojen henget ovat profeetoille alamaiset. Se on enemmän kuin mitä me sallisimme tai kieltäisimme toisiltamme.

Lemmikki
09-04-11, 18:38
Tätä: Kaikki uudestisyntyneet ovat Kristuksen kutsumia pappeja.
Laitan tähän muutaman Raamatunkohdan todisteeksi.

1.Pt.2:4. Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet,
mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
5. ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi,
uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

Ilm.1:5. ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä

Ilm.5:9. ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
10. ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä."

Ehkä asia selvisi näistä jakeista, mutta enemmänkin niitä löytyy.

Hyvin vastattu ! Enpä noita muistanut. Tämä ei kuitenkaan mitenkää kumoa sitä, ettei naisen kuulu opettaa srk:ssa.

Lemmikki
09-04-11, 18:41
Timoteus ainakin opetti ahkerasti evankelistana ja jopa Paavali kannusti siihen, mutta jos mies saa niin tehdä ja nainen sitten ei?

Joo, kelkka on kääntynyt -punastunut

mitä tarkoittaa opettaa evankelistana??

Taviksella on nyt oma lehmä ojassa :o

Jos nainen on pastorina niin taitaa olla myös perheen päänä ja silloinhan varsinaisella pastorilla on oma lehmä ojassa. :o

Soltero
09-04-11, 18:42
Se on sinun ongelmasi, ei minun.
Kovaa puhetta.

Ad Hoc
09-04-11, 20:07
Eipä juuri uutta auringon alla - eikä tässä ketjussa viimeiseen 20 sivuun. Ehkä kuitenkin Lemmikin hyvä kommentti palvelumielestä ja nöyryydestä. Uskon että sellainen mieli on Jumalan silmissä kallis.

Jos uskova pyrkimällä pyrkii johonkin hengelliseen tehtävään, hän ei yleensä silloin sovi siihen. Tämä pätee sekä naiseen että mieheen.

On sekä naiselle että miehelle parempi, että jokainen pysyy vain siinä, mihin Jumala on hänet todella kutsunut. Täytyy tässä yhteydessä todeta, että on naisia, joista sekä naiset että miehet kertovat, että nämä naiset ovat todella saaneet Jumalalta jotain. He julistavat eri tavoin seurakunnassa. Ei opettajan virassa, vaan johtajiston alaisuudessa ja valvonnassa puheiden osalta. Silloinhan itse asiassa opettaakin johtajisto, ei nainen.

Kiinassa on ollut herätystä 1980-luvulta asti jatkuen edelleen. Valtavaa herätystä. Siellä naiset näyttävät toimivan vähän kaikenlaisissa tehtävissä. Ja Hengen liikehdintä on voimakasta. Suuri osa tulee uskoon fyysisen paranemisen ohella tai tuttavan paranemistodistuksen kautta. Kuka voisi syyttää näitä naisia?

Me halomme täällä hiuksia siitä, missä menee evankelioinnin ja opettamisen raja, kun naiset julistavat eri puolilla maailmaa Jumalan todistaessa Hengellään heidän työssään. Haluamme pyrkiä opillisesti oikeaan, mutta välillä tulee hieman kiusallinen olo.

JEV238
09-04-11, 20:32
Seurakunnassa A kaikki paimenet ovat miehiä.

Jos tuon seurakunnan A paimenet sanovat jollekin tuohon seurakuntaan kuuluvalle naiselle:

"Me sanomme sinulle: Mene meidän puolestamme jakamaan Herran ateriaa kokoontuneelle seurakunnalle".

Ja sitten tuo nainen jakaa uskovien kokoontumisessa Herran ateriaa, onko siellä Herran ateriaa jakamassa mies? Ei tietenkään! Nainenhan siellä on edessä jakamassa Herran ateriaa!

Samaan tapaan jos tuon seurakunnan A paimenet sanovat jollekin tuohon seurakuntaan kuuluvalle naiselle:

"Me sanomme sinulle: Mene meidän puolestamme opettamaan kokoontuneita uskovia".

Ja sitten tuo nainen opettaa uskovien kokoontumisessa kokoontuneita uskovia (joukossa myös miehiä), onko siellä kokoontuneita uskovia opettamassa mies? Ei tietenkään! Nainenhan siellä on edessä opettamassa!

Olen käynyt jonkin kerran Luther-Säätiön tilaisuuksissa. Siellä ei uskovien joukkoa ole naiset opettamassa. Ovatko ne naiset siellä ahdistuneen ja alaspainettujen näköisiä "meitä naisia ei päästetä täällä opettamaan uskovien joukkoa, hirveää!"? Ei minun nähdäkseni.

Tavallinen
09-04-11, 20:33
Kiinassa on vähän eri juttu ja kun sinne ei ole koskaan paljon saatu edes oikeaa opetusta, mutta siellä hirveiden vainojen keskellä rukouselämä on vain niin suurta ja sydämestä lähtevää,että Jumala siunaa vähän vääristä opeistakin huolimatta.

Tämä Kiinan tilanne on vain niin eri, että sitä ei mitenkään voi verrata tai yrittää sovittaa meille, kuin tuon sydämestä lähtevän rukousten ja siihen käytetyn ajan osalta.

Pyhä Henki kiinassakin johtaa kaiken aikaa totuuteen joten työ edistyy, mutta oikeaa oppia myös sinne tulisi levittää, mutta ongelma on suuri väkimäärä ja se, että moni länsimainen ei uskalla mennä sinne, kun siellä voi mennä vaikka henki.

Ad Hoc
09-04-11, 20:43
Kiinan tilanne on erilainen kuin Suomessa, mutta Jumala on sama ja Hän vaikuttaa Henkensä kautta. Esimerkillä halusin osoittaa tätä näkökulmaa meille pienille ihmisille.

Huomataanko me, että Jumala on antanut sekä Sanansa että ne teot, jotka tapahtuvat Hänen Henkensä kautta. On oikein pyrkiä oikeaan oppiin, mutta on myös syytä muistaa, että kirjain kuolettaa, kun taas Henki tekee eläväksi luetun kirjaimen. Väärällä kirjaimellisuudella ei ole samaa suuntaa kuin Jumalan Hengellä, koska Jumalan Sanaa on tulkittava aina. Sekin, joka ottaa kaiken kirjaimellisesti, on valinnut tulkintansa.

Tavallinen
09-04-11, 20:45
Joo, kelkka on kääntynyt -punastunut

mitä tarkoittaa opettaa evankelistana??

Taviksella on nyt oma lehmä ojassa :o

Jos nainen on pastorina niin taitaa olla myös perheen päänä ja silloinhan varsinaisella pastorilla on oma lehmä ojassa. :o
Juu tai ei ole kelkka käännetty eikä sitä hevillä käännetä, mutta tuon Timoteus kysymyksen otin juuri siksi, että tässä ketjussa on jo kauan ollut sekin kanta, että naisevankelista ei saisi mitään uskoville saati sitten opettaa, kun ehkä joku edelleen näkee vähän, että naisevankelista vain uskomattomia saisi kutsua Pelastukseen.

Itse en ole kovin jyrkkä muussa, kun ehdottoman jyrkkä tässä, että nainen ei saa olla Seurakunnan Paimen eli kaitsija eikä saisi olla Seurakunnan johtaja eikä vanhemistoveli ja ei saisi olla pääraamatunopettaja joka virka kuuluu kaitsijalle.

Sitten myös ehdoton on että nainen ei saa olla feministi eikä edes evankelistana saa vallita miehiä.

Muuhun en näe kovin voimallista tarvetta puuttua, kun minusta kaikki muu näkyy armoituksessa ja kaiken mitä nainen sanoo ja tekee saa ja pitää muutenkin koetella Jumalan Sanalla ja vanhemmistolla ja Paimenella on oikeus laittaa väärinkäytöksinen naisevankelista tarvittaessa laulukuoroon, jos tarvetta on eli mikäs ongelma tässä on?

anniina
09-04-11, 20:48
Voi, voi tavallinen se jaksaa puolustaa miehiä...ootas vaan, kun sen emännän tupaasi tuot. Ethän sinä emännän tupaan muuttaisi - ethän? :)

Tavallinen
09-04-11, 20:52
Kiinan tilanne on erilainen kuin Suomessa, mutta Jumala on sama ja Hän vaikuttaa Henkensä kautta. Esimerkillä halusin osoittaa tätä näkökulmaa meille pienille ihmisille.

Huomataanko me, että Jumala on antanut sekä Sanansa että ne teot, jotka tapahtuvat Hänen Henkensä kautta. On oikein pyrkiä oikeaan oppiin, mutta on myös syytä muistaa, että kirjain kuolettaa, kun taas Henki tekee eläväksi luetun kirjaimen. Väärällä kirjaimellisuudella ei ole samaa suuntaa kuin Jumalan Hengellä, koska Jumalan Sanaa on tulkittava aina. Sekin, joka ottaa kaiken kirjaimellisesti, on valinnut tulkintansa.

Hyvä tulee, jos noudattaa silti Sanaa ja silti vaeltaa Hengessä ettei kirjain pääse kuolettamaan, vaan Henki tekee kaiken eläväksi eikö?

Kunhan emme liikaa rajoita tai pyri rajoittaan Pyhän Hengen johtamaa evankeliointia epäoleellisilla rajoituksilla kuten kyttäämällä suurennuslasilla jokaista naisevankelistan sanaa, että opettaako hän jotain vai ei tuollainen kyttäily ei ole Raamatullista ollenkaan, vaan pitää olla selvät sävelet, jos naisevankelista hyllytetään se on minun kanta.

Saa olla eri mieltä, jos haluaa.

Tavallinen
09-04-11, 20:54
Voi, voi tavallinen se jaksaa puolustaa miehiä...ootas vaan, kun sen emännän tupaasi tuot. Ethän sinä emännän tupaan muuttaisi - ethän? :)
Raamatullisuutta ja totuutta puolustan en välitä miehistä sillai-virnistys

Mitä emännän tupaan tulee harvalla naisella on oma koti vieläkään,mutta jos Jumala niin johtaa se ei ole epäraamatullista, jos vaikka naisen kotiin asumaan muuttaisin-peukku :p

Varpunen
09-04-11, 21:08
Hyvin vastattu ! Enpä noita muistanut. Tämä ei kuitenkaan mitenkää kumoa sitä, ettei naisen kuulu opettaa srk:ssa.

En sitä tarkoitakaan, olenhan sanonut että miesten virat ovat miesten, enkä niihin ole
koskaan pyrkinyt, mutta avustanut olen useinkin kun on pyydetty.

Oman peltosaran hoitaminen on tärkein.
Rakentava yhteys säilyy parhaiten kun jokainen pysyy omassa kutsumuksessaan
ja niillä alueilla mihin on Jumalalta armoituksen saanut.

Varpunen
09-04-11, 21:19
"sillä evankeliumi on Jumalan voima, pelastukseksi itse kullekin uskovalle", sanoo Paavali näin vapaasti muistellen.

[QUOTE]

Eikö teillä ole hyvänsanoman iltoja joissa evankeliumia julistavat evankelistat.
Pidetäänkö tilaisuuksia eripuolilla kaupunkia eri tiloissa tai kodeissa, joihin
kenellä tahansa on helppo tulla?
Meillä on kaikenlaista toimintaa, soluja kodeissa vaikka kuinka paljon,
hyvän sanoman iltoja, rukouskokousten ja sunnuntain opetustilaisuuksien lisäksi.
Tarjonta on runsasta ja monipuolista ja olisi epäinhimillistä
vaatia että yksi paimen, muutaman vanhimmistoveljen kanssa vastaisi kaikesta.
Jumalalla on hengellisesti kasvaneita ihmisiä seurakunnassa, jotka palvelevat
aktiivisesti ja kasvavat uskossa kaikenaikaa hengellisen vaelluksen johdosta
vielä nopeammin. Jumalan tahtoon suostuminen nopeuttaa kasvua.

Lihalliset ihmiset kompastuvat helposti henkilöön ja tuntevat ihmiset lihan mukaan.
Hengelliset näkevät Kristuksen uskovassa.

Aconitum
09-04-11, 21:27
[QUOTE=Aconitum;52571]"sillä evankeliumi on Jumalan voima, pelastukseksi itse kullekin uskovalle", sanoo Paavali näin vapaasti muistellen.

Eikö teillä ole hyvänsanoman iltoja joissa evankeliumia julistavat evankelistat.
Pidetäänkö tilaisuuksia eripuolilla kaupunkia eri tiloissa tai kodeissa, joihin
kenellä tahansa on helppo tulla?
Meillä on kaikenlaista toimintaa, soluja kodeissa vaikka kuinka paljon,
hyvän sanoman iltoja, rukouskokousten ja sunnuntain opetustilaisuuksien lisäksi.
Tarjonta on runsasta ja monipuolista ja olisi epäinhimillistä
vaatia että yksi paimen, muutaman vanhimmistoveljen kanssa vastaisi kaikesta.
Jumalalla on hengellisesti kasvaneita ihmisiä seurakunnassa, jotka palvelevat
aktiivisesti ja kasvavat uskossa kaikenaikaa hengellisen vaelluksen johdosta
vielä nopeammin. Jumalan tahtoon suostuminen nopeuttaa kasvua.

Lihalliset ihmiset kompastuvat helposti henkilöön ja tuntevat ihmiset lihan mukaan.
Hengelliset näkevät Kristuksen uskovassa.

Onhan meillä tuota kaikkea. Mutta eihän se olekaan luterilaisen kirkon ongelma, saavatko naiset saarnata vai eivät... Tai se on ongelma toisella tavalla. Muttei meillä tarvitse evankelistankaan miettiä, saako hän puhua ja opettaa seurakunnassa vai ei. Mutta meillähän noin yleisesti ottaen luste ja vilja kasvavat valtoimenaan sekaisin; enkä minä ole ollenkaan mikään änkyräluterilainen, vaikka ev.lut. seurakunnann vielä toistaiseksi tunnenkin hengelliseksi kodikseni.

Minä olen ihmetellyt tässä keskustelussa lähinnä sitä, kun noista perusteluista puuttuu jollain lailla selkeys ja johdonmukaisuus! Ne jättävät hirveästi tilaa mutulle.

Varpunen
09-04-11, 21:45
Kun Jeesus sanoo kaikille ihmiselle, Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Onko kaikilla ihmisillä oikeus toimia Jeesuksen edustajina ja evankelioida,
tuntematta ketään lihan mukaan?

Kuka katsoo henkilöön ja kuka kuka henkilön Herraan, lähettäjään?

Varpunen
09-04-11, 21:52
[QUOTE=Varpunen;52859]

Onhan meillä tuota kaikkea. Mutta eihän se olekaan luterilaisen kirkon ongelma, saavatko naiset saarnata vai eivät... Tai se on ongelma toisella tavalla. Muttei meillä tarvitse evankelistankaan miettiä, saako hän puhua ja opettaa seurakunnassa vai ei. Mutta meillähän noin yleisesti ottaen luste ja vilja kasvavat valtoimenaan sekaisin; enkä minä ole ollenkaan mikään änkyräluterilainen, vaikka ev.lut. seurakunnann vielä toistaiseksi tunnenkin hengelliseksi kodikseni.

Minä olen ihmetellyt tässä keskustelussa lähinnä sitä, kun noista perusteluista puuttuu jollain lailla selkeys ja johdonmukaisuus! Ne jättävät hirveästi tilaa mutulle.

Ei evankelistan tarvitsekaan miettiä, hän palvelee kutsujaansa ja valtuuttajaansa.
Ongelma on kuulijoista joillakin, jotka katsovat henkilöön, eivätkä usko että Jumala
on kutsunut ihmiset pelastukseen ja työyhteyteensä henkilön sukupuoleen katsomatta.

On Jumala nimennyt muutaman tehtävä pelkästään veljille, kuten opettajan, paimenen ja
vanhimmistoveljen.
Evankelistan ei tarvitse pyrkiä noihin tehtäviin, koska työtä on muutenkin
vaikka kuinka paljon ja ihan varmasti kaikki armoitukset, lahjat ja kyvyt (huonommatkin)
ovat kokoaikaisesti käytössä.

Ongelma on siinä, että joidenkin mielestä naisen ei saisi avata suutaan seurakunnassa ollenkaan.
Onkohan tämä sitten ihan todella Jumalan tahto.

Varpunen
09-04-11, 21:59
Kovaa puhetta.

Anteeksi mutta sinun armollinen suhtautumisesi ei ole vieläkään saanut minussa sijaa
siinä suhteessa että naisen on oltava kokouksissa aivan hiljaa.

Kun minusta Raamatussa sanotaan sekin, että enemmän pitää totella Jumalaa kuin ihmistä,
sukupuoleen katsomatta.

On asioita joista kiitän Jumalaa nytkin sinua ajatellen!

Soltero
09-04-11, 22:41
Anteeksi mutta sinun armollinen suhtautumisesi ei ole vieläkään saanut minussa sijaa
siinä suhteessa että naisen on oltava kokouksissa aivan hiljaa.

Kun minusta Raamatussa sanotaan sekin, että enemmän pitää totella Jumalaa kuin ihmistä,
sukupuoleen katsomatta.

On asioita joista kiitän Jumalaa nytkin sinua ajatellen!

Jumalan opetus naisen asemasta seurakunnassa, jonka Hán válittáá mm. Paavalin kautta, on kai nykyajan naisen nákókulmasta kovaa.
Mutta se on Jumalan Sanaa.

Ihmettelen, miksi tulkitset Raamattua naisen opettamisasiassa selittáen ja mukaellen, mutta esim. kasteketjussa olet ehdottomasti sitá mieltá,
etá kaikki kasteeseen liittyvá Raamatussa on kirjaimellisesti oikein.
(Támá on siis esimerkki- minákáán en kannata vauvavalelua, koska sitá ei mainita Raamatussa.)

Varpunen
09-04-11, 22:58
Jumalan opetus naisen asemasta seurakunnassa, jonka Hán válittáá mm. Paavalin kautta, on kai nykyajan naisen nákókulmasta kovaa.
Mutta se on Jumalan Sanaa.

Ihmettelen, miksi tulkitset Raamattua naisen opettamisasiassa selittáen ja mukaellen, mutta esim. kasteketjussa olet ehdottomasti sitá mieltá,
etá kaikki kasteeseen liittyvá Raamatussa on kirjaimellisesti oikein.
(Támá on siis esimerkki- minákáán en kannata vauvavalelua, koska sitá ei mainita Raamatussa.)

Ongelma on siinä että ajattelet minun aina tarkoittavan seurakunnan opettamista,
josta ei suinkaan ole kyse.
Paimen ja veljethän vastaavat seurakunnan hengellisestä opetustyöstä.
Viimeksi paimen kyllä pyysi minua puhumaan eräästä alueesta, eli opettamaan
toisia siitä. En ihan totellut paimenta.(pyysin anteeksi häneltä)

Luin Raamatun kertomuksen ja sen valossa puhuin Kristuksesta,
Hänen jatkuvasta läsnäolostaan elämässämme ihan kaikissa tilanteissa.
Sinne minne menemme, menemme sinne Jeesuksen kanssa.
Rohkaisin tällä sanalla ihmisiä luottamaan Jeesuksen jatkuvaan läsnäoloon
elämää koettelevien kaikenlaisten myrskyjenkin keskellä.
Vaikka meidät valtaisi joskus epäilys, ei Jeesus meitä hylkää eikä jätä.
Hän voi joskus nuhdella epäuskoamme, mutta sehän on lempeää
kurinpalautusta koska Hän rakastaa meitä.
Sitten kerroin pari oman elämäni syvintä tuskan kokemista, joista Jeesus
ihmeellisesti nosti takaisin hengellisesti jaloilleen.

Lohdullista - sanottiin minulle palautteena.

Ajattele että en opeta, vaan jaan sitä mitä itse olen Jeesuksessa kokenut ja mitä Hän on
elämässäni tehnyt, se on kuin todistamista, Jeesuksen korottamista.
Hänen uskollisuutensa ja rakkautensa ylistystä. - Ymmärrätkö?

Älä suhtaudu minuun aina kuin Jumalan viholliseen.
Hän rakastaa minuakin samalla rakkaudella ja samalla hinnalla
on minutkin lunastettu. Olen ihminen joka tahdon taivaaseen Jumalan armosta,
uskonkautta Jeesukseen. Luuletko meidän molempien sinne pääsevän
jos mielestäsi aina sodin Jumalaa vastaan?

Aconitum
09-04-11, 23:05

Tämä on mielenkiintoista - ja ihan oikeasti tarkoitan sitä! Sillä juuri tuon saman tuntemuksen on moni luterilainen saanut kastekeskusteluissa täällä: että häneen, siis minuunkin, suhtaudutaan - ei nyt kuitenkaan ehkä ihan kuin Jumalan viholliseen mutta kuin tahallaan Jumalaa vastaan kapinoivaksi ja uskossaan hieman "vajaaksi". Ja kuitenkin olemme saman Isän lapsia; saman Herran palvelijoita; saman Kristuksen lunastamia ja ylistämme Jeesusta Vapahtajanamme.

Varpunen
09-04-11, 23:21
Tämä on mielenkiintoista - ja ihan oikeasti tarkoitan sitä! Sillä juuri tuon saman tuntemuksen on moni luterilainen saanut kastekeskusteluissa täällä: että häneen, siis minuunkin, suhtaudutaan - ei nyt kuitenkaan ehkä ihan kuin Jumalan viholliseen mutta kuin tahallaan Jumalaa vastaan kapinoivaksi ja uskossaan hieman "vajaaksi". Ja kuitenkin olemme saman Isän lapsia; saman Herran palvelijoita; saman Kristuksen lunastamia ja ylistämme Jeesusta Vapahtajanamme.

En kirjoita tuntemuksesta, vaan ihan selkeästä tosiasiasta.
En vaan tiedä itse pääjuurta miksi.
Kysehän on siitä että nainen ei saa sanoa mitään seurakunnan tilaisuudessa.

Kyllä tuntemuksia saattaa tulla, mutta sen takana voi olla myös Jumala,
asiasta riippuen.
Joskus saan armon itse tehdä parannusta, mutta jos toinen on hyvin varma
asiastaan, niin silloin hän ei ainakaan pode epävarmuutta,
eikä siksi voi kokea mainitsemiasi riittämättömyyden tuntojakaan.
Joissakin asioissa voi tietysti olla niin että Jumalalla olisi enemmän annettavaa.

Kyllä kaikkia ylhäältä uudestisyntyneitä yhdistää lapseuden henki, joka todistaa
hengessämme Abba, Isä, Jumala on Isäni.
Joh.3:3,5, muutoinhan ei Isän luo ole pääsyä.
Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa riittää.
Kristuksen osallisuushan on ylösnousemusvoimassa!

Hyvää ja siunattua yötä!

Aconitum
09-04-11, 23:29
En kirjoita tuntemuksesta, vaan ihan selkeästä tosiasiasta.
En vaan tiedä itse pääjuurta miksi.
Kysehän on siitä että nainen ei saa sanoa mitään seurakunnan tilaisuudessa.

Kyllä tuntemuksia saattaa tulla, mutta sen takana voi olla myös Jumala,
asiasta riippuen.
Joskus saan armon itse tehdä parannusta, mutta jos toinen on hyvin varma
asiastaan, niin silloin hän ei ainakaan pode epävarmuutta,
eikä siksi voi kokea mainitsemiasi riittämättömyyden tuntojakaan.
Joissakin asioissa voi tietysti olla niin että Jumalalla olisi enemmän annettavaa.

Kyllä kaikkia ylhäältä uudestisyntyneitä yhdistää lapseuden henki, joka todistaa
hengessämme Abba, Isä, Jumala on Isäni.
Joh.3:3,5, muutoinhan ei Isän luo ole pääsyä.
Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa riittää.
Kristuksen osallisuushan on ylösnousemusvoimassa!

Hyvää ja siunattua yötä!

Minusta taas Soltero ei ole suhtautunut Sinuun yhtään sen enempää kuin Jumalan viholliseen, kuin lapsikastettuihin kastekeskusteluissa usein suhtaudutaan. Siksi käytin tuota tuntemus-sanaa. Katsos, onhan se käsittääkseni Sinun tuntemuksesi, kun kirjoitat siitä, miten Soltero Sinuun suhtautuu.

Mutta saattaa olla, että käsitin jotain väärin, koska me ihmiset puhummekin niin eri kieltä, että sekin vaikeuttaa toisen ymmärtämistä. Ja kirjoittaminen vaikeuttaa sitä entisestään, koska ei pääse näkemään oheisviestintää.

Hyvää yötä; siunattua unta!

Soltero
10-04-11, 00:28
Ongelma on siinä että ajattelet minun aina tarkoittavan seurakunnan opettamista,
josta ei suinkaan ole kyse.
Paimen ja veljethän vastaavat seurakunnan hengellisestä opetustyöstä.
Viimeksi paimen kyllä pyysi minua puhumaan eräästä alueesta, eli opettamaan
toisia siitä. En ihan totellut paimenta.(pyysin anteeksi häneltä)

Luin Raamatun kertomuksen ja sen valossa puhuin Kristuksesta,
Hänen jatkuvasta läsnäolostaan elämässämme ihan kaikissa tilanteissa.
Sinne minne menemme, menemme sinne Jeesuksen kanssa.
Rohkaisin tällä sanalla ihmisiä luottamaan Jeesuksen jatkuvaan läsnäoloon
elämää koettelevien kaikenlaisten myrskyjenkin keskellä.
Vaikka meidät valtaisi joskus epäilys, ei Jeesus meitä hylkää eikä jätä.
Hän voi joskus nuhdella epäuskoamme, mutta sehän on lempeää
kurinpalautusta koska Hän rakastaa meitä.
Sitten kerroin pari oman elämäni syvintä tuskan kokemista, joista Jeesus
ihmeellisesti nosti takaisin hengellisesti jaloilleen.

Lohdullista - sanottiin minulle palautteena.

Ajattele että en opeta, vaan jaan sitä mitä itse olen Jeesuksessa kokenut ja mitä Hän on
elämässäni tehnyt, se on kuin todistamista, Jeesuksen korottamista.
Hänen uskollisuutensa ja rakkautensa ylistystä. - Ymmärrätkö?

Támáhán muuttaa kaiken.
Evankelioivien todistuspuheenvuorojen pitáminen on tietenkin Raamatun mukaista uskovan elámáá, naisten ja miesten, julkisesti
tai yksityisesti.
Sain vain eráástá yv:ná láhettámástási linkistá vaikutelman, ettá olisit antanut uskovien edessá varsinaista opillista Raamatun selitystá.
Sehán on miesten tehtává.

witness
10-04-11, 08:39
Olen käynyt jonkin kerran Luther-Säätiön tilaisuuksissa. Siellä ei uskovien joukkoa ole naiset opettamassa. Ovatko ne naiset siellä ahdistuneen ja alaspainettujen näköisiä "meitä naisia ei päästetä täällä opettamaan uskovien joukkoa, hirveää!"? Ei minun nähdäkseni.

Sama havainto.

Jos Jumala antaa naiselle profetian, hän sen puhuu. Ja miksi ei puhuisi.

Uskon, että Jumala Sanansa kautta avaa tämänkin asian itsekullekin uskovalle. Silloin siitä ei tule tarvetta väitellä tai puuttua toisen mielipiteeseen.

Minusta on hiukan surullista lukea tätä keskustelua, kun Raamatussa on selkeä ohje miehille seurakunnan johtamisesta ja opettamisesta. Ja sitten lukuisat esimerkit siitä ihanasta osasta, joka kuuluu kaikille uudestisyntyneille, sukupuoleen katsomatta: todistaminen Herrasta.

Kaikki muu on spekulointia. Uskon, että jokainen uskova tajuaa hengessään, kun raja ylitetään eli missä mennään yli sen, mitä on kirjoitettu.

Minulle oli uusi tieto tuo, että Ad Hoc on sisko. Jos se on ollut yleinen tieto, niin osaltaan se on voinut vaikuttaa tämän ketjun mielipiteisiin. Aiemminkin on ollut ketjuja naisen asemasta seurakunnassa, mutta ne ovat olleet enemmän mustavalkoisia. Nyt on liikuttu lähes kokonaan 'valkoisella' alueella.

Maraton
10-04-11, 10:36
Aihetta sivuavaa, radio1 , Jumalanpalvelus naispastori. TV1 Jumalanpalvelus miespastori joka puhuu huonosti Suomea. Oman kotikirkkoni nettilähetys poikki jostain syystä, ei hyvin ala tämä päivä.
Noh pitänee kuunnelle One Way Missionin päiväjuhla.

Aconitum
10-04-11, 12:23
Minulle oli uusi tieto tuo, että Ad Hoc on sisko. Jos se on ollut yleinen tieto, niin osaltaan se on voinut vaikuttaa tämän ketjun mielipiteisiin. Aiemminkin on ollut ketjuja naisen asemasta seurakunnassa, mutta ne ovat olleet enemmän mustavalkoisia. Nyt on liikuttu lähes kokonaan 'valkoisella' alueella.

Tämä tieto oli Ad Hocin itsensä kirjoittamana jossain keskustelussa palautepuolella.

Claritas
10-04-11, 12:40
Támáhán muuttaa kaiken.
Evankelioivien todistuspuheenvuorojen pitáminen on tietenkin Raamatun mukaista uskovan elámáá, naisten ja miesten, julkisesti
tai yksityisesti.
Sain vain eráástá yv:ná láhettámástási linkistá vaikutelman, ettá olisit antanut uskovien edessá varsinaista opillista Raamatun selitystá.

Missä sinänsä Raamatussa puhutaan evankelioivista todistuspuheenvuoroista seurakunnan edessä?

Itse jossain vaiheessa aloin kieltätyä noista todistuspuheenvuoroista seurakunnan edessä, koska tuntui ettei ketään rakenna minun selitykseni, siitä ei ole mitään hyötyä kellekään, eikä Raamatustakaan oikein löydy tukea tuollaiselle toiminnalle.

teeri
10-04-11, 13:13
Tämä tieto oli Ad Hocin itsensä kirjoittamana jossain keskustelussa palautepuolella.

Tuon käsityksen minäkin yllätyksekseni sain jossakin ketjussa olleesta AdHocin kommentista.

Varpunen
10-04-11, 13:17

En ole ollut tietoinen, enkä lukenut selaista viestiä.
Olisi ihan kiva nähdä se viesti ;)
En ole edes ajatellut että hän olisi nainen.
Olen pitänyt "viranhaltijana" en ole kiinnittänyt sukupuoleen huomiota.

Lydia
10-04-11, 13:20
Kyllä Ad Hoc on nainen.

Lemmikki
10-04-11, 13:21
Kyllä Ad Hoc on nainen. häh ?????????

Tavallinen
10-04-11, 13:26
Kyllä Ad Hoc on nainen.
Eiliseen asti minäkin luulin, että hän on mies

Lemmikki
10-04-11, 13:29
Kun olin kuuntelemassa erästä naista seurakunnassa , hänen nöyryytensä paistoi läpi kaikesta.
Hän puhui arkana vaikka oli käynyt kovaa Jumalan koulua. ei mitään ylpeyttä ja kovuutta niin kuin toisissa "tehopakkauksissa".

Koin itseni niin arvottomaksi hänen rinnallaan etten kelpaisi siihen työhön edes kengänkiillottajaksi -punastunut

Minä en hänen rinnallaan ole "edes kuullut" uskossa vaeltamisesta tai kutsumuksen täyttämisestä. -punastunut

Varpunen
10-04-11, 13:37
Minusta taas Soltero ei ole suhtautunut Sinuun yhtään sen enempää kuin Jumalan viholliseen, kuin lapsikastettuihin kastekeskusteluissa usein suhtaudutaan. Siksi käytin tuota tuntemus-sanaa. Katsos, onhan se käsittääkseni Sinun tuntemuksesi, kun kirjoitat siitä, miten Soltero Sinuun suhtautuu.

Mutta saattaa olla, että käsitin jotain väärin, koska me ihmiset puhummekin niin eri kieltä, että sekin vaikeuttaa toisen ymmärtämistä. Ja kirjoittaminen vaikeuttaa sitä entisestään, koska ei pääse näkemään oheisviestintää.

Hyvää yötä; siunattua unta!

Ei ole tuntemusta, vaan selkeä sanoma vaikka kuinka monien raamatun jakeiden kautta että
naisen on oltava kokouksissa hiljaa.
Olen moneen kertaan todistanut että olen alamainen Sanalle mitä seurakuntavirkoihin tulee,
siis erikseen miehille tarkoitettuihin.
Siitä huolimatta olen saanut kerta toisensa jälkeen Raamatunjakeen, nainen vaetkoon seurakunnassa.
Naisella ei ole lupa puhua.
Tämä ei ole siis tuntemus vaan selvää henkistä painostamista vastoin Jumalan sanaa, koska kerran olen
tehn yt selväksi että tottelen Jumalan asettamia ehtoja.
Jos olisin vastustanut tätä selkeää Jumalan ilmoitusta, olisin kapinoinut itseään Jumalaa vastaan.
Varmaan ymmärrät eron näiden asioiden välillä?
Jos et, niin Jumala on Pyhän Henkensä kautta voimallinen sen valaisemaan hengellesi.

Terveisiä hyvästä, rakentavasta ja myöskin informatiivisesta päivätilaisuudesta.
Herran Henki mursi ja kosketti koska uutisia maailmanlaajuisesta evankeliumin etenemisestä
tuotiin julki seurakunnalle.
On suurta armoa saada olla lähettämässä leipää vetten yli.
Tällainen palaute on todistus siitä, että Jumala elää ja pelastaa kymmeniätuhansia sieluja kuukausittain.

Aconitum
10-04-11, 13:42
Ei ole tuntemusta, vaan selkeä sanoma vaikka kuinka monien raamatun jakeiden kautta että
Olen moneen kertaan todistanut että olen alamainen Sanalle mitä seurakuntavirkoihin tulee,
Siitä huolimatta olen saanut kerta toisensa jälkeen Raamatunjakeen, nainen vaetkoon seurakunnassa.
Tämä ei ole siis tuntemus vaan selvää henkistä painostamista vastoin Jumalan sanaa, koska kerran olen
Jos olisin vastustanut tätä selkeää Jumalan ilmoitusta, olisin kapinoinut itseään Jumalaa vastaan.
Jos et, niin Jumala on Pyhän Henkensä kautta voimallinen sen valaisemaan hengellesi.

Terveisiä hyvästä, rakentavasta ja myöskin informatiivisesta päivätilaisuudesta.
Herran Henki mursi ja kosketti koska uutisia maailmanlaajuisesta evankeliumin etenemisestä
Tällainen palaute on todistus siitä, että Jumala elää ja pelastaa kymmeniätuhansia sieluja kuukausittain.

Toivottavasti pystyt näkemään, että tätä samaa tapahtuu kastekeskusteluissa.

Varpunen
10-04-11, 13:43
Missä sinänsä Raamatussa puhutaan evankelioivista todistuspuheenvuoroista seurakunnan edessä?

Itse jossain vaiheessa aloin kieltätyä noista todistuspuheenvuoroista seurakunnan edessä, koska tuntui ettei ketään rakenna minun selitykseni, siitä ei ole mitään hyötyä kellekään, eikä Raamatustakaan oikein löydy tukea tuollaiselle toiminnalle.

Vaikka kuinka paljon.
Ne jotka palvelevat eri alueilla, tai lähetteinä, tuovat terveisiä ja kertovat
samalla omia kokemuksiaan, eli ovat Kristuksen todistajia.
He kertovat siitä mitä Jeesus on tehnyt heidän kohdallaan ja
sillä työsaralla jossa he vaivaa näkevät.
Apostolien teoistakin niitä löytyy,
mutta myös siinä yhteydessä kun Jeesus itse lähetti opetuslapset(70)
puhalsi heidän päälleen Pyhän Hengen.
Kun he palasivat, kertoivat he innoissaan mitä Jumala oli tehnyt.
Jeesus palautti heidät siihen mikä on tärkeintä,
ensin on iloittava siitä että nimi on taivaassa elämän kirjassa.

Varpunen
10-04-11, 13:53
Toivottavasti pystyt näkemään, että tätä samaa tapahtuu kastekeskusteluissa.

Silloin kyse on kokemisesta, koska lapsikaste ei ole Jumalan käsky, vaan isien
perinnäissääntö.

Jokainen silti vastaa Jeesuksen tuomioistuimen edessä kuuliaisuudestaan.
Jotta et kokisi tätä painostuksena, laitan Jumalan sanan, joka osoittaa tässä asiassa
Jumalan näin ilmoittaneen sinulle tänään.

Joh.12:. 46. Minä olen valo ja olen tullut maailmaan siksi, ettei yksikään,
joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.

47. Jos joku ei noudata minun sanojani, vaikka on ne kuullut, en minä häntä tuomitse.
En ole tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan sen.

48. Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa:
se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä.

49. En minä ole puhunut omissa nimissäni. Isä, joka on minut lähettänyt, on määrännyt,
mitä minun tulee puhua ja julistaa,

50. ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän.
Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."

Tänäänkin osanamme on uusi ansaitsematon armo Kristuksessa!

Maraton
10-04-11, 13:53
peehoo:n löytämä linkki, toisesta ketjusta poimittu:

Tutkija Kati Niemelä: Naiset ovat kirkon muutosagentteja
08.04.2011 14:00 | Uusi Tie | Päivi Hihnala
Kati Niemelä. KUVA: Kirkon Tutkimuskeskus.

Kirkon tutkimuskeskuksen tutkijan Kati Niemelän mukaan pappien suhtautumisessa Raamattuun ja kirkon oppiin on merkittäviä sukupuolten välisiä eroja. -Raamatunlukeminen suomalaisten pappien keskuudessa on ylipäätään vähentynyt selvästi. Erityisesti naispappien Raamatun lukeminen on vähäistä.

Niemelä kertoo, että liberaali orientaatio on 2000-luvun aikana kasvanut eniten naispappien keskuudessa.

- Esimerkiksi suhtautumisessa homoseksuaalisuuteen on havaittavissa merkittävä ero miesten ja naisten välillä. Miehistä noin 50 prosenttia on perinteisellä kannalla eli pitää homoseksuaalisuuden harjoittamista syntinä. Naispapeilla vastaava lukema on vain 14 prosenttia, Niemelä havainnollistaa.

Niemelän mukaan naiset ovat tällä hetkellä kirkossa muutosagentteja miesten pitäytyessä herkemmin kirkon alkuperäisessä uskontulkinnassa.

- Miespapit ovat selvästi orientoituneet enemmän pitämään kiinni kirkon opista ja hengellisestä tehtävästä. Naispapit puolestaan ovat huomattavasti aktiivisempia yhteiskunnallisessa toiminnassa ja vaikuttamisessa. Heille tärkeää on laaja-alaisuus ja monipuolinen yhteistyö erilaisten yhteiskunnallisten tahojen kanssa, Niemelä selvittää.

Selvitysten mukaan kaikista Suomen papeista 52 prosenttia lukee Raamattua omaksi hartaudekseen useamman kerran viikossa.

Niemelän mukaan nuoren polven pappien Raamatun lukeminen kaiken kaikkiaan on ohenemaan päin.

- Alle 35 vuotiaista papeista vain 32 prosenttia lukee Raamattua muun syyn kuin työn takia.

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/1173/tutkija_kati_niemela_naiset_ovat_kirkon_muutosagen tteja

Maraton
10-04-11, 13:54
kätevää, että Solteron ajatus homoliittojen kannatuksesta tuli näin vahvistetuksi.

Soltero
10-04-11, 13:58

Ei puhutakaan.
Tuo kirjoitukseni oli vain vastine Varpuselle, joka sanoi, ettá hán ei annakaan naisena seurakunnalle opetusta, vaan ainoastaan kertoo ihmisille,
mitá Jeesus on hánen elámássáán tehnyt, ja korottaa náin Jeesusta.

Sehán on sellaista todistamista, joka liittyy esim. Galatalaiskirjeen kohtaan "...ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa" (Gal. 3:28).
Eri asia on máárátietoinen seurakunnalle annettu Raamattu-opetus, joka ei tietenkáán kuulu naiselle Jumalan Sanan mukaan.

Minákin olen káyttányt noita todistuspuheenvuoroja, mutta mieluiten porukalle, jossa todennákóisesti on váhemmistó uskovia.
Tietenkin uudelle uskovaisporukalle voi kertoa oman selviytymistarinansa Jeesuksessa, mutta kylláhán evankelioiminen tarkoittaa
maailman ihmisten heráttelyá synnin unesta, kertomista ei-uskoville Jeesuksesta, Vapahtajasta.

Váhán omahyváiseltá tuntuu, jos toistuvasti juoksee selostamassa samoille uskoville omia hengellisiá kokemuksiaan. Tietenkin jokaiselle tulee joskus tarve kertoa toisille jokin oikein járisyttává tapaus tai tilanne, joka liittyy Jumalan tekoihin omassa elámássá.
Mutta sekáán ei ole hengellistá opetuksen antamista- ellei sitá mahdottomasti laajenna ja hengellistá viimeiseen saakka.

Pidán sellaisista hengellisistá tilaisuuksista, joissa on (miesten antaman) varsinaisen opetuksen lisáksi tytón, miehen, pojan tai naisen antama todistuspuheenvuoro. Joskushan se on ainutlaatuinen tilaisuus ko. henkilólle tunnustaa uskonsa Jeesukseen ihmisten edessá.

Varpunen
10-04-11, 14:06
Támáhán muuttaa kaiken.
tai yksityisesti.

Tarkoitatko sitä puhettani?
Se oli veljien pyynnöstä ja kylläkin seurakunnan edessä.

Et arvioinut puhettani muuta kuin todeten että puhuin Jumalan sanaa.
Jos nyt peilaat sitä puhettani ja se mitä siinä "opetin", niin mikä siinä
oli vastoin Jumalan Sanaa?
Vai oliko siinä se väärin että olen nainen ja
uskalsin puhua seurakunnan edessä?

Oliko se Raamatullista opetusta?

Vain yksi toinen foorumilla oleva henkilö on sinun lisäksesi puheen kuunnellut(tietääkseni)

Varpunen
10-04-11, 14:12
Aihetta sivuavaa, radio1 , Jumalanpalvelus naispastori. TV1 Jumalanpalvelus miespastori joka puhuu huonosti Suomea. Oman kotikirkkoni nettilähetys poikki jostain syystä, ei hyvin ala tämä päivä.
Noh pitänee kuunnelle One Way Missionin päiväjuhla.

Oletko kuunnellut sieltä Aki Miettisen puheita?
Voin suositella lämpimästi, on Raamatunmukaista opetusta
eikä korvasyyhyyn.
Henkeni riemuitsi kun sain Naantalin Olojuhlilla kuunnella
Akin opetusta ;)

Soltero
10-04-11, 14:15

Onko henkistá painostamista tuoda esiin, mitá Raamattu sanoo naisen asemasta seurakunnassa?
Sille en voi mitáán, ettá uskon Raamatun Sanaan.

Esim. kásitykseni kasteesta on kirkastunut huomattavasti táállá Netmissionissa oloaikana, koska olen saanut siitá helluntailaista opetusta.
Olen tajunnut, mitá Raamattu todella sanoo uskovien kasteesta.
Tássákin asiassa uskon Raamattua, ja helluntaikásitys kasteesta on Raamatun mukainen.

Samalla lailla uskon esim. Raamatun opetukseen naiskysymyksen kohdalla.
En lue ainoastaan muutamaa Uuden Testamentin lukua ko. asiasta, vaan koko Raamattu luomiskertomuksesta alkaen puhuu sen puolesta, ettá naisilla ja miehillá on erilainen asema ja eri tehtávát Jumalan edessá.
Naisen aseman kristillisessá seurakunnassa Jumala máárittelee aivan erityisesti Paavalin kautta.
Ja tosiasia on, ettá siellá puhutaan naisten hiljaa olemisesta.

Minákin koin aikanaan henkisená painostamisena sen, ettá vaikka en uskonutkaan lapsena saamani ns. kasteen olevan Raamatun mukainen kaste, minulle sanottiin vapaissa suunnissa, ettá olen táysin kastamaton ja siiná suhteessa kuin pakana.

Vasta kun aloin ottaa Raamattua kasteasiassakin enemmán tosissani, tajusin ettá Jumalan Sana ei koskaan ole henkistá painostamista.

RipCurl
10-04-11, 14:16
oliko tässä protestanttien ensimmäinen naispappi???

http://www.pelastusarmeija.fi/index.php?id=403
Catherine oli voimakasluonteinen nainen, jolla oli vahva näkemys siitä, miten nainen soveltuu saarnaamaan siinä missä mieskin. (Vasta sadan vuoden päästä asiasta alettiin edes keskustella muissa kirkoissa!) Eräänä sunnuntaina puhetta lopetellessaan William sai kokea yllätyksen. Hänen vaimonsa käveli suoraan häntä kohti. Siihen asti hän oli istunut vaiti penkissä. Seurakunta jähmettyi. Catherine nousi puhujapönttöön ja alkoi puhua ihmisille - hänestä oli tullut saarnaaja.

Catherine oli miehelleen vahva tuki samalla, kun hän hoiti heidän kahdeksaa lastaan. Kun Pelastusarmeija jatkoi laajentumistaan, hän sai myös omia tehtäviä: hän saarnasi ja puhui ihmisille heidän kodeissaan ja järjesti jopa omia kokoussarjoja.

Ad Hoc
10-04-11, 14:18
Jokohan olemme päässeet sopuisaan yksimielisyyteen siitä, että Jumala on luonut miehen sellaiseksi, jolle kuuluu vastuu seurakunnan opettamisesta.:) Koska tiedämme Jumalan suuruuden ja hyvyyden, meillä ei ole mitään syytä epäillä, että tämä olisi huono järjestys.

Kaikki, minkä Jumala on säätänyt, on parhaaksi sekä naiselle että miehelle. Jotkut naiset vaan luulevat, että tasa-arvo saavutetaan vasta sitten, kun ollaan tasapäisiä kaikkien tehtävien suhteen. Feminismin henki ja ylpeys ovat johtaneet heidät, on pakko sanoa, kurimukseen. Naiset nimittäin lopulta kärsivät itse ottaessaan kannettavaksi ikeen, jota heille ei ole tarkoitettu.

Mies ei tule koskaan synnyttämään eikä imettämään, eikä naisen tulisi toimia koskaan seurakunnan päävastuullisena. Uskon että jokainen on onnellisimmillaan siinä, mihin hänet on luotu.

Claritas
10-04-11, 14:19
Ei puhutakaan.
Tuo kirjoitukseni oli vain vastine Varpuselle, joka sanoi, ettá hán ei annakaan naisena seurakunnalle opetusta, vaan ainoastaan kertoo ihmisille,
mitá Jeesus on hánen elámássáán tehnyt, ja korottaa náin Jeesusta.

Sehán on sellaista todistamista, joka liittyy esim. Galatalaiskirjeen kohtaan "...ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa" (Gal. 3:28).
Eri asia on máárátietoinen seurakunnalle annettu Raamattu-opetus, joka ei tietenkáán kuulu naiselle Jumalan Sanan mukaan.

Minákin olen káyttányt noita todistuspuheenvuoroja, mutta mieluiten porukalle, jossa todennákóisesti on váhemmistó uskovia.
Tietenkin uudelle uskovaisporukalle voi kertoa oman selviytymistarinansa Jeesuksessa, mutta kylláhán evankelioiminen tarkoittaa
maailman ihmisten heráttelyá synnin unesta, kertomista ei-uskoville Jeesuksesta, Vapahtajasta.

Váhán omahyváiseltá tuntuu, jos toistuvasti juoksee selostamassa samoille uskoville omia hengellisiá kokemuksiaan. Tietenkin jokaiselle tulee joskus tarve kertoa toisille jokin oikein járisyttává tapaus tai tilanne, joka liittyy Jumalan tekoihin omassa elámássá.
Mutta sekáán ei ole hengellistá opetuksen antamista- ellei sitá mahdottomasti laajenna ja hengellistá viimeiseen saakka.

Pidán sellaisista hengellisistá tilaisuuksista, joissa on (miesten antaman) varsinaisen opetuksen lisáksi tytón, miehen, pojan tai naisen antama todistuspuheenvuoro. Joskushan se on ainutlaatuinen tilaisuus ko. henkilólle tunnustaa uskonsa Jeesukseen ihmisten edessá.

Itselle tulee toisinaan olo, että näitä todistuspuheenvuoroja (sellaisia mitkä sovitaan etukäteen) annetaan ns. riviuskoville sen takia, että hekin tuntisivat osallistuvansa kokoukseen tms. Joillakin tosin on taito puhua siten, että se on rakennukseksi oikeasti muillekin, mutta esim. kun itse aikoinaan pyynnöstä menin "todistamaan", ihmisten kasvot näyttivät lähinnä siltä, kuin olisivat vaivautuneita joutuessaan kuuntelemaan väkisin kyhättyä "todistuspuheenvuoroani".

Erään tuollaisen kerran jälkeen päätin ei koskaan enää.

Minulle sanottiin, että kyllä Herra sitten antaa puhuttavaa. No, eipä antanut. Selostin jotain sekavaa juttua, missä ei ollut päätä eikä häntää, katsoin jotain kohtia Raamatusta jne. Vaivaannuttavia tilanteita kaikille osapuolille.

Itsekään en jaksa kuunnella todistuksia, ellei ne ole oikeasti tulleet Jumalalta.

Hannele
Jokohan olemme päässeet sopuisaan yksimielisyyteen siitä, että Jumala on luonut miehen sellaiseksi, jolle kuuluu vastuu seurakunnan opettamisesta.:) Koska tiedämme Jumalan suuruuden ja hyvyyden, meillä ei ole mitään syytä epäillä, että tämä olisi huono järjestys.

Kaikki, minkä Jumala on säätänyt, on parhaaksi sekä naiselle että miehelle. Jotkut naiset vaan luulevat, että tasa-arvo saavutetaan vasta sitten, kun ollaan tasapäisiä kaikkien tehtävien suhteen. Feminismin henki ja ylpeys ovat johtaneet heidät, on pakko sanoa, kurimukseen. Naiset nimittäin lopulta kärsivät itse ottaessaan kannettavaksi ikeen, jota heille ei ole tarkoitettu.

Mies ei tule koskaan synnyttämään eikä imettämään, eikä naisen tulisi toimia koskaan seurakunnan päävastuullisena. Uskon että jokainen on onnellisimmillaan siinä, mihin hänet on luotu.

Hyvin sanottu!

witness
Kyllä Ad Hoc on nainen.

Meitä ei sitten jää monta naista, joiden mielestä seurakunnan opettajuus ja johtajuus kuuluvat miehelle.

Keskustelufoorumia ei kai lasketa seurakunnaksi, vaan mielipidealustaksi?

Hannele
10-04-11, 14:21
Meitä ei sitten jää monta naista, joiden mielestä seurakunnan opettajuus ja johtajuus kuuluvat miehelle.

Keskustelufoorumia ei kai lasketa seurakunnaksi, vaan mielipidealustaksi?

En minäkään pidä tätä sellaisena paikkana että olisin opettamassa jotakin seurakuntaa. Seurakunnassa en ole koskaan opettanut pöntön takaa yhtään mitään, Raamattua yhdessä kyllä pohdiskelleet. Meillä ei myöskään ole naisia opettamassa, vaan veljet johtaa seurakuntatilaisuuksissa. Evankelistoja kylläkin on käynyt tervehtimässä ja tuomassa terveisiä.

Maraton
10-04-11, 14:22
Oletko kuunnellut sieltä Aki Miettisen puheita?
Voin suositella lämpimästi, on Raamatunmukaista opetusta
eikä korvasyyhyyn.
Henkeni riemuitsi kun sain Naantalin Olojuhlilla kuunnella
Akin opetusta ;)

Olen kuunnellut, myös Tapani Suonto ja Markku Vuorinen ovat hyviä.

Ad Hoc
10-04-11, 14:28

Ymmärränkö oikein? Käsittääkseni täällä ei taida olla oikein ketään, joka pitää niitä naisen tehtävinä.

Varpunen
10-04-11, 14:29
Onko henkistá painostamista tuoda esiin, mitá Raamattu sanoo naisen asemasta seurakunnassa?
Sille en voi mitáán, ettá uskon Raamatun Sanaan.

Esim. kásitykseni kasteesta on kirkastunut huomattavasti táállá Netmissionissa oloaikana, koska olen saanut siitá helluntailaista opetusta.
Olen tajunnut, mitá Raamattu todella sanoo uskovien kasteesta.
Tássákin asiassa uskon Raamattua, ja helluntaikásitys kasteesta on Raamatun mukainen.

Samalla lailla uskon esim. Raamatun opetukseen naiskysymyksen kohdalla.
En lue ainoastaan muutamaa Uuden Testamentin lukua ko. asiasta, vaan koko Raamattu luomiskertomuksesta alkaen puhuu sen puolesta, ettá naisilla ja miehillá on erilainen asema ja eri tehtávát Jumalan edessá.
Naisen aseman kristillisessá seurakunnassa Jumala máárittelee aivan erityisesti Paavalin kautta.
Ja tosiasia on, ettá siellá puhutaan naisten hiljaa olemisesta.

Minákin koin aikanaan henkisená painostamisena sen, ettá vaikka en uskonutkaan lapsena saamani ns. kasteen olevan Raamatun mukainen kaste, minulle sanottiin vapaissa suunnissa, ettá olen táysin kastamaton ja siiná suhteessa kuin pakana.

Vasta kun aloin ottaa Raamattua kasteasiassakin enemmán tosissani, tajusin ettá Jumalan Sana ei koskaan ole henkistá painostamista.

Niinpä siis jatkan samalla linjalla.
Kun veljet pyytävät puheenvuoroa-suostun, koska veljet ovat alamaisia Jumalalle
ja minun kuuluu olla alamainen seurakuntaa johtaville veljille.

Kiitos Soltero vapauttav asta viestistäsi.
Raskas taakka vieritettiin pois harteiltani ja saan taas iloita
siitä vapaudesta johon Jeesus on kutsunut
ja siinä kutsumuksessa iloiten palvella johon Jeesus on kutsunut ja
armoittanut.

Halleluja, kiitos Jeesukselle, vapaus Hänessä on riemullista,
se on kuin helmeilevän raikkaan veden juomista.

Siunausta ja voiteluvoimaa ja johdatusta jatkossakin,
kaikissa Herran asioissa uskon tiellä.

Varpunen
10-04-11, 14:32
Ymmärränkö oikein? Käsittääkseni täällä ei taida olla oikein ketään, joka pitää niitä naisen tehtävinä.

Johtavat veljet, opettajan ja vanhimmiston virat ovat Raamatussa mainittu kuuluvan miehille
ja heille ne vastuulliset tehtävät myös kuuluvat.
Aamen.
Herra on Hyvä. Hän tietää mikä on parasta!

Varpunen
10-04-11, 14:33
Olen kuunnellut, myös Tapani Suonto ja Markku Vuorinen ovat hyviä.

Olen kuullut molempia.
Googlaapa Raimo Rahnasto.
Mielenkiintoinen puhuja-erilainen. ;)

Varpunen
10-04-11, 14:40
Itselle tulee toisinaan olo, että näitä todistuspuheenvuoroja (sellaisia mitkä sovitaan etukäteen) annetaan ns. riviuskoville sen takia, että hekin tuntisivat osallistuvansa kokoukseen tms. Joillakin tosin on taito puhua siten, että se on rakennukseksi oikeasti muillekin, mutta esim. kun itse aikoinaan pyynnöstä menin "todistamaan", ihmisten kasvot näyttivät lähinnä siltä, kuin olisivat vaivautuneita joutuessaan kuuntelemaan väkisin kyhättyä "todistuspuheenvuoroani".

Erään tuollaisen kerran jälkeen päätin ei koskaan enää.

Minulle sanottiin, että kyllä Herra sitten antaa puhuttavaa. No, eipä antanut. Selostin jotain sekavaa juttua, missä ei ollut päätä eikä häntää, katsoin jotain kohtia Raamatusta jne. Vaivaannuttavia tilanteita kaikille osapuolille.

Itsekään en jaksa kuunnella todistuksia, ellei ne ole oikeasti tulleet Jumalalta.

Tuollaisten tuntemusten eliminoimiseksi tarvittaisiin palautetta seurakuntalaisilta.
Sen tähden itse pyrin antamaan palautetta toisille, olipa kyse lauluista tai puheista.
Pastori kertoi tänään, siitä minun viimetiistain puheesta saaneensa monilta hyvää palautetta.

Vaikka itse koet noin, on se varmaan alkukankeutta, tai sitten sinua ei ole tarkoitettu
jakamaan Herran sinulle antamia asioita julkisesti, vaan ehkä henkilökohtaisessa
kanssakäymisessä.
Ihmisten ilmeistä ei silti pysty lukemaan heidän ajatuksiaan.
Ja väkinäiseksi todistamisen haluaa tehdä vastustajamme.

Toimit uskon mukaisesti ja Jeesukseen luottaen niinkuin sydämessäsi koet
ja mihin Jeesus sinua johtaa.
Pakkopaitaa ei ole - mutta rohkaista saa-ennenkaikkea olemaan rohkea Herrassa,
ihan jokapäiväisessä elämässä.

Maraton
10-04-11, 14:42
Olen kuullut molempia.
Googlaapa Raimo Rahnasto.
Mielenkiintoinen puhuja-erilainen. ;)

kuulosti pikakuuntelussa kätevältä, miten Hannu Vaurula, kiihkoa ainakin löytyy?

Hannele
10-04-11, 14:44
Jokainen voi myös harjaantua puheessaankin, suurin osa suomalaisista jännittää ja kieli kangertaa kun pitäisi puhua jossain julkisesti. Ei se silti tarkoita ettei meitä olisi kutsuttu sinne pöntön taakse sanomaan jotain, jokainen on ensikertalainen, eikä meistä kestään tule valmista hetekessä. Minulle se on yhtä arka paikka sanoa jotain äneen jossa kuulijoita on läsnä, eikä se tarkoita sitä että olisin seurakunnan edessä.

Monet hyvät puhujatkin ovat kovia jännittämään ja kaikki sen ovat kokeneet ettei se välttämättä aina ole niin onnistunut, ainkaan omasta mielestä vaikka kuulijat olisivatkin toista mieltä.
Olen monasti huomannut että ihmiset ovat armahtavaisia koska itsekin kokevat etteivät itse suoriutuisi hyvin, jos olisivat samassa tilanteessa niin rohkaisun sanoja tulee että hyvin puhuit.

RipCurl
helluntailainen malli naisten toimimisesta evankelistana ja lähetyssaarnaajana on osoittanut toimivan. varmasti myös se että nainen voi toimia näissä viroissa on saanut monet naiset tekemään uskonratkaisun ja mahdollisesti myös heidän koko perheensä siinä ohessa.

mutta mielestäni helluntailainen malli ei täysin ole UTn alkuseurakunnan mukainen. jos painottaa oppia Raamatun sanainspiraatiota niin se sulkee pois naiset saarnaviroista. diakonin virka on taas sitten oma lukunsa.

ja tosiaan mielestäni on ihan loogista että kun naiset ovat toimineet näissä viroissa 100 vuotta niin kehitys on siinä pistesssä missä se on nyt. vuosikymmeniä sitten naiset "kokivat" että heillä on kutsu ja armoitus saarnata evankeliumia. nykyisen sukupulevan IsonKirjan opiskelija naiset "kokevat" että heillä on kutsu ja armoitus opettaa ja johtaa vanhimpana. siinämielessä ymmärrän hyvin esim. Turun Uusipesula seurakunnan ratkaisua asiaan.

eikä pidä unohtaa että rapakon takana amerikassa sisar Aimee Semple McPherosn perusti Helluntaikirkkokunnan jo vuonna 1923

http://en.wikipedia.org/wiki/Aimee_Semple_McPherson
She raised more than expected and altered the original plans to build a "megachurch" that would draw many followers throughout the years. The church was dedicated on January 1, 1923. It had a seating capacity of 5,300 people and was filled to capacity three times each day, seven days a week. At first McPherson preached every service, often in a dramatic scene she put together to attract audiences. The church eventually evolved into its own denomination, called the International Church of the Foursquare Gospel, which focused on the nature of Christ's character, that he was savior, baptizer with the Holy Spirit, healer and coming king.

Hannele
kuulosti pikakuuntelussa kätevältä, miten Hannu Vaurula, kiihkoa ainakin löytyy?

Vauhti Vaurula, siksi minä häntä ainakin olen kuullut sanottavan. On meillä käynyt kerran puhumassa. :) hyvä tyyppi.

Roope
10-04-11, 14:45
peehoo:n löytämä linkki, toisesta ketjusta poimittu:

Tutkija Kati Niemelä: Naiset ovat kirkon muutosagentteja
08.04.2011 14:00 | Uusi Tie | Päivi Hihnala

Kirkon tutkimuskeskuksen tutkijan Kati Niemelän mukaan pappien suhtautumisessa Raamattuun ja kirkon oppiin on merkittäviä sukupuolten välisiä eroja. -Raamatunlukeminen suomalaisten pappien keskuudessa on ylipäätään vähentynyt selvästi. Erityisesti naispappien Raamatun lukeminen on vähäistä.

- Esimerkiksi suhtautumisessa homoseksuaalisuuteen on havaittavissa merkittävä ero miesten ja naisten välillä. Miehistä noin 50 prosenttia on perinteisellä kannalla eli pitää homoseksuaalisuuden harjoittamista syntinä. Naispapeilla vastaava lukema on vain 14 prosenttia, Niemelä havainnollistaa.

- Miespapit ovat selvästi orientoituneet enemmän pitämään kiinni kirkon opista ja hengellisestä tehtävästä. Naispapit puolestaan ovat huomattavasti aktiivisempia yhteiskunnallisessa toiminnassa ja vaikuttamisessa. Heille tärkeää on laaja-alaisuus ja monipuolinen yhteistyö erilaisten yhteiskunnallisten tahojen kanssa, Niemelä selvittää.

Selvitysten mukaan kaikista Suomen papeista 52 prosenttia lukee Raamattua omaksi hartaudekseen useamman kerran viikossa.

Niemelän mukaan nuoren polven pappien Raamatun lukeminen kaiken kaikkiaan on ohenemaan päin.

- Alle 35 vuotiaista papeista vain 32 prosenttia lukee Raamattua muun syyn kuin työn takia.

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/1173/tutkija_kati_niemela_naiset_ovat_kirkon_muutosagen tteja

Aika sairasta, että puolet miespapeista pitää tällaista toimintaa hyväksyttävänä.
Minkähänlaiset prosentit oli ennen naispappeutta?

Maraton
10-04-11, 14:47
Vauhti Vaurula, siksi minä häntä ainakin olen kuullut sanottavan. On meillä käynyt kerran puhumassa. :) hyvä tyyppi.

Jep uppoaa jopa tälläiselle luterilaiselle..toisinaan

Maraton
10-04-11, 14:47
Aika sairasta, että puolet miespapeista pitää tällaista toimintaa hyväksyttävänä.
Minkähänlaiset prosentit oli ennen naispappeutta?

todella sairasta, mihinkähän tässä ollaan menossa?

Hannele
10-04-11, 14:48
Jep uppoaa jopa tälläiselle luterilaiselle..toisinaan

Juu, en silti jaksaisi joka päivä Vaurulankaan tyyppisiä, vaikka innostava onkin. Ihan mukavahan se on että on vaihtelevuutta puhujissa ja siinä näemme että Jumala kutsuu erilaisia persooniakin työkentällensä. Sytyttäjiä, opettajia jne. tarvitsemme.

Soltero
10-04-11, 14:54
helluntailainen malli naisten toimimisesta evankelistana ja lähetyssaarnaajana on osoittanut toimivan. varmasti myös se että nainen voi toimia näissä viroissa on saanut monet naiset tekemään uskonratkaisun ja mahdollisesti myös heidän koko perheensä siinä ohessa.

mutta mielestäni helluntailainen malli ei täysin ole UTn alkuseurakunnan mukainen. jos painottaa oppia Raamatun sanainspiraatiota niin se sulkee pois naiset saarnaviroista. diakonin virka on taas sitten oma lukunsa.

ja tosiaan mielestäni on ihan loogista että kun naiset ovat toimineet näissä viroissa 100 vuotta niin kehitys on siinä pistesssä missä se on nyt. vuosikymmeniä sitten naiset "kokivat" että heillä on kutsu ja armoitus saarnata evankeliumia. nykyisen sukupulevan IsonKirjan opiskelija naiset "kokevat" että heillä on kutsu ja armoitus opettaa ja johtaa vanhimpana. siinämielessä ymmärrän hyvin esim. Turun Uusipesula seurakunnan ratkaisua asiaan.

eikä pidä unohtaa että rapakon takana amerikassa sisar Aimee Semple McPherosn perusti Helluntaikirkkokunnan jo vuonna 1923

http://en.wikipedia.org/wiki/Aimee_Semple_McPherson
She raised more than expected and altered the original plans to build a "megachurch" that would draw many followers throughout the years. The church was dedicated on January 1, 1923. It had a seating capacity of 5,300 people and was filled to capacity three times each day, seven days a week. At first McPherson preached every service, often in a dramatic scene she put together to attract audiences. The church eventually evolved into its own denomination, called the International Church of the Foursquare Gospel, which focused on the nature of Christ's character, that he was savior, baptizer with the Holy Spirit, healer and coming king.

Koet siis niin, ettá Ajan Hengen mukaan on mentává.
Pyhán Hengen kautta annetulla Raamatun Sanalla ei nyt enáá niin ole váliá, kun kerran ajat ovat muuttuneet.
Nykyáán toimitaan naisten kokemien armoitusten mukaan! Ajan Henki sanoo niin.

RipCurl
10-04-11, 15:12
Koet siis niin, ettá Ajan Hengen mukaan on mentává.
Pyhán Hengen kautta annetulla Raamatun Sanalla ei nyt enáá niin ole váliá, kun kerran ajat ovat muuttuneet.
Nykyáán toimitaan naisten kokemien armoitusten mukaan! Ajan Henki sanoo niin.

en koe. riviuskovaisena asiaan ei voi juuri vaikuttaa. seurakunnan johto eli vanhimmisto päättävät asiasta.

ongelma on siinä jos helluntaiherätys kieltää naisia toimimasta pastorina ja tulevaisuudessa vanhimpana niin ne pätevät ja teologisesti koulutetut naiset siirtyvät muihin kirkkokuntiin toteuttamaan kutsumustaan. ja ottajia varmasti on. helluntaiherätyksestä on tullut niin iso että laajempi näkemys ja yhteiskunnan nykyinen tilanne vaikuttavat paljon asiaan. ja tosiaan nuorempi sukupolvi ajattelee asiasta eri tavalla. ja nykyinen nuoriso on tulevaisuuden johtajat en usko että helluntaiherätyksen kehitystä tässä asiassa voidaan enää pysäyttää. ja koska sillon 100 vuotta sitten asiaa ei mietitty tarpeeksi olemme nyt tässä tilanteessa.

ja selvennykseksi kirjoitan:
henkilökohtaisesti minulle sopisi parhaiten tuo tampereen perinteisten baptistien malli hyvin. enkä usko että siellä asian suhteen on mitään ongelmaa.

Claritas
10-04-11, 15:25
Jokainen voi myös harjaantua puheessaankin, suurin osa suomalaisista jännittää ja kieli kangertaa kun pitäisi puhua jossain julkisesti. Ei se silti tarkoita ettei meitä olisi kutsuttu sinne pöntön taakse sanomaan jotain, jokainen on ensikertalainen, eikä meistä kestään tule valmista hetekessä. Minulle se on yhtä arka paikka sanoa jotain äneen jossa kuulijoita on läsnä, eikä se tarkoita sitä että olisin seurakunnan edessä.

Monet hyvät puhujatkin ovat kovia jännittämään ja kaikki sen ovat kokeneet ettei se välttämättä aina ole niin onnistunut, ainkaan omasta mielestä vaikka kuulijat olisivatkin toista mieltä.
Olen monasti huomannut että ihmiset ovat armahtavaisia koska itsekin kokevat etteivät itse suoriutuisi hyvin, jos olisivat samassa tilanteessa niin rohkaisun sanoja tulee että hyvin puhuit.

Hyvää palautetta olen kyllä toisaalta saanut esim. opiskeluissani pidetyistä esitelmistä, mutta se on jotenkin niin erilaista. On valmis selkeä runko ja aihe, minkä pohjalta tekee esitelmän.

No, mutta ei tästä enempää, ettei mene ketju ihan offtopikiksi..

Varpunen
10-04-11, 15:36

Hanuristiveli, olen kuullu monet kerrat.
Nämä evankelistaveljet, Leo Niemelä myös, ovat ihan mielenkiintoisia kuunnella välillä.
Jumalan suuria tekoja ja armon ilmestymisiä on uskoa vahvistavaa ja virkistävää kuulla.

Soltero
10-04-11, 15:39
en koe. riviuskovaisena asiaan ei voi juuri vaikuttaa. seurakunnan johto eli vanhimmisto päättävät asiasta.

ongelma on siinä jos helluntaiherätys kieltää naisia toimimasta pastorina ja tulevaisuudessa vanhimpana niin ne pätevät ja teologisesti koulutetut naiset siirtyvät muihin kirkkokuntiin toteuttamaan kutsumustaan. ja ottajia varmasti on. helluntaiherätyksestä on tullut niin iso että laajempi näkemys ja yhteiskunnan nykyinen tilanne vaikuttavat paljon asiaan. ja tosiaan nuorempi sukupolvi ajattelee asiasta eri tavalla. ja nykyinen nuoriso on tulevaisuuden johtajat en usko että helluntaiherätyksen kehitystä tässä asiassa voidaan enää pysäyttää. ja koska sillon 100 vuotta sitten asiaa ei mietitty tarpeeksi olemme nyt tässä tilanteessa.

ja selvennykseksi kirjoitan:
henkilökohtaisesti minulle sopisi parhaiten tuo tampereen perinteisten baptistien malli hyvin. enkä usko että siellä asian suhteen on mitään ongelmaa.
Toivottavasti olet váárássá tássá "ennustuksessa", mutta tosiaan pahalta náyttáá.
Pikkusormi on annettu Ajan Hengelle ja koko kási on jo menossa.

Aika kammottavaa on ajatella, ettá "pátevát ja koulutetut naiset" tarkoittaa helluntaiherátyksessákin naisia, joiden "kutsumuksen toteuttaminen" on vastoin Raamattua- siis opettaminen ja jopa pastorina ja vanhimmistossa toimiminen!

Mutta kehitys kehittyy ja luopumus etenee.

Varpunen
10-04-11, 15:45
Hyvää palautetta olen kyllä toisaalta saanut esim. opiskeluissani pidetyistä esitelmistä, mutta se on jotenkin niin erilaista. On valmis selkeä runko ja aihe, minkä pohjalta tekee esitelmän.

No, mutta ei tästä enempää, ettei mene ketju ihan offtopikiksi..

Samalla tavalla voi jäsennellä Raamatusta määrätystä asiasta puheen
kun Jumalan Henki inspiraation antaa.
Kun meilläkin eräs sisko puhui, alle 50 vuotias, luki hän paljon Raamattua
ja puhui vain muutaman lauseen siteeksi asiaa josta Herra oli puhunut.

Jumala antaa kun on altis sydän ja uskaltaa uskossa astua palvelemaan Herraansa
ja samalla kanavaksi Hänen kohdata seurakuntaa.

Pyhä Henkihän se puhuu eri astioiden kautta ja koskettaa kuulijoissa olevaa henkeä.

Kristuksen todistaja tuo esille ja välittää sitä mitä Herra antaa ja siinä saa olla rohkea,
olipa sitten mies tai nainen....uskon määrän mukaan ;)

Claritas
10-04-11, 15:49
Samalla tavalla voi jäsennellä Raamatusta määrätystä asiasta puheen
kun Jumalan Henki inspiraation antaa.
Kun meilläkin eräs sisko puhui, alle 50 vuotias, luki hän paljon Raamattua
ja puhui vain muutaman lauseen siteeksi asiaa josta Herra oli puhunut.

Jumala antaa kun on altis sydän ja uskaltaa uskossa astua palvelemaan Herraansa
ja samalla kanavaksi Hänen kohdata seurakuntaa.

Pyhä Henkihän se puhuu eri astioiden kautta ja koskettaa kuulijoissa olevaa henkeä.

Kristuksen todistaja tuo esille ja välittää sitä mitä Herra antaa ja siinä saa olla rohkea,
olipa sitten mies tai nainen....uskon määrän mukaan ;)

Sitäkin joskus yritin (jäsentää asioita Raamatusta), mutta sekään ei oikein onnistunut.. Ehkei minun vaan ole tarkoitettu sanovan seurakunnan edessä mitään.

Varpunen
10-04-11, 15:59
Naisen asema seurakunnassa on vakaa niin kauan kuin he uskossa turvaavat Jeesukseen ja
elävät sydämessään kunnioittavassa suhteessa Jumalan sanaan.

Vihollinen on tullut varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan ja kylvämään
tyytymättömyyttä.

Jumala on ylpeitä vastaan mutta nöyrille Hän antaa armon.
kun sydämen asenne on kunnioittava Jumalan ilmoitusta kohtaan,
toteuttaa Hän ajallaan nöyrille antamansa lupaukset.

Pitää muistaa sekin, ettei mikään asema ole itsestään selvä miehellekään siksi
että on mies, vaan Jumala katsoo silloinkin sydämentilaan ja mielenlaatuun.

Kaikissa Helluntaiseurakunnissa on sisaria palveluksen työssä.

Sama ansiottoman palvelijan tie on kaikilla Jumalan työtoveruudessa.
Kaikki on armoa.
Mitä enemmän yritätä jotakin tavoitella tai saavuttaa,
sitä varmempaa on että se pakenee, mutta jos etsit Jumalan tahtoa ja
turvaat Jeesukseen uskossa luottaen, avautuvat ne ovet,
joista käyden Jeesus on juuri sinua varten polun valmistanut,
käydäksesi Hänen valmistamissaan teoissa.

Varpunen
10-04-11, 16:02
Sitäkin joskus yritin (jäsentää asioita Raamatusta), mutta sekään ei oikein onnistunut.. Ehkei minun vaan ole tarkoitettu sanovan seurakunnan edessä mitään.

Tai sitten on ja vihollinen tekee sen siksi niin hankalaksi ;)

Saakoon Jumala johdattaa ja antaa kipinää siihen mikä on Hänen suunnitelmansa,
koska Hänellä sellainen on myös sinua varten!

Polvet "vellinä" olen itsekin aloittanut ;)
Jeesus sitten antoi vapauden ja voitelun!
Jännitystä on silti aina, lähes kolmen vuosikymmenen jälkeen ;)
Ja aina Jeesus pitää pystyssä ja auttaa kun Häneen turvaa.

Claritas
10-04-11, 16:11
Tai sitten on ja vihollinen tekee sen siksi niin hankalaksi ;)

Saakoon Jumala johdattaa ja antaa kipinää siihen mikä on Hänen suunnitelmansa,
koska Hänellä sellainen on myös sinua varten!

Polvet "vellinä" olen itsekin aloittanut ;)
Jeesus sitten antoi vapauden ja voitelun!
Jännitystä on silti aina, lähes kolmen vuosikymmenen jälkeen ;)
Ja aina Jeesus pitää pystyssä ja auttaa kun Häneen turvaa.

Joo, amen tähän:)

Ad Hoc
10-04-11, 17:05
Aika kammottavaa on ajatella, ettá "pátevát ja koulutetut naiset" tarkoittaa helluntaiherátyksessákin naisia, joiden "kutsumuksen toteuttaminen" on vastoin Raamattua- siis opettaminen ja jopa pastorina ja vanhimmistossa toimiminen!

Täytyy huomata, että tuo on vain yksi käsitys ns. pätevistä ja koulutetuista naisista eikä välttämättä pidä paikkaansa.

Pastorina toimiminen ei taas välttämättä tarkoita seurakunnan opettamista ja johtamista, vaan toimenkuvana voi olla esim. musiikista tai jostakin muusta suppeasta osa-alueesta vastaaminen. Pastori tulee latinan sanasta pastor, joka tarkoittaa paimenta, kaitsijaa. Vain se, että meillä on ollut tapana yhdistää sana seurakunnan johtajaan tai vähintään saarnaajaan, on syynä siihen, että sana edelleen helposti yhdistetään jonkinlaiseen seurakunnan johtajuuteen.

Pastori voi siis olla jonkin osa-alueen vastaava. Nykyisin täytyy ottaa selvää, mitä sillä milloinkin tarkoitetaan.

RipCurl
10-04-11, 17:43
näin toimii nykyaikainen helluntaiseurakunta Espoossa. eipä tästä ole kovin pitkä matka Turun Uusipesula malliin. mutta kaikki seurakunnat ovat itsenäisiä ja tekevät omat ratkaisunsa johtamisen osalta.

http://www.espoohsrk.fi/html/ehsrk_hallinto.htm
Työntekijöistä pastorit ovat osa johtoryhmää.

http://www.espoohsrk.fi/html/tyontekijat.htm
Kyösti Frestadius toimii seurakunnan johtavana pastorina ja Irma Frestadius seurakunnan pastorina.
Marianna Tiainen toimii seurakunnassa nuorisopastorina, ja Janne oto-nuorisopastorina.

Ad Hoc
10-04-11, 18:29
Muuttaako nimike asemaa tai toimenkuvaa? Ei. Ennen puhuttiin työntekijöistä, nykyisin pastoreista. Ennenkin oli naistyöntekijöitä, nyt naispastoreita. Mutta siinä mennään mielestäni vikaan, että nainen toimii seurakunnan johtajana tai päävastaavana opettajatehtävissä.

En tiedä, miten Espoossa nuo jaot on tehty. Voi olla, että on ihan ok ja raamatullistakin.

Luterilainen pappeusjärjestelmä on kokonaan toinen juttu. Se perustuu VT:n käytäntöön. Pappi tarkoittaa isää, joten voisi ajatella, että tehtävä oli tarkoitettu vain miehille. Mielestäni kuitenkaan tuollainen pappeusjärjestelmä ei aivan noudata uusitestamentillista esitystä hengellisistä toimista, vaikka viroissa olisi pelkästään miehiä.

Maraton
10-04-11, 18:30
kohta 100 sivua rikki, mahtavaa!

Ad Hoc
10-04-11, 18:40
kohta 100 sivua rikki, mahtavaa!

Niinpä.:D Voi olla, että jotkut lukijat loukkaantuvat täällä esitettyihin näkemyksiin. Myös Raamatun sanaan on mahdollista loukkaantua, mutta eihän se kannata! Annetaan Jumalan tehdä meissä tehtävänsä Pyhän Henkensä kautta ja muuttaa meitä, millaisiksi Hän haluaa.

Pitäisikö tasapuolisuuden vuoksi käsitellä samaisessa 1.Tim. 2. luvun kohdassa mainittua ohjetta miehille, tarkoittaa seurakunnan kokouksia:

"Minä tahdon siis, että kaikkialla miehet kohottavat pyhät kätensä...", jae 8.

Vrt.

"Minä en salli, että nainen opettaa ja hallitsee miestä...", jae 12.

Miksi miehet eivät kohota käsiään kaikkialla rukoillessaan? -hmm:D

No niin, uskovilla on erilaisia tulkintoja, enkä mene takuuseen, että omani tai Möttösen Matin tulkinta on kaikin osin täysin oikea joka asiassa.

Soltero
10-04-11, 18:40
Minua kiinnostaisi, missá on se kohta Raamatussa, jossa sanotaan, ettá nainen saa opettaa seurakunnassa, kunhan ei ole johtava opettaja tai muuten johtaja.
Paavalin kautta tulleessa Jumalan Sanassahan sanotaan, ettá nainen ei saa ollenkaan opettaa.
Missá kohdassa Raamatussa siis on tuo tarkennus ko. Paavalin ohjeeseen?

Soltero
10-04-11, 18:49
Niinpä.:D Voi olla, että jotkut lukijat loukkaantuvat täällä esitettyihin näkemyksiin. Myös Raamatun sanaan on mahdollista loukkaantua, mutta eihän se kannata! Annetaan Jumalan tehdä meissä tehtävänsä Pyhän Henkensä kautta ja muuttaa meitä, millaisiksi Hän haluaa.

Pitäisikö tasapuolisuuden vuoksi käsitellä samaisessa 1.Tim. 2. luvun kohdassa mainittua ohjetta miehille, tarkoittaa seurakunnan kokouksia:

Vrt.

No niin, uskovilla on erilaisia tulkintoja, enkä mene takuuseen, että omani tai Möttösen Matin tulkinta on kaikin osin täysin oikea joka asiassa.
Siis Jumalan ikiaikainen sáádós miehen ja naisen erilaisesta asemasta Jumalan edessá on verrattavissa sáádókseen siitá, missá asennossa mitákin ruumiinosaa pidetáán rukoillessa?
Molempia pitáisi noudattaa, mutta kun yhtá rikotaan, pakottaako se ehdoin tahdoin rikkomaan toisenkin sáádóksen ja sekoittamaan sukupuolet?

Ad Hoc
10-04-11, 18:51
Ehkä sittenkin on hyvä käydä läpi erilaisia tulkintoja tuosta 1.Tim. 2. luvusta.

Tilanneyhteys on seurakunta, siitä vallinnee yksimielisyys. Paavali kirjoittaa: "Minä en salli". Ehkä joku toinen olisi sallinut jo silloin ja ainakin nykyisin. Paavali kirjoittaa, että hän ei salli, että nainen opettaa ja hallitsee miestä. Opettaminen ja hallitseminen liitetään tässä yhteen. Myös perustelut viittaavat hallintajärjestykseen: mies luotiin ensin, sitten nainen.

Yksi näkökohta on se, että mitään oppia ei pidä rakentaa yhden jakeen varaan. On pakko sanoa, että tuosta yhdestä jakeesta ei voi vetää sellaista johtopäätöstä, että nainen ei saa koskaan opettaa missään tilanteessa miestä seurakunnan tiloissa. Eiköhän nainenkin puhu sen, minkä on Herralta saanut vaikka evankelistana tai tavatessaan miehiä seurakunnan käytävillä.

Minusta helluntaiherätyksessä on vedetty oikea linja siinä, että nainen voi toimia seurakunnassa julistajana, mutta ei päällepäsmärinä, seurakunnan johtajana, halliten opetusvirkaa. Linja on oikea ja hyvä.

Ad Hoc
10-04-11, 18:52
Siis Jumalan ikiaikainen sáádós miehen ja naisen erilaisesta asemasta Jumalan edessá on verrattavissa sáádókseen siitá, missá asennossa mitákin ruumiinosaa pidetáán rukoillessa?
Molempia pitáisi noudattaa, mutta kun yhtá rikotaan, pakottaako se ehdoin tahdoin rikkomaan toisenkin sáádóksen ja sekoittamaan sukupuolet?

Niin, molempia pitäisi noudattaa. Kumma kun yleensä puhutaan vain toisesta...

Aconitum
10-04-11, 18:58
Ehkä sittenkin on hyvä käydä läpi erilaisia tulkintoja tuosta 1.Tim. 2. luvusta.

Tilanneyhteys on seurakunta, siitä vallinnee yksimielisyys. Paavali kirjoittaa: "Minä en salli". Ehkä joku toinen olisi sallinut jo silloin ja ainakin nykyisin. Paavali kirjoittaa, että hän ei salli, että nainen opettaa ja hallitsee miestä. Opettaminen ja hallitseminen liitetään tässä yhteen. Myös perustelut viittaavat hallintajärjestykseen: mies luotiin ensin, sitten nainen.

Yksi näkökohta on se, että mitään oppia ei pidä rakentaa yhden jakeen varaan. On pakko sanoa, että tuosta yhdestä jakeesta ei voi vetää sellaista johtopäätöstä, että nainen ei saa koskaan opettaa missään tilanteessa miestä seurakunnan tiloissa. Eiköhän nainenkin puhu sen, minkä on Herralta saanut vaikka evankelistana tai tavatessaan miehiä seurakunnan käytävillä.

Minusta helluntaiherätyksessä on vedetty oikea linja siinä, että nainen voi toimia seurakunnassa julistajana, mutta ei päällepäsmärinä, seurakunnan johtajana, halliten opetusvirkaa. Linja on oikea ja hyvä.

En voi sille mitään, että se näin ulkopuolisesta kuulostaa saivartelulta, että nainen voi olla pastori, kunhan...

Pastorin (paimenen) virka on kuitenkin selkeästi Raamatun valossa myös opetusvirka. Ja mitä eroa on julistajalla ja opettajalla?

Soltero
10-04-11, 18:59
Niin, molempia pitäisi noudattaa. Kumma kun yleensä puhutaan vain toisesta...
Eikó olisi parempi alkaa noudattaa molempia Raamatun ohjeita, eiká pyyhkiá toista yli punakynállá vain sillá perusteella, ettá toista sáádóstá usein rikotaan?

Luulen muuten, ettá kásien kohottaminen rukoillessa ei ole táysin hylátty tapa. Olen sellaista náhnyt, ja yritán muistaa tuon tavan rukoillessani, kun se nyt mainitaan. Olen huomannut, ettá monta kertaa Herraa ylistáessáni kádet nousevat melkein tahattomasti ylós- ainakin jonkin verran koholle.

Ad Hoc
10-04-11, 19:06
En voi sille mitään, että se näin ulkopuolisesta kuulostaa saivartelulta, että nainen voi olla pastori, kunhan...

Pastorin (paimenen) virka on kuitenkin selkeästi Raamatun valossa myös opetusvirka. Ja mitä eroa on julistajalla ja opettajalla?

Meillä vapaissa suunnissa julistaja ja opettaja ovat eri asioita. Julistaja julistaa mitä erilaisimpia asioita, kuten evankeliumia, kenties opetuspuoltakin. Opettaja on keskittynyt vain opetuspuoleen.

Sekoitat nyt tuon vanhan pastorikäsitteen uuteen pastorikäsitteeseen. Selitin edellä, että pastori ei tarkoita välttämättä samaa kuin seurakunnan paimen tai hengellisissä viroissa mainittua paimenen virkaa. Pastori on jonkin osa-alueen hoitaja tai vastaava. Joskus on hyvä osata kääntää oma ajattelu uusille urille, kuten nyt näissä nimikkeissä, niin ei tule väärinkäsityksiä.:)

Varpunen
10-04-11, 19:08
Oi, en huomannut että täällä olikin keskustelu jatkunut.

Suutari pysyköön lestissään-sanotaan.
Onkohan hallinnollisista asioista ja tehtävistä puutetta?
Muuten työtä kyllä riittää vaikka muille jakaa ;)

Aconitum
10-04-11, 19:09
Ad Hoc: "Meillä vapaissa suunnissa julistaja ja opettaja ovat eri asioita. Julistaja julistaa mitä erilaisimpia asioita, kuten evankeliumia, kenties opetuspuoltakin. Opettaja on keskittynyt vain opetuspuoleen.

Sekoitat nyt tuon vanhan pastorikäsitteen uuteen pastorikäsitteeseen. Selitin edellä, että pastori ei tarkoita välttämättä samaa kuin seurakunnan paimen tai hengellisissä viroissa mainittua paimenen virkaa. Pastori on jonkin osa-alueen hoitaja tai vastaava. Joskus on hyvä osata kääntää oma ajattelu uusille urille, kuten nyt näissä nimikkeissä, niin ei tule väärinkäsityksiä."

Hmmm, aika moni helluntailainenkin on tässä keskustelussa ihmetellyt sitä, että pastori-sanaa käytetään myös naisista. Minullehan se ei ollut uutta, mutta minusta sen termin sisältö on toinen kuin tässä keskustelussa on annettu ymmärtää ja missä sitä helluntaiseurakunnissa käytetään. Luterilaisessa seurakunnassa sentään tehdään "rehellisesti pieleen", kun ei alunperinkään yritettykään selittää pastori-sanalle uusia tai erilaisia merkityksiä.

Mutta tämä on ihan rehellisesti minun mielipiteeni.

Tuntuupa kyllä siltä, että "teillä vapaissa suunnissa" ja jopa eri helluntaiseurakunnissa on hyvin erilaiset käytännöt ja selitykset viroille ja sanoille.

Ad Hoc
10-04-11, 19:11
Eikó olisi parempi alkaa noudattaa molempia Raamatun ohjeita, eiká pyyhkiá toista yli punakynállá vain sillá perusteella, ettá toista sáádóstá usein rikotaan?

Luulen muuten, ettá kásien kohottaminen rukoillessa ei ole táysin hylátty tapa. Olen sellaista náhnyt, ja yritán muistaa tuon tavan rukoillessani, kun se nyt mainitaan. Olen huomannut, ettá monta kertaa Herraa ylistáessáni kádet nousevat melkein tahattomasti ylós- ainakin jonkin verran koholle.

Oikeastaan halusin ottaa esille tuon käsien nostamisen, koska tiedän, että sen katsotaan kuuluneen Paavalin ajan kulttuuriin eikä sitä sen takia katsota tarpeelliseksi noudattaa. Mutta tällaista se on, tulkintoja on erilaisia.

Jos minulta kysytään, minusta käsien kohottaminen on kulttuuriin liittyvä asia, mutta naisen toimiminen miesjohtajiston alaisuudessa seurakunnassa ei ole.

Lydia
10-04-11, 19:11

Vrt.

Minä ymmärtäisin painotuksen tuossa, ilman vihaa, en käsien nostossa.

piitsu
10-04-11, 19:12
Jos kerran pastorilla tarkoitetaan jonkin työmuodon johtajaa, niin eikä silloin voitaisi puhua esim. lapsityön johtajasta eikä lapsityön pastorista? Ei tulisi sekaannuksia.

Aconitum
10-04-11, 19:13
Minä ymmärtäisin painotusen tuossa, ilman vihaa en käsien nostossa.

Ihanaa täysjärkisyyttä... :)

Soltero
Odottelen vielá vastausta táhán kysymykseeni, jonka olen esittányt jo kolme kertaa saamatta vastausta:

Minua kiinnostaisi, missá on se kohta Raamatussa, jossa sanotaan, ettá nainen saa opettaa seurakunnassa, kunhan ei ole johtava opettaja tai muuten johtaja.
Paavalin kautta tulleessa Jumalan Sanassahan sanotaan, ettá nainen ei saa ollenkaan opettaa.

Aconitum
Jos kerran pastorilla tarkoitetaan jonkin työmuodon johtajaa, niin eikä silloin voitaisi puhua esim. lapsityön johtajasta eikä lapsityön pastorista? Ei tulisi sekaannuksia.

Mutta kun nainen ei voi johtaakaan... Vai onko lapsityö sen verran vähempiarvoista työtä, että sitä johtamassa voi olla nainenkin?

Miksi tässä viestissä lukee (luki), että Ad Hoc on editoinut tätä? Vai onko se ollut vahinko? Käsittääkseni mitään ei ole muutettu tai poistettu?

EDIT. Olit lainannut tekstiäni niin, että siitä sai väärän käsityksen. Kirjoitit siis minun sanani kuin omina sanoinasi. Lisäsin lainausmerkit ja panin niiden eteen Ad Hoc: ... Selvyyden vuoksi.

Sorry: en tainnut oikolukea kyllin huolellisesti! Kiitos korjauksesta!

Ad Hoc
10-04-11, 19:16
Hmmm, aika moni helluntailainenkin on tässä keskustelussa ihmetellyt sitä, että pastori-sanaa käytetään myös naisista. Minullehan se ei ollut uutta, mutta minusta sen termin sisältö on toinen kuin tässä keskustelussa on annettu ymmärtää ja missä sitä helluntaiseurakunnissa käytetään. Luterilaisessa seurakunnassa sentään tehdään "rehellisesti pieleen", kun ei alunperinkään yritettykään selittää pastori-sanalle uusia tai erilaisia merkityksiä.

Mutta tämä on ihan rehellisesti minun mielipiteeni.

Tuntuupa kyllä siltä, että "teillä vapaissa suunnissa" ja jopa eri helluntaiseurakunnissa on hyvin erilaiset käytännöt ja selitykset viroille ja sanoille.

Pastorinimike on helluntaiherätyksessä melko uusi "tuote". Ensin sitä käytettiin vain saarnaajista. Vasta aivan viime aikoina sitä on ruvettu käyttämään myös eri osa-alueiden vastuunkantajista, joten ei ole ihme, että se tuntuu osasta porukkaa oudolta. Minusta sen monimuotoisemmassa käytössä ei ole mitään epäraamatullista. Pastori, paimentaa, kaitsee, hoitaa. Mitä? Hänelle uskottua tehtävää, laumaa tai osa-aluetta.

Ad Hoc
10-04-11, 19:17

Mutta kun nainen ei voi johtaakaan... Vai onko lapsityö sen verran vähempiarvoista työtä, että sitä johtamassa voi olla nainenkin?

Toki nainen voi johtaa, mutta ei koko seurakuntaa.

Ad Hoc
10-04-11, 19:19
Odottelen vielá vastausta táhán kysymykseeni, jonka olen esittányt jo kolme kertaa saamatta vastausta:

Johan Sinulle ainakin minä vastasin. Kyse on tulkinnasta, voitaisiinko se jo ymmärtää.

JEV238
10-04-11, 19:20
"Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ... " (ks. (Apt. 2:42))

"ja naisen opettaa en salli, enkä hallita miestä, ... " (ks. (1 Tim. 2:12, Novum-kirjasarjan sanasta-sanaan käännös))

"Mutta en salli naisten opettavan enkä vallitsevan miestä, vaan ... " (ks. (1 Tim. 2:12, Aapeli Saarisalon käännös))

Huomatkaa, että tuossa apostolin opetuksen kohdassa (1 Tim. 2:12) ei alkutekstissä ole "hallita miestä hänen", vaan "hallita miestä".

Timoteus oli mies, joten kun hän opetti, hän ei rikkonut tuota apostolin opetusta (1 Tim. 2:12). Sen sijaan jos tuohon aikaan (ja nykyäänkin) joku nainen, joka oli evankelista, olisi opettanut uskovien joukkoa, hän olisi rikkonut tuota apostolien opetuksen kohtaa (1 Tim. 2:12).

Yleinen tapa puolustella erilaisia poikkeamia apostolien opetuksesta:

"No kun ei sitäkään noudateta, niin miksi tässä ollaan niin tarkkoina ... ".

Tuo on käynyt ilmi näinkin (ja tulee varmaan yhä enenevässä käymään ilmi tulevaisuudessakin):

Ne, jotka sallivat ja/tai kannattavat kristityiksi tunnustautuvien homoilun, puolustelevat toisinaan tuolla samalla periaatteella kantaansa:

"No kun apostolien opetusta siitä, että nainen ei saa opettaa uskovien joukkoa ei nykään noudateta, niin miksi tässä homoilun sallimisasiassa ollaan niin jyrkkiä ... ".

Ensin vähän, sitten pikkuhiljaa kaikki ...

JEV238
10-04-11, 19:24
Yksi tapa eksyttää on alkaa käyttämään apostolien opetuksessa olevia sanoja ja käsitteitä (kuten "Jumalan seurakunta", "seurakunnan paimen (pastori)") jne., mutta alkaen antamaan niille eri merkityksen kuin apostolit. Niin ei pidä toimia. Tulee pysyä apostolien opetuksessa, myös heidän käsitteissään ja tarkoittaen niillä juuri sitä mitä he tarkoittivat.

Ad Hoc
10-04-11, 19:26
Yksi tapa eksyttää on alkaa käyttämään apostolien opetuksessa olevia sanoja ja käsitteitä (kuten "Jumalan seurakunta", "seurakunnan paimen (pastori)") jne., mutta alkaen antamaan niille eri merkityksen kuin apostolit. Niin ei pidä toimia. Tulee pysyä apostolien opetuksessa, myös heidän käsitteissään ja tarkoittaen niillä juuri sitä mitä he tarkoittivat.

JEV, pastori tarkoittaa itsessään paimenuutta, kaitsemista. Ei seurakunnan johtajuutta.

Soltero
10-04-11, 19:30
Johan Sinulle ainakin minä vastasin. Kyse on tulkinnasta, voitaisiinko se jo ymmärtää.
Jahah, en ymmártányt ettá tulkinta-asia liittyisi táhán.
Siis naisen opettamiskielto seurakunnassa on tulkittu, ettá opettamista ei kuitenkaan kielletá, vaan vain opetustyón johtaminen kielletáán naisilta.

En voi mitáán sille, ettá koen tállaisen Raamatun "tulkitsemisen" eli muuntamisen vááráksi.
En uskalla muunnella muitakaan Jumalan Sanan kohtia, vaikka niitá vastaan jatkuvasti rikonkin, koska olen syntinen.
Mutta en elá lihan vallassa, ja siksi Raamatun Sana on minulle pyhá.

Varpunen
10-04-11, 19:34
Meillä vapaissa suunnissa julistaja ja opettaja ovat eri asioita. Julistaja julistaa mitä erilaisimpia asioita, kuten evankeliumia, kenties opetuspuoltakin. Opettaja on keskittynyt vain opetuspuoleen.

Sekoitat nyt tuon vanhan pastorikäsitteen uuteen pastorikäsitteeseen. Selitin edellä, että pastori ei tarkoita välttämättä samaa kuin seurakunnan paimen tai hengellisissä viroissa mainittua paimenen virkaa. Pastori on jonkin osa-alueen hoitaja tai vastaava. Joskus on hyvä osata kääntää oma ajattelu uusille urille, kuten nyt näissä nimikkeissä, niin ei tule väärinkäsityksiä.:)

On musiikissa lahjakkaita naisia jotka opettavat veljiäkin.

Musiikki pastoreita on, jne käsittävät määrättyä osa-aluetta.
nykyisin kun ovat kouluttautuneet, niin heillä on oikeus virallisesti
käyttää koulutuksensa mukaisia nimityksiä.
(ennen oli musiikkivastaava)

Naispastori vastaa evankelioimisesta, koska on oikeutettu nimeä käyttämään
ja omaa myöskin organisointikyvyt jakaa tehtäviä alemmilleen, olemalla samalla itse
alamainen veljille seurakunnassa. (ennen kutsuttiin evankelistaksi)

Hierarkia on Jumalan antama ja niissä puitteissa toimitaan, tallomatta kenenkään varpaille,
kun jokainen myös muistaa että Jumala on kaikkein ylin auktoriteetti.

Joka nousee Jumalan asettamia auktoriteetteja vastaan, sotii itseään Jumalaa vastaan,
olipa kuka hyvänsä.

Joillakin ihmisillä on sellainen luonne että heidän pitäisi saada olla kaikkien muiden
yläpuolella ja käyttävät vaikka mitä keinoja voidakseen nujertaa ja alistaa toisen.
Näin ei Jumala toimi. Eikä sellaiseen johda Pyhä Henki.

Jos haluaa kohdata armollisen Jumalan - on oltava armollinen!
Jumala antakoon meille viisautta kaikkeen!

Tärkeintä on säilyttää oma suhteensa Jumalaan kunnossa ja toimia
Raamatun mukaisesti, eli rukoilla kaikkien vastuuhenkilöiden puolesta
henkilöön katsomatta.

Seurakunnan kaitsija!

1.Tim.3:Tämä sana on varma: joka pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, tahtoo jaloon työhön.

2. Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan, . ei juomiseen taipuvainen, ei väkivaltainen eikä rahanahne, vaan lempeä ja sopuisa.

4. Hänen on pidettävä hyvää huolta perheestään, kasvatettava lapsensa tottelevaisiksi ja saavutettava kaikkien kunnioitus.

5. Jos joku ei osaa pitää huolta omasta perheestään, kuinka hän voisi huolehtia Jumalan seurakunnasta? 6. Hän ei saa olla vastakääntynyt, jotta hän ei ylpistyisi eikä joutuisi tuomittavaksi Paholaisen kanssa.

7. Hänen on nautittava myös ulkopuolisten arvonantoa, jottei hänestä puhuttaisi pahaa ja jottei hän lankeaisi Paholaisen virittämään ansaan.

Lydia
10-04-11, 19:38
Ymmärrän, että Raamattu puhuu kaitsijoista ja paimenista, mutta onko jossakin opettajan virka mainittu?
Onko mahdollista, että juuri nämä paimenet ovat opettamassa ja ohjaamassa?

piitsu
10-04-11, 19:39
Tämä ketju alkaa olla täynnä omien tekstien selittelyä, tulkintaa ja terminologiaa, josta ei saa selvää enää vanha erkkikään, saati sitten tällainen tavallinen riviseurakuntalainen. Taitaa olla ketju tiensä päässä, mitään uutta täällä ei ole ollut viimeisten 50 sivun aikana.

Ad Hoc
10-04-11, 19:41
Soltero, tätä tarkoitin vastauksena kysymykseesi. Hallitseminen ja opettaminen liitetään yhteen, kuten ko. jakeessa. Tästä ihmiset ovat erimielisiä, mutta tiedän, että erilaisia kantoja edustavat voivat pitää Jumalan sanaa muuttumattomana ja pyhänä ja tulkitsevat sitä parhaan taitonsa ja tietonsa mukaan pyytäen siihen myös Pyhän Hengen apua.

Ad Hoc
10-04-11, 19:45
Ymmärrän, että Raamattu puhuu kaitsijoista ja paimenista, mutta onko jossakin opettajan virka mainittu?

Ef.4:11:

"Hän antoi toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi."

Varpunen
10-04-11, 19:47
Vanhimmistoveljet

1.Tim.6:Vanhimmat, jotka johtavat hyvin seurakuntaa, ansaitsevat sekä kunnioituksen että taloudellisen tuen, varsinkin ne, jotka tekevät työtä sananjulistajina ja opettajina.

18. Sanotaanhan kirjoituksissa: "Älä sido puivan härän suuta" ja "Työmies on palkkansa ansainnut".

19. Älä ota huomioon seurakunnanvanhimmasta esitettyä syytöstä, ellei sitä tue kaksi tai kolme todistajaa.
20. Nuhtele syntiä tekeviä kaikkien kuullen, jotta muutkin pelkäisivät.

21. Jumalan, Kristuksen Jeesuksen ja valittujen enkelien edessä kehotan vakavasti sinua soveltamaan näitä ohjeita puolueettomasti, niin että et tee mitään omien mieltymystesi mukaan.

22. Harkitse kätten päällepanemista tarkoin, jotta et joutuisi osalliseksi toisten synteihin. Säilytä itsesi puhtaana.

24. Joidenkin ihmisten synnit ovat kaikkien nähtävissä ja saavat tuomionsa aikaisemmin, toisten vasta myöhemmin.

25. Samoin toiset hyvät teot ovat näkyvissä, mutta nekään, jotka eivät näy, eivät voi pysyä salassa.

JEV238
10-04-11, 19:47
"Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä: kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta, ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina, niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen." (1 Piet. 5:1-4)

Paimen on kaitsija.

"Mutta Miletosta hän lähetti sanan Efesoon ja kutsui tykönsä seurakunnan vanhimmat. ... Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut." (Apt. 20:17,28)

Apostolien opetuksessa on selvitetty millainen paimenen tulee olla.

"Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan, ... " (1 Tim. 3:2)

Ei naista paimeneksi seurakuntaan!

Lydia
10-04-11, 19:49
Ef.4:11:

"Hän antoi toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi."

Hmm..tuosta voi kyllä hyvinkin saada sen ymmärryksen, että paimenet ovat myös opettamassa kun katsoo sanamuotoja tarkemmin.

:)

Varpunen
10-04-11, 19:50

Lue tästä:

1.Tim.3:
2. Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis,
harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan, .

Soltero
10-04-11, 19:51
Soltero, tätä tarkoitin vastauksena kysymykseesi. Hallitseminen ja opettaminen liitetään yhteen, kuten ko. jakeessa. Tästä ihmiset ovat erimielisiä, mutta tiedän, että erilaisia kantoja edustavat voivat pitää Jumalan sanaa muuttumattomana ja pyhänä ja tulkitsevat sitä parhaan taitonsa ja tietonsa mukaan pyytäen siihen myös Pyhän Hengen apua.
Tássá palataan siihen asiaan, onko Raamattu Jumalan Sanaa vai esim. Pietarin tai Paavalin omia jutteluita. Tástáhán oli oma ketjunsakin.
Olen aivan vakuuttautunut, ettá kun Paavalin kirjeessá sanotaan "Miná en salli ettá nainen opettaa", se tarkoittaa, ettá Jumala ei salli.
Paavalin kirjeet ovat Jumalan Sanaa, eivát Paavalin inhimillisiá mietiskelyitá.
Jumala ei salli naisen opettaa, ja samassa 1. Tim. 2:12- jakeessa puhutaan támán asian lisáksi siitá, ettá naisen ei tule hallita miestáán- siis kaksi eria asiaa samassa jakeessa. Ero nákyy erityisen selvásti mm. espanjankielisessá káánnóksessá.

Varpunen
1.Tim.6:
Vanhimmat, jotka johtavat hyvin seurakuntaa, ansaitsevat sekä kunnioituksen että taloudellisen tuen, varsinkin ne, jotka tekevät työtä sananjulistajina ja opettajina.

Lydia
Lue tästä:

1.Tim.3:
2. Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis,
harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan, .

Eli juuri kaitsija, onko se synonyymi paimenelle vrt. vanhimmistoveljelle?

Ad Hoc
10-04-11, 19:58
Seurakunnan kaitsija (kuten tekstissä edellä) on seurakunnan paimen. Joko johtava palkattu saarnaaja tai vanhin.

Varpunen
10-04-11, 19:59
Eli juuri kaitsija, onko se synonyymi paimenelle vrt. vanhimmistoveljelle?

Hän on varsinainen paimen, kaitsija, jolla on myös opettamisen armolahja.

Silti on erikseen armoitettu opettaja, joka kiertää eri seurakunnissa opettamassa
Raamattua eri alueilta.
Hän tuntee hyvin Sanan ja on perehtynyt myös sanojen juureen.
Hänen opetuksensa on syvällistä kaikessa tiedossa ja myöskin
Pyhässä Hengessä puhuttua.

Tällaisia opettajia ei ole paljon.

Ad Hoc
10-04-11, 20:04

Tássá palataan siihen asiaan, onko Raamattu Jumalan Sanaa vai esim. Pietarin tai Paavalin omia jutteluita. Tástáhán oli oma ketjunsakin.
Olen aivan vakuuttautunut, ettá kun Paavalin kirjeessá sanotaan "Miná en salli ettá nainen opettaa", se tarkoittaa, ettá Jumala ei salli.
Jumala ei salli naisen opettaa, ja samassa 1. Tim. 2:12- jakeessa puhutaan támán asian lisáksi siitá, ettá naisen ei tule hallita miestáán- siis kaksi eria asiaa samassa jakeessa. Ero nákyy erityisen selvásti mm. espanjankielisessá káánnóksessá.

On kuitenkin hyvä ja oikein, että ei syytetä oman tulkintakäsityksen perusteella muita Raamatun väärentämisestä, jos on nähtävissä yhtään selkeitä perusteluja omasta kannasta poikkeaville tulkinnoille. Kuten tässä tapauksessa. On paras jättää asia ja toiset tulkinnat Jumalan huostaan.
______

No niin, vieläkö tulee jotain uutta tässä ketjussa. Monet näkemykset on toistettu useaan kertaan.

JEV238
10-04-11, 20:05
Aamen! Uskovien tulee pysyä apostolien opetuksessa (Apt. 2:42)!

Edellä jo toin esiin Novum-kirjasarjasta kohdan (1 Tim. 2:12). Alkutekstissä ei siis ole:

"ja naisen opettaa en salli ja hallita miestä, ... "

vaan

"ja naisen opettaa en salli, enkä hallita miestä, ... " (ks. (1 Tim. 2:12, Novum-kirjasarjan sanasta-sanaan käännös))

Tuossa on kaksi asiaa, jotka on kielletty apostolien opetuksessa naiselta. Huomautan edelleen, että tuossa tosiaan ei ole "miestänsä" (siis että kotona omaa miestä ei saisi hallita, muita muita miehiä - ehkä seurakunnassa - saisi hallita, siihen ei olisi kieltoa!), vaan "miestä" (ei edes seurakunnassa saa hallita miehiä, sekin on kielletty).

Ad Hoc
10-04-11, 20:09
"En salli naisen opettaa enkä hallita miestä." Opettaa enkä hallita. Ne voidaan lukea yhteen suomen kielen mukaan. Erilainen tulkinta nähdään eri käännöksissä, joissa teksti vaihtelee.

Vai:

"En salli, että nainen opettaa ja hallitsee miestä."

Aconitum
10-04-11, 20:14
Tuo pitäisi kieliopin mukaan ilmaista ja-sanan kanssa näin:

En salli, että nainen opettaa ja en salli (naisen) hallita miestä ( tai: ...että nainen hallitsee miestä).

Eli enkä-sana on yhdistelmä sanoista ja ja en.

Varpunen
10-04-11, 20:21
12. Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.

Lydia
10-04-11, 20:25
Tästä alkaisi saada jo mukavan yhteenvedon..:)

Ad Hoc
10-04-11, 20:26
Ei siis uutta auringon alla? Laitetaan kiinni. Jos tulee kovasti kysyntää, avataan uudelleen.