Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Polttohautaus vai arkkuhautaus

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

• Polttohautaus vai arkkuhautaus

Maakuntamme rakkaassa ykköskaupungissa Kokkolassa kiistellään tästä.
    Kun kuulemma Raamattu kieltää jotenkin polttohautauksen, itse en sellaista paikkaa Raamatusta ole löytänyt, kertokaahan viisaammat, kumpi on oikea tapa haudata.
    Etsi minut Jumala, kaiken turhan ja teennäisen keskeltä! Etsi minut Jumala, ihmisuhteitteni viidakosta, haavoittuneena ja kolhittuna nosta parantaviin käsiisi!

Hautaamisia on niin monenlaisia, lämpimissä poltetaan tai haudataan parin päivän sisällä. Minulle on ihan sama miten sitten päättävät maallisen tomumajani suhteen.

Kommentti

Ennemmin tuhkaus, jos saan itse toivoa.
      Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen armoliitossa. -luterilainen

Kommentti

Olen aina pitänyt polttohautausta epäraamatullisena, ja luotan että niin on, koska juutalaisuus ei tunne sellaista käytäntöä.

Kommentti

Onko Jumalalle joku mahdotonta?
          Olipa ihminen kuollut tulipalossa, tai hukkunut ja kalat, tai muut eläimet ruumiin syöneet,
          tai murskaantunut, tai räjähtänyt, tai pilkottu kappaleiksi, Jumala herättää jokaisen viimeiselle tuomiolle,
          mikäli kyseessä on ei-uskova.

Jos kyseessä on uskova ja Jeesus tulee tuulissa ja pilvissä omansa noutamaan,
          niin Jeesus kutsuu jokaisen omansa ja antaa kirkastetun ylösnousemusruumiin.

(viimeiselle tuomiolle tulijat)
          Ilm.20:13. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet,
          jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.

(Jeesuksen tulemuksessa noutamaan morsiamensa, siis uskossa kuolleet ja uskossa elävät)

1.Tess.4:14. Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.

15. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

16. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

17. sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Halleluja! Kiitos Jumalalle tuosta riemun päivästä.
          Ei ole merkitystä sillä miten ruumiin on käynyt, Hän tietää minkä näköisiä
          olimme ja sielummehan Hänellä on jo paratiisissa pelastettuna odottamassa.

Kommentti

laukaus paukaus ja hautaus

Kommentti

Mutta Varpunen, eihän tässä kuolintavasta puhuttu vaan hautauskäytännöstä. Eihän ketään elävältä polteta tai haudata maahan.
              Polttohautaus ei ole raamatullinen, jos raamatullisuudella tarkoitetaan sitä, miten Raamatun aikoina (pitkä ajanjakso) ihminen haudattiin.

Kommentti

Taisi Varpusella olla vastaus aloituksen kysymykseen.
                Olen samaa mieltä että sillä ei ole väliä.

Kommentti

Aivan, mutta eihän kaikkia ihmisiä ole koskaan haudattukaan.
                  Senkin rajan ylitse on Jumala.
                  Näin ollen Jumalalle ei ole mahdotonta "löytää", tai Raamatullisesti ilmaisten muistaa
                  ketään joka ikinä on maailmassa koskaan elänyt.
                  Minusta hautaamistavalla ei siksi ole väliä.

Kommentti

Mutta tajuanko ruumiin ylösnousemisen, mikä on uskontunnustuksessakin? En tajua alkuunkaan.

Kommentti

Ei tässä olekaan kyse siitä, etteikö Jumala voisi tehdä jotain.
                      Tarkoitin Raamatun antamaa esimerkkiä ja juutalais-kristillistä perinnettä. POlttohautaus ei siihen kuulu. Se, millä tavalla ihminen on kuollut, ei liity siihen, mitä hänen tomumajalleen tehdään haudatessa. Tätä vain täsmensin.

Kommentti

Minustakin on sama miten haudataan. Kyllä ihmisesta silti jää ruumis muuttuu se mullaksi eli tuhkaksi. Se on vain silloin toisessa olomuodossa. Kauan haudassaolleista ei ole enää mitään jäljellä, he ovat muuttuneet mullaksi. Kun Kristuksessa kuolleet kuulevat Vapahtajan äänen ja nousevat, jokainen molekyyli on tallella.
                        Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen armoliitossa. -luterilainen

Kommentti

Alun perin julkaissut Debora Katso viesti
                          Polttohautaus ei ole raamatullinen, jos raamatullisuudella tarkoitetaan sitä, miten Raamatun aikoina (pitkä ajanjakso) ihminen haudattiin.
                          Varsin erikoinen määritelmä raamatullisuudelle. Voisiko tätä soveltaa myös esim. pukeutumiseen?

Kommentti

Alun perin julkaissut Mace Katso viesti
                            Mutta tajuanko ruumiin ylösnousemisen, mikä on uskontunnustuksessakin? En tajua alkuunkaan.
                            Raamattu puhuu siitä selvästi.
                            Ei sitä tarvitse tajuta, uskot vaan että se tapahtuu niinkuin Jumala on luvannutkin

Jos haluat enemmän lukea niin katsasta 1.Kor 15 luku.
                            Käsitellään perusteellisesti ja yksityiskohtaisesti asiaa.

Meissä on taivaallisen kuva niinkuin maallisen, eli ymmärtäisin
                            että olemme itsemme näköisiä,
                            (varmaan kolmikymppisinä kaikki, kuten Jeesus )

Kommentti

En ole ikinä ajatellut sellaista, että mikä hautaustapa olisi raamatullista. Nyt ajattelen, että ei ole mittän väliä sillä eikä merkitystä, tehdäänkö perinteinen arkkuhautaus vaiko polttohautaus.
                              Jeesus: koska minä elän, tekin saatte elää.
                              Kuulun vapaaseurakuntaan.

Kommentti

Työstää...
                              X