Mikä on pelastuksen tarkoitus?
Mikä merkitys kasteella on sen tarkoituksen toteutumisessa?
Seuraavassa lainaamassani keskustelunpätkässä, joka oli tuolla ”Ketä netmissionin käyttäjät "streemaa" ?–ketjussa,
http://forum.netmission.fi/showthrea...-streemaa-quot
tulivat taas esille ne ongelmat, jotka johtuvat siitä, että käsitykset siitä, mitä ”pelastus” tarkoittaa ja mitä ”kaste” merkitsee, ovat kristikunnassa edelleen aika tavalla hakusessa.
Jarmo Makkonen nosti puheissaan hienosti esille tämän kysymyksen, mutta ei kuitenkaan suostunut antamaan opillisesti tyhjentävää vastausta. Hän selvästi tähtäsi siihen, että tutkisimme ja ajattelisimme sitä, mistä on todella kysymys kasteen suhteessa pelastukseen.
=================================
MUUTOS 7.9.2011, Teerin toivomuksesta poistaa hänen tekstinsä tästä ketjusta:
Linkki tässä paikassa olleisiin Teerin ja Siivettömän lainauksiin.
Siirsin ne tuohon alkuperäiseen ketjuun, josta voitte lukea saman, joka oli alunperin tämän kohdalla:
http://forum.netmission.fi/showthrea...l=1#post128861
Voitte siis edelleen lukea sen, mitä tässä aloituksessa alunperin oli.
PS. Tällaisiiin muutoksiin johdutaan, kun pelkkiä teknisiä muutoksia vaaditaan.
Lopputulos on tämän ketjun aloituksen suhteen ihan sama kuin aikaisemmin.
MUUTOS PÄÄTTYY
================================
Vien asian vielä hieman pidemmälle, kuin Jarmo Makkonen herättäessään kysymyksen siitä, miten kaste kuuluu pelastukseen? Ja kuuluuko se?
Johtuuko mm. tämä hämäryys siitä, että sekä kasteen merkitys, että myös pelastuksen tarkoitus ovat hukassa? Jos niin on, niin kasteen merkityksen parempi tajuaminen saattaa hyvinkin olla kiinni siitä, miten ymmärrämme pelastuksen.
Tuossa keskustelupätkässä edellä heijastui melko yleinen tausta-ajatus, jossa pelastus fokusoidaan helvetistä pelastumiseen. Tekeekö tuollainen ajattelu oikeutta sille, mitä Jeesus tarkoittaa, kun sanoo: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” (Mk 16:16)
Huomaamme, että kaikki nämä sanat kietoutuvat toisiinsa, muodostaen kokonaisuuden, joka on nähtävä, ennen kuin osatekijöiden paikka (merkitys, tarkoitus) avautuu ymmärrykselle. Pelastuksen voimme kyllä kokea, mutta ellemme kasva myös ymmärrykseltämme, niin eikö käytännön uskonelämä jää ontuvaksi? Sillä mieli (niin kuin mielessämme ajattelemme) ohjaa käytännön toimintaamme. Ja käytännön uskonelämällä on ratkaiseva merkitys sille, millaisia meistä tulee ja millaisen todistuksen muut lukevat meistä.
Mikä merkitys kasteella on sen tarkoituksen toteutumisessa?
Seuraavassa lainaamassani keskustelunpätkässä, joka oli tuolla ”Ketä netmissionin käyttäjät "streemaa" ?–ketjussa,
http://forum.netmission.fi/showthrea...-streemaa-quot
tulivat taas esille ne ongelmat, jotka johtuvat siitä, että käsitykset siitä, mitä ”pelastus” tarkoittaa ja mitä ”kaste” merkitsee, ovat kristikunnassa edelleen aika tavalla hakusessa.
Jarmo Makkonen nosti puheissaan hienosti esille tämän kysymyksen, mutta ei kuitenkaan suostunut antamaan opillisesti tyhjentävää vastausta. Hän selvästi tähtäsi siihen, että tutkisimme ja ajattelisimme sitä, mistä on todella kysymys kasteen suhteessa pelastukseen.
=================================
MUUTOS 7.9.2011, Teerin toivomuksesta poistaa hänen tekstinsä tästä ketjusta:
Linkki tässä paikassa olleisiin Teerin ja Siivettömän lainauksiin.
Siirsin ne tuohon alkuperäiseen ketjuun, josta voitte lukea saman, joka oli alunperin tämän kohdalla:
http://forum.netmission.fi/showthrea...l=1#post128861
Voitte siis edelleen lukea sen, mitä tässä aloituksessa alunperin oli.
PS. Tällaisiiin muutoksiin johdutaan, kun pelkkiä teknisiä muutoksia vaaditaan.
Lopputulos on tämän ketjun aloituksen suhteen ihan sama kuin aikaisemmin.
MUUTOS PÄÄTTYY
================================
Vien asian vielä hieman pidemmälle, kuin Jarmo Makkonen herättäessään kysymyksen siitä, miten kaste kuuluu pelastukseen? Ja kuuluuko se?
Johtuuko mm. tämä hämäryys siitä, että sekä kasteen merkitys, että myös pelastuksen tarkoitus ovat hukassa? Jos niin on, niin kasteen merkityksen parempi tajuaminen saattaa hyvinkin olla kiinni siitä, miten ymmärrämme pelastuksen.
Tuossa keskustelupätkässä edellä heijastui melko yleinen tausta-ajatus, jossa pelastus fokusoidaan helvetistä pelastumiseen. Tekeekö tuollainen ajattelu oikeutta sille, mitä Jeesus tarkoittaa, kun sanoo: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” (Mk 16:16)
Huomaamme, että kaikki nämä sanat kietoutuvat toisiinsa, muodostaen kokonaisuuden, joka on nähtävä, ennen kuin osatekijöiden paikka (merkitys, tarkoitus) avautuu ymmärrykselle. Pelastuksen voimme kyllä kokea, mutta ellemme kasva myös ymmärrykseltämme, niin eikö käytännön uskonelämä jää ontuvaksi? Sillä mieli (niin kuin mielessämme ajattelemme) ohjaa käytännön toimintaamme. Ja käytännön uskonelämällä on ratkaiseva merkitys sille, millaisia meistä tulee ja millaisen todistuksen muut lukevat meistä.
Kommentti