Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Ajatuksia, kysymyksiä ja vastauksia, eli keskustelua kärsimyksestä?

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

Alun perin julkaissut Vilja Katso viesti
    Saatanahan väitti Jumalalle Jobista näin, mutta kuinka kävikään, Job ei kieltänyt,
    eikä kironnut Jumalaansa ja kun päästiin loppulukemiin, Jumala tuomitsi kaikki
    Jobin ystävät, jotka olivat syyttäneet Jobia siitä, että hän saa ansionsa mukaan,
    eli että kaikki on vain Jumalan rangaistusta Jobille hän väärin tekemisistään.

Job 1
    9. Saatana vastasi Herralle ja sanoi: "Suottako Job pelkää Jumalaa?
    10. Olethan itse kaikilta puolin suojannut hänet, hänen talonsa ja kaiken, mitä hänellä on;
    olet siunannut hänen kättensä työn, ja hänen karjalaumansa ovat levinneet ympäri maata.
    11. Mutta ojennapa kätesi ja koske kaikkeen, mitä hänellä on: varmaan hän kiroaa sinua
    vasten kasvojasi."
    Job ei suorastaan kironnut Jumalaa, vaikka hänen vaimonsa sellaiseen houkuttelikin.
    Mutta joka tapauksessa Job oli erittäin vihainen ja katkera Jumalalle,
    ja kirosi oman syntymänsä ja olemassaolonsa.
    Hän myös syytti useamman kerran Jumalaa vääryyden tekijäksi. (Job. 10:3)

Jobilla säilyi kuitenkin koko ajan usko ja toivo,
    vaikka Jumala häntä ankarasti nöyryyttikin.
    "Minä tiedän lunastajani elävän.
    Viimeisenä hän on seisova multien päällä."
    (Job. 19:25)
    "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

Kommentti

Alun perin julkaissut Soltero Katso viesti

Job ei suorastaan kironnut Jumalaa, vaikka hänen vaimonsa sellaiseen houkuttelikin.
      Mutta joka tapauksessa Job oli erittäin vihainen ja katkera Jumalalle,
      ja kirosi oman syntymänsä ja olemassaolonsa.
      Hän myös syytti useamman kerran Jumalaa vääryyden tekijäksi. (Job. 10:3)

Jobilla säilyi kuitenkin koko ajan usko ja toivo,
      vaikka Jumala häntä ankarasti nöyryyttikin.
      "Minä tiedän lunastajani elävän.
      Viimeisenä hän on seisova multien päällä."
      (Job. 19:25)
      Kyllä ja nuo olivat juurikin sitä, mistä mainitsin, eli tuon tilanteen aikaansaamaa
      reagtiota, mutta eivät syitä siihen, miksi Jumala salli Jobille kärsimykset.

Nuo ovat minusta myöskin lohduttavia tietoja, eli se kertoo ainakin minulle siitä,
      että Jumala tietää, mitä tekoa me ihmiset olemme, eikä tuomitse meitä siitä,
      jos rehellisesti puramme tuskaamme ja todellisia tuntemuksiamme Hänelle.

Daavid teki tuota paljonkin, eli purki Jumalalle tuskaansa ja pahaa oloaan, eikä
      Jumala häntäkään siitä tuominnut.
      Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.

Kommentti

Sandian ajatuksiin vielä kommenttia, että asiat ja tilanteet eivät mene aivankuin samoja polkuja noudattaen eri ihmisillä. Eli omaa elämänkokemusta ja -kulkua ei voi mun mielestä ollenkaan yleistää. Yhä tulee se vaikutelma kerronnastasi, että yleistät. Jos käytetään nyt esimerkkinä avioliitossa esiintyvä väkivaltaa, koen että mielestäsi kaikki väkivallan kohteena olemisesta pois lähteminen avioliitossa olevan kohdalla on nöyrtymättömyyden osoitus. Tämä yleistyksenä on mielestäni virheajattelua.

Ymmärrän, että kohdallasi Jumalan armollinen kasvatus tuli todeksi kokemasi kärsimyksen kautta. Se on todellisen ilon ja kiitoksen aihe. Niin on toistenkin kohdalla, vaikka joku ihmeellisen Jumalan avun ja johdatuksen kautta pääseekin pois henkisen väkivallan alta. Mielestäni ei voida yleistävästi mennä sanomaan hänelle, että valitsit pakenemisen nöyrtymisen sijaan. Sekin olisi kasvamatonta leimaamista. Eikä pakeneminen monien kohdalla ollenkaan tarkoita avioeroa. Jollain toisella nöyrtymiset ja Jumalan koulut voidaan käydä muissa yhteyksissä.
        https://www.youtube.com/watch?v=5NCvPeL5GiA
        Kaikki saavat tulla, Kuusankosken kirkon nuorisokuoro

Kommentti

Olisi tietenkin valaisevaa, jos kertoisin omista kärsimyksen kokemisista ja siitä, miten Herran armo on niissä kohdannut. Omalta osaltani nämä henkilökohtaisen elämän suuret asiat eivät kuulu internettiin. Joku toinen ajattelee toisin ja tähänkin kohtaan sanon isäni sanoin, eläköön vapaus.

Kärsimysten osalta kohdallani voin vain todeta sen, mitä aiemminkin, että se on Jumalan armon kasvatuksen väline käytännössä. Monen muunkin kohdalla on näin, vaikka tätäkään en ala yleistämään.

Kommentti

On Sandia erilaisia asioita ja tilanteita uskovien elämässä ja joillain kärsimyksillä Jumala
            saattaa kasvattaa jopa ihmisen itsetuntoa, ei niinkään nöyryyttää häntä ja meidänkin tulee
            olla varovaisia, ettemme tee omista kokemuksistamme kaikkia koskevaa kärsimysoppia.
            Huomasin tämän viestin ja lainaan osan. Eli juuri tuo, ettei pidä mennä tekemään omista kokemuksista kaikkia ihmisiä koskevaa kärsimysoppia. Jumala tietää kaiken, myös jokaisen omansa kärsimykset. Ei niille löydy selittävää tekijää läheskään aina. Kaiken lohdutuksen Jumala on kuitenkin kaikkia lähellä ja kaikkien apuna.

Kommentti

Tuli mieleeni tuosta Jobin tapauksesta vielä sekin, jonka ajatuksen haluan
              jakaa niiden kanssa, jotka omissa kärsimyskouluissaan kyselevät:
              Miksi Jumala? Eikö jo riitä? yms.

Olen useinkin maininnut siitä Raamatun ajatuksesta, missä sanotaan, ettei
              Jumala jää vesilasiakaan velkaa niille, jotka sen tarjoavat sitä tarvitsevalle.

Ja se näkyy minusta Jobin tapauksessakin, eli Jumala luotti Jobiin ja uskalsi
              asettaa hänet opiksi ja opetukseksi muille siitä, miten niinkin kovien kärsimysten
              keskellä voidaan säilyttää usko Jumalaan, eikä Jumala jäänyt Jobillekkaan
              velkaa, vaan maksoi hänelle moninkertaisesti takasin kaiken sen, mitä Job
              menetti noissa Jumalan hänelle sallimissa kärsimyskouluissa.

Näen tämän siis niin, että Jumala sallii joillekin omilleen kärsimyksiä vain
              siksikin, että he olisivat esimerkkinä, oppina ja opetuksena meille heikomille ja
              voin omaltakin kohdaltani sanoa, että voi miten paljon olenkaan oppinut hyvää
              niiden ihmisten kautta, jotka ovat säilyttäneet uskonsa ja luottamuksensa
              Jumalaan omissa kovissakin kärsimyskouluissaan ja olleet näin muille
              opettajina siitä, ettei tule antaa niissäkään tilanteissa periksi, vaan luottaa
              siihen, ettei Hän anna meille kenellekään enempää, kuin kantaa jaksamme ja
              uskon ja rukoilen, että Jumala ajallaan heidätkin palkitsee siitä, minkä minäkin
              olen heidän kauttaan saanut hengellistä hyvää.
              Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.

Kommentti

Alun perin julkaissut HelenaM Katso viesti

Huomasin tämän viestin ja lainaan osan. Eli juuri tuo, ettei pidä mennä tekemään omista kokemuksista kaikkia ihmisiä koskevaa kärsimysoppia. Jumala tietää kaiken, myös jokaisen omansa kärsimykset. Ei niille löydy selittävää tekijää läheskään aina. Kaiken lohdutuksen Jumala on kuitenkin kaikkia lähellä ja kaikkien apuna.
                En kyllä huomannut, että Sandia olisi tehnyt mitään yleistä kärsimysoppia.
                On erinomainen asia, että hän toi omien kokemustensa kautta hyvin raikkaan
                ja raamatullisen näkökulman mm. ihmisen
                omaan vastuuseen ja nöyrtymiseen kärsimysten keskellä.
                Sinä ja Vilja kerrotte hyvin tavanomaisesta tavasta suhtautua asiaan,
                mutta sekään ei ole yleispätevä.

Kommentti

Alun perin julkaissut Soltero Katso viesti
                  Mikä on tuo meidän, minun ja HelenaM "tavaomainen" tapa suhtautua asiaan?

Kommentti

Mikä on tuo meidän, minun ja HelenaM "tavaomainen" tapa suhtautua asiaan?
                    Tarkoitin kannanottojanne kärsimyksestä tässä keskustelussa.
                    Ne ovat arvokkaita ja monissa tapauksissa toimivia,
                    mutta on muitakin vaihtoehtoja.

Esim. syyllinen-uhri-asetelma nähdään useimmiten ennakkokäsitysten mukaisena
                    ja mustavalkoisena.
                    Uhri voi silti itse olla aivan yhtä paljon syyllinen tilanteeseen
                    kuin sekin osapuoli, joka tavallisesti syyllistetään.
                    Tämän tiedostaminen vaatii itseltä hyvin suurta rehellisyyttä ja luopumista houkuttelevasta
                    itsesäälistä.

Kommentti

• Alun perin julkaissut Soltero Katso viesti

Mikä on mielestäsi tämä tavanomainen tapa, josta Viljan kanssa kerromme?

En minäkään ole huomannut sandian tehneen kärsimysoppia. Olen ilmaissut, mikä vaikutelma itselleni tulee hänen viesteistään koskien nöyrtymistä avioliitossa esiintyvän väkivallan puitteissa. Kenenkään omasta kokemuksesta ei pidä tehdä yleispätevää totuutta mielestäni. Jos tekee, siitä tulee tehneeksi opin.

Olen myös täysin samaa mieltä, että kärsimys on monen kohdalla Jumalan armon kasvatuksen väline. Siihen sisältyvät monesti parannukseen nöyrtyminen ja vastuunottaminen teoistaan ja omasta elämästä.

Kommentti

ja mustavalkoisena.
                        Tämän tiedostaminen vaatii itseltä hyvin suurta rehellisyyttä ja luopumista houkuttelevasta
                        itsesäälistä.
                        En tunnista kirjoittaneeni mitään näitä. Olen tietoisesti jättänyt uhriutumis-aiheen kokonaan pois viesteistäni. Tästä syystä en ole kommentoinut mitään tämän aihepiirin viestejä tässä ketjussa.

Kommentti

ja mustavalkoisena.
                          itsesäälistä.
                          Mielestäni kieltäydyin ottamasta mitään kantaa tai antamasta minkäänlaisia
                          neuvoja Sandian esittämään esimerkkiin, koska minulla ei ole, kuin vain toisen
                          osapuolen näkemys heidän tilanteestaan?

Tuskin me voimme kukaan antaa toinen toisellemme neuvoja siihen,
                          eikä ole viisastakaan lähteä sellaisia neuvoja antamaan, miten jonkun
                          tulee toimia tuollaisissa kahdenvälisissä tilanteissa, varsinkaan, kun
                          ja jos olemme kuulleet vain toisen osapuolen näkymyksen tapahtuneista,
                          Enkä ole mielestäni ottanut siihen myöhemminkään kantaa, sillä enhän minä
                          voi tietää vieläkään, mikä tuo tilanne on esim. hänen puolisonsa kannalta katsottuna
                          ja mitä tarkoittaa esim. tämä:

Eikä silloin enää kukaan uskalla simputtaa mua, ei edes oma puoliso
                          Jos tuo on ns. nöyrtymisen lopputulos, eli että puolisoa hallitaan pelolla, ettei "uskalla",
                          niin en oikein tiedä.... minkälaisesta nöyrtymisestä silloin on kysymys?

Eli minulle on edelleenkin hiukan piemennossa, mistä tuossa esim. on oikein kysymys
                          joten en siksikään oikeastaan osaa ja uskallakkaan ottaa siihen mitään kantaa.

Paljonkin on kysymyksiä, mutta ei ole antaa minkäänlaista oppia kyseiseen tilanteeseen.
                          Viimeisin muokkaaja Vilja; 13-01-18, 15:42.

Kommentti

• Alun perin julkaissut HelenaM Katso viesti

En tunnista kirjoittaneeni mitään näitä. Olen tietoisesti jättänyt uhriutumis-aiheen kokonaan pois viesteistäni. Tästä syystä en ole kommentoinut mitään tämän aihepiirin viestejä tässä ketjussa.
                            Ilmaisit kuitenkin olevasi samaa mieltä Viljan kanssa jossakin asiassa,
                            joten oletin näkemyksenne laajemminkin yhteneväisiksi.
                            Uhriaiheesta olemme puhuneet kai lähinnä Sandia ja minä.

Kommentti

Helpottaisi, kun lainaisit viestit, joista puhut. Kerroin edellisessä viestissä, että olen samaa mieltä Viljan kirjoittamasta kärsimysopin tekemisestä ja kerroin myös, milloin sellaisen tulee tehneeksi mielestäni. Mutta noin yleisesti, ollaanhan toki samaa mieltä vaikka mistä asioista monien kirjoittajien kanssa.

Oletukset menevät usein metsään. Olen siksi sandiankin viesteistä puhuessani käyttänyt sanaa "vaikutelma".

Kommentti

Ei täällä ole kukaan puhunut mistään "Sandian kärsimysopista", vaan on ollut puhetta
                                nimeomaan siitä, ettei minkään / kenenkään yksittäistapauksen tai oman kokemuksen
                                pohjalta voi luoda minkäälaista kärsimysoppia.

Ei siis meidän kenenkään, ei minun, ei HelanaM, eikä kenenkään muunkaan.

Ja tuosta olimme HelenaM kanssa samaa mieltä.

Onko siis tuossa ajattelussa mielestäsi jotain häikkää??
                                Viimeisin muokkaaja Vilja; 13-01-18, 16:05.

Kommentti

Työstää...
                                X