Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Ilmestyskirjaa iltaisin

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

  • Olen saanut aika paljon ryöpytystä niskaani kirjoittaessani kommentteja tuhatvuotisesta valtakunnasta. Siis siitä, että en usko sellaisen olemassaoloon siinä muodossa kuin sitä markkinoivat dispensationalismin kannattajat.


    Toisessa ketjussa viittasin enemmälti Tuomo Läntelän hermeneuttiseen tutkimukseen "Hartonen ja tempauksen sotereologia"
    http://www.academia.edu/9371715/Hart...n_soteriologia

    Laitan tähän ketjuun poiminnan eräästä tutkimuksen alaviitteestä:

    "Esimerkki amillennialismista on Gordon D. Feen käsitys, että millenniumissa ei ole kyse kirjaimellisesta erityisryhmän tuhannen vuoden hallitsemisesta. Kyse on ennemminkin Johanneksen kirjoittamasta välihuomautuksesta, jolla hän haluaa lohduttaa marttyyrejä: Vaikka vainot pahentuvat, Jumala ei ole unohtanut heitä. Fee 2011, 282–284."

    Tuo kirja lienee tämä
    Fee, Gordon D. 2011 Revelation. Eugene, Oregon: Cascade books
    https://www.amazon.com/Revelation-Nc.../dp/1608994317
    Raaskisiko tuon tilata?


    Gordon Fee on myös helluntaipiireissä laajasti siteerattu ja arvostettu hengellinen vaikuttaja.
    http://www.aikamedia.fi/tuote/1633/k...mia-raamatun-t


    Kommentti


    • Alun perin julkaissut Natanaele Katso viesti
      Olen saanut aika paljon ryöpytystä niskaani kirjoittaessani kommentteja tuhatvuotisesta valtakunnasta. Siis siitä, että en usko sellaisen olemassaoloon siinä muodossa kuin sitä markkinoivat dispensationalismin kannattajat.


      Toisessa ketjussa viittasin enemmälti Tuomo Läntelän hermeneuttiseen tutkimukseen "Hartonen ja tempauksen sotereologia"
      http://www.academia.edu/9371715/Hart...n_soteriologia

      Laitan tähän ketjuun poiminnan eräästä tutkimuksen alaviitteestä:

      "Esimerkki amillennialismista on Gordon D. Feen käsitys, että millenniumissa ei ole kyse kirjaimellisesta erityisryhmän tuhannen vuoden hallitsemisesta. Kyse on ennemminkin Johanneksen kirjoittamasta välihuomautuksesta, jolla hän haluaa lohduttaa marttyyrejä: Vaikka vainot pahentuvat, Jumala ei ole unohtanut heitä. Fee 2011, 282–284."

      Tuo kirja lienee tämä
      Fee, Gordon D. 2011 Revelation. Eugene, Oregon: Cascade books
      https://www.amazon.com/Revelation-Nc.../dp/1608994317
      Raaskisiko tuon tilata?


      Gordon Fee on myös helluntaipiireissä laajasti siteerattu ja arvostettu hengellinen vaikuttaja.
      http://www.aikamedia.fi/tuote/1633/k...mia-raamatun-t
      Kyllä maailmassa oppeja riittää mutta Ilmestyskirja voi avautua myös Kotiopettajan kautta. Jos turvautuu Kotiopettajaan, ei välttämättä ole kuullutkaan dispensationalismista. Eli älä syytä helluntailaisia dispensationalisteiksi jos harva edes tietää mitä se tarkoittaa, puhumattakaan että olisivat sen kannalla. D:n voi ohittaa huoletta ja siitä huolimatta ymmärtää Ilmestyskirjaa.



      Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

      Kommentti


      • Alun perin julkaissut RBee Katso viesti

        Kyllä maailmassa oppeja riittää mutta Ilmestyskirja voi avautua myös Kotiopettajan kautta. Jos turvautuu Kotiopettajaan, ei välttämättä ole kuullutkaan dispensationalismista. Eli älä syytä helluntailaisia dispensationalisteiksi jos harva edes tietää mitä se tarkoittaa, puhumattakaan että olisivat sen kannalla. D:n voi ohittaa huoletta ja siitä huolimatta ymmärtää Ilmestyskirjaa.


        Meinaatko, ettei D:lle ole Ilmestyskirja avautunut?

        Suuri ongelmahan on se, että erittäin moni uskoo tiettyyn oppiin ja tapaan ajatella, vaikka ei ole edes kuullut miten se on muotoutunut, mitkä ovat sitä vastaan esitetty raamatullinen kritiikki.
        Eivät kaikki helluntailaiset tietenkään ole dispensationalisteja, vaikka valtaosa lienee.
        Luepa tuo tutkielma niin pääset vähän jyvälle aiheesta.
        Tutkielman tavoite ei ollut varsinaisesti lopunaikaoppien vertailu, mutta siinä on jotain kuitenkin.


        Moni luulee, että esimerkiksi tapa ajatella, että seitsemäs sinetti avaa pasuunat ja seitsemäs pasuuna avaa vihan maljat on ainoa mahdollinen.
        (Tutkielmassa ei tainnut olla tuosta sanaakaan tai ainakin hyvin vähän.)

        Helluntailaisten kokouksissa olen kuullut varmaan kaikki mahdolliset tempausten ajankohdat alkaen luvun 3 lopusta. Taitaa niitä olla sijoitettuna melkein jokaiseen lukuun riippuen katsantokannasta.
        Eivät kaikki voi olla yhtäaikaa oikeassa, enkä millään usko, että Suomen helluntailaiset ovat löytäneet 50-luvulla lopullisen totuuden asiasta.

        Kommentti


        • Kun Johannes kirjoitti Ilmestyskirjan, hän kirjoitti sen olemassa oleville seurakunnille.
          Tuon ajan seurakunnat tunsivat Vanhan Testamentin erittäin hyvin.
          Kun Johannes käytti kirjeessään kielikuvia, symboleita jne., ne olivat kirjeiden alkuperäisille vastaanottajille tuttuja - toisin kuin useimmille tämän ajan uskoville.
          Suuri osa niistä oli VT:sta, osa sen ajan olosuhteista, niistä ympäristöistä missä sen ajan seurakunnat elivät. Osa näyistä liittyi silloisiin lähitulevaisuuteen - niistä voimme lukea historian kirjoista.

          Ilmestyskirjan sanomassa korostuu uskovia kohtaava ahdistus, mutta erityisesti voitto.
          Viha ja tuomio kohtaa saatanaa, sen joukkoja ja jumalattomuutta.

          Kommentti


          • Alun perin julkaissut Natanaele Katso viesti

            Meinaatko, ettei D:lle ole Ilmestyskirja avautunut?
            D:lla tarkoitin dispensationalismia, on niin pitkä sana että lyhensin.

            Helluntailaisten kokouksissa olen kuullut varmaan kaikki mahdolliset tempausten ajankohdat alkaen luvun 3 lopusta. Taitaa niitä olla sijoitettuna melkein jokaiseen lukuun riippuen katsantokannasta.
            Eivät kaikki voi olla yhtäaikaa oikeassa, enkä millään usko, että Suomen helluntailaiset ovat löytäneet 50-luvulla lopullisen totuuden asiasta.
            Ei kukaan oletakaan että kaikki selitykset on totta, siis ennakkoasetelma jo alussa se että mennään kuuntelemaan ja otetaan se mikä tuntuu sopivan omaan käsitykseen. Ilmestyskirja on niin vaikea että kaikki suhtautuu siihen tietyllä varovaisuudella.

            Ja se on sellainen kirja että historiassa moni olisi halunnut ymmärtää mutta nykyisyydessä kun se toteutuu, ei haluaisi kuullakaan jos asiat tapahtuu omalla kohdalla. Tarkoitan jos selviää ydinsodan osapuolet niin heidän suurkaupungeissa uskovat menettää yöunensa. Eli on parempi olla tietämätön ja nukkua yöllä kuin tietää ja valvoa yöllä ja päivällä sitten yrittää epätoivoisesti selviytyä koiranunen voimalla. Tämä voi olla yksi syy ettei kaikkea kerrota avoimesti.

            Mutta on myös uskovia jotka saa rohkaisun Ilmestyskirjasta, varsinkin vainotut koska sen sanoma on lopulta hyvä.


            Viimeisin muokkaaja RBee; 11-02-18, 20:34.
            Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

            Kommentti


            • Mietin hieman petokuvastoa ilmestyskirjasta ja Danielista.

              Alun perin julkaissut 1Joh2:18-19
              Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika. Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet
              Alun perin julkaissut Ilm.13:
              Ja [pedolle] annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta. Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat.
              Alun perin julkaissut Daniel 11:36-
              Ja kuningas tekee, mitä hän tahtoo, ja korottaa itsensä ja uhittelee jokaista jumalaa, itse jumalien Jumalaa vastaan hän puhuu kauheita. Ja hän menestyy.
              Hän ei välitä isäinsä jumalista, ei naisten lempijumalasta, eikä hän välitä mistään muustakaan jumalasta, sillä hän uhittelee niitä kaikkia.

              7:7 Ja katso, sillä sarvella oli silmät kuin ihmisen silmät, ja suu, joka herjaten puhui.
              Antikristuksen henki ja pedon luonne tiivistyy näissä kuvauksissa sanaan pilkkaaminen tai herjaaminen. Mielenkiintoista sekin että tämä pilkkaaja on lähtöisin seurakunnasta ja saa näin pilkkasanastonsa ja kohteensa herjalleen raamatusta.
              "Kamelikurjen siipi lepattaa iloisesti
              hukkaan menee sen vaiva, mutta ei se sitä pelkää
              Kun se kiitää ilmaa piesten, nauraa se hevoselle ja ratsumiehelle."

              Kommentti

              Työstää...
              X