Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Vuorovaikutusta, dialogia, mutta mistä ja kenen kanssa?

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

• Vuorovaikutusta, dialogia, mutta mistä ja kenen kanssa?

Esimerkkinä ja ohjeena on Jeesuksen vastaus Perkeleen kolmijakoiseen dialogi-yritykseen: “Kirjoitettu on”.
    Perkele olisi ollut Raamatun tunteva keskustelija, joka viittasi siihen, kuinka Jumala ruokki koko Israelin kansan erämaassa, tai kuinka Jumala on luvannut suojella omiaan niin, etteivät he jalkaansa kiveen loukkaa. Kolmas ehdotus perustui myös Raamattuun niiltä osin, että Perkeleen haltuun on annettu koko maanpiiri ja hän todella antaa ihmiselle katoavaisuutta, niinkuin hän sen omaksi parhaakseen näkee. 2.Piet. 16, ".. tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen."

Kaikki mitä tämä maailma ja sen valtias antaa, on katoavaa, sillä poikkeuksella, että niiden vastaanottaja kohtaa iankaikkisen kadotuksen, mikä ei ole olemattomuuteen haihtumista, vaan alati tuska ja vaiva, “jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.” (Mark.9:48) Tästä paavi oli sitä mieltä, että helvetti onkin vain paikka, jossa haihdutaan olemattomiin. Eli sama kuin Jehovan todistajien oppi ei-jehovalaisista ja Budhalaisuuden korkein saavutettavissa oleva taso??

Kaikki Perkeleen tarjoukset ovat täydellisiä vastauksia ihmisen haluihin. Ongelma on ‘ainoastaan’ se, että ne ovat alhaalta, sielun viholliselta. Ne on aina paketoitu täydelliseksi vastaukseksi ja mikä parasta, ne alkaa toteutua koht’sillään, kunhan kumarramme Perkelettä, joka tarjousta tehdessään uskottava, jopa valkeuden enkelin muodossa. Näyttää täydelliseltä!

Jeesus kohtasi kaikkein viimeistellymmän tarjouksen. Sen olisi kaiken todennäköisyyden mukaan pitänyt haudata alleen kaikki epäilykset väärästä. Mutta… sielunvihollisen tarjous oli vastoin Kirjoituksia.

Perkeleen juonet ovat tunnettu ja niiden alkuperä paljastuu sekunnissa, Kirjoituksista. Siksi ainoa vastaus on “Kirjoitettu on”. Eli se, mikä ei ole Kirjoituksissa ei ole dialogiin johtavaa.

2. Kor. 6:14-17 tekee erittäin selväksi, että dialogia ei tämän maailman kanssa voida käydä, vaan, “"Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä,” ja “Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?”

Maailmanlaajuinen helluntaiherätys alkoi, koska uudestisyntyneet lähtivät pois muotojumalisuuden, harhaoppien ja uskonnollisuuden keskeltä. Viimeisinä parin vuosikymmenen aikana on helluntaiherätykset alkaneet käymään dialogia tahojen kanssa joiden keskeltä he pois lähtivät. Suurimpia harhautuksia luin Ristin Voitto lehden artikkelista, joka oli ekumenisesta tilaisuudesta Oulussa. Paikallisen Helluntaiseurakunnan pastori näki ekumenian toteutuvan siinä, että niin katoliset kuin luterilaiset ovat saman kallion päällä, vaikka heidän rakennuksensa onkin erilainen. Nokkelaa, mutta väärin.
    Kun puhutaan kirkkolaitoksista, heillä on oppit/dogmat kirjallisessa muodossa ja ne ovat rakennuksia, joihin helluntaipastori viittasi . Kirkkojen, RKK ja Evlut katekismukset määrittelevät pelastuksen/uudestisyntymisen/Pyhän Hengen kasteen tapahtuvan kasteessa, ainoastaan, ei sitä ennen eikä sen jälkeen ole mitään pelastavaa.
    Tästä rakennelmasta on helluntaiherätys lähtenyt.

2. Kor. 6:
    14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
    15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
    16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
    17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani

Alun perin julkaissut saldo Katso viesti
    Esimerkkinä ja ohjeena on Jeesuksen vastaus Perkeleen kolmijakoiseen dialogi-yritykseen: “Kirjoitettu on”.

Perkele olisi ollut Raamatun tunteva keskustelija, joka viittasi siihen, kuinka Jumala ruokki koko Israelin kansan erämaassa, tai kuinka Jumala on luvannut suojella omiaan niin, etteivät he jalkaansa kiveen loukkaa. Kolmas ehdotus perustui myös Raamattuun niiltä osin, että Perkeleen haltuun on annettu koko maanpiiri ja hän todella antaa ihmiselle katoavaisuutta, niinkuin hän sen omaksi parhaakseen näkee. 2.Piet. 16, ".. tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen."

Kaikki mitä tämä maailma ja sen valtias antaa, on katoavaa, sillä poikkeuksella, että niiden vastaanottaja kohtaa iankaikkisen kadotuksen, mikä ei ole olemattomuuteen haihtumista, vaan alati tuska ja vaiva, “jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.” (Mark.9:48) Tästä paavi oli sitä mieltä, että helvetti onkin vain paikka, jossa haihdutaan olemattomiin. Eli sama kuin Jehovan todistajien oppi ei-jehovalaisista ja Budhalaisuuden korkein saavutettavissa oleva taso??

Kaikki Perkeleen tarjoukset ovat täydellisiä vastauksia ihmisen haluihin. Ongelma on ‘ainoastaan’ se, että ne ovat alhaalta, sielun viholliselta. Ne on aina paketoitu täydelliseksi vastaukseksi ja mikä parasta, ne alkaa toteutua koht’sillään, kunhan kumarramme Perkelettä, joka tarjousta tehdessään uskottava, jopa valkeuden enkelin muodossa. Näyttää täydelliseltä!

Jeesus kohtasi kaikkein viimeistellymmän tarjouksen. Sen olisi kaiken todennäköisyyden mukaan pitänyt haudata alleen kaikki epäilykset väärästä. Mutta… sielunvihollisen tarjous oli vastoin Kirjoituksia.

Perkeleen juonet ovat tunnettu ja niiden alkuperä paljastuu sekunnissa, Kirjoituksista. Siksi ainoa vastaus on “Kirjoitettu on”. Eli se, mikä ei ole Kirjoituksissa ei ole dialogiin johtavaa.

2. Kor. 6:14-17 tekee erittäin selväksi, että dialogia ei tämän maailman kanssa voida käydä, vaan, “"Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä,” ja “Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?”

Maailmanlaajuinen helluntaiherätys alkoi, koska uudestisyntyneet lähtivät pois muotojumalisuuden, harhaoppien ja uskonnollisuuden keskeltä. Viimeisinä parin vuosikymmenen aikana on helluntaiherätykset alkaneet käymään dialogia tahojen kanssa joiden keskeltä he pois lähtivät. Suurimpia harhautuksia luin Ristin Voitto lehden artikkelista, joka oli ekumenisesta tilaisuudesta Oulussa. Paikallisen Helluntaiseurakunnan pastori näki ekumenian toteutuvan siinä, että niin katoliset kuin luterilaiset ovat saman kallion päällä, vaikka heidän rakennuksensa onkin erilainen. Nokkelaa, mutta väärin.

Kun puhutaan kirkkolaitoksista, heillä on oppit/dogmat kirjallisessa muodossa ja ne ovat rakennuksia, joihin helluntaipastori viittasi . Kirkkojen, RKK ja Evlut katekismukset määrittelevät pelastuksen/uudestisyntymisen/Pyhän Hengen kasteen tapahtuvan kasteessa, ainoastaan, ei sitä ennen eikä sen jälkeen ole mitään pelastavaa. Tästä rakennelmasta on helluntaiherätys lähtenyt.

2. Kor. 6:
    14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
    15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
    16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
    17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
    Aamen! Asia on juuri noin, kuten veli kirjoittaa, miten "kirkkojen RKK ja Evlut katekismukset määrittelevät pelastuksen/uudestisyntymisen/Pyhän Hengen kasteen tapahtuvan kasteessa, ainoastaan, eikä sitä ennen eikä sen jälkeen ole mitään pelastavaa". Juuri sen vuoksi morsiamella ei ole mitään yhteistä osaa Yljästä luopuneen ekumeniasta juopuneen porton kanssa.

Ristin Voitto - lehden artikkelin mukaan Yle Radio 1 lähetti sunnuntaina 22.1. Oulun Tuomiokirkosta harvinaisen laajapohjaisen ekumeenisen jumalanpalveluksen, jossa saarnasi paikallisen helluntaiseurakunnan johtava pastori Hannu Orava.

- Meillä on Oulussa silloin tällöin yhteinen jumalanpalvelus. Sen moottorina on rovasti ja Suomen Ekumeenisen Neuvoston eli SENin hallituksen jäsen Veijo Koivula, joka kokoaa vastuuhenkilöt eri seurakunnista, Orava taustoittaa.

Hänen mukaansa Koivula on henkilö, joka onnistuu tuomaan kaikki kirkkokunnat yhteen. Niinpä radiojumalanpalveluksessakin vastuussa oli niin ortodokseja, katolisia, luterilaisia, metodisteja ja adventisteja kuin helluntai- ja vapaaseurakuntien sekä Pelastusarmeijan edustajia.

Mutkattomasta ekumeenisesta ilmapiiristä kertoo, että saarnaaminen Tuomiokirkossa tuntui helluntaipastorista ”ihan luonnolliselta”. Saarna käsitteli tilaisuuden teemaa eli sovitusta ja yhteyttä.

Kolmitasoista ekumeniaa

Hannu Oravan mukaan oululaisseurakunnat ovat 20–30 vuoden aikana hiljalleen löytäneet uomia toistensa luo.

- Nykyään pystymme juttelemaan asioista emmekä kiistele opista, vaan keskitymme yhteiseen perustukseen. Paavali toteaa korinttolaisille, että muuta perustusta ei kukaan voi panna kuin Jeesus Kristus, Orava korostaa.

- Tämä on ekumenian tähtiajatus. Se, mistä ja miten kukin seurakunta ja kirkkokunta rakentaa tälle perustukselle, on niiden oma asia.

Oulussa eri kirkkojen edustajat ovat yhteydessä säännöllisesti kolmella tavalla. Niitä ovat viime sunnuntain kaltaiset ekumeeniset jumalanpalvelukset Tuomiokirkossa, joissa on mukana laajin kirjo eri yhteisöjen edustajia. Lisäksi uskovia kokoavat pari kolme kertaa vuodessa pidettävät Kristityt yhdessä ry:n tapahtumat sekä vastuunkantajien rukousaamiaiset, joita pidetään neljästi vuodessa eri seurakunnissa. Niissä kanssakäyminen on jo hyvinkin arjenläheistä keskusteluineen ja rukouksineen.

- Näiden lisäksi on henkilökohtaisia yhteyksiä eri seurakuntien uskovien välillä, Orava toteaa.

Kirkon ovet auki

Luonteva ekumenia on vaatinut sitä, että kristityt ovat taistelun sijaan alkaneet puhua hyvää toisistaan.

- Se on ymmärretty laajasti täällä. Lisäksi on tarvittu Veijo Koivulan tapaisia puuhamiehiä ja -naisia asiaa edistämässä.

Helluntaiseurakunta pyrkii olemaan aktiivinen yhteyden vaalija. Radiojumalanpalveluksessakin Oravan saarnavastuun lisäksi seurakunnan lapsityön koordinaattori Katja Castillo toimi tekstinlukijana ja lauluryhmä Vakka avusti musiikissa.

Viime aikoina kristittyjen yhteyttä ovat tukeneet myös jotkut byrokraattiset avaukset, kuten SENin joulukuussa 2014 tekemä päätös kirkkotiloja koskevasta vieraanvaraisuudesta.

- Nykyään meidän on mahdollista saada käyttöömme luterilaisten kirkkojen tiloja, kuten kappeleita siunaustilaisuuksiin, vaikka vainaja tai pastori ei kuulu luterilaiseen kirkkoon. Tämä kertoo tilanteesta hyvin paljon, Hannu Orava iloitsee.

"Ristin Voitto - Oululaisseurakuntien välit yhä luontevammat" http://www.ristinvoitto.fi/ristin_vo...?numero=4/2017

Viimeisin muokkaaja antte; 24-04-18, 12:59.

Kommentti

Uskon, että artikkelin esilletuonti on tärkeä. Seurakuntalaiset lukevat tai sivuuttavat artikkelin, mutta ekumenia on tuotu esille 'siedätyshoidon' periaatteella. Ekumeniaa ei harjoiteta millään tasolla niiden kanssa, jotka ovat evankelioinnin kohde. Näin todetaan esimerkiksi Italian, Brasilian ja monen katolisen taustan maissa, vt. Italian Evankelisen veljesyhteyden (4 herätysliikettä) julkilausuma ja irtisanoutuminen yhteydestä RKK:n kanssa.

Kommentti

Minulla henkilökohtaisesti on runsaasti katolisia ja luterilaisia tuttavuuksia. Niin Suomessa kuin Italiassakin ja Etelä-Amerikassa olen ollut katolisten ja luterilaisten ympäröimä.

Augustinus määritteli kirkon "corpus mixtum" eli sekalainen seurakunta käsitteellä ja viittasi Jeesuksen vertaukseen maailmasta ja siinä elävistä ihmistä. Augustinus viittasi Jeesuksen vertaukseen pellosta, johon Jumala on kylvänyt hyvän ja paholainen pahan.

Jeesuksen jäähyväispuheessa hän rukoili opetuslastensa puolesta, Joh. 17:
        14 Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
        15 En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
        16 He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

Uskovat ovat maailmassa niinkuin uskomattomatkin. Maailma ei ole seurakunta, ei sekalainenkaan. Kristuksen Ruumis on Seurakunta,vaikka vajavaisten uskovien, yhteys, jaettuna paikallisesti osastoihin.

Toisaalta, täsxsä Augustinuksen sekalainen-seurakunta-opissa oli ja on profetaallista. Augustinus 'profetoi' ekumenia-opin, ja kirkot, jotka ovat osa maailmaa.

Kommentti

Alun perin julkaissut saldo Katso viesti
          Minulla henkilökohtaisesti on runsaasti katolisia ja luterilaisia tuttavuuksia. Niin Suomessa kuin Italiassakin ja Etelä-Amerikassa olen ollut katolisten ja luterilaisten ympäröimä.

Augustinus määritteli kirkon "corpus mixtum" eli sekalainen seurakunta käsitteellä ja viittasi Jeesuksen vertaukseen maailmasta ja siinä elävistä ihmistä. Augustinus viittasi Jeesuksen vertaukseen pellosta, johon Jumala on kylvänyt hyvän ja paholainen pahan.

Jeesuksen jäähyväispuheessa hän rukoili opetuslastensa puolesta, Joh. 17:
          14 Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
          15 En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
          16 He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

Uskovat ovat maailmassa niinkuin uskomattomatkin. Maailma ei ole seurakunta, ei sekalainenkaan. Kristuksen Ruumis on Seurakunta,vaikka vajavaisten uskovien, yhteys, jaettuna paikallisesti osastoihin.

Toisaalta, täsxsä Augustinuksen sekalainen-seurakunta-opissa oli ja on profetaallista. Augustinus 'profetoi' ekumenia-opin, ja kirkot, jotka ovat osa maailmaa.
          Aamen! Vain ekklesia eli maailmasta uloskutsuttu Jumalan Seurakunta on Kristuksen ruumis. Sen vuoksi maamme yhdistyspohjaiset itsenäiset helluntaiseurakunnat perustuvat vielä tänäänkin uustestamentillisen alkuperäisen apostolisen seurakunnan mallin mukaiseen Kristuksen ruumiiseen, missä paimen, vanhimmistoveljet ja rukoushuoneyhdistyksen hallitus johtavat seurakuntaa Pyhän Hengen voimassa ja johdatuksessa, eivätkä he ole vastuussa muille kuin Jumalalle, seurakunnalle ja maalliselle yhdistyslaille.
          Viimeisin muokkaaja antte; 25-04-18, 11:24.

Kommentti

Olen tätä aloitusta nyt lukenut jo useamman kerran, mutta en pääse oikein ymmärtämään,
            mitä Saldo haluaa tuoda esiin, eli sitäkö, ettei meidän helluntailaisten saisi olla missään
            tekemisissä muiden kirkkokuntien uskovien kanssa, vai mitä?

Tai mikä on väärin siinä, jos sanomme, että esim. luterilaisen kirkon uudestisyntyneet
            uskovat seisovat samalla Kalliolla, kuin mekin?

Eikös Kallio ole Jeesus Kristus ja jokainen, joka Häneen uskoo ja on ottanut pelastuksen
            vastaan Häneen uskomalla ja Hänen nimessään, seiso samalla Kalliolla?

En siis tämän enempää ennen, ennenkuin pääsen perille, mitä aloittaja tarkoittaa, koska
            muuten menee ohipuhumiseksi?
            Job 42:2. "Minä tiedän, että sinä (Herra) voit kaikki ja ettei mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa.

Kommentti

Alun perin julkaissut Vilja Katso viesti
              Olen tätä aloitusta nyt lukenut jo useamman kerran, mutta en pääse oikein ymmärtämään, mitä Saldo haluaa tuoda esiin, eli sitäkö, ettei meidän helluntailaisten saisi olla missään tekemisissä muiden kirkkokuntien uskovien kanssa, vai mitä?

Tai mikä on väärin siinä, jos sanomme, että esim. luterilaisen kirkon uudestisyntyneet uskovat seisovat samalla Kalliolla, kuin mekin?

Eikös Kallio ole Jeesus Kristus ja jokainen, joka Häneen uskoo ja on ottanut pelastuksen vastaan Häneen uskomalla ja Hänen nimessään, seiso samalla Kalliolla?

En siis tämän enempää ennen, ennenkuin pääsen perille, mitä aloittaja tarkoittaa, koska muuten menee ohipuhumiseksi?
              En ole Saldo, mutta eivätkös helluntailaisesta näkökulmasta katsottaessa paavilaiset, ortodoksit ja luterilaiset uskovat ole harhaoppisia, sillä heidän kirkkojensa Katekismukset määrittelevät pelastuksen/uudestisyntymisen/Pyhän Hengen kasteen tapahtuvan ainoastaan kasteessa eikä sitä ennen eikä sen jälkeen ole mitään pelastavaa, kuten Saldo - veljemme kirjoittaa?

"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko? Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: - Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani. Siksi Herra sanoo: - Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.
              (2.Kor. 6: 14 - 18)

"Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti. Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä."
              (Tit. 3: 10 - 11)
              Viimeisin muokkaaja antte; 26-04-18, 10:58.

Kommentti

On oikeutuksensa sille, että kyseenalaistaa käytäntöjä, jotka omassa viitekehyksessä on hylätty. Mitä Sanassa tarkoitetaan yhtä olemisella? Entä sillä, että Jeesuksen sanoin hänellä on myös muita lammastarhoja?
                Pitäisikö eri lammastarhojen lampaiden aina välillä kokoontua yhteen ja todeta, että villat ovat eriväriset, kuitu toisilla pehmeämpää, toisilla karkeampaa?
                Yhteen hiileen on paha puhaltaa, jos toisten mielestä hiili on jo sammunut, miksi turhaan tuhlata energiaa epäolennaisuuksiin? Hyvä ohje tässäkin on, jätä se, mikä ei toimi ja keskity toimivaan. Kannattaa muistaa, ettei kaikkeen aina kannata mennä mukaan. Pitää ensin miettiä, jos edes haluaa kaikkeen kohkaukseen osallistua. Mitä kauheaa tapahtuisi, jos meidän porukka jää sivuun? Tuskin mistään kovin tärkeästä jäisi paitsi.

Kommentti

Alun perin julkaissut antte Katso viesti
                  En ole Saldo, mutta eivätkös helluntailaisesta näkökulmasta katsottaessa paavilaiset, ortodoksit ja luterilaiset uskovat ole harhaoppisia, sillä heidän kirkkojensa Katekismukset määrittelevät pelastuksen/uudestisyntymisen/Pyhän Hengen kasteen tapahtuvan ainoastaan kasteessa eikä sitä ennen eikä sen jälkeen ole mitään pelastavaa, kuten Saldo - veljemme kirjoittaa?

"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko? Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: - Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani. Siksi Herra sanoo: - Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

"Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti. Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä."
                  (Tit. 3: 10 - 11)
                  Ei harhaoppi ole välttämättä kirkkosidonnainen yksilöuskovan kohdalla.

Siksi meidän ei pitäisi koskaan yleistää, että luterilaiset ovat sitä, helluntailaiset
                  tätä, vapislaiset tuota.... jne.....

On olemassa luterilain oppi, helluntailailainen oppi, vapislainen oppi jne. mutta jos puhutaan
                  Kristus kalliolla seisovista ihmisistä yksilöinä, siihen ei pidä sekoittaa kovin yksoikoosesti noita
                  asioita.

Sinä teet Antte tuossa samanlaisen puurojen ja vellien sekoituksen, kuin jotkut tekivät
                  ehtoollisyhteydestä keskusteltaessa.

Kun ihminen tulee uskoon ja alkaa lukemaan Raamattua, hän alkaa vasta sen myötä oppimaan,
                  mikä on Raamatullinen ja Raamatun opettama oppi ja Pyhä Henki alkaa tuon jälkeen myöskin
                  avaamaan ja kirkastamaan Raamatun opin mukaisia asioita ja tämä kasvurauha meidän tulee
                  antaa jokaiselle uskoon tuleelle.

Eri asia on sitten se, jos Jumala avaa uskoon tulleelle ihmiselle Raamatun kautta jotain sellaista,
                  mikä hänen opissaan on väärää, mutta tuo ihminen ei siitä huolimatta halua taipua olemaan
                  kuuliainen Raamattu opille, silloin voidaan kysyä, onko kysymys tästä Jaak.4 mainitsemasta
                  tilanteesta.

Jaak. 4
                  17. Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.
                  Viimeisin muokkaaja Vilja; 26-04-18, 12:26.
                  Job 42:2. "Minä tiedän, että sinä (Herra) voit kaikki ja ettei mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa.

Kommentti

Meidän olisi hyvä pohtia ja miettiä sitäkin, että milloin ja missä
                    tilanteissa on kysymys:

- hengen yhteudestä
                    - seurakunta / seurakunnallisesta yhteydestä
                    - kristittyjen yhteydestä
                    - kristinuskoa tunnustavin yhteydestä
                    - jne....

Ja muistaa aina sekin, että universaalinen Jumalan seurakunta muodostuu
                    kaikista uudestisyntyneistä uskovista, ja tuo joukko on Kristuksen ruumis,
                    mutta se ei tee tyhjäksi sitä, mitä Raamattu opettaa paikallisseurakunnasta
                    ja siitä, että myöskin raamatullinen uudestisyntyneistä uskovista muodostuva
                    paikallisseurakunta on Kristuksen ruumis.

No onko sitten väärin, että kristityt vievät yhdessä eteenpäin sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta,
                    jos he kuuluvat eri seurakuntiin?

Tarkoittaako Saldon aloitus yksinkertaistettuna siis sitä, että eri seurakuntien uskovien ei pitäisi
                    viedä yhdessä evankeliumia eteenpäin, vai mitä?

Kommentti

Meidän olisi hyvä pohtia ja miettiä sitäkin, että milloin ja missä
                      tilanteissa on kysymys:

- hengen yhteudestä
                      - jne

No onko sitten väärin, että kristityt vievät yhdessä eteenpäin sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta,
                      jos he kuuluvat eri seurakuntiin?

Tarkoittaako Saldon aloitus yksinkertaistettuna siis sitä, että eri seurakuntien uskovien ei pitäisi
                      viedä yhdessä evankeliumia eteenpäin, vai mitä?
                      Minusta meidän kuuluisi yhdistää kaikki voimamme sanoman eteenpäinviemisessä. Mutta jos yhdistämiseen menee kaikki energia, niin ettei sitä sanoman eduksi yhtään jää, niin onko se silloin ok? Ja kun lopulta taivaan portilla on usko se tärkein. Kaikki muu on vain meitä ihmisiä varten, kun olemme niin materiaan sidottuja. Siksi on oltava vesi, viini ja leipä.

Kommentti

Meidän olisi hyvä pohtia ja miettiä sitäkin, että milloin ja missä tilanteissa on kysymys:

- hengen yhteudestä
                        - jne....

Ja muistaa aina sekin, että universaalinen Jumalan seurakunta muodostuu kaikista uudestisyntyneistä uskovista, ja tuo joukko on Kristuksen ruumis, mutta se ei tee tyhjäksi sitä, mitä Raamattu opettaa paikallisseurakunnasta ja siitä, että myöskin raamatullinen uudestisyntyneistä uskovista muodostuva
                        paikallisseurakunta on Kristuksen ruumis.

No onko sitten väärin, että kristityt vievät yhdessä eteenpäin sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta, jos he kuuluvat eri seurakuntiin?

Tarkoittaako Saldon aloitus yksinkertaistettuna siis sitä, että eri seurakuntien uskovien ei pitäisi viedä yhdessä evankeliumia eteenpäin, vai mitä?
                        Mutta eikös Raamatun mukaan vain ekklesia eli maailmasta uloskutsuttu Jumalan Seurakunta ole Kristuksen ruumis? Kun jo kivijalka kirkkojen Katekismuksissa määrittelee pelastuksen/uudestisyntymisen/Pyhän Hengen kasteen tapahtuvan ainoastaan kasteessa, niin niiden kaste - opit ovat arvottomia harhaoppeja, sillä ne eivät helluntailaisen näkökulman mukaan perustu Kirjoituksiin, eikä siten morsiamella ole mitään yhteistä vuorovaikutusta ja osaa Yljästä luopuneen ekumeniasta juopuneen porton kanssa. Juuri tämän vuoksihan maamme yhdistyspohjaiset itsenäiset helluntaiseurakunnat perustuvat alkuperäisen apostolisen seurakunnan mallin mukaiseen Kristuksen ruumiiseen, missä paimen, vanhimmistoveljet ja rukoushuoneyhdistyksen hallitus johtavat seurakuntaa Pyhän Hengen voimassa ja johdatuksessa, eivätkä he ole vastuussa muille kuin Jumalalle, seurakunnalle ja maalliselle yhdistyslaille.

Alla olevissa linkeissä paavilaisten ja luterilaisten Katekismusten kaste - opit:

"Kasteen sakramentti - katolinen.net" https://www.katolinen.net/kaste.html

"Katolisen kirkon seitsemän sakramenttiä" https://cdn.katolinen.fi/uploads/201...-1210-1532.pdf

"Katolisen kirkon katekismus" https://katolinen.fi/katolisen-kirkon-katekismus/

"Suomen evankelis-luterilaisen kirkon katekismus - Pyhä Kaste" http://katekismus.fi/sakramentit/34.html

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon katekismus - Kasteen merkitys" http://katekismus.fi/sakramentit/36.html
                        Viimeisin muokkaaja antte; 26-04-18, 14:37.

Kommentti

Alun perin julkaissut Ihminen Katso viesti
                          Minusta meidän kuuluisi yhdistää kaikki voimamme sanoman eteenpäinviemisessä.
                          Samaa mieltä!

Mutta jos yhdistämiseen menee kaikki energia, niin ettei sitä sanoman eduksi yhtään jää, niin onko se silloin ok?
                          Yhdistämiseenkin voi ja on minusta hyväkin kuluttaa energiaa, jos yhdistäminen on sellaista, mikä tuo kunniaa Jumalalle, ei ihmisille ja toimii Hänen tahtonsa mukaisesti.

Onneksi evankeliumin sanoma on varsin yksinkertainen ja kirkas ja siinä on itsessään myöskin voima, kunhan meillä vain on voimaa sen eteenpäin viemiseen ja sitä Sinäkin kaiketi tarkoitit??

Ja kun lopulta taivaan portilla on usko se tärkein.
                          Näinhän se on ja kyllä tuo hengen yhteys toimii jo täällä ajassakin uudestisyntyneiden uskovien kesken, vaikka hengellinen kotimme olisikin eri osoitteissa ja siihen ei todellakaan tarvitse kuluttaa energiaa, vaan se syntyy kaikkien niiden kesken, jotka ovat Kristus kalliolla.

Kaikki muu on vain meitä ihmisiä varten, kun olemme niin materiaan sidottuja.
                          Näinhän se on ja jostain syystä Jumala on kuitenkin säätänyt määrätyt materiaankin sidotut rajat ja asiat tätä maallista aikaamme varten ja niistäkin meidän on hyvä pitää kiinni niin, kuin Jumala on ne Sanassaan säätänyt, esim. paikalliseurakuntamallin.

Tätä en ymmärtänyt, mitä sillä tarkoitat?

Siksi on oltava vesi, viini ja leipä.

Kommentti

Alun perin julkaissut antte Katso viesti
                            Mutta eikös Raamatun mukaan vain ekklesia eli maailmasta uloskutsuttu Jumalan Seurakunta ole Kristuksen ruumis?
                            Onkos joku jotain muuta väittänyt, joten mistä moinen "mutta"?

Kommentti

Onkos joku jotain muuta väittänyt, joten mistä moinen "mutta"?
                              Siksi moinen "mutta", koska Oulun Tuomiokirkon laajapohjainen ekumeeninen jumalanpalvelus on jälleen yksi osoitus vähittäisestä liukumisestamme takaisin Roomalaiskatolisen kirkon suuntaan, missä paavi nimittää itseään Kristuksen sijaiseksi maan päällä, eikä paavin kirkon ulkopuolella ole muka pelastusta (extra ecclesiam nulla salus). Juuri sen vuoksi meidän uskovien tulee sanoutua jyrkästi irti paavista ja hänen remuavasta joukkokunnastaan, kuten ainakin antikristuksen valtakunnasta, sillä Jeesushan nimenomaan käskemällä käskee meitä varomaan vääriä profeettoja. Samoin apostoli Paavali käskee karttamaan harhaoppisia ja kieltää pitämästä yhtä epäuskoisten kanssa. Mitä olisi valon ja pimeyden liitto, sillä ovathan paavin valtakunnan harhat ilmeisiä ja Raamattu julistaa ne raikuvalla äänellä pahojen henkien ja antikristuksen opiksi erikoisesti näinä pakanoiden ajan loppuhetkinä.

"Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia."
                              (Matt. 7. 15)

(Tit. 3: 10)

"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä?"
                              Viimeisin muokkaaja antte; 26-04-18, 17:06.

Kommentti

Työstää...
                              X