Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Jaakobista tulee Israel

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

  • Jaakobista tulee Israel

    Nelisen tuhatta vuotta sitten Jumala ilmestyi Aabramille Kaldean Uurissa
    ja kutsui hänet ulos maailmastaan kuunjumalan palvonnan keskeltä.
    Aabramista tuli Aabraham, entisen elämänsä jättänyt,
    uskon varassa Jumalan lupauksiin luottava vaeltaja.

    Aabrahamille syntyi Iisak, Iisakille Jaakob - pettäjä.
    Kun Jaakob kohtasi Jahven, pelastajansa, hänestä tuli Israel,
    lonkkaansa ontuva kaiken omavoimaisuutensa menettänyt uusi luomus,
    jonka sisäistä maailmaa ei enää hallinnut pettäjä vaan Jumala.

    Tällaisia uskon Isän Aabrahamin lapsia, joita hallitsee Jumala, Isra-el,
    Jumala herättää jopa kuolleista kivistä, ei tarvitse olla edes Aabrahamin jälkeläinen.
    Daavidiin liittyi kaikenlaista elämän myrskyissä konkurssiin päätynyttä sekakansaa.

    Jaakobin suuri rakkaus oli Rakel.
    Lopulta Jaakob saa Rakelin kanssa kaksi poikaa,
    joista vanhempaan Jaakob oli erityisen mieltynyt.
    Joosefin kateelliset veljet päättivät tappaa Joosefin.
    Ja siinä tarkoituksessa Joosef heitetään syvyyden kaivoon.
    Josta hänet kuitenkin pian nostetaan ylös,
    ja Joosef päätyy Egyptiin orjaksi ja vankeuteen.
    Kaiken tämän kautta Joosef lopulta pelasti paitsi Egyptin
    myös sukunsa, Aabrahamin jälkeläiset, nälkäkuolemalta.

    Mutta sitten koko Israelin kansa joutuu 400 vuotta kestävään orjuuteen Egyptissä.
    Jumala pelastaa Israelin Egyptin orjuudesta Mooseksen kautta.
    Israelin kansa joutuu kuitenkin vapautuksensa jälkeen pitkälle sakkokierrokselle erämaassa.
    40 vuotta oli kulunut ja nyt Israel oli menossa Jordanin yli
    ottamaan omaksensa Herran lupaaman maan,
    kun Mooses varoittaa epäjumalista,
    joista seuraisi jälleen pakkosiirtolaisuus pakanakansojen sekaan.
    Herra hajottaa teidät kansojen sekaan,
    ja ainoastaan vähäinen joukko teitä on jäävä niiden pakanakansojen keskelle,
    joiden tykö Herra teidät kuljettaa.
    (5 Moos 4)
    Runsaan puolen vuosituhannen kuluttua Israel (pohjoisvaltiot) viedään pakkosiirtolaisuuteen.
    Reilut sata vuotta myöhemmin jäljelle jäänyt Juudakin on kuilun partaalla.
    Herra varoittaa Jeremian kautta:
    Kääntykää itse kukin pahalta tieltänne ja pahoista teoistanne,
    niin saatte asua maassa, jonka Herra on antanut teille ja teidän isillenne,
    iankaikkisesta iankaikkiseen.
    Älkää seuratko muita jumalia, älkää palvelko ja kumartako niitä
    älkääkä vihoittako minua kättenne töillä, etten tuottaisi teille onnettomuutta.
    Niin koko tämä maa tulee raunioiksi, autioksi,
    ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta seitsemänkymmentä vuotta.
    (Jer 25)
    Parikymmentä vuotta myöhemmin Jerusalem temppeleineen tuhotaan
    ja tähteetkin kansasta viedään pakkosiirtolsuuteen.
    Daniel saa keskellä Baabelin pakkosiirtolaisuutta käsiinsä Jeremian ennustuksen 70 vuodesta,
    paastoaa ja rukoilee tunnustaen omat ja kansansa synnit,
    vuodattaa sydämensä Herralle kaupunkinsa, ja sen vuoren puolesta, jolla temppeli oli ollut.
    Vastauksena tuohon rukoukseen, kun Daniel ei vielä ole edes lopettanut rukoustaan,
    enkeli Gabriel ilmestyy hänelle ja antaa lisäinformaatiota Danielin kansan tulevaisuudesta.
    Yhteensä 70 seitsemää oli säädetty Danielin kansalle.
    Yksi seitsemän on vielä läpikäymättä Danielin kansan kohtaloista.
    Sen aikana toteutuu "Jaakobin ahdistus".

    Ja sen ahdistuksen aikana tulee Jaakobin kansan kohdalle sama Jaakobin paini,
    jonka seurakuksena Jaakob aikanaan sai nimen Israel.
    Silloin Pettäjästä tulee Jumalan Ruhtinas. Jaakobista Israel.

    Silloin maa syntyy uudesti. Silloin Jaakob syntyy uudesti.
    Kaikki on toisin kun koittaa tuo tuhat vuotta kestävä
    Messiaan Valtakunta täällä maan päällä.
    Mutta tuo seitsemänkymmentä vuosiviikkoa viimeinen viikko mukaan lukien
    on säädetty Danielin kansalle - ei seurakunnalle.

    Lopun tapahtumien kulussa on osattava
    erottaa toisistaan seurakunta ja Israel.
    Kumpikin on uudestisyntymisen tulos.

    Raamatun profetioita tarkasteltaessa on siis erotettava,
    milloin puhutaan Pakanakansoista milloin Israelista milloin Seurakunnasta.
    Meri tarkoittaa Raamatun kuvakielessä Pakanakansoja maa Israelia.
    Vastaavasti Viikunapuu Israelia muut puut Pakanakansoja.
    Seurakunta (ekklesia) on näistä kahdesta ryhmästä uloskutsuttujen joukko.

    Raamattu ei tunne käsitteitä hengellinen/lihallinen Israel.
    Mutta kun ihminen syntyy uudesti ylhäältä Hengestä Jumalan lapseksi,
    hänestä on tullut hengellinen ihminen.
    Hän voi esimerkiksi ymmärtää asioita,
    joita luonnollinen ihminen ei voi,
    koska hengelliset asiat täytyy tutkistella hengellisesti.

    Sama uudestisyntymisen ihme, joka voi tapahtua ihmisyksilössä,
    tulee tapahtumaan Jaakobin kohdalla koko kansaa koskien.
    Jaakobista (Pettäjä) tulee tuon ihmeen myötä Israel (Jumalan Ruhtinas).

    Tällä hetkellä Jaakob on lihallinen. Se ei vielä tunne Jumalan Voimaa.
    Viikunapuun ihme on jo tapahtunut, Israelin Valtio on uudestisyntynyt.
    Myös kuolleitten luitten ihme on alkanut tapahtua.
    Kuolleet luut ovat lähentyneet toisiansa eri puolilta ympäri maailmaa.
    Ja nahkaakin on alkanut kasvaa luitten ympärille.
    Mutta Henkeä tuossa syntyvässä ihmeessä ei vielä ole.
    Siihen tarvitaan uudestisyntymisen ihme.

    Jeesuksen kuvaamien synnytystuskien alkua (Matt 24) ei voi enää olla huomaamatta.
    Jeesus puhui tuossa luvussa myös niin suuresta ahdistuksesta,
    ettei sellaista vielä koskaan ole ollut eikä sitten koskaan enää tule.
    Jaakob on oleva synnytystuskissa:

    Minä kuulen huudon,
    niinkuin synnyttäjän tuskanhuudon, vaivan,
    niinkuin ensisynnyttäjän vaivan, tytär Siionin huudon;
    hän vaikeroitsee, levittää kätensä:
    'Voi minua, minun sieluni menehtyy murhamiesten käsiin!'
    'Pelon huudon me kuulemme: on hirmu, ei rauha!
    Kysykää ja katsokaa: synnyttääkö miehenpuoli?
    Miksi näen kaikkien miesten pitelevän käsin lanteitansa synnyttäväisten tavalla,
    ja miksi ovat kaikki kasvot käyneet valjuiksi?
    Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista.
    Se on Jaakobille ahdistuksen aika, mutta hän on pelastuva siitä.
    Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot,
    minä särjen ikeen sinun kaulastasi ja katkaisen sinun siteesi.
    Eivät tee enää muukalaiset heitä palvelijoikseen,
    vaan he saavat palvella Herraa, Jumalaansa,
    ja Daavidia, kuningastansa, jonka minä heille herätän.
    (Jer 30)
    Mutta juuri kun tuo kansa, joka synnyttää,
    on lähestymässä synnytyskipujensa huippua, se vapautuu niistä:

    Ennenkuin Siion kipuja tuntee, hän synnyttää;
    ennenkuin hänelle tuskat tulevat, hän saa poikalapsen.
    Kuka on sellaista kuullut, kuka senkaltaista nähnyt?
    Syntyykö maa yhden päivän kivulla,
    tahi synnytetäänkö kansa yhdellä haavaa?
    Siionhan tunsi kipuja ja samalla jo synnytti lapsensa.
    Minäkö avaisin kohdun sallimatta synnyttää, sanoo Herra,
    tahi minäkö, joka saatan synnyttämään,
    sulkisin kohdun?
    (Jes 66)
    Siion siis synnyttää poikalapsen.
    Lihasta syntyy liha, Hengestä henki, ja nyt kansasta on syntyy kansa.
    Synteihinsä kuollut Jaakob on silloin uudestisyntynyt Israeliksi.
    Yhden päivän kivulla. Tuo päivä on Herran päivä, vihan ja synkeyden päivä.

    Eli kun viimeinen pasuuna eli Jumalan pasuuna soi, niin silloin seurakunta temmataan.
    Silloin seurakunnan armotalaouskausi päättyy.
    Silloin Israelin kello heilahtaa liikkeelle, mikä merkitsee sitä,
    että Danielin ennustama viimeinen vuosiviikko on alkanut.
    Ja tuo vuosiviikkohan alkaa niin, että antikristus tekee liiton

    yhden vuosiviikon ajaksi,
    ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin;
    ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä
    (Dan 9)
    Tuohon taitekohtaan sijoittuu Ilmestyskirjan luku 12:

    Ja näkyi suuri merkki taivaassa:
    vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla,
    ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä.
    Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää.
    (Ilm 12)
    Siis synnytystuskissa on vaimo, joka on vaatetettu auringolla,
    eli on puettu samaan lihakudokseen kuin Jaakob.
    Vaimo eli Jaakob, jonka vierellä on puoliso heijastamassa auringon valoa,
    ja jonka jalkojen alla ovat Jaakobin jälkeläiset eli kaksitoista tähteä.
    Yksi näistä 12 tähdestä näki aikoinaan unen:
    katso, aurinko ja kuu ja yksitoista tähteä kumarsivat minua. (1 Moos 37)
    Ja kun Joosef kertoi sen isälleen ja veljilleen, ymmärsivät he heti,
    kuka tuossa unessa on aurinko, kuka on kuu, ketkä ovat nuo kaksitoista tähteä.

    Ja Joosefin isä nuhteli Joosefia ja sanoi hänelle:
    "Mikä uni se on, jonka sinä olet nähnyt?
    Olisiko minun ja äitisi ja veljiesi tultava
    kumartumaan sinun eteesi maahan?"
    Joosef kuitenkin nousi hallitsijaksi, jota he tulivat kumartamaan.
    Samoin on koko Jaakobin kohdalla tapahtuva.
    Kovan ahdistuksen keskellä he tulevat Hänen eteensä, jota eivät ensin tunnistaneet.

    Mutta sitten Hän on paljastava Itsensä heille, niinkuin Joosef teki.
    Ja koko Jaakobin suku pelastuu Hänen kauttansa ahdistuksen ajan läpi,
    samoinkuin aikanaan Joosefin kautta silloisen 7 vuotta kestäneen hädän läpi.
    καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

  • #2
    En nyt näe selitystä kuusta, eli mitä kuu symboloi?

    ---------------------------------------
    Ja näkyi suuri merkki taivaassa:
    vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla,
    ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä.
    Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää. (Ilm 12)
    Siis synnytystuskissa on vaimo, joka on vaatetettu auringolla,
    eli on puettu samaan lihakudokseen kuin Jaakob.
    Vaimo eli Jaakob, jonka vierellä on puoliso heijastamassa auringon valoa,
    ja jonka jalkojen alla ovat Jaakobin jälkeläiset eli kaksitoista tähteä.
    Yksi näistä 12 tähdestä näki aikoinaan unen:
    katso, aurinko ja kuu ja yksitoista tähteä kumarsivat minua. (1 Moos 37) Ja kun Joosef kertoi sen isälleen ja veljilleen, ymmärsivät he heti,
    kuka tuossa unessa on aurinko, kuka on kuu, ketkä ovat nuo kaksitoista tähteä.
    --------------------------------------------------------------------

    Joosefin unessa kuu näyttäisi olevan Jaakobin vaimo mutta Ilmestyskirjassa kyse on jostain muusta?
    Viimeisin muokkaaja RBee; 23-03-15, 22:30.
    Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

    Kommentti


    • #3
      Kysymyksessä on
      Jumalan Vaimo = Israel

      Israelin alku on
      Aurinko, kuu ja 12 tähteä = Jaakob, hänen vaimonsa ja 12 lasta

      Tämä Vaimo eli Israelin kansa - tarkkaan ottaen vielä Jaakob - on synnytystuskissa.
      Silloin toteutuu Jeremian ennustus:

      Minä kuulen huudon,
      niinkuin synnyttäjän tuskanhuudon, vaivan,
      niinkuin ensisynnyttäjän vaivan, tytär Siionin huudon;
      hän vaikeroitsee, levittää kätensä:
      'Voi minua, minun sieluni menehtyy murhamiesten käsiin!'
      'Pelon huudon me kuulemme: on hirmu, ei rauha!
      Kysykää ja katsokaa: synnyttääkö miehenpuoli?
      Miksi näen kaikkien miesten pitelevän käsin lanteitansa synnyttäväisten tavalla,
      ja miksi ovat kaikki kasvot käyneet valjuiksi?
      Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista.
      Se on Jaakobille ahdistuksen aika, mutta hän on pelastuva siitä.
      Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot,
      minä särjen ikeen sinun kaulastasi ja katkaisen sinun siteesi.
      Eivät tee enää muukalaiset heitä palvelijoikseen,
      vaan he saavat palvella Herraa, Jumalaansa,
      ja Daavidia, kuningastansa, jonka minä heille herätän.
      (Jer 30)
      Toki tuohon Ilmestyskirjan kohtaan sisältyy myös syvempiä kerroksia,
      mutta ketjun aiheeseen liittyen
      - siis siihen, kun Jaakobista tulee Israel -
      on oleellista ymmärtää, että Jaakob on synnytystuskissa.
      Ja syntyvä kansa on Uudestisyntynyt Israel.

      Ennenkuin Siion kipuja tuntee, hän synnyttää;
      ennenkuin hänelle tuskat tulevat, hän saa poikalapsen.
      Kuka on sellaista kuullut, kuka senkaltaista nähnyt?
      Syntyykö maa yhden päivän kivulla,
      tahi synnytetäänkö kansa yhdellä haavaa?
      Siionhan tunsi kipuja ja samalla jo synnytti lapsensa.
      Minäkö avaisin kohdun sallimatta synnyttää, sanoo Herra,
      tahi minäkö, joka saatan synnyttämään,
      sulkisin kohdun?
      (Jes 66)
      καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

      Kommentti

      Työstää...
      X