Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Ilmestyskirjaa iltaisin

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit


  • Koala: "Jusaaarille kysymys: kohdistuuko nuo Mt 25 teot tosiaan vain uskoviin? Eikö kaikkiin ihmisiin?"

    Mt 25:40. Niin Kuningas vastaa heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'

    Jeesuksen srk-ruumiiseen kohdistuvat teot ovat syvimmiltään myös Jeesusta koskettavia tekoja.. 'vähimmät veljet'.. Jeesuksen veljet, ovat uskovia. 'Vähin' viittaa asiayhteydessään niihin jotka ovat fyysisesti surkeassa asemassa (ravinnon, vaatteiden ym. puute). He ovat ikäänkuin 'vähäisiä' koska ulkoinen menestys puuttuu, ja ihmiset pitävät heitä helposti 'vähäisinä', mutta silti Jumalan perheväen täydet oikeudet saaneita.

    Aivan varmasti hyviä tekoja myös jumalattomia kohtaan toteutuu, mutta tässä kohdassa näkökulma on srk.n sisäinen diakonia ja sen kallisarvoisuus, koska se koskettaa läheisesti Kristusta itseään.

    Mitä taas Natanaelen kommenttiin ja 1.Kor.kirjeen rakennusvertaukseen tulee.. kyllä se puhuu lopultakin myös srk:n rakentumisesta. Yksilöiden elämien rakennuksista, mikä on vertauksen kuvakulma, se seurakunnan rakentuminenkin lopulta koostuu.
    Jalot rakennusaineet ja tuomiolla kestävä elämän rakennus on rakennettu nimenomaan tavalla tai toisella Jumalan valtakunnan 'aineksista', jossa perustekijänä on Jumalan sana.
    Viimeisin muokkaaja jusaari; 10-01-18, 13:27.
    Totuuden ja iankaikkisuuden puolesta, Raamattu suunnan antajana, vapaaseurakunnassa.

    Kommentti


    • Alun perin julkaissut jusaari Katso viesti
      Mt 25. luku kuvaa uskovien hyviä tekoja 'vähimmille veljille' (so. syvimmiltään Jeesukselle), so. nille uskoville, jotka ovat olleet ahdistuksissa ja köyhissä/puutteenalaisissa olosuhteissa. Kyse ole siis kansakuntien teoista Israelille tms., vaan yksilöiden teoista toisille. Kuvaus ei myöskään kerro, että kadotukseen tai taivaaseen menemisen peruste olisi suhtautuminen Israeliin tai edes hyvät teot (tai niiden puuttuminen).

      Ut kertoo muualla Jumalan lopullisten tuomioiden perusteista, ja Jeesuksen Mt 25. luku kuvaa osaltaan sitä millaista elämän jälkeä kadotukseen ja taivaaseen menijöillä on takanaan. Se ei ole siis varsinainen juridinen kuva tuomioperusteista vaan yhdellä tavalla ihmiselämiä luonnehtiva kuva tekojen näkökulmasta.
      Ja nämä hyvät teothan ovat nimenomaan Jumalan ennalta valmistamia tekoja meille, 'jotta me niissä vaeltaisimme' kuten Ef 2. luku kuvaa.
      Tähän ei voi muuta todeta, kuin aamenet!!

      Niin selkeästi erotit puurot ja vellit toisistaan.

      Kol. 3
      23. Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne,
      niinkuin Herralle eikä ihmisille,
      24. tietäen, että te saatte Herralta palkaksi perinnön;
      te palvelette Herraa Kristusta.
      25. Sillä se, joka tekee väärin, on saava takaisin,
      mitä on väärin tehnyt; ja henkilöön ei katsota.
      Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.

      Kommentti


      • Alun perin julkaissut antte Katso viesti

        Raamatun mukaan kun Karitsan häät ovat loppuneet yhdistäen morsiusseurakunnan ylösotossa ihanaksi Karitsan vaimoksi alkaa tuhatvuotisen valtakunnan aika, missä Jeesus ja pyhät ovat hallitsijoina Jeesuksen ollessa Kuningas Jerusalemin toimiessa valtakunnan pääkaupunkina saatanan ollessa sidottuna syvyydessä antikristuksen ja väärän profeetan ollessa tulisessa järvessä odottamassa kohtalotovereitaan.

        Tuhatvuotinen valtakunta on paratiisimaista aikaa, jossa Jumala muuttaa petoeläimetkin kasvissyöjiksi ihmeellisen ihanassa rauhan valtakunnassa maa ollessa täynnä Herran tuntemusta.

        Tavallisten ihmisten sairaudet on kukistettu, jolloin heidän elinikänsä on nykyistä huomattavasti pidempi. Lapsikuolleisuus on voitettu ja vanhuuden sairaudet kukistettu tavallisten ihmisten kuollessa patriarkkojen tavoin päiviensä päätyttyä vain nukkuen pois. Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei ole köyhyyttä eikä taistelua elämästä ja kuolemasta. Tuhatvuotisessa valtakunnassa vallitsee järjestys ja rauha eikä mikään kapinointi Jeesusta vastaan ole mahdollista. Tosin egyptiläiset yrittävät kapinoida sydämissään vanha kauna Israelia kohtaan, mutta heitä kohtaa kuivuuden vitsaus ja niskoittelijoidenkin on taivuttava (Ilm. 20: 6 ; Hab. 2: 14; Jes. 11: 6-10 ja Jes. 65: 20; Miika 7: 17 ja Sak. 14: 17-19).

        Tuhatvuotisen valtakunnan olotila ei kuitenkaan ole lopullinen, vaan se päättyy saatanan vapauttamiseen vankeudestaan, jolloin se heti kokoaa joukkonsa sotaan, ja tämän jälkeen se saa lopullisen tuomionsa ja se heitetään tuliseen järveen, jossa jo antikristus ja väärän profeetan odottavat kohtalotovereitaan (Ilm. 20: 11 - 15).
        Tämä tekstisi ei liity millään lailla kirjoitukseeni, johon laitoit sen vastaukseksi.
        Toivoisin sinun vastaavan siihen, siis esittämääsi ansio-oppiin.
        "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

        Kommentti


        • taas tekstini meni suoraan odottamaan arviointia ja tarkastusta
          "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

          Kommentti


          • en näköjään pysty lähettämään mitään viestejä, häviävät heti
            "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

            Kommentti


            • Alun perin julkaissut Soltero Katso viesti
              Tämä tekstisi ei liity millään lailla kirjoitukseeni, johon laitoit sen vastaukseksi. Toivoisin sinun vastaavan siihen, siis esittämääsi ansio-oppiin.
              No veljenihän itse kirjoitti "mahtavasta asemasta Taivaassa", mutta kyseessä ei ole taivas, vaan Jumalan suunnitteleman Pyhän Hengen armotaloskauden pakanoiden ajan suunnitelman mentyä läpi tuomiotalouskauden alkaessa morsiusseurakunta joutuu Kristuksen tuomio - istuimen eteen tuomittavaksi. Tämä ei siis ole sama kuin kansojen tuomio, josta puhutaan Matt. 25. luvussa, eikä viimeinen tuomio, joka tapahtuu tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen suuren valkoisen valtaistuimen edessä. Kristuksen tuomio - istuimessa on kyseessä palkan maksu tekojen ja uskollisuuden mukaan.

              Tämän tuomioistuimen tuloksena on joko palkka tai sen menettäminen aina sen mukaan, mitä kukin on tehnyt maan päällä eläessään. Silloin kunkin rakennus koetellaan, ja palkan maksussa on eri asteita, joissa toinen saa täyden palkan ja toinen vähemmän. Jumala on oikeudenmukainen tuomari. Kuinka Hän voisikaan olla huomioimatta sitä, miten joku Hänen palvelijoistaan antaa koko elämänsä Herransa uskolliseen palvelemiseen, kärsien paljon nähden vaivaa työssään etsimättä kunniaa itselleen tehden aina intohimoisesti Jumalan tahdon riistäessään saalista saatanalta?

              Jumala on vanhurskas Jumala, ja tekee eron tällaisen uskovan ja sen välillä, joka on elänyt vain itselleen etsien vain omaa kunniaansa, vaikka ehkä omasta mielestään on yrittänyt parhaansa Jumalan valtakunnan työssä. Elämä on kuitenkin ollut epävakaista lankeamista ja nousemista, mutta hän on Jumalan armon kautta päässyt uudistumaan, ja hänet on havaitaan olevan Kristuksessa silloin, kun Ylkä saapuu, niin hän kuitenkin pääsee perille. Teot palavat, mutta itse hän pelastuu kuin tulen läpi.

              Voi olla myös niin, että ihminen, joka on elänyt koko elämänsä synnille ja maailmalle, joka pelastuu viime hetkellä uskon kautta Jeesukseen. Ylkä tulee, ja hänkin pääsee mukaan, ja hän pelastuu, mutta elämä on mennyt hukkaan. Eikö tuntuisi luonnottomalta, jos tällainenkin saisi hallita tuhatvuotisessa valtakunnassa? Toki hän kuuluu hallitsevaan kansaan, mutta henkilökohtaiseen palkintoon hänellä ei ole oikeutta (2.Kor. 5: 10 ; Room. 14: 10 ; 1.Kor. 3: 12 - 15 ; Luuk. 19: 12 -16 ; Matt. 25: 20-23).

              Kommentti


              • Alun perin julkaissut antte Katso viesti
                No veljenihän itse kirjoitti "mahtavasta asemasta Taivaassa", mutta kyseessä ei ole taivas, vaan Jumalan suunnitteleman Pyhän Hengen armotaloskauden pakanoiden ajan suunnitelman mentyä läpi tuomiotalouskauden alkaessa morsiusseurakunta joutuu Kristuksen tuomio - istuimen eteen tuomittavaksi.
                Oletko itse laatinut tuollaisen oppirakennelman?

                "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

                Kommentti


                • Alun perin julkaissut Soltero Katso viesti
                  Oletko itse laatinut tuollaisen oppirakennelman?
                  Antten oppi on klassinen tulkinta. Ensimmäisessä ylösnousemuksessa maksetaan palkka uskoville, toisessa ylösnousemuksessa maksetaan negatiivinen palkka kadotetuille. Toisessa ylösnousemuksessa toki kuitenkin maksetaan positiivinen palkka 1000v valtakunnasta tuleville kuuliaisille sieluille, näin olen ymmärtänyt.
                  Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

                  Kommentti


                  • Alun perin julkaissut RBee Katso viesti
                    Antten oppi on klassinen tulkinta. Ensimmäisessä ylösnousemuksessa maksetaan palkka uskoville, toisessa ylösnousemuksessa maksetaan negatiivinen palkka kadotetuille. Toisessa ylösnousemuksessa toki kuitenkin maksetaan positiivinen palkka 1000v valtakunnasta tuleville kuuliaisille sieluille, näin olen ymmärtänyt.
                    Juuri näin! Tuhatvuotisessa valtakunnassa Jeesus ja pyhät ovat halllitsijoina Jeesuksen ollessa Kuningas Jerusalemin toimiessa valtakunnan pääkaupunkina. Tuhatvuotisessa valtakunnassa on kolme hallitusryhmää, ensin apostolit, toiseksi ensimmäisen ylösnousemuksen lapset ja kolmantena antikristuksen valtakunnasta tulleet marttyyrit. Näille hallitsijoille Jeesus Kuninkaana antaa hallitustehtäviä eri puolille tuhatvuotista valtakuntaa. Apostolit hallitsevat Israelia, muut muuta maailmaa kirkastetuissa ylösnousemusruumiissaan, joille tavalliset ihmiset alistuvat mielellään heidän johtoonsa (Ilm. 11: 15 ; Miika 4: 7 ; Jes. 2: 2 ; Matt. 19: 28 ; Ilm. 5: 9 - 10 ; Juuda 1: 14 - 15 ; 2.Tim. 2: 12 ; Ilm. 3. 21; Ilm. 20: 4).

                    Kommentti


                    • Alun perin julkaissut RBee Katso viesti

                      Antten oppi on klassinen tulkinta. Ensimmäisessä ylösnousemuksessa maksetaan palkka uskoville, toisessa ylösnousemuksessa maksetaan negatiivinen palkka kadotetuille. Toisessa ylösnousemuksessa toki kuitenkin maksetaan positiivinen palkka 1000v valtakunnasta tuleville kuuliaisille sieluille, näin olen ymmärtänyt.
                      Kukahan tuollaisen "klassisen" palkkalaskelmaopin on kehitellyt?
                      Eikös siinä mennä Jumalan rinnalle jakamaan Hänen määräysvaltaansa?
                      "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

                      Kommentti


                      • Jusaarille tässä välissä kiitos selvennyksestä. Vielä kysyisin, että esim. snl 31:20. niin onko siinäkin puhetta uskovista köyhistä:
                        "Hän avaa kätensä kurjalle, ojentaa köyhälle molemmat kätensä"
                        Kunnia kuuluu Jumalalle.

                        Kommentti


                        • Alun perin julkaissut antte Katso viesti
                          Voi olla myös niin, että ihminen, joka on elänyt koko elämänsä synnille ja maailmalle, joka pelastuu viime hetkellä uskon kautta Jeesukseen. Ylkä tulee, ja hänkin pääsee mukaan, ja hän pelastuu, mutta elämä on mennyt hukkaan. Eikö tuntuisi luonnottomalta, jos tällainenkin saisi hallita tuhatvuotisessa valtakunnassa? Toki hän kuuluu hallitsevaan kansaan, mutta henkilökohtaiseen palkintoon hänellä ei ole oikeutta (2.Kor. 5: 10 ; Room. 14: 10 ; 1.Kor. 3: 12 - 15 ; Luuk. 19: 12 -16 ; Matt. 25: 20-23).

                          Mites tämä?


                          Matteus 20
                          8 Mutta kun ilta tuli, sanoi viinitarhan herra tilansa hoitajalle: 'Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeisistä alkaen ensimmäisiin asti'.
                          9 Kun nyt tulivat ne, jotka olivat saapuneet yhdennentoista hetken vaiheilla, saivat he kukin denarin.
                          10 Ja kun ensimmäiset tulivat, luulivat he saavansa enemmän; mutta hekin saivat kukin denarin.
                          11 Kun he sen saivat, napisivat he perheen isäntää vastaan
                          12 ja sanoivat: 'Nämä viimeiset ovat tehneet työtä vain yhden hetken, ja sinä teit heidät meidän vertaisiksemme, jotka olemme kantaneet päivän kuorman ja helteen'.
                          13 Niin hän vastasi eräälle heistä ja sanoi: 'Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä; etkö sopinut minun kanssani denarista?
                          14 Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin.
                          15 Enkö saa tehdä omallani, mitä tahdon? Vai onko silmäsi nurja sentähden, että minä olen hyvä?'

                          Vai puhutaanko tässä kenties vain pelastuksesta, ei palkasta? Näin se varmaan on.

                          Kommentti


                          • Alun perin julkaissut antte Katso viesti
                            No veljenihän itse kirjoitti "mahtavasta asemasta Taivaassa", mutta kyseessä ei ole taivas, vaan Jumalan suunnitteleman Pyhän Hengen armotaloskauden pakanoiden ajan suunnitelman mentyä läpi tuomiotalouskauden alkaessa morsiusseurakunta joutuu Kristuksen tuomio - istuimen eteen tuomittavaksi. Tämä ei siis ole sama kuin kansojen tuomio, josta puhutaan Matt. 25. luvussa, eikä viimeinen tuomio, joka tapahtuu tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen suuren valkoisen valtaistuimen edessä. Kristuksen tuomio - istuimessa on kyseessä palkan maksu tekojen ja uskollisuuden mukaan.

                            Tämän tuomioistuimen tuloksena on joko palkka tai sen menettäminen aina sen mukaan, mitä kukin on tehnyt maan päällä eläessään. Silloin kunkin rakennus koetellaan, ja palkan maksussa on eri asteita, joissa toinen saa täyden palkan ja toinen vähemmän. Jumala on oikeudenmukainen tuomari. Kuinka Hän voisikaan olla huomioimatta sitä, miten joku Hänen palvelijoistaan antaa koko elämänsä Herransa uskolliseen palvelemiseen, kärsien paljon nähden vaivaa työssään etsimättä kunniaa itselleen tehden aina intohimoisesti Jumalan tahdon riistäessään saalista saatanalta?

                            Jumala on vanhurskas Jumala, ja tekee eron tällaisen uskovan ja sen välillä, joka on elänyt vain itselleen etsien vain omaa kunniaansa, vaikka ehkä omasta mielestään on yrittänyt parhaansa Jumalan valtakunnan työssä. Elämä on kuitenkin ollut epävakaista lankeamista ja nousemista, mutta hän on Jumalan armon kautta päässyt uudistumaan, ja hänet on havaitaan olevan Kristuksessa silloin, kun Ylkä saapuu, niin hän kuitenkin pääsee perille. Teot palavat, mutta itse hän pelastuu kuin tulen läpi.

                            Voi olla myös niin, että ihminen, joka on elänyt koko elämänsä synnille ja maailmalle, joka pelastuu viime hetkellä uskon kautta Jeesukseen. Ylkä tulee, ja hänkin pääsee mukaan, ja hän pelastuu, mutta elämä on mennyt hukkaan. Eikö tuntuisi luonnottomalta, jos tällainenkin saisi hallita tuhatvuotisessa valtakunnassa? Toki hän kuuluu hallitsevaan kansaan, mutta henkilökohtaiseen palkintoon hänellä ei ole oikeutta (2.Kor. 5: 10 ; Room. 14: 10 ; 1.Kor. 3: 12 - 15 ; Luuk. 19: 12 -16 ; Matt. 25: 20-23).
                            Onko tosiaan olemassa uskovia, joiden elämä ei ole lankeamista ja nousemista?

                            Oletko aivan varma, että kun itse koet eläväsi vakaasti ja lankeilematta,
                            Kaikkivaltias Jumala on samaa mieltä kanssasi?

                            Kuka uskova tai seurakunnan kaitsija voi luokitella,
                            mitkä ihmisteot ovat niin vanhurskaita, että niistä saa odotella täyttä palkkaa,
                            ja mitkä teot ovat vähäarvoisia tai arvottomia- Herran Jumalan tuomion mukaan?

                            Kerrot, että henkilö, joka pelastuu viime hetkellä uskon kautta,
                            ei ole oikeutettu henkilökohtaiseen palkintoon iankaikkisuudessa.
                            Keräämmekö tosiaan omilla teoillammme iankaikkisuusosaa?

                            Suorituskeskeinen, ihmisen tekoihin perustuva laskelmaoppi on varmaan
                            houkuttelevaa, mutta myös ahdistavaa, ja tappaa taatusti ilon Herrassa.

                            "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

                            Kommentti


                            • Tästä on ollut puhetta ennenkin. Asenne on väärä, jos Jumalan palvelemisen kokee raskaaksi suorittamiseksi. Kyllä se on suuri kunnia ja etuoikeus. Varsinkin, kun on kutsu johonkin työhön, niin saa olla hyvin kiitollinen, että koko maailmankaikkeuden Luoja on kelpuuttanut ja kutsunut palvelemaan. Se on suuri ilo ja antaa elämään tarkoituksen tunnetta. Ei ole vain lastu laineilla, vaan Jumalan valtakunnan työssä mukana.
                              Kunnia kuuluu Jumalalle.

                              Kommentti


                              • Alun perin julkaissut Koala Katso viesti
                                Tästä on ollut puhetta ennenkin. Asenne on väärä, jos Jumalan palvelemisen kokee raskaaksi suorittamiseksi. Kyllä se on suuri kunnia ja etuoikeus. Varsinkin, kun on kutsu johonkin työhön, niin saa olla hyvin kiitollinen, että koko maailmankaikkeuden Luoja on kelpuuttanut ja kutsunut palvelemaan. Se on suuri ilo ja antaa elämään tarkoituksen tunnetta. Ei ole vain lastu laineilla, vaan Jumalan valtakunnan työssä mukana.
                                Ymmärsit tekstini väärin. Kirjoitin aivan toisesta asiasta.
                                "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

                                Kommentti

                                Työstää...
                                X