Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Aviopuoliso aina ja kaikille Jumalan tahto(ko)?

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

• Aviopuoliso aina ja kaikille Jumalan tahto(ko)?

Olen lukenut foorumin toisessa ketjussa ajatuksia, että aviopuoliso olisi
    kaikkien ihmisten kohdalla Jumalan tahto ja tuota näkemystä on perusteltu
    esim. sillä, että Jumala sanoi vaimon luodessaan, että ihmisen ei ole hyvä
    olla yksin.

Mutta onko todellakin niin, että avioliitto / aviopuolison saaminen olisi aina
    ja kaikkien kohdalla Jumalan tahto??

Jos noin on, niin mitä silloin tarkoittaa tämä Jeesuksen opetus:

Matt. 19
    12. Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat
    avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon
    kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat
    tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi.
    Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon."
    Job 42:2. "Minä tiedän, että sinä (Herra) voit kaikki ja ettei mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa.

Täysin oma mielipiteeni:

tämä ei ole pelastuskysymys, tämän saa jokainen itse valita. Jotta single vai couple.

Vanhan liiton aikaan oli yhteiskunnallisesti niin, että avioliitot järjestettiin, sukujen välillä sovittiin ja rahaa sekä tavaraa siinä liikkui (myötäjäiset).
    Olihan siinä sekin, jotta kun sosiaaliturvaa ei ollut, niin piti olla avioliitot.
    Sinkku oli tuon ajan yhteiskunnassa leskeksi jäänyt ihminen.

Kommentti

Alun perin julkaissut anniina Katso viesti
      Täysin oma mielipiteeni:

tämä ei ole pelastuskysymys, tämän saa jokainen itse valita. Jotta single vai couple.

Vanhan liiton aikaan oli yhteiskunnallisesti niin, että avioliitot järjestettiin, sukujen välillä sovittiin ja rahaa sekä tavaraa siinä liikkui (myötäjäiset).
      Olihan siinä sekin, jotta kun sosiaaliturvaa ei ollut, niin piti olla avioliitot.
      Sinkku oli tuon ajan yhteiskunnassa leskeksi jäänyt ihminen.
      Ei todellakaan ole pelastuskysymys, eikä siitä pidä sellaista tehdä!

Mutta nuo Jeesuksen sanat mielestäni osoittavat sen, ettei ole ollenkaan selvää,
      että avioliitto / aviopuoliso olisi kaikkien kohdalla Jumalan tahto.

Kyseinen Raam.kohta sanoo nimeomaan, että jokaisella on lupa itse valita.... mutta
      sanoo myöskin niin, että on ihmisiä, jotka ovat jopa jo syntymästään saakka avioon
      kelpaamattomia ja myöskin niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi
      ja niitäkin, jotka taivasten valtakunnan tähden itse valitsevat / ovat tehneet itsestään
      avioon kelpamattoman.
      Job 42:2. "Minä tiedän, että sinä (Herra) voit kaikki ja ettei mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa.

Kommentti

Alun perin julkaissut Vilja Katso viesti
        Ei todellakaan ole pelastuskysymys, eikä siitä pidä sellaista tehdä!

Mutta nuo Jeesuksen sanat mielestäni osoittavat sen, ettei ole ollenkaan selvää, että avioliitto / aviopuoliso olisi kaikkien kohdalla Jumalan tahto.

Kyseinen Raam.kohta sanoo nimeomaan, että jokaisella on lupa itse valita.... mutta sanoo myöskin niin, että on ihmisiä, jotka ovat jopa jo syntymästään saakka avioon kelpaamattomia ja myöskin niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi ja niitäkin, jotka taivasten valtakunnan tähden itse valitsevat / ovat tehneet itsestään avioon kelpamattoman.
        Aamen! Avioliitto ei ole pelastuskysymys, eikä Jeesuksen opetuksen mukaan avioliitto ole kaikkien uskovien kohdalla Jumalan tahto. Mielestäni homot ovat Jeesuksen opetuksen mukaan avioliittoon kelpaamattomia, ja Raamattu sulkee pois homoavioliitot. Monet heterotkaan eivät pääse aviosäätyyn, kuten muun muassa uskovat, jotka eivät löydä uskovaa aviopuolisoa kuin myös vaikeasti kehitysvammaiset ja psyykkisesti vakavasti sairaat, joilla toki on samat rakkauden sekä avioliiton ilojen ja riemujen tarpeet kuin muillakin ihmisillä. Jeesuksen opetus toki tuntuu pahalta, kuten kaikki syntiinlankeemuksen seuraukset muissakin asioissa. Apostoli Paavalihan oikein käskemällä käskee meitä uskovia kuolettamaan ja hautaamaan siveettömyyden, saastaisuuden, intohimot, pahat halut ja ahneuden varoittaen niiden vuoksi Jumalan vihan kohtaavan tottelemattomia ihmisiä.

"Haudatkaa siis se, mikä teissä on maallista: siveettömyys, saastaisuus, intohimot, pahat halut ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta. Niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa tottelemattomia ihmisiä."
        (Kol. 3 :5 - 6)

"Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit, joita ihminen tekee, kohdistuvat muualle kuin hänen ruumiiseensa, mutta siveetön teko osuu ihmisen omaan ruumiiseen"
        (1.Kor. 8: 18)

Jeesuksen opetuksen mukaan taivasten valtakunnan tähden jotkut uskovat itse valitsevat tekemällä itsestään avioon kelpamattoman, mutta muun muassa Roomalais-katolinen kirkkokaan ei ole aivan ehdoton papistonsa avioliittoon kelpaamattomuudesta, eikä kyse ole muuttumattomasta opista. Kirkkohistorian mukaan papistolta vaadittiin pidättäytymistä yhdynnästä ehtoollisen viettoa edeltävänä iltana. Tämä sääntö on kreikkalais - katolisessa ortodoksikirkossa edelleen voimassa vielä nykyisenä luopumuksen aikanakin. Ortodoksisessa kirkossa vaaditaan kaikilta ehtoolliseen osallistuvilta avioliitossa eläviltä uskovilta pidättäytymisestä yhdynnästä ennen ehtoollista, siis sekä papeilta että uskovilta seurakuntalaisilta. Ortodoksisessa kirkossa on myös niitä pappismunkkeja, jotka palvelevat luostareissa, ja piispat valitaan juuri heidän keskuudestaan, joilta kirkko vaatii selibaattia vielä tänäänkin.

Kirkkohistorian mukaan roomalais-katolisessa kirkossa tuli tavaksi viettää ehtoollista joka päivä, joka teki avioliiton mahdottomaksi. Nykyisin selibaattia edellytetään papeilta tämän lisäksi myös siksi, koska siitä on vuosisatojen saatossa ollut paavin kirkolle suurta hyötyä vetoamalla apostoli Paavalin opetukseen, jonka mukaan miehen on hyvä olla koskematta naiseen tekemällä selväksi, ettei apostoli Paavali tarkoittanut avioliittoa, vaan salli sen myönnytyksenä siveettömyyden ja haureuden välttämiseksi. Apostoli Paavalihan oikein suosittelemalla suosittelee uskoville selibaattia ylistäen sen paremmuutta, jolloin paavin kirkon papisto voi antautua kutsumukselleen täydellisesti. Roomalais-katolinen kirkko ei siis kiellä avioliittoa yhdeltäkään paavilaiselta uskovalta, vaan pappiskutsumuksen ja luostarilupauksen antaneet uskovat luopuvat avioliitosta itse vapaaehtoisesti taivasten valtakunnan tähden, aivan kuten Jeesus opetti, miten avioliitto ei sovellu kaikille, vaan ainoastaa heille, joille se on annettu.

"Miehen on kyllä hyvä olla koskematta naiseen."
        (1.Kor. 7:1)

"Sanon tämän myönnytyksenä enkä käskynä."
        (1.Kor. 7:6)

"Toivoisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies kantaa huolta siitä, mikä koskee Herraa, siitä, miten olisi Herralle mieliksi. Naimisissa oleva taas huolehtii maallisista asioista, siitä, miten olisi vaimolleen mieliksi. Näin hän on jakautunut kahtaalle. Samoin naimaton nainen ja nuori neito kantavat huolta siitä, mikä koskee Herraa, jotta olisivat niin ruumiiltaan kuin hengeltäänkin pyhiä. Naimisissa oleva nainen taas huolehtii maallisista asioista, siitä, miten olisi miehelleen mieliksi."
        (1.Kor. 7: 32 - 34)
        Viimeisin muokkaaja antte; 18-05-18, 12:54.

Kommentti

Alun perin julkaissut antte Katso viesti
          "Toivoisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies kantaa huolta siitä, mikä koskee Herraa, siitä, miten olisi Herralle mieliksi. Naimisissa oleva taas huolehtii maallisista asioista, siitä, miten olisi vaimolleen mieliksi. Näin hän on jakautunut kahtaalle. Samoin naimaton nainen ja nuori neito kantavat huolta siitä, mikä koskee Herraa, jotta olisivat niin ruumiiltaan kuin hengeltäänkin pyhiä. Naimisissa oleva nainen taas huolehtii maallisista asioista, siitä, miten olisi miehelleen mieliksi."
          (1.Kor. 7: 32 - 34)
          Kiitos Antte tästä, sillä etsiin sitä jo tuohon edelliseen viestiini liittyen, mutta jostain syystä ei sitten millään halunnut tulla esiin.

Kommentti

Mäkin olen miettinyt, että voisiko tämä kohta puhua mm. homoista / lesboista?

.......on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat
            avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon
            kelpaamattomiksi.....
            Ei siis yksistään heistä, mutta muiden muassa heistäkin.

Kommentti

Tuo ”avioliittoon kelpaamaton” taitaa alkukielessä tarkoittaa kuohittua miestä. Eli käsittäisin sillä tarkoitettavan sellaista joka ei fyysisesti kykene yhdyntään.

Raamatussa ei nähdäkseni ole luvattu, että Jumala antaisi kaikille puolison. Paavali kirjoittaa aiheesta mielestäni siihen sävyyn, että tässä asiassa ei tosiaan ole ehdotonta Jumalan tahtoa, vaan kukin voi harkintansa ja valintansa mukaan mennä naimisiin tai pysyä naimattomana. On tietysti mahdollista, että Jumala johdattaa ”juuri oikean” puolison, samoin kuin oikean talon tai asunnon, auton, ruohonleikkurin jne. Mutta usein voidaan ihan itse valita miten asutaan ja millä ajetaan ja leikataan nurmilloa.

Kommentti

Alun perin julkaissut Lejonhjärta Katso viesti
                Tuo ”avioliittoon kelpaamaton” taitaa alkukielessä tarkoittaa kuohittua miestä. Eli käsittäisin sillä tarkoitettavan sellaista joka ei fyysisesti kykene yhdyntään.
                Mutta tuohan ei voi sopia millään noihin kaikkiin kohtiin, mitä tuossa kyseisessä
                Raa.kohdassa mainitaan?

Alkukielen sana voi tosiaankin tarkoittaa kuohintaa, mutta sen ei siitä huolimatta tarvitse
                tarkoittaa sitä, mitä me tänä päivänä ymmärrämme fyysisellä kuohinnalla?

Mä en osaa nyt varmaankaa pukea oikein sanoiksi..... mitä tarkoitan.... mutta yritän.....

Siis ihminenhän vastaa aviliittoon kelpaamattomana kuohittua miestä, joten on totta, että
                alkukielen mukaisesti tuo voidaan kääntää myöskin kuohituksi, mutta kyseess ei silti
                tarvitse olla nimeomaan fyysinen kuohinta / kykenemättömyys, vaan kyseessä voi olla
                myöskin henkinen, sielullinen tai jopa hengellinen kelpaamattomuus tms., joka on yhtä
                kuin kuohintaa vastaava tila.

Eli joku saattaa jopa evankeliumin hyväksi tehdä itsestään yhtä kuin; kuohitun, vaikka
                sitä ei tehtäisikään hänelle fyysisesti.

Kommentti

Vilja, kuulin aiheesta joskus opetuksen joltain joka tunsi Jeesuksen ajan kulttuurin yms asiat, jotka avasivat noiden sanojen merkitystä. En muista ihan yksityiskohtaisesti kaikkea, mutta pääpiirteittäin jäi mieleen että Jeesus viittasi sillä tiettyihin ihmisryhmiin jotka olivat konkreettisesti kuohineet itsensä. En sano etteikö tuosta voisi myös löytää vertauskuvallista opetusta meidän ajallemme, mutta usein tuo kohta tulkitaan vain suoraan sellaisena ilman että ymmärretään mitä Jeesus sillä oikeastaan tarkoitti. Minä en itse usko että sisäinen rikkinäisyys tms tarkoittaisi avioon kelpaamattomuutta, sillä sellaisesta voi ja tulee parantua Jumalan yhteydessä. Joskus avioliitto voi jopa olla yksi väline jonka kautta sellaista parannetaan.

Kommentti

Alun perin julkaissut Lejonhjärta Katso viesti
                    Vilja, kuulin aiheesta joskus opetuksen joltain joka tunsi Jeesuksen ajan kulttuurin yms asiat, jotka avasivat noiden sanojen merkitystä. En muista ihan yksityiskohtaisesti kaikkea, mutta pääpiirteittäin jäi mieleen että Jeesus viittasi sillä tiettyihin ihmisryhmiin jotka olivat konkreettisesti kuohineet itsensä. En sano etteikö tuosta voisi myös löytää vertauskuvallista opetusta meidän ajallemme, mutta usein tuo kohta tulkitaan vain suoraan sellaisena ilman että ymmärretään mitä Jeesus sillä oikeastaan tarkoitti. Minä en itse usko että sisäinen rikkinäisyys tms tarkoittaisi avioon kelpaamattomuutta, sillä sellaisesta voi ja tulee parantua Jumalan yhteydessä. Joskus avioliitto voi jopa olla yksi väline jonka kautta sellaista parannetaan.
                    Kyllä, kyseiset opetukset ovat itsellenikin tuttuja ja olen kuullut kummankinlaista
                    opetusta, sekä sitä, että kysymys olisi vain puhtaasta fyysisestä kykenemättömyydestä,
                    kuin myöskin sitä, ettei kyseinen kohta puhu vain ja ainoastaan fyysisestä
                    kykenemättömyydestä ja ettei edes tuon ajan kulttuuri vahvistaisi tuota näkemystä ja
                    kun lukee kyseisen Raam.kohdan kokonaisuuden, niin jo tuo maininta "...taivasten
                    valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi
                    " puhuu sen
                    puolesta, ettei kysymys voi olla vain fyysisestä kykenemättömyydestä.

En siis puhuisi tuossa kohtaa edes vertauskuvallisuudesta, sillä kyseinen Raam.
                    kohtahan ei tosiaankaan tuo esille sitä, että kysymys olisi vain fyysisestä kykenemättömyydestä
                    ja eihän avioliitto edes ole pelkkää fyysisyyttä, joten vaikka olisi fyysisesti kykenemätönkin /
                    kuohittu, niin eihän sen siitä huolimatta tarvitse merkitä avioon kelpaamattomutta.

Tuo näkemys vertauskuvallisuudesta nousee nähdäkseni vain siltä pohjalta, että on jo
                    tavallaan lyönyt mielessään lukoon näkemyksen, että kysymys olisi vain fyysisestä
                    "ongelmasta"?

En minäkään usko, että sisäinen rikkinäisyys merkitsisi tai tarkoittaisi automaattisesti
                    avioon kelpaamattomuutta, kuten ei fyysinen kykenemättömyyskään ja uskon myöskin
                    siihen, että sellaisesta voi toden totta parantua Jumalan avulla, mutta eikö myöskin
                    fyysisestäkin kykenemättömyydestä voi parantua Jumala avulla?

Kommentti

Olen lukenut foorumin toisessa ketjussa ajatuksia, että aviopuoliso olisi kaikkien ihmisten kohdalla Jumalan tahto ja tuota näkemystä on perusteltu esim. sillä, että Jumala sanoi vaimon luodessaan, että ihmisen ei ole hyvä olla yksin.

Mutta onko todellakin niin, että avioliitto / aviopuolison saaminen olisi aina ja kaikkien kohdalla Jumalan tahto??

Jos noin on, niin mitä silloin tarkoittaa tämä Jeesuksen opetus:

Matt. 19
                      12. Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon."
                      Aamen! Mielestäni Jeesuksen opetuksen mukaan myös avioliitostaan eronneet uskovat ovat avioon kelpaamattomia entisen puolison eläessä. Myöskään apostoli Paavali ei anna lupaa uudelleen avioitumiseen entisen puolison eläessä.

"Laki sitoo naimisissa olevan naisen mieheensä niin kauan kuin tämä on elossa. Mutta jos mies kuolee, nainen vapautuu siitä laista, joka sitoi hänet mieheen. Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa."
                      (Room.7: 2 -3)

"Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin. Mutta elleivät he jaksa hillitä itseään, menkööt naimisiin, sillä on parempi mennä naimisiin kuin palaa himon tulessa. Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan. Sitten sanon vielä, en Herran sanana vaan omanani: Jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, miehen ei pidä jättää häntä. Ja jos uskovalla naisella on aviomies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, vaimon ei pidä jättää miestään. Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä. Mutta jos se puoliso, joka ei usko, tahtoo erota, niin erotkoon. Uskovaa veljeä tai sisarta ei tällaisessa tapauksessa sido mikään pakko. Jumala on kutsunut teidät elämään rauhassa. Ja mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mies, mistä tiedät, voitko pelastaa vaimosi?"
                      (1.Kor.7: 8 - 16)
                      Viimeisin muokkaaja antte; 18-05-18, 14:30. Syy: Kirjoitusvirheen korjaus.

Kommentti

Tämä aihe on kaikkinensa varsin mielenkiintoinen ja ollut mielessäni jo silloin,
                        kun avasin ketjun intersukupuolisuudesta.

Kommentti

Tämä aihe on kaikkinensa varsin mielenkiintoinen ja ollut mielessäni jo silloin, kun avasin ketjun intersukupuolisuudesta.
                          Aamen! Mielestäni Suomen siionin tulisikin nyt uskon uudistuksessa palata alkuperäisen apostolisen seurakunnan mukaiseen uskonelämään, joka käsittää oikein Jeesuksen ja apostoleiden opetusten mukaisen kristillisen avioliiton Pyhän Hengen voimassa ja johdatuksessa. Tosin Suomen siion joutunee silloin ristiriitaan nykyisen luopumuksen ajan Suomen lain kanssa, kuten muun muassa uskonnon vapauslain, sukupuolineutraalin avioliittolain, kirkkolain, jossa säädetään kirkon ja valtion suhteesta, yhdistyslain, laista rekisteröidyistä uskonnollisista yhdyskunnista sekä perustuslain yhdenvertaisuuslain kanssa joutuen jopa vainotuksi, sillä morsiusseurakunta on aina ollut vainottu pitäessään itsensä puhtaana ja ja tahrattomana neitsytmorsiamena ollessaan kihloissa odottaessaan Ylkää ja Karitsan häitä. Raamatussa avioliitto on Jumalan ja ihmisen välisen liiton esikuva. Vanhassa testamentissa Jumala kuvataan usein mieheksi ja neitsyt Israel/ tytär siion Hänen morsiamekseen tai vaimokseen. Uusi testamentti vertaa seurakuntaa morsiameen ja Jeesusta sulhaseen. Karitsan häissä Kristus saa omakseen puhtaan morsiamensa. Juuri sen vuoksi Jumala haluaa varjella kuudennessa käskyssään jokaisen lapsensa siveyden sekä säätämänsä avioliiton pyhyyden velvoittaessaan lapsensa olemaan siveellisesti puhtaita ja pitämään avioliiton kunniassa ja pyhänä.

"Älä tee aviorikosta."
                          (2.Moos. 20: 14)

"Minä kihlaan sinut, otan omakseni ainiaaksi, minä liitän sinut itseeni vanhurskauden ja oikeuden sitein, rakkaudella ja hyvyydellä. Minä liitän sinut itseeni uskollisuuden sitein, ja sinä tulet tuntemaan Herran."
                          (Hoos. 2: 21- 22)

"Pitäkää avioliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö aviovuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja avionrikkojat."
                          (Hepr. 13: 4)

"Iloitkaamme ja riemuitkaamme, antakaamme hänelle kunnia! Nyt on tullut Karitsan häiden aika. Hänen morsiamensa on valmiina."
                          (Ilm. 19: 7)

Viimeisin muokkaaja antte; 18-05-18, 16:55.

Kommentti

Vilja, jotkut olivat ilmeisesti kuohituttaneet itsensä. Tuo suomalainen käännös on aika johdattava, kun siinä sanotaan ”avioon kelpaamaton”, kaikissa muissa käännöksissä puhutaan eunukista eli kuohitusta. Me ollaan totuttu lukemaan ”avioon kelpaamaton” ja muodostettu syvään iskostuneita oppeja tämän suomentajien tulkinnan perusteella. Mutta kun koko asiayhteyden lukee sanalla kuohittu, niin minusta näyttäisi että Jeesus siinä sanoo että ei kannata mennä naimisiin jos ei ole kykeneväinen fyysiseen avioyhteyteen. Toki avioliittoon kuuluu muutakin, mutta kyllä fyysinen avioyhteys on oleellinen osa. Kaikkia muita avioliiton asioita voi esiintyä muissa ihmissuhteissa, esim kämppiksillä voi olla yhteistalous ja sukulaiset voivat kantaa vastuuta toisistaan. Mutta sukupuoliyhteyttä voi olla vain aviopuolisojen kesken. Koska aviopuolisojen velvollisuus on täyttää nämä puolisonsa tarpeet, ei ole oikein mennä naimisiin jos ei kykene sitä tekemään.

Kommentti

Kyllä, tuo kuhitseminen on vaihtoehto tuon keskimmäisen ryhmän
                              kohdalla, eli niiden kohdalla, joista sanotaan, että ihmiset ovat tehneet
                              heidät avioon kelpaamattomiksi.

Mutta kuten jo tuolla edellä mainitsin:
                              kun lukee kyseisen Raam.kohdan kokonaisuuden, niin jo tuo maininta , kuten
                              "...taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi"
                              puhuu sen puolesta, ettei kysymys voi olla vain fyysisestä kykenemättömyydestä.
                              Novumkin tuokee tuota ajatusta toteamalla näin:

"Kolmanneksi on ihmisiä, jotka ovat eunukkeja hengellisessä merkityksessä.
                              Heidän on siinä tapauksessa onnistunut alistaa seksuaalinen halunsa täydellisesti
                              hengellisen elämän hallintaan."

Eli ei kysymys ole todellakaan vain fyysisestä kykenemättömyydestä, eikä ollenkaan
                              siitä, mitä kysymystä ketjun aihe alkujaan koski, eli "onko avioliitto / puolison saaminen
                              jokaisen ihmisen kohdalla Jumalan tahto".

Kommentti

Työstää...
                              X