Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Ilmestyskirjaa iltaisin

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

  • Alun perin julkaissut Natanaele Katso viesti
    Jotkut olevinaan toisia pyhemmät opettavat jonkinmoista portaikko-oppia.
    Ensin uskoontulo, sitten Pyhän Hengen kaste, sitten tulikaste ja sitten kaste kirkkauteen. Tai ei noista opillisiin sekamelskoista aina ihan selvää saa, mutta jotain enemmän pitää saada.
    Perimmäinen ajatus on, että Jeesuksen risti ei riitä ja Golgatalta pitää päästä johonkin muualle.
    Tuo on vain sinun omaa keksintöä, ei ole mitään "portaita" vaan kuuliaisuudessa on askeleet. Golgata riittää toki pelastukseen mutta ongelma on pysyä Golgatalla. Jos luopuu uskosta, ei pysy Golgatalla tai Kristus kalliolla.

    Olen aina pitänyt tulikastetta vaikeampana kuin PH-kastetta koska siinä uskova reagoi eikä vain ole vastaanottava osapuoli. Eli tulikasteessa uskova ei voi olla passiivinen vaan haluaa taistella totuuden puolesta. Tässä ollaan selkeästi rintaman toisella puolella, saatanaa ja sen juonia vastaan.

    Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

    Kommentti


    • Joku kyseli yhteenvetoa kun on 'paljon kirjoiteltu'..

      Itse toteaisin seuraavaa..

      Jumala haluaa täyttää omiaan Pyhällä Hengellä yhä uudestaan, siksi Paavalin kehotus 'täyttykää Hengellä' eli 'antakaa Hengen täyttää yhä uudelleen'..

      Ilmeisesti me tarvitsemme Pyhän Hengen antamaa vahvistusta, varustusta ja työtä itsessämme yhä uudestaan, niin että Hengen täyteys tulee osaksemme..
      Ilmeisesti on myös niin, että Jumalan Hengen täyteys ei ole automaattinen osamme jatkuvasti, koska emme kestäisi sitä eivätkä tehtävämme arjessa edellytä tuollaista tilaa joka hetki.

      Kehotus 'täyttymiseen' onkin nähtävissä siten jonkinlaisen janon/valmiuden säilyttämisenä, että Jumala voisi aina silloin täyttää meitä, kun elämämme ja palvelutyömme sitä kipeästi tarvitsee. Ja sitä tarvetta ilmeisesti on.

      Miksi sitten se 'perusvoitelu', Jumalan Hengen läsnäolo 'normaalilla tavalla', ei riitä? Omasta kokemuksesta ja Raamatun sivujen perusteella voi sanoa, että Jumalan palvelussa tulee tilanteita, joissa tehtävät onnistuvat kunnolla vain Hengen erityisesti vahvistamana ja valtaamana, Hengen täyttämänä.
      Tuostahan löytyy esimerkkejä vaikkapa Apt:sta.

      En menisi hirveästi rakentelemaan erilaisia Hengen 'kasteoppeja', vaan näkisin paremminkin niin, että Pyhällä Hengellä täyttymisessä (tai Hengen kasteessa jos niin haluaa ilmaista) on erilaisia voimavaikutuksia, vahvuuksia ja syvyyksiä sen mukaan kuin 'tarve vaatii'.

      Joku voi uudistua 'ensirakkaudessa', joku evankelistan rohkeudessa, joku puhtaudessa jne.. No joku haluaa ehkä kutsua erilaisia voimavaikutuksia erityyppisiksi Hengen kasteiksi, nimeten niitä, mutta tästä voi helposti syntyä hierarkisia ja mystisiä oppeja, jotka vain hämmentävät enemmän tai vähemmän.

      Pyhän Hengen työ ja vaikutus yksilön kohdalla ilmenee sen mukaan kuin on Jumalan valtakunnan intressi. Ja toden totta voimavaikutukset voivat olla hyvin erilaisia, 'hiljaa tai myrskyn lailla', kuten vanhassa laulussa todetaan.. ja ilmeisesti myös siltä väliltä.

      Mutta kyllä, jo Jeesus odotti 'Hengen tulen' syttymistä, Pyhän Hengen aikakuden alkamista, jolloin Jumalan teot tulisivat ilmi uudella voimalla ja hedelmällä:
      "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle, ja kuinka tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!"
      Totuuden ja iankaikkisuuden puolesta, Raamattu suunnan antajana, vapaaseurakunnassa.

      Kommentti


      • Alun perin julkaissut jusaari Katso viesti
        Mutta kyllä, jo Jeesus odotti 'Hengen tulen' syttymistä, Pyhän Hengen aikakuden alkamista, jolloin Jumalan teot tulisivat ilmi uudella voimalla ja hedelmällä:
        "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle, ja kuinka tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!"
        Näetkö Henkikasteen ja tulikasteen ikäänkuin 1. vaiheena ja 2. vaiheena? 1. vaihe olisi vastaanottamista ja 2. vaihe olisi reaktio ykköseen?
        Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

        Kommentti


        • En kykene Ut:n perusteella erottelemaan 'Henki-' ja 'tulikastetta'. Näen asian kokonaisvaltaisemmin 'vain' Hengellä täyttymisenä.
          Ja jos haluaa Henki-kasteesta puhua, se näyttäisi Ut:n valossa olevan se kerta, kun Jumala ensimmäisen kerran 'kastaa' tai 'upottaa' Hänen omansa Hengellään.
          Ja Paavalihan käyttää ilmaisua 'kastaa Hengellä' aina uudestisyntymiseen ja Kristus-ruumiiseen liittämiseenkin liittyen.
          Sen jälkeen Apt. ja Paavali viittaavat lähinnä Hengellä täyttymiseen.

          Mutta kuten sanottu, näissä Hengellä täyttymisissä voi olla hyvin erilaisia voimavaikutuksia ja sen mukaista hedelmää..
          Totuuden ja iankaikkisuuden puolesta, Raamattu suunnan antajana, vapaaseurakunnassa.

          Kommentti


          • Alun perin julkaissut jusaari Katso viesti
            En kykene Ut:n perusteella erottelemaan 'Henki-' ja 'tulikastetta'. Näen asian kokonaisvaltaisemmin 'vain' Hengellä täyttymisenä.
            Ja jos haluaa Henki-kasteesta puhua, se näyttäisi Ut:n valossa olevan se kerta, kun Jumala ensimmäisen kerran 'kastaa' tai 'upottaa' Hänen omansa Hengellään.
            Ja Paavalihan käyttää ilmaisua 'kastaa Hengellä' aina uudestisyntymiseen ja Kristus-ruumiiseen liittämiseenkin liittyen.
            Sen jälkeen Apt. ja Paavali viittaavat lähinnä Hengellä täyttymiseen.

            Mutta kuten sanottu, näissä Hengellä täyttymisissä voi olla hyvin erilaisia voimavaikutuksia ja sen mukaista hedelmää..
            Ehkä se on sitten sama asia mutta Jeesus käyttää tuli-sanaa ehkä siksi että se on "eläväinen" sana, siis lieskat loimuaa eläväisesti.
            Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

            Kommentti


            • Ahhaas.. eli tämä ilmaus 'kastaa Hengellä ja tulella'.. Itse olen sen aina ymmärtänyt yhden ja saman tapahtuman luonnehdintana. Kun opetuslapset uudestisyntyivät ja täytettiin Hengellä helluntaina ja tuliset kielet nähtiin heidän päällään merkkinä..
              Tulen voi nähdä myös viittauksena helluntain jälkeisen apostolisen toiminnan dynaamisuuteen.
              Totuuden ja iankaikkisuuden puolesta, Raamattu suunnan antajana, vapaaseurakunnassa.

              Kommentti


              • Eilen oli sellainen ajatus että "Hengellä ja tulella" on verrattavissa kimpoavaan palloon. Kun pallo tulee, se on Henkeä joka lääkitsee ja voimaannuttaa kuin balsami mutta kun se kimpoaa, on se tulta joka leviää ulospäin.

                Mutta jos "Hengellä ja tulella" tarkoittaa yhtä ja samaa asiaa, voi sen niinkin ymmärtää. Eli tuli on valaisevaa, ei polttavaa.
                Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

                Kommentti


                • Alun perin julkaissut RBee Katso viesti

                  Kyllä jokainen ymmärtää, mitä tarkoittaa sytyttäminen, tarkoittaa uutta voitelua.
                  Alun perin julkaissut Vilja Katso viesti

                  Totta ja mm. Timoteuskirje puhuu tuosta:

                  2 Tim. 1
                  6. Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan,
                  joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta.


                  ​​​​​Miten tuo uuteen voiteluun liittyy?

                  Johannes kirjoittaa:
                  "27 Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä."


                  Voitelu siis pysyy, ei tarvita uutta voitelua.


                  Mitä sitten on armolahjan palavaksi virittäminen?
                  Onko painopiste virittämisessä vai palamisesta? Tarttis katsoa eri käännöksiä.
                  Onko Timoteuksen armolahja epävireessä vai onko kyseessä se, että hän ei käytä sitä.

                  Ensimmäisenä tulee mieleen savuavan öljylampun virittäminen, mutta tuo on pelkkä mielleyhtymä.

                  Miten opettajan armolahja viritetään palavaksi? Varmaankin pitämällä huolta omasta hengellisestä elämästä ja opiskelemalla itse Raamattua.
                  Profeetan kohdalla se voisi merkitä rohkeutta kehottaa tai nuhdella tai rohkaista.
                  Evankelistan kohdalla luopua mukavasta kotona köllöttelystä ja lähteä kylille.

                  Tietenkin kaikkien tulisi pitää huolta siitä, että pysyvät oikeassa opissa.

                  Kommentti


                  • Alun perin julkaissut RBee Katso viesti

                    Tuo on vain sinun omaa keksintöä, ei ole mitään "portaita" vaan kuuliaisuudessa on askeleet. Golgata riittää toki pelastukseen mutta ongelma on pysyä Golgatalla. Jos luopuu uskosta, ei pysy Golgatalla tai Kristus kalliolla.

                    Olen aina pitänyt tulikastetta vaikeampana kuin PH-kastetta koska siinä uskova reagoi eikä vain ole vastaanottava osapuoli. Eli tulikasteessa uskova ei voi olla passiivinen vaan haluaa taistella totuuden puolesta. Tässä ollaan selkeästi rintaman toisella puolella, saatanaa ja sen juonia vastaan.
                    Ei ehkä käytetä sanaa porras.
                    Siitä on kuitenkin kysymys, kun tavoitellaan aina vaan jotain uutta ja ihmeellistä.
                    Tälläkin foorumilla keskusteltiin Herzogin markkinoimasta uudesta kirkkauden tasosta, jolle pitäisi pyrkiä.
                    Punaisella googlailulla löytyy opetuksia mm. Cityseurakunnista - en viitsi linkittää.

                    Samalla löysin opetuksen, jossa tässäkin ketjussa esillä olleita asioita laitetaan ojennukseen.

                    http://joukonieminen.fi/voimakkaimma...ivan-suomessa/

                    Kommentti


                    • Kiitos Jusaari tuosta yhteenvedosta tuolla edellä! Luin. Siihen sieluni voi yhtyä.
                      Kenties muidenkin



                      Jeesus Kristus on Herra.

                      Kommentti


                      • Alun perin julkaissut Natanaele Katso viesti

                        Ei ehkä käytetä sanaa porras.
                        Siitä on kuitenkin kysymys, kun tavoitellaan aina vaan jotain uutta ja ihmeellistä.
                        Tälläkin foorumilla keskusteltiin Herzogin markkinoimasta uudesta kirkkauden tasosta, jolle pitäisi pyrkiä.
                        Punaisella googlailulla löytyy opetuksia mm. Cityseurakunnista - en viitsi linkittää.

                        Samalla löysin opetuksen, jossa tässäkin ketjussa esillä olleita asioita laitetaan ojennukseen.

                        http://joukonieminen.fi/voimakkaimma...ivan-suomessa/
                        Ei täällä nyt kukaan tavoittele uutta ja ihmeellistä vaan yritettiin ymmärtää esim tulikastetta joka on n. 2000v vanha käsite.

                        Jouko Niemisen artikkeli ei liity tähän keskusteluun vaan paremminkin Herzog keskusteluun.

                        Tietysti olisi hyvä päästä takaisin itse otsikkoon.

                        Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

                        Kommentti


                        • Alun perin julkaissut RBee Katso viesti

                          Ei täällä nyt kukaan tavoittele uutta ja ihmeellistä vaan yritettiin ymmärtää esim tulikastetta joka on n. 2000v vanha käsite.

                          Jouko Niemisen artikkeli ei liity tähän keskusteluun vaan paremminkin Herzog keskusteluun.

                          Tietysti olisi hyvä päästä takaisin itse otsikkoon.
                          Ketjun aiheeseen pääsisi parhaiten jakamalla tämä ketju kahteen osaan alkaen viestistä #42


                          Linkissä oli juttua myös tulikasteesta otsikolla "väärä opetus tulesta". Kannattaa lukea ja ymmärtää.

                          Kommentti


                          • ja myös väärästä opetuksesta koskien voitelua

                            Kommentti


                            • Alun perin julkaissut Natanaele Katso viesti

                              Ketjun aiheeseen pääsisi parhaiten jakamalla tämä ketju kahteen osaan alkaen viestistä #42


                              Linkissä oli juttua myös tulikasteesta otsikolla "väärä opetus tulesta". Kannattaa lukea ja ymmärtää.
                              Jouko Niemisen oppeja ei voi suositella koska modet ei tunne häntä, siis koska ei ole helluntailainen niin taida kukaan tuntea.
                              Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

                              Kommentti


                              • Alun perin julkaissut RBee Katso viesti

                                Jouko Niemisen oppeja ei voi suositella koska modet ei tunne häntä, siis koska ei ole helluntailainen niin taida kukaan tuntea.
                                Arvioi Raamatun valossa puhuuko hän totta.
                                Hän oli ennen kaataja ja parantajapastori.

                                Jumala pelasti hänet siitä eksytyksestä. Nykyään hän saarnaa raitista evankeliumia.
                                Hän on puhunut samoissa tilaisuuksissa myös helluntailaisen Matti Pyykkösen kanssa.

                                Foorumilla on ainakin viisi uskovaa, joka on ollut livenä kuuntelemassa Joukoa.

                                ​​​​​

                                Kommentti

                                Työstää...
                                X