Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Miksi Pyhällä Hengellä ei ole varsinaista NIMEÄ?

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

• Miksi Pyhällä Hengellä ei ole varsinaista NIMEÄ?

unitaristien mukaan tämä on merkki siitä että Pyhä Henki on vain Jumalan voimavaikutus, samoin sillä perusteella että
    Isällä ja Pojalla on valtaistuin mutta Pyhällä Hengellä on

http://www.biblicalunitarian.com/cat...es/holy-spirit

itse en tähän kuitenkaan usko koska Pyhä Henki puhuu ja opettaa Raaamatussa eli täytyy olla myös Persoona, tosin se on jännä ja mystinen juttu miten Pyhä Henki voi asua yhtä aikaa monessa ihmisessä

itse uskon edelleen että Pyhä Henki on Jumala.

"Ennen minä asuisin leijonan ja lohikäärmeen kanssa kuin pahan vaimon kanssa" (Jeesus Siirak 25:16)

Nämä nimiteologiset pohdinnat ovat aina olleet erikoisia väännönaiheita.. Jumalalla on monenkaltaisia nimiä Vt:ssa, Jumala kaikkiriittävä, Korkein, Iankaikkinen Isä, JHWH (heprean konsonantit, ilman puuttuvaa vokalisointia) jne..
    Jopa heprean elohiim oikeassa asiayhteydessään on ainoan todellisen Jumalan nimi, vaikka elohiim'iä toisissa yhteyksissä käytetään epäjumalistakin.

Jumalan Hengen kohdalla 'Pyhä Henki' on Hänen keskeinen nimensä, Ut kuvaa Häntä edelleen: 'Puolustaja', ja joitain muitakin voitaisiin mainita.

No tässä yhteydessä sitten ruvetaan yleensä sanomaan että 'se on titteli, ei nimi', ja sitten esitellään mikä on 'oikea nimi' ja mikä 'titteli'. Ja kuitenkin näitä termejä käytetään Raamatussa juuri sillä tavalla kuin nimiä yleensä käytetään.. Ja näin erottelu titteleihin ja nimiin on usein määritelty keinotekoisesti.

Ongelma on siinä, että me emme tahtoisi hyväksyä tällaisia olemuksellisia nimiä, jotka kuvaavat sitä millainen Hän on, vaan odotamme 'Matti ja Teppo'-tyyppisiä kylttejä kuten itsellämme.
    Totuuden ja iankaikkisuuden puolesta, Raamattu suunnan antajana, vapaaseurakunnassa.

Kommentti

Adoni Echad eli Jumala on YKSI, onkohan sekin tavallaan nimi koska se on uskontunnustus samoin kuin Jeesus on Herra ja sisältää hengellisen "entiteetin" vai miksi sitä voisi sanoa, julistuksen ?
      "Ennen minä asuisin leijonan ja lohikäärmeen kanssa kuin pahan vaimon kanssa" (Jeesus Siirak 25:16)

Kommentti

Pyhä Henki on Jeshuan Henki (Apt. 16:7).

Jumala on yksi.

"Riemuitse ja iloitse, tytär Siion! Sillä Minä tulen ja asun sinun keskelläsi, sanoo JHVH" (Sak 2:10). Tämän profetian ESITÄYTTYMYS oli kun Jeshua, Sana tuli lihaksi ja asui kansansa keskuudessa (Joh 1:14).

Hän on NYT kansansa keskuudessa Pyhässä Hengessä. "Ja katso, Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti" (Matt 28:20b). "Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut Minun
        nimeeni, siinä Minä olen heidän keskellänsä." (Matt 18:20).

Johannes näki ilmestyksessään edellä olevan Sakarjan profetian LOPPUTÄYTTYMYKSEN ja hän kirjoittaa:

"Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: 'Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja Hän on asuva heidän keskellänsä, ja He ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja Hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt'" (Ilm. 21:3,4)
        Ap.t. 16:7 - Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä. ...
        ברוך אתה יהוה אלהינו מלך העולם האדון ישוע המשיח אמן
        Barukh Atah JHVH Eloheinu Melekh HaOlam HaAdon Jeshua HaMashiach Amen
        Siunattu Olet Sinä JHVH meidän Jumalamme Maailmankaikkeuden Kuningas Herra Jeshua Messias
        AMEN

Kommentti

Pyhä Henki on ensinnäkin Isän/Jumalan Henki.. ja Henki jonka Isä lähettää Poikansa kautta:

Joh. 14:16
          Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
          :
          26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille

Joh. 15:26
          Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Siksi Isän/Jumalan Henki kuin myös Jeesuksen Henki... Pyhä Henki.
          Totuuden ja iankaikkisuuden puolesta, Raamattu suunnan antajana, vapaaseurakunnassa.

Kommentti

Ilm. 22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.

Kommentti

JUMALAN JA KARITSAN VALTAISTUIN on siellä oleva, ja HÄNEN palvelijansa palvelevat HÄNTÄ ja näkevät HÄNEN kasvonsa, ja HÄNEN nimensä on heidän otsissansa
              (Ilm. 22:3,4).

"Sillä Jumala oli Messiaassa ja sovitti maailman itsensä kanssa"
              (2.Kor. 5:19)
              ברוך אתה יהוה אלהינו מלך העולם האדון ישוע המשיח אמן
              Barukh Atah JHVH Eloheinu Melekh HaOlam HaAdon Jeshua HaMashiach Amen
              Siunattu Olet Sinä JHVH meidän Jumalamme Maailmankaikkeuden Kuningas Herra Jeshua Messias
              AMEN

Kommentti

Isä Jumala ja Kristus erillisiä.. ei saa samaistaa vaikka ovat asemallisesti 'keskiössä':

Ilm 5:1
                Ja minä näin valtaistuimella-istuvan oikeassa kädessä kirjakäärön, sisältä ja päältä täyteen kirjoitetun, seitsemällä sinetillä suljetun.
                :
                5:6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.
                5:7 Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.
                5:8 Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,
                5:9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
                :
                5:12 ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen."
                5:13 Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!"

Kommentti

Alun perin julkaissut jusaari Katso viesti
                  Isä Jumala ja Kristus erillisiä.. ei saa samaistaa vaikka ovat asemallisesti 'keskiössä':

Ilm 5:1
                  Ja minä näin valtaistuimella-istuvan oikeassa kädessä kirjakäärön, sisältä ja päältä täyteen kirjoitetun, seitsemällä sinetillä suljetun.
                  :
                  5:6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.
                  5:7 Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.
                  5:8 Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,
                  5:9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
                  :
                  5:12 ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen."
                  5:13 Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!"

näin juuri sekä Moshe (Jeesus = isä) että Roope on harhassa ( Jeesus oli ihminen ja on ihminen)

Jeesus on Herra!

Kommentti

Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

oisko Jeesus sanonut tuossa että " ei ole mitään muuta tie Luokseni kuin Minun kautta koska olen Isä", ei ei sanonut

Kommentti

Työstää...
                    X