Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Naisen asema seurakunnassa

Supista
Tämä aihe on suljettu
X
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

  • #46
    Raamattuun on kirjoitettu Paavalin mukaan Herran käsky asiasta, joka kuuluu seuraavasti

    Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia/ alamaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. … Tämä mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä (1.Kor.14:34-38).

    moraalinen tajuntamme ei voi hyväksyä edellistä Jumalan todeksi, mutta toisaalta meille opetetaan, että kyseessä on Jumalan Sana.

    Kommentti


    • #47
      jos Paavalin kirjoitus on Jumalan tosi, sitä tulisi kunnioittaa kuten lakia.


      ainakin juutalaisten, rooomalaiskatollisten, ja jehovan todistajien seurakuntien kokouksissa naispuoliset ovat kuuntelijoita. varmaankin on muitakin yyhteisöjä, joissa edellistä kirjoitusta noudatetaan Jumalan Sanana (raamattu=Jumalan Sana).

      jos kyseessä ei ole jumalallinen mandaatti, niin siinä tapauksessa kyse on kirjoittajan omasta mielipiteestä, jonka hän uskoo olevan myös Jumalansa tahto.

      kuinka asiaa on jokaisen itse käsiteltävä tässä Jumalan kasvojen edessä.

      - antamalla asialle oman merkityksensä kuten: ei paavali tarkoittanut sitä vaan paavali tarkoitti tätä (uskovan oma käsitys)

      - olla ottamatta kantaa lakiin, jolloin asia unohtuu, jonka jälkeen voi jatkaa omaansa kuten tahtoo.

      - tunnustamalla syntinsä lain rikkomisen suhteen ja tekemällä parannuksen.

      - ymmärtämällä kyseessä olevan ihmisen kirjoituksen aikanaan ja kulttuurissaan, jossa kirjoittaja oli kasvanut ja tuolloin eli.

      - jokin muu asenne ja tapa kohdata kyseinen dilema ?

      Kommentti


      • #48
        Alun perin julkaissut säästöpossu Katso viesti
        jos Paavalin kirjoitus on Jumalan tosi, sitä tulisi kunnioittaa kuten lakia.
        Toki se on myös Jumalan kanta, kun Raamatussa noin lukee,mutta on hyvä tutkia mitä se tarkoittaa vaikka novumista tai isosta Raamatun tietosanakirjasta tms..........

        Kommentti


        • #49
          paavali kirjoitti sillon ja siten korintealaisille. en usko että kyseessä olisi ollut joku haiku, jota oiken tulkitakkseen kirjeen saajat olisivat tarvinneet muutakin lähdemateriaalia. asia on oiken ymmärrettävissä kuten se on kirjoitettu.

          ymmärrän kyllä sen että ihmiset antavat sanoille omia merkityksiään, jotta ne tukisivat tulkitsijan jo olemassa olevia käsityksiä. siksikin asioiden todellinen=viisas ymmärtäminen on usein kovin vaivalloista.

          Kommentti


          • #50
            Alun perin julkaissut säästöpossu Katso viesti
            paavali kirjoitti sillon ja siten korintealaisille.
            Niin joku tosiaan voisi luulla, että tuo tai vaikka Roomalaiskirjeet olisi kirjoitettu, vain sen aikalaisille ja vain heidän kulttuurilleen ja siten ei enää koskisi laisinkaan meitä.

            Niin tätä kutsuisin liberaaliteologiaksi ja sitä se olisikin (näin välikommenttina) tuli vain mieleeni.

            Kun Jumalan Sana on sama kaikkina aikoina ei se muutu ja jos muuttuisi Jumala olisi sen ilmoittanut.

            Kommentti


            • #51
              on mielestäni oikein olettaa kirjeen saajien ymmärtäneen kirjeen kirjoittajan sanoman kuten hän sen kirjoitti, sillä vain siten hän saattoi tulla ymmärrettäväksi heille joille hän kirjeensä osoitti.

              paavali ei myöskään opettanut. että tulevaisuudessa raamattuna tunnettu kirja olisi Jumalan Sana. paavali ei kirjoittanut eikä puhunut raamatusta sanaakaan.

              mikä siis on naisen asema seurakunnassaan

              Kommentti


              • #52
                Alun perin julkaissut Tavallinen Katso viesti
                Niin joku tosiaan voisi luulla, että tuo tai vaikka Roomalaiskirjeet olisi kirjoitettu, vain sen aikalaisille ja vain heidän kulttuurilleen ja siten ei enää koskisi laisinkaan meitä.

                Niin tätä kutsuisin liberaaliteologiaksi ja sitä se olisikin (näin välikommenttina) tuli vain mieleeni.

                Kun Jumalan Sana on sama kaikkina aikoina ei se muutu ja jos muuttuisi Jumala olisi sen ilmoittanut.
                olenko ymmärtänyt helluntaiseurakunnan virallisen 2000 v-luvun lain-tulkinnan oikein ajatellessani sen merkitsevän teille sitä että:

                nais-ihminesellä on lupa sanoa mielipiteensä opettaa profetoida ja palvella Jumalaa myös seurakunnassa, mutta hänellä ei ole lupaa toimia seurakunnan vanhimpana eikä ev.lut. pappina ?

                Kommentti


                • #53
                  Noissa jakeissakin mainitaan Paavalin kirjoituksista;

                  2Piet.3:14 Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
                  15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
                  16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.

                  Kommentti


                  • #54
                    Alun perin julkaissut witness Katso viesti
                    ...
                    Yhtä hyvin (uskova) mies ei välttämättä voi ottamalla ottaa miehen paikkaa perheessään, ellei hänen (uskova) vaimonsa asiaa ymmärrä ja/tai mies ei käsitä, mitä tuo Päänä oleminen merkitsee: ei alistamista, vaan alamaisuuden käsitettä, jossa molemmille osapuolille on oma osansa.
                    ... keskustellaan.
                    VAIMOT JA AVIOMIEHET
                    Ef.5:21-33
                    --
                    5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
                    --
                    Paavali soveltaa alamaisuusteemaansa kolmeen asiaan;
                    -avioliittoon ja seurakuntaan
                    -lasten suhteessa vanhempiinsa (Ef. 6:1-4),
                    -isäntien suhteessa palvelijoihinsa(Ef. 6:5-9).

                    Avioliitossa on tietty järjestys: Mies on vaimon pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää.(j. 23).
                    Tällainen ajattelu tuntuu monista vanhanaikaiselta ja naista kohtaan syrjivältä ja loukkaavalta, jossa mies käyttää vaimoaan omiin itsekkäisiin tarkoitusperiinsä.
                    Kyse on kuitenkin aivan muusta, kuten hyvin witness tuot asian esiin.
                    .
                    Miehen ja naisen suhde avioliitossa vastaa Kristuksen ja hänen seurakuntansa välistä yhteyttä.
                    ”Päällikkyys” merkitsee suurta ja vastuullista palvelutehtävää.
                    Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25).

                    Vaimo puolestaan alistuu vapaaehtoisesti tähän Jumalan järjestykseen.
                    Kysymyksessä on työnjako.
                    Kumpikaan ei ole toistaan parempi tai alempiarvoinen, vaan molemmat tukevat ja täydentävät toinen toisiaan.
                    Aviopari muodostaa yhden kokonaisuuden; ”Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha”(31).

                    ”Tämä salaisuus on suuri” (32). Se on mysteeri, yli ymmärryksemme käyvä asia: on kaksi ihmistä, joiden välille Jumala on luonut näkymättömän yhteyden.
                    Me olemme taas yhtä ruumista Kristuksen kanssa. Molemmissa tapauksessa on kyse suuresta salaisuudesta. Niinpä lausummekin:
                    ”Minä uskon...Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden...”.

                    Kommentti


                    • #55
                      Alun perin julkaissut Tiiliataalia Katso viesti
                      Noissa jakeissakin mainitaan Paavalin kirjoituksista;

                      2Piet.3:14 Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
                      15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
                      16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.
                      lähtekäämme kuitenkin siittä uskosta ja luottamuksesta, jonka mukaan keskustelijat tahtovat ymmärtää Jumalamme Tahdon kyseisessä asiassa, joten ei ryhdytä maalaamaan piruja seinille eihän.
                      Viimeisin muokkaaja säästöpossu; 10-02-11, 18:47.

                      Kommentti


                      • #56
                        Alun perin julkaissut jore Katso viesti
                        Ef. 5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
                        --
                        Paavali soveltaa alamaisuusteemaansa kolmeen asiaan;
                        -avioliittoon ja seurakuntaan
                        -lasten suhteessa vanhempiinsa (Ef. 6:1-4),
                        -isäntien suhteessa palvelijoihinsa(Ef. 6:5-9).
                        Jatkan vielä alamaisuusteemaa.

                        ORJAT JA ISÄNNÄT
                        TYÖNTEKIJÄT JA TYÖNANTAJAT
                        Ef. 6:5-9
                        --
                        Palvelijoilla on omat velvollisuudet ja oikeudet, samoin kuin hänen isännälläänkin.
                        Oikeudet ja velvollisuudet tulee jakaa oikein, kristillisesti.

                        Rooman valtakunnassa enemmistö ruumiillisen työn tekijöistä oli orjia. Isännillä oli rajaton valta orjiinsa nähden. Orjilta puuttui täysin ihmisoikeudet.
                        Kristinuskon myötä orjuus hävisi pikku hiljaa. Näin sillä oli ja pitäisi nykyäänkin olla yhteiskuntaa muuttava voima.

                        Jumalan järjestys on tässäkin kaikkina aikoina sama; kaikessa työnteossa, on asema mikä tahansa, meidät on asetettu Jumalan palvelijoiksi, lähimmäistemme hyödyksi.
                        Työtä, joka on meille annettu, teemme ”sydämellä” (6), ”pelossa ja vavistuksessa”. Paavali tarkoittaa tällä oikeaa suhdetta Jumalaan.

                        Paavalin sanat ”isännille” olivat aikaansa nähden vallankumoukselliset (9).
                        Jumalan edessä kaikilla on sama ihmisarvo, vaikka tehtävät ovat erilaiset.

                        Kommentti


                        • #57
                          Alun perin julkaissut jore Katso viesti
                          VAIMOT JA AVIOMIEHET
                          Ef.5:21-33
                          --
                          5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
                          --
                          Paavali soveltaa alamaisuusteemaansa kolmeen asiaan;
                          -avioliittoon ja seurakuntaan
                          -lasten suhteessa vanhempiinsa (Ef. 6:1-4),
                          -isäntien suhteessa palvelijoihinsa(Ef. 6:5-9).

                          Avioliitossa on tietty järjestys: Mies on vaimon pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää.(j. 23).
                          Tällainen ajattelu tuntuu monista vanhanaikaiselta ja naista kohtaan syrjivältä ja loukkaavalta, jossa mies käyttää vaimoaan omiin itsekkäisiin tarkoitusperiinsä.
                          Kyse on kuitenkin aivan muusta, kuten hyvin witness tuot asian esiin.
                          .
                          Miehen ja naisen suhde avioliitossa vastaa Kristuksen ja hänen seurakuntansa välistä yhteyttä.
                          ”Päällikkyys” merkitsee suurta ja vastuullista palvelutehtävää.
                          Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25).

                          Vaimo puolestaan alistuu vapaaehtoisesti tähän Jumalan järjestykseen.
                          Kysymyksessä on työnjako.
                          Kumpikaan ei ole toistaan parempi tai alempiarvoinen, vaan molemmat tukevat ja täydentävät toinen toisiaan.
                          Aviopari muodostaa yhden kokonaisuuden; ”Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha”(31).

                          ”Tämä salaisuus on suuri” (32). Se on mysteeri, yli ymmärryksemme käyvä asia: on kaksi ihmistä, joiden välille Jumala on luonut näkymättömän yhteyden.
                          Me olemme taas yhtä ruumista Kristuksen kanssa. Molemmissa tapauksessa on kyse suuresta salaisuudesta. Niinpä lausummekin:
                          ”Minä uskon...Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden...”.

                          Tähän sanon Aamen!

                          Toteutuisipa tämä avioliitoissa niin synkät avioerotilastot kaunistuisivat eikä olisi niin paljon pahoin voivia ihmisiä.

                          Kommentti


                          • #58
                            Alun perin julkaissut säästöpossu Katso viesti
                            lähtekäämme kuitenkin siittä uskosta ja luottamuksesta, jonka mukaan keskustelijat tahtovat ymmärtää Jumalamme Tahdon kyseisessä asiassa, joten ei ryhdytä maalaamaan piruja seinille eihän.
                            Joo no olisi pitänyt paremminkin kysyä, että mitä se Pietari tarkoitti tuolla mainitessaan Paavalin kirjoituksista.

                            Kommentti


                            • #59
                              Alun perin julkaissut säästöpossu Katso viesti
                              olenko ymmärtänyt helluntaiseurakunnan virallisen 2000 v-luvun lain-tulkinnan oikein ajatellessani sen merkitsevän teille sitä että:

                              nais-ihminesellä on lupa sanoa mielipiteensä opettaa profetoida ja palvella Jumalaa myös seurakunnassa, mutta hänellä ei ole lupaa toimia seurakunnan vanhimpana eikä ev.lut. pappina ?
                              Miten me helluntailaiset osaimme määrätä kuka on kelvollinen ev. lut. papipsi toimimaan? Esimerkiksi minun nähdäkseni ei ensinkään kuulu vihkiä pappeja virkaansa. Pappien vihkiminen kuuluu Vanhaan Testamenttiin. Uudessa liitossa ei tule olla erillistä pappisluokkaa. Kristus on ylimmäinen pappimme. Me kaikki uskovat olemme kuninkaallinen papisto.

                              Jos taas nainen tulisi valita vanhimmaksi, niin sellaista ennakkotapausta ei Raamatussa ole. Luterilainen Jorvanto lienee sanonut, että vanhin tarkoittaa parrakasta miestä.

                              Kommentti


                              • #60
                                Normanto korjaan varmasti?

                                Kommentti

                                Työstää...
                                X