Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Kyselen, kun en ymmärrä

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

• Kyselen, kun en ymmärrä

Mitä tämä tarkoittaa?

Matteus 16:
    17. Ja Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
    18. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
    19. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä....

Mielenkiintoinen aihe.

Tästä on kristikunnassa, kuten tiedämme, joitakin vahvoja tulkintoja: katoliset katsovat Pietarin olleen ensimmäinen paavi. Katolisen käsityksen mukaan paavilla on ylin maanpäällinen valta uskonasioissa.

Tätä ehkä ajattelit: lestadiolaiset katsovat, että vain heidän yhteisönsä jäsenillä on valta julistaa syntejä anteeksi.

No, mennään sitten minun ajatuksiini.

Avaimet ovat sellaisia tarvikkeita, joiden avulla pääsee sisälle johonkin. Jeesus oli juutalainen ja juutalaisilla oli tapana kertoa kaikki asiat vertauksilla.
    Sanaleikki tuosta löytyy myös Pietari merkitsee kalliota, kaverin nimi oli, ellen nyt ihan väärin muista Simon.
    Myöhemmin Pietarin sanoista on merkitty muistiin tämä:

Apostolien teot:
    2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ajattelen, että tässä Pietari juuri käyttää niitä avaimia eli kertoo, kuinka taivasten valtakuntaan päästään sisälle.

Huomion arvoista on myös se, että Jeesus antoi saman oikeuden myös muille opetuslapsilleen.

Johannes merkitsi muistiin:

20:22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
    20:23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

Uudestisyntynyt - kuulun helluntaikarismaattiseen seurakuntaan.

Kommentti

Alun perin julkaissut Kisu123 Katso viesti
      Mitä tämä tarkoittaa?

Matteus 16:
      17. Ja Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
      18. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
      Pietari tunnusti Jeesuksen Jumalan "perheenjäseneksi" eli Jumalan Pojaksi, mitä ei kenestäkään ihmisestä oltu aiemmin sanottu. Tai on jossain sanottu Joh. 10:34

Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?

Mutta mitä sitten näillä jumalilla tarkoitetaan jotka voivat joutua kadotukseen, ei niillä tarkoiteta ainakaan oikeaa Jumalaa. Mutta Pietari siis sanoi sellaisen väitteen jota ei koskaan aiemmin olla voitu sanoa: ihminen on Jumalan Poika. Tämä Pietarin vakaumus ei noussut jostain mielijohteesta vaan oli syvempää perua. Se nousi Jumalan Hengen inspiraatiosta.

Itse en ajattele että Pietari olisi ihmisenä joku perustus jonka päälle seurakunta rakennetaan vaan hänen tunnustava usko olisi perustus. Eli kun Jeesus tunnustetaan Jumalan Pojaksi, siinä on luja kalliopohja joka ei anna myöten.

Olen kuullut kanssa sen selityksen että Pietari olisi valittu kallioksi mutta ihmettelen vaan miksi yksi ihminen olisi valittu suuren rakennuksen "kalliopohjaksi".

Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

Kommentti

Työstää...
      X