Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Windows 10 pakkopäivitys

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

• Windows 10 pakkopäivitys

Kuinkas monelle se on käynyt niin? Minä ainakin, tunnustan. Se oli yhtenä kauniina päivänä kuukausi takaperin. Aina olin siihen asti napsauttanut kulmakruksista kiinni sen win 10 asennusehdotuksen, mutta sitten kerran se vain teki sen. Avasin koneen ja lähdin toiseen huoneeseen. Takaisin palatessani ihmettelin, jotta mitäs päivityksiä nyt tulee, kun yleensä ne tulevat, kun koneen sulkee ja noin kuukauden kolmannella viikolla.

Pilasi minun v.2011 ostetun fujitsuni. Nyt nykii kaikki niinkuin esim. uskotv. Suun liikkeet eli kuva ja ääni eivät kulje ollenkaan samaan tahtiin. Ja ostettu virustorjuntaohjelmani on kyllä win 10 yhteensopiva, mutta kun se olisi pitänyt päivittää ennenkuin ottaa sen win 10 päivityksen.

Eikä sitä nyt enää saa palautetuksikaan, kun on kuukausi kulunut, sitäpaitsi en minä osaisi edes tietotekniikkaa noin paljon.

Niin paljon suututtaa, jotta sanon, että s...tanan temppuja on tämä. Hyökkäyksen se voi tehdä näinkin, kunhan kiusatuksi saa.

sedälle kävi sama juttu, sain hänelle vanhan windows 7:kan kuitenkin palautettua.

se tekee sen tosiaan automaattisesti mutta sen saa jostain nappulasta ruksattua poiskin, tuossa jossain iltalehden artikkelissa oli.

Itse laitoin automaattiset päivitykset pois kokonaan niin ei ole tarvinnut enää huolehtia asiasta. sitten kun tämä tyrkyttäminen päätttyy niin voi taas laittaa takaisin automaattiset päivitykset.

Kommentti

Alun perin julkaissut kirjoittaja Katso viesti
      sedälle kävi sama juttu, sain hänelle vanhan windows 7:kan kuitenkin palautettua.

se tekee sen tosiaan automaattisesti mutta sen saa jostain nappulasta ruksattua poiskin, tuossa jossain iltalehden artikkelissa oli.

Itse laitoin automaattiset päivitykset pois kokonaan niin ei ole tarvinnut enää huolehtia asiasta. sitten kun tämä tyrkyttäminen päätttyy niin voi taas laittaa takaisin automaattiset päivitykset.

Sitten sinun täytyy itse valita niistä päivityksistä, mitä otat.... eli ei automaattipäivityksiä enää.... se win 10 on varmasti tyrkyllä niissä automaattisissa päivityksissä ja saattaa olla, että pyytää luottokorttisi tiedot myös...näes on ollut juttuja, jotta se maksulliseksi tulee.

Kommentti

Olen aivan tyytyväinen Windows 10:en.
        Asensin sen aikanaan vapaaehtoisesti ja ilmaiseksi heti,
        kun se oli tarjolla.
        Minkähän takia sitä pelätään?
        "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

Kommentti

Alun perin julkaissut Soltero Katso viesti
          kun se oli tarjolla.

No, minkä merkkinen kone ja käyttis sulla on, kun ongelmia ei syntynyt win 10:n toimesta?

Kommentti

Alun perin julkaissut anniina Katso viesti

Sitten sinun täytyy itse valita niistä päivityksistä, mitä otat.... eli ei automaattipäivityksiä enää.... se win 10 on varmasti tyrkyllä niissä automaattisissa päivityksissä ja saattaa olla, että pyytää luottokorttisi tiedot myös...näes on ollut juttuja, jotta se maksulliseksi tulee.
            joo mä valitsen aina silloin tällöin päivityksistä muut päivitykset manuaalisesti ja annan niiden asentua. Joo, siitä tulee maksullinen 29.7 jälkeen, olen ollut siinä uskossa että sen jälkeen se ei enää yritä itsekseen asentua.

Kommentti

Alun perin julkaissut Soltero Katso viesti
              kun se oli tarjolla.
              joku asia siinä pitää olla takana että jotain ilmaiseksi annetaan, microsoft ei kuitenkaan ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö.

Kommentti

Sitä minäkin olen ajatellut, jotta "ilmaista lounasta" ei ole olemassa. Jos tulee maksuvaatimus, niin mä heitän koko koneen roskikseen ja itken, kun hyvä kone meni....

Kommentti

Sitä minäkin olen ajatellut, jotta "ilmaista lounasta" ei ole olemassa. Jos tulee maksuvaatimus, niin mä heitän koko koneen roskikseen ja itken, kun hyvä kone meni....
                  ei se muutu maksulliseksi ,jos sen on kerinnyt ennen 29.7 päivittää.

Kommentti

Ei konetta tarvitse roskiin heittää. Voit vaihtaa siihen vanhemman Windowsin, kuten Windows 7 version.

Kommentti

No, minkä merkkinen kone ja käyttis sulla on, kun ongelmia ei syntynyt win 10:n toimesta?
                      Kone on Sony Vaio.

Aikanaan käyttöjärjestelmänä oli Windows 7, mutta latasin sen tilalle ilmaisen Windows 8:n.
                      Sen sai myöhemmin päivittää Windows 8.1:ksi.
                      Ja sen tilalle tuli muistaakseni viime syksynä Windows 10,
                      jonka senkin sai ladata ilmaiseksi.

Ennen Windowsit piti ostaa kalliina asennus-CD:inä, mutta nythän ne ovat
                      maksutta ladattavissa aina edellisen version tilalle.
                      "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

Kommentti

Valitettavasti osa koneista ei siedä win10:ä, koska siinä ei ole riittävää ajuritukea ko. koneelle. Piirit/laitteet koneessa eivät toimi kunnolla ellei ajuritiedostoja ole win10:lle vielä rustattu (ajan kuluessa ajurituki toki parantuu). Koneiden reaktiot voivat olla siis erilaisia.
                        Joissain tapauksissa jo asennusprosessi tyssää kesken, ja asentuneen kympin jälkeenkin voi olla ongelmia, hitautta ja tahmaisuutta koneen käytöksessä. Joku yksittäinen piirre tai koneeseen kytketty laite ei välttämättä toimi.. jotkut entisistä ohjelmista eivät toimi jne..

Kaveripiirissäni olen palauttanut muutaman koneen entiseen käyttöjärjestelmään, ja se onnistuu win10:n asetuksista käsin kuukauden sisällä asennuksesta. Sen jälkeen paluu win7 tai 8/8.1 onnistuu lähinnä asennuskiekolta jos sellaisen saa/omistaa.
                        Tai jos koneessa on erillinen palautusosio alkuperäiselle winkulle, jolloin se vastaa järjestelmän asentamista levykkeeltä.

Kokemukset voivat olla siis monenlaisia. Itselleni asensin kokeilumielessä vanhimpaan läppäriini, Hp pavilionin DV6000-sarjaa vm. 2006, kympin. Yllätyin melkoisesti että läppäri toimi sen jälkeen todella hyvin, jopa piirun verran nopeammin kuin vanhalla win7:lla. Vain hiplahiiren reunapikaselausominaisuus jäi uupumaan, koska hiplahiiren ajurituki ei ollut täydellinen.
                        Toinen tapaus, muuan HP:n pöytäpompelikone vm 2011, toimii myös hyvin win10:llä. Kaverille asennettu, ja onhan niitä ollut jokunen muukin posit. 10-päivitys läppäreille.

Lenovon M52 pöytäkone vm. 2010 puoletaan oli vaikeuksissa 10:n jälkeen: wlan-nettiyhteyden pätkimistä ja koneen sammahtelua. Näytönohjaimen ja wlan-antennin ajureita kokeilemalla ja vaihtamalla kone saatiin lopulta 'rauhoittumaan'.
                        Kaiken kaikkiaan tuntuma on kuitenkin se, että valtaosin win10 asentuu hyvin koneille.

Mutta se ei paljon lohduta niitä, jotka kymppi on pettänyt. Yleisohjeena: jos olet tyytyväinen win7/8-koneeseesi joka toimii siis hyvin, ei ole kovin painavia syitä päivittää kymppiin.
                        Win7 saa päivityksiä/tuen v. 2020 asti. Tuki Win 8/8.1 jatkuu puolestaan v. 2023.

Joten jos luulet että koneesi elinkaari ei ehkä ulotu juuri pidemmälle, voi olla että päivitys kympiksi ei kannata siksi. Jos uusi windows-kone tulee hankintaan 5 vuodessa, toimiva win10 tulee olemaan asennettuna siinä joka tapauksessa.

Win7:ssä on vakautta ja selkeyttä, ja esim. Mediacenter ohjelmisto, jota ei enää ole kympissä. Jos siis joku määrätty ominaisuus/juttu juuri seiskassa on 'sinun juttusi', pysy win7:ssa. Sen päivitystuki jatkuu vielä n. 4 vuotta, ja voi olla että siihenkin saadaan vielä vuoden jatkoaika.
                        Senkin jälkeen 7 toki toimii hyvin, vaikka tietoturva-aukkojen tukkimispäivitykset loppuvat (kuten on winXp laita). Mutta kone/wind7 tulee siis toimimaan, ja hyvä virusohjelmisto on se pääasiallisin virusturvan takaaja, eivät tietoturva-aukkojen päivitykset.

-----------

Mikäli haluat päästä eroon win10 pakkopäivityksestä, voit ladata GWX control panel ohjelman.
                        http://ultimateoutsider.com/downloads/

Sen asentaminen estää win10 pakkopäivitykset. GWX:ssä täytyy sen asentamisen jälkeen tehdä muutama ohjelman sisäinen säätöasetus ennenkuin se aktivoituu vahvaksi kympin estäjäksi. Mikäli joku haluaa opastuksen em. sisäisistä asetuksista, voin ne laittaa näytille.
                        Tosin jäljellä on enää vain n. kuukauden aika, heinäkuun loppuun asti, jonka jälkeen Wind. pakkopäivitykset loppuvat, koska win10:iin päivittäminen tulee sitten maksulliseksi.
                        Viimeisin muokkaaja jusaari; 26-06-16, 03:34.
                        Totuuden ja iankaikkisuuden puolesta, Raamattu suunnan antajana, vapaaseurakunnassa.

Kommentti

Minä myös olen tyytyväinen Windows 10:en. Latasin sen silloin, kun se tuli ja hyvin on toiminut. Ei mitään ongelmia. Minulla on pöytäkone Acer.
                          Ennen kymppiä oli Windows 7 professional.
                          Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen armoliitossa. -luterilainen

Kommentti

Alun perin julkaissut Ellen Katso viesti
                            Minä myös olen tyytyväinen Windows 10:en. Latasin sen silloin, kun se tuli ja hyvin on toiminut. Ei mitään ongelmia. Minulla on pöytäkone Acer.
                            Ennen kymppiä oli Windows 7 professional.
                            Sama kokemus.
                            Ennen oli seiska, nyt kymppi ja hyvin pelittää.
                            Ei ongelmia.
                            .

Kommentti

Plääh... minun Fujitsu on pilalla. Nyt se ei käynnisty sen pitemmälle kuin jotta salasanan saa antaa, mutta sitten sitä "tähtiympyrä" pyörii ja pyörii vaan.
                              Jos laitan virtanappulasta sen pois päältä, niin tunnin huilattuaan se saattaa sitten jopa käynnistyä.

Kommentti

Työstää...
                              X