Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Ilmestyskirjaa iltaisin

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

Juutalaisten kansallisuusaatetta kuvastaa sekin, etää maailman kaikista juutalaisista
    (13,4 milj.) noin puolet (6,3 milj.) asuu omassa valtiossaan, Israelissa.
    (USA:ssa 6,8 milj.)
    He ovat muuttaneet Israeliin viimeisten vuosikymmenien aikana
    tai ovat siellä syntyneet.
    Jos juutalaisuus olisi vain uskontoa,
    sen harjoittamista varten ei tarvitsisi olla omaa valtiota.
    "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

Kommentti

Raamatussa ei luvata enää mitään juutalaisille etnisyyden perusteella.

Ehtona on kääntymys.

Mutta sitten sinä siellä etsit Herraa, sinun Jumalaasi, ja sinä löydät hänet, kun kysyt häntä kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi.
      30 Kun olet ahdistuksessa ja kaikki tämä kohtaa sinua aikojen lopussa, niin sinä palajat Herran, sinun Jumalasi, tykö ja kuulet hänen ääntänsä

Samaa sanoo 2.Aik.6
      Jos he tekevät syntiä sinua vastaan-sillä ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee-ja sinä vihastut heihin ja annat heidät vihollisen valtaan, niin että heidän vangitsijansa vievät heidät vangeiksi kaukaiseen tai läheiseen maahan,
      37 mutta jos he sitten menevät itseensä siinä maassa, johon heidät on viety vangeiksi, kääntyvät ja anovat sinulta armoa vankeutensa maassa, sanoen: 'Me olemme tehneet syntiä, tehneet väärin ja olleet jumalattomat',
      38 ja palajavat sinun tykösi kaikesta sydämestään ja kaikesta sielustaan vankeutensa maassa, johon heidät on vangeiksi viety, ja rukoilevat kääntyneinä tähän maahan päin, jonka sinä olet heidän isillensä antanut, tähän kaupunkiin päin, jonka sinä olet valinnut, ja tähän temppeliin päin, jonka minä olen sinun nimellesi rakentanut,
      39 niin kuule taivaasta, asuinpaikastasi, heidän rukouksensa ja anomisensa, hanki heille oikeus ja anna anteeksi kansallesi, mitä he ovat rikkoneet sinua vastaan.

Myös roomalaiskirje painottaa kääntymistä ehtona.
      Ehtona mille?
      Takaisin oksastamiseen. Öljypuuhun.

"Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen."

​​​​​​Noissa missään ei puhuta maasta yhtään mitään, vaan Jumalan luokse pääsemisestä.

Kommentti

Alun perin julkaissut Natanaele Katso viesti

Ehtona on kääntymys.

Noissa missään ei puhuta maasta yhtään mitään, vaan Jumalan luokse pääsemisestä.[/TD]
        [/TR]
        [/TABLE]
        Paitsi tässä:
        "Sinä päivänä minä pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan ja korjaan sen repeämät ja pystytän sen luhistumat, ja rakennan sen sellaiseksi, kuin se oli muinaisina päivinä,
        niin että he saavat omiksensa Edomin jäännöksen ja kaikki pakanakansat, jotka minun nimiini otetaan, sanoo Herra, joka tämän tekee.
        Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin kyntäjä tavoittaa leikkaajan ja rypäleitten polkija siemenenkylväjän, jolloin vuoret tiukkuvat rypälemehua ja kaikki kukkulat kuohkeiksi muuttuvat.
        Silloin minä käännän kansani Israelin kohtalon, ja he rakentavat jälleen autiot kaupungit ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja juovat niiden viiniä, he tekevät puutarhoja ja syövät niiden hedelmiä.
        Minä istutan heidät omaan maahansa, eikä heitä enää revitä pois maastansa, jonka minä olen heille antanut, sanoo Herra, sinun Jumalasi."
        (Aam. 9: 11-15)

Kommentti

Ap.t.15 puhuu tuon täyttymyksestä
          14 Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
          15 Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
          16 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
          17 että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
          18 mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'.

Kommentti

Ehtona on kääntymys.

Mutta sitten sinä siellä etsit Herraa, sinun Jumalaasi, ja sinä löydät hänet, kun kysyt häntä kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi.
            30 Kun olet ahdistuksessa ja kaikki tämä kohtaa sinua aikojen lopussa, niin sinä palajat Herran, sinun Jumalasi, tykö ja kuulet hänen ääntänsä

Samaa sanoo 2.Aik.6
            Jos he tekevät syntiä sinua vastaan-sillä ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee-ja sinä vihastut heihin ja annat heidät vihollisen valtaan, niin että heidän vangitsijansa vievät heidät vangeiksi kaukaiseen tai läheiseen maahan,
            37 mutta jos he sitten menevät itseensä siinä maassa, johon heidät on viety vangeiksi, kääntyvät ja anovat sinulta armoa vankeutensa maassa, sanoen: 'Me olemme tehneet syntiä, tehneet väärin ja olleet jumalattomat',
            38 ja palajavat sinun tykösi kaikesta sydämestään ja kaikesta sielustaan vankeutensa maassa, johon heidät on vangeiksi viety, ja rukoilevat kääntyneinä tähän maahan päin, jonka sinä olet heidän isillensä antanut, tähän kaupunkiin päin, jonka sinä olet valinnut, ja tähän temppeliin päin, jonka minä olen sinun nimellesi rakentanut,
            39 niin kuule taivaasta, asuinpaikastasi, heidän rukouksensa ja anomisensa, hanki heille oikeus ja anna anteeksi kansallesi, mitä he ovat rikkoneet sinua vastaan.

Myös roomalaiskirje painottaa kääntymistä ehtona.
            Ehtona mille?
            Takaisin oksastamiseen. Öljypuuhun.

"Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen."

​​​​​​Noissa missään ei puhuta maasta yhtään mitään, vaan Jumalan luokse pääsemisestä.
            Kyllä on!
            Erityinen asema Jumalan valitsemana kansana.
            Lupaukset kansan kokoamisesta kaikista maista omaan maahansa Israeliin .
            yms.
            Ei tietenkään pelastusta ilman Kristuksen Jeesuksen Messiaan henkilökohtaista vastaanottamista.

Sinä sekoitat asioita natanael!

Juutalainen kansa on edelleen Jumalan käsikassara ihmiskunnan historiassa ja loppuun saakka.
            Siinä ei ole kysymys heidän paremmuudestaan , eikä myöskään siitä, että he etnisyytensä perusteella saisivat jotain plus pisteitä pelastukseen nähden. Pelastus on yksin uskosta Kristukseen, siinä ei ole erotusta juutalaisen välillä.

Sinun pitää melkoinen osa raamatun sivuja repiä pois, jos meinaat, että nykyisin elävällä etnisellä juutalaisella kansalla, itsenäistyneellä Israelin maalla ja valtiolla, Juutalaisten kotiinpaluun tuohon maahan yms ,ei ole mitään tekemistä Raamtun Jumalan kanssa!

Kaikki ei ole hengellistä, eikä hengellisesti selitettävää, raamattu on ennustanut pitkin raamatun sivuja konkreettisia nähtäviä ja käsin kosketeltavia ennustusten toteutumisia.
            Sitä oli ennenmuuta Kristuksen Jeesuksen ihmiseksi tulo ja ristinkuolema , verta ja lihaa olevana puisella ristillä.
            Sitä oli myös Israelin kansan hajaannus ja pakkosiirtolaisuus kaikkien kansojen sekaan.
            Nytkö olisi niin, että heidän paluunsa ei olisikaan sitä, vaikka sekin on yhtä seikkaperäisesti ennustettu kuin heidän hajaannuskin,vaan jokin hengellisesti selitettävä vertaus.?

Mutta jos se onkin niinkuin minä sen uskon olevan,, raamatun omaan sanaan vedoten , lupausten täyttymys etniselle juutalaiselle kansalle , niin kuinka sinä voit ja millä valtuudella väittää, ettei, raamattu muka lupaa "juutalaisille mitään etnisyyden perusteella? Hengellistetty selitys tähän kysymykseen ei ole relevantti
            Toivottavasti pohdit asioita uudemman kerran. Itse lähden nukkumaan.
            Toki sinä saat uskoa miten haluat, mutta älä väitä sitä raamatun totuudeksi , annetaan raamatun puhua itse itsekullekin , jos olet autuas omaksumassasi kannassa niin ole hyvä vaan, minulla taas on tuo kanta, eikä minulla ole pienintäkään syytä sitä vaihtaa.

Kommentti

Ap.t.15 puhuu tuon täyttymyksestä
              14 Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
              15 Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
              16 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
              17 että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
              18 mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'.
              Niinpä.
              Daavidin uudelleeen rakennetussa sortuneessa majassa ei asu ainoastaan juutalaisia,
              vaan myös Herran puoleen kääntyneitä pakanakansojen ihmisiä.
              "Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, ja se on oleva korkein kukkuloista, ja sinne virtaavat kansat.
              Monet pakanakansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana."
              (Miika 4: 1-2)

Kommentti

Aikojen loppu alkoi 2000 vuotta sitten.
                25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
                26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
                Seurakunta koostuen kääntyneistä juutalaisista ja pakanoista seisoo Herran vuorella.
                22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
                23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
                24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö,

Kommentti

Aikojen loppu alkoi 2000 vuotta sitten.
                  25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
                  26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
                  Seurakunta koostuen kääntyneistä juutalaisista ja pakanoista seisoo Herran vuorella.
                  22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
                  23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
                  24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö,
                  En usko, että em. Aamos 9 kohdassa puhutaan taivaallisesta Jerusalemista,
                  ei myöskään siihen liittyvässä Ap. tekojen 15 kohdassa.
                  Siihen viittaa varsinkin jae 15:

"Minä istutan heidät omaan maahansa, eikä heitä enää revitä pois maastansa, jonka minä olen heille antanut, sanoo Herra, sinun Jumalasi."

Jos puhuttaisiin vain tulevasta, hengellisestä maasta, ei sanottaisi, että juutalaisia ei enää revitä pois maastaan.
                  Eihän heitä ennenkään ole revitty pois taivaallisesta Jerusalemista.

Kommentti

Alun perin julkaissut E Heikkinen Katso viesti
                    Natsit 2 maailmansodan aikaan tunsivat oikein hyvin kuka oli juutalanen ja kuka ei, samoin on tänäänkin. Antisemitistiti tietävät tarkkaan juutalaiset joihin kohdistaa iskunsa . Joten jos on jollain epäselvyyksiä asiasta , sopii kysyä heiltä.

Toisin kuin natanael väittää vastoin raamattua, juutalaisuus ei ole vain uskonto. Se on myös kansallisuus, aivan samoin kuin suomalaiset ovat suomalaisia, venäläiset venäläisiä , ruotsalaiset ruotsalaisia jne. niin myös juutalaiset ovat juutalaisia etniseltä taustaltaan.

Kaikissa näissä on tietenkin geeniperimää muista kansallisuuksista, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että yleisesti suurin valtavirta kaikissa kansallisuuksissa lisääntyy ts. avioituu samaan kansaan kuuluvien kesken.
                    Uskon tämän olevan pääsääntöisesti Jumalan järjestyksen mukaistakin, joskaan kiellettyä ei ole avioituminen eri kansallisuuksien keskenkään, se vain on luonnollisesti paljon vaativampi prosessi, ja siksi luonnostaan vähäisempää. Siksi kuitenkin kansallisuus säilyy elinvoimaisena ja kansaa siksi voi kutsua omaksi etniseksi ryhmäkseen erotuksena muista, olkoonkin siinä seassa myös jonkinverran geeniperimää muista etnisistä ryhmistä(kansoista).'
                    Näin myös on nähtävissä eri maissa ja kulttuureissa asuneissa juutalaisissa . He ovat säilyttäneet etnisen kansallisuutensa, joskin myös on nähtävissä geeniperimä lisäys niistä kansoista , joiden keskellä kukin juutalais vähemmistö on asunut.

Jumala puhuu aina ilmestyskirjaan saakka kansoista, kansanheimoista , kielistä , ne tulee säilymään pääsääntöisesti loppuunsaakka joskin joitakin pienempiä kansallisuuksia on historian saatossa kuollut sukupuuttoon sulautumalla oman etnisen populaation vähäisyyden tms vuoksi läheiyydessä elävän kansan valtaväestöön .

Juutalaisia ei tule käsitellä yksin uskonnon kautta meidän kristittyjenkään. Juutalaiset ovat myös kansa , jolla on oma geeniperimänsä .

Vaikkakin juutalainen kansa on myös muutakin, erityistä. Se on kansa erotuksena muista kansoista (etnisistä ryhmistä) Jumalan erityisesti valitsema kansa, jonka kautta Jumala on puuttunut ja puuttuu ihmiskunnan historiaan!
                    Siinä valinnassa ei ole kysymys siitä , ovatko juutalaiset hyviä vai pahoja, uskonnollisia vai uskonnottomia yms. Heissä löytyy varmasti kaikkea mahdollista laidasta laitaan , ninkuin muissakin kansoissa.
                    Juutalaiseen kansaan (geeniperimään) kuuluminen ei myöskään taakaa pelastusta.
                    Silti Juutalaisella kansalla on kansana Jumalan tarkoittama paikka ja merkitys koko ihmiskunnan historiassa ja sen keskellä tänään ja huomenna.
                    Siksi juutalaisen kansan mitätöiminen, sen tuhon etsiminen , yms antisemiittinen viha joka on jyllännyt läpi historian ja jyllää tänään ja vielä huomennakin , on ymmärrettävä hengellisestä näkökulmasta . On kysymys Saatanan vihollisuudesta Jumalan suunnitelmia ja aivoituksia vastaan , joissa se käyttää , ,jumalattomia ihmisiä ja jopa valvomattomia kristittyjäkin käsikassaroinaan .
                    Siksi on äärettomän vaarallista lähteä sille tielle missä tämä maailma kulkee suhteessa Juutalaisiin ja Israeliin!
                    Meidän uskovien tehtävä on siunata Israelia , ihan tätä lihaa ja verta olevaa kansaa , toivottaa rauhaa Jerusalemille joka on tietty maantieteellinen paikka maailmankartalla ja varoa visusti ettei eksytä tämän maailman raamatun ilmoituksesta mitään ymmärtämättömien tai -välittävien ihmisten mielipiteiden mukaan menemään.

Totta tähän kysymykseen liittyy paljin muutakin , tahdoin tuon kansallisuuskysymyksen , mistä siinä on kysymys , ottaa puheeksi.

Nämä kasaarijutut , ei mitenkään poista sitä tosiasiaa , että juutalaisilla on oma kansallinen identiteettinsä ja geeniperimänsä .

Ei minkään pakanoiden kääntyminen juutalaisuuteen taida olla vieras asia raamatullekaan, taisivat juutalaiset harjoittaa pakanoiden käännytystäkin jos oikein olen joistakin raamatunopaikoista ymmärtäneeni.
                    Ei niistä silti tule geeniperimältään juutalaisia, tosin he voivat avioitumalla juutalaisen kanssa lisätä oman geeninsä tuleviin polviin .

Kokonaisen pakana kasaarikansan kääntymys juutalaisuuteen on siten pelkkä uskonnon vaihto joka sinänsä ei ole merkityksellistä , siinä mitä varten Jumala valitsi erityisesti tämän tietyn geeniperimää kantavan, ja juutalaisen identiteetin omaavan kansan . Se lienee oma tarinansa .

Mutta niinkuin ymmärrän, tässä valinnassa ja Juutalaisen kansan asemassa on kysymys yhdestä merkittävästä palapelin palasesta Jumalan suunnitelmassa , sitä ei ole syytä liioin hengellistää, mutta myöskin hengellisen perspektiivin puuttuminen vaikeuttaa asioiden ymmärtämistä. Kaikki liittyy kaikkeen .

Jos jotakin askarruttaa se, miksi Jumala näin toimii , ja etteikö Hän voisi toimia toisella , meille mieluisammalla ja ymmärrettävämmällä, ja meidän mielestämme fiksummalla tavalla?
                    Vastaan omasta puolestani että en tiedä, mutta minä luotan Jumalan viisauteen , että se on paljon suurempi kuin ihmisten , ja että Jumala tietää kyllä mitä hän tekee ja miksi, ja se riittää minulle.
                    Aamen, tämä oli raitis kirjoitus, kiitos Herralle.
                    Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

Kommentti

• Alun perin julkaissut E Heikkinen Katso viesti
                      Ei se tee tyhjäksi heidän etnistä kansallisuuttaan. Ja taitaa juutalaisia olla melko paljon ateisteina . Enkä minä ymmärrä, mitä meidän "ulkopuolisten" pitäisi voida sille miten he "itse itsensä määrittelevät"? Suomessakin asuu jotain pari tuhatta(muistaakseni) juutalaista. Heillä toki on kansallinen uskontonsa ja siitä nousevat perinteet, joilla myös on ollut suuri merkitys kansan yhteenkuuluvuudelle ja säilymiselle .

Toinen merkittävä tekijä heidän kansallisuuden säilymiselle on heidän ulkopuolinen tekijä! Se on yllätys yllätys, meidän pakanakansojen harjoittama antisemitismi vainoineen , gettoihin sulkemisineen yms.Joka luonnostaan pakottaa selviämistaisteluun. Jopa asimilaatio (sulautuminen valtaväestöön) on tyrehtynyt historian saatossa juuri sen ansiosta , että pakanat estivät sen, vaikka juutalaisilla on ollut pitkin historiaa halu sellaiseen oman juutalais taustan salaamisella vainojen pelosta !. Ehkä jotkin on onnistuneetkin, mutta mm natsi saksa kyllä piti huolen siitä että kansallisuus ei jäänyt epäselväksi suurella onnistumisprosntilla.

Näissä minä näen kaiken yllä Jumalan käden , jossa pahakin palvelee Hänen tarkoitusperiään. Voimme kyllä varmuudella luottaa siihen , että se ei ole pelkkää itse itsensä määrittämistä , vaan kysymys on todella etnisestä ihmisryhmästä, juutalaisesta kansasta. Ja heillä on tänä päivänä oma itsenäinen maailman ainoa juutalaisvaltio isiensä historiallisessa maassa Israel.
                      Aamen! Aamen. Israel lakkasi olemasta itsenäinen valtio noin vuonna 721 e.Kr ja Juudan valtio vuodesta 587 e.Kr. Sen jälkeen Jumalan valittu kansa juutalaiset ovat kansana saaneet kulkea tuskien tien pakkosiirtolaisuudessa pakanakansojen keskuudessa kokien keskiajan kauhut ja vainot. Silloin juutalaisten syyksi pantiin rutot ja maanjäristykset, jolloin usein näytti siltä, miten koko kansa häviäisi maan päältä. Jumalan valitun kansan kärsimykset huipentuivat Hitlerin keskitysleireissä ja kaasukammioissa toisessa maailmansodassa.

Jumalan valittu kansa ei kuitenkaan menehtynyt eikä ole rodullisesti sekaantunut pakanakansoihin, vaan se on säilyttänyt rodullisen olemassaolonsa ilman kansallista itsenäistä valtiota. Jumalan sana toteutui Raamatun profetioiden ilmoituksien mukaisesti toisen maailmansodan jälkeen Jumalan antaessa kansalleen oman kansallisen valtion. Näin Pyhän Hengen armotalouskauden pakanoiden ajan loppuhetkien väkevin merkki kävi toteen vuonna 1948 viikunapuun puhjetessa lehteen.

Kuuden päivän sodassa vuonna 1967 Israel sai haltuunsa ne maa-alueet, jotka Jumala oli sille luvannut (1. Moos. 15: 18 ja Joos. luvut 15-20 sekä Hes. 47: 13-21). Israelin joukot valtasivat Jerusalemin vieraitten pakanakansojen tallottavista 7.6.1967. Silloin koko Jerusalem itkumuureineen ja temppelialueineen oli Israelin urhoollisten sotilaiden hallussa. Jerusalemin ollessa Israelin hallussa morsiusseurakunta voi Jumalan työtoverina ahkeruudellaan nopeuttaa Yljän tuloa riistämällä saalista saatanalta tukien juutalaisten kokoamista Israeliin. Viimeisen pasuunan kajahtaessa tapahtuu maailmanhistorian valtavin tapahtuma morsiusseurakunnan ylösotto Karitsan häihin Jumalan suunnitteleman Pyhän Hengen armotaloskauden pakanoiden ajan suunnitelman mentyä läpi tuomiotalouskauden alkaessa morsiusseurakunnan joutuessa Kristuksen tuomio - istuimen eteen tuomittavaksi. Tämä ei ole sama kuin kansojen tuomio, josta puhutaan Matt. 25. luvussa, eikä viimeinen tuomio, joka tapahtuu tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen suuren valkoisen valtaistuimen edessä. Kristuksen tuomio - istuimessa on kyseessä palkan maksu tekojen ja uskollisuuden mukaan.

Silloin kunkin rakennus koetellaan (1.Kor. 3: 12 - 15). Tämän tuomioistuimen tuloksena on joko palkka tai sen menettäminen aina sen mukaan, mitä kukin on tehnyt maan päällä eläessään. Jokainen meistä uskovista saa tuhatvuotisessa valtakunnassa omat hallitustehtävänsä, joko suuremman tai pienemmän sen uskollisuuden mukaan, mitä osoitimme Jeesukselle maan päällä eläessämme. Silloin katsotaan siihen, miten ahkeria olimme Jumalan valtakunnan työssä ja tehdään ero laimean ja uskossaan palavan toimeliaan uskovan välillä. Toinen on pelastunut kuin tulen läpi, mutta rakennus on palanut. Toisen rakennus kestää, ja hän saa palkaksi isomman viran saadessaan hallita kymmentä kaupunkia ja toinen viittä kaupunkia. Muutamat pannaan paljon haltijoiksi saaden hallita kokonaisia maanosia uskon sankareiden loistaessa kuin tähdet, aina ja ikuisesti. Kansojen tuomiossa ihmiset jaetaan lampaisiin ja vuohiin tuomion perusteena Jeesuksen vähimpien veljien eli juutalaisten kohtelu, jossa vuohet tuomitaan tuliseen järveen (Matt 25: 31 - 46).

Kommentti

• Alun perin julkaissut antte Katso viesti

Silloin kunkin rakennus koetellaan (1.Kor. 3: 12 - 15). Tämän tuomioistuimen tuloksena on joko palkka tai sen menettäminen aina sen mukaan, mitä kukin on tehnyt maan päällä eläessään. Jokainen meistä uskovista saa tuhatvuotisessa valtakunnassa omat hallitustehtävänsä, joko suuremman tai pienemmän sen uskollisuuden mukaan, mitä osoitimme Jeesukselle maan päällä eläessämme. Silloin katsotaan siihen, miten ahkeria olimme Jumalan valtakunnan työssä ja tehdään ero laimean ja uskossaan palavan toimeliaan uskovan välillä. Toinen on pelastunut kuin tulen läpi, mutta rakennus on palanut. Toisen rakennus kestää, ja hän saa palkaksi isomman viran saadessaan hallita kymmentä kaupunkia ja toinen viittä kaupunkia. Muutamat pannaan paljon haltijoiksi saaden hallita kokonaisia maanosia uskon sankareiden loistaessa kuin tähdet, aina ja ikuisesti. Kansojen tuomiossa ihmiset jaetaan lampaisiin ja vuohiin tuomion perusteena Jeesuksen vähimpien veljien eli juutalaisten kohtelu, jossa vuohet tuomitaan tuliseen järveen (Matt 25: 31 - 46).
                        Onkohan tämä aivan totta?
                        Epäilen.
                        Tekisimme siis koko ajan vaihtokauppaa Herran kanssa: palavalla toimeliaisuudella ruumiissa elettäessä ansaitaan
                        palkkioksi mahtava asema Taivaassa.
                        Oikein ahkerat ansaitsevat suurilla teoillaan oikein maanosien herruuden.
                        (Minkähänlaisia maanosia Jumalan luomassa uudessa maailmassa on?)

Tällainen kohtalousko on niin lakihenkistä ja tekokeskeistä,
                        että se ruhjoo alleen Jeesuksen maan päällä julistaman evankeliumin.

Kommentti

• Pari huomiota.. Tuota 'maanosien hallintaa' ei löydy Raamatusta. Yhdessä Jeesuksen palvelijavertauksista puhutaan kaupungeista ja niiden 'hallinnasta', mutta palvelijavertausten vertauskuvallisuuden tähden kaupunki-tulkinnan merkitys ei ole välttämättä yksioikoinen/kirjaimellinen.

'Kansojen tuomio' Mt 25. luvussa päätyy ihmisten joutumiseen joko kadotukseen tai taivasten valtakuntaan. Joten kyllä ollaan 'viimeisellä tuomiolla'. Ilmaisutavat ovat vain erilaiset kuin Ilmestyskirjan vastaavassa kuvassa.
                          Kansojen kokoaminen Mt. 25. luvussa viittaa globaaliin (kaikista kansoista tulevien) ihmisten joutumiseen tilivastuuseen elämästään, siksi puhutaan kansoista. Aivan kuten Ilm. 7. luvun taivaskuvassakin: kaikista kansoista..
                          Kokonaisten kansojen erillistuomiolle ei ole raamatullisia perusteita, mutta kylläkin Kristuksen tuomioistuimelle Hänen omilleen (Karitsan häihin kytkeytyen) sekä viimeiselle tuomiolle, jossa lopulta jumalattomatkin tuomitaan.

Mt 25. luku kuvaa uskovien hyviä tekoja 'vähimmille veljille' (so. syvimmiltään Jeesukselle), so. nille uskoville, jotka ovat olleet ahdistuksissa ja köyhissä/puutteenalaisissa olosuhteissa. Kyse ole siis kansakuntien teoista Israelille tms., vaan yksilöiden teoista toisille. Kuvaus ei myöskään kerro, että kadotukseen tai taivaaseen menemisen peruste olisi suhtautuminen Israeliin tai edes hyvät teot (tai niiden puuttuminen).

Ut kertoo muualla Jumalan lopullisten tuomioiden perusteista, ja Jeesuksen Mt 25. luku kuvaa osaltaan sitä millaista elämän jälkeä kadotukseen ja taivaaseen menijöillä on takanaan. Se ei ole siis varsinainen juridinen kuva tuomioperusteista vaan yhdellä tavalla ihmiselämiä luonnehtiva kuva tekojen näkökulmasta.
                          Ja nämä hyvät teothan ovat nimenomaan Jumalan ennalta valmistamia tekoja meille, 'jotta me niissä vaeltaisimme' kuten Ef 2. luku kuvaa.
                          Totuuden ja iankaikkisuuden puolesta, Raamattu suunnan antajana, vapaaseurakunnassa.

Kommentti

• Alun perin julkaissut Soltero Katso viesti

Onkohan tämä aivan totta?
                            Epäilen.
                            Tekisimme siis koko ajan vaihtokauppaa Herran kanssa: palavalla toimeliaisuudella ruumiissa elettäessä ansaitaan
                            palkkioksi mahtava asema Taivaassa.
                            Oikein ahkerat ansaitsevat suurilla teoillaan oikein maanosien herruuden.
                            (Minkähänlaisia maanosia Jumalan luomassa uudessa maailmassa on?)

Tällainen kohtalousko on niin lakihenkistä ja tekokeskeistä,
                            että se ruhjoo alleen Jeesuksen maan päällä julistaman evankeliumin.
                            Raamatun mukaan kun Karitsan häät ovat loppuneet yhdistäen morsiusseurakunnan ylösotossa ihanaksi Karitsan vaimoksi alkaa tuhatvuotisen valtakunnan aika, missä Jeesus ja pyhät ovat hallitsijoina Jeesuksen ollessa Kuningas Jerusalemin toimiessa valtakunnan pääkaupunkina saatanan ollessa sidottuna syvyydessä antikristuksen ja väärän profeetan ollessa tulisessa järvessä odottamassa kohtalotovereitaan.

Tuhatvuotinen valtakunta on paratiisimaista aikaa, jossa Jumala muuttaa petoeläimetkin kasvissyöjiksi ihmeellisen ihanassa rauhan valtakunnassa maa ollessa täynnä Herran tuntemusta.

Tavallisten ihmisten sairaudet on kukistettu, jolloin heidän elinikänsä on nykyistä huomattavasti pidempi. Lapsikuolleisuus on voitettu ja vanhuuden sairaudet kukistettu tavallisten ihmisten kuollessa patriarkkojen tavoin päiviensä päätyttyä vain nukkuen pois. Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei ole köyhyyttä eikä taistelua elämästä ja kuolemasta. Tuhatvuotisessa valtakunnassa vallitsee järjestys ja rauha eikä mikään kapinointi Jeesusta vastaan ole mahdollista. Tosin egyptiläiset yrittävät kapinoida sydämissään vanha kauna Israelia kohtaan, mutta heitä kohtaa kuivuuden vitsaus ja niskoittelijoidenkin on taivuttava (Ilm. 20: 6 ; Hab. 2: 14; Jes. 11: 6-10 ja Jes. 65: 20; Miika 7: 17 ja Sak. 14: 17-19).

Tuhatvuotisen valtakunnan olotila ei kuitenkaan ole lopullinen, vaan se päättyy saatanan vapauttamiseen vankeudestaan, jolloin se heti kokoaa joukkonsa sotaan, ja tämän jälkeen se saa lopullisen tuomionsa ja se heitetään tuliseen järveen, jossa jo antikristus ja väärän profeetan odottavat kohtalotovereitaan (Ilm. 20: 11 - 15).

Kommentti

• Jusaaarille kysymys: kohdistuuko nuo Mt 25 teot tosiaan vain uskoviin? Eikö kaikkiin ihmisiin?
                              Viimeisin muokkaaja Koala; 10-01-18, 12:40.
                              Kunnia kuuluu Jumalalle.

Kommentti

• Minä miellän tuon 1.Kor,3 rakentamisen seurakunnan rakentamiseksi. Tietysti yksilö on siinä mukana.

Jotkut yrittävät rakentaa seurakuntaa heinillä ja oljilla.

Silloin rakennetaan kullalla, hopealla ja jalokivillä, kun rakennusaineena on Jumalan sana.

Kaikenlaiset kaatumisylistysvoitelunjakamistouhuilut ovat olkea. Silti Kristus-perustus kestää. Ja yksilökin pelastuu, jos pysyy sillä.

Kommentti

Työstää...
                                X