Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Masennus

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

• Masennus

Hei,

Kuinka moni teistä on aikoinaan sairastanut masennusta?

---
    ("Joka tietoa lisää, se tuskaa lisää" / "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.")

No. masennuksella on sairausluokitus - diagnoosi, eikös se näin ole. Tästä tulee minulle sellainen ajatus, jotta joku voi olla masentunut ilman, että sitä on diagnosoitu sairaudeksi. Toisaalta, eihän sellainen mikään sairaus olekaan, jos aivan oikeasti olemassa olevan asian vuoksi on elämä luistanut sivuraiteelle. Anteeksi, jos loukkasin sinua, se ei ollut tarkoitukseni.
    Uudestisyntynyt - kuulun helluntaikarismaattiseen seurakuntaan.

Kommentti

Varmaan moni meistä on kokenut ajoittaista masennusta. Jos sitten vaikka läheinen on kuollut ja mainitsee siitä lääkärille, ettei nyt oikein jaksa, niin helposti saa saikkua ja lääkityksen. Silloin olet ykskaks mielenterveysongelmainen. Olisi hyvä, jos meillä olisi luottoihmisiä lähellämme, joille voisimme purkaa tunteitamme, ettei niitä tarvitsisi purkittaa sisäänsä. Seurakunnissa on keskusteluapua tarjolla, yhteyttä voi ottaa anonyymistikin.
      Nyt tulee huumorin varjolla resepti keittiöpsykologilta:
      Liike on lääke. Jos riiputtaa päätään, sen voi nosta suoraan. Hymylihaksia pitää harjoitella, kun maan vetovoima vaikuttaa poskilihaksiinkin. Pienin askelin saa edetä. Jalka sängystä lattialle ja toinen viereen ja sitten liikenteeseen. Lenkki vaikka vessaan ja siellä hammasmukillinen raikasta vettä, oo piristää. Kalanmaksaöljyhuikka 5 ml aamulla sopii meille pimeässä vaeltaville suomalaisille erittäin hyvin mielen nostatuslääkkeeksi.
      Elämään kannattaa suhtautua leikin varjolla silloinkin, kun leikki tuntuu huivi silmillä leikittävältä sokkoleikiltä. Ja kyllä tiedän, ettei se aina onnistu, nimim. Kokemusta on. Sitä ainakin kannattaa harjoitella sillloin, kun on helpompi päivä menossa. Vanha viisaus on syvältä ravisuttava, se on tämä: Kyllä Herra hulluistaan huolen pitää!

Kommentti

Uskovakin on ihminen kaikkinen raadollisuutineen,sairastutaan myös psyykkisesti ,masennutaan,popsitaan mieliala lääkkeitä.Lapsuuden nuoruuden vammat seuraa mukana ,ja miettii mikä vikana kun ei mee menestys teologien oppien mukaan elämä.Kumminkin Jeesus tietää kaiken ,hän kantaa sua käsillään ,rakastaa ehyeksi saa kokea rauhan sisimmässä.Olen Jeesuksen oma armon veri riittää perilleasti.Nyt on ajallinenkin siunaus tullut elämään,on kaikkea mitä tarvitaan elämiseen.Meidän mittarit on monesti ulkoisen elämän arvoja tän maailman arvoja ,menestyminen ,hengellinen tehtävä seurakunnassa.Kumminkin Jumalan tahto on että vaelletaan puhtaalla sydämmellä ,tuntu miltä tuntuu silti olen Taivaskansalainen Jeesuksen oma.

Kommentti

oli masennusta viime vuosikymmenen lopulla ja tämän alussa. Sen verran lievänä tosin, että pystyin opiskelemaan ja työskentelemään. Nyt on ok.
          Viimeisin muokkaaja kirjoittaja; 10-09-17, 20:15.

Kommentti

Alun perin julkaissut antte
            Jokaisella todellisella Jumalan lapsella on masennus, raskas suru ja hädän leipä sekä ahdingon vesi ja lakkaamaton tuska tuliseen järveen hukkuvista sieluista kuin rahat Trumpin rahasäiliössä.
            Siis ovatko ko. hukkuvat sielut kuin Trumpin rahasäiliössä?

Vai oletteko te hädän leipää syövät todelliset Jumalan lapset,
            raskaan surun ja lakkaamattoman tuskan masentamina,
            kuin Trumpin rahasäiliössä?
            "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

Kommentti

Masennus on niin todellinen ja vakava sairaus, että sen yhteyteen ei sovi sitten minkäänlainen hengellinenkään leikinlasku. Anttelta aivan luokaton vertaus.
              Turistikirkon työntekijä

Kommentti

Nin se on. Tilapäinenkin masennus on kamala olotila,
                puhumattakaan pitkäaikaisesta.

"Lakkaamaton tuska tuliseen järveen hukkuvista sieluista" ei varmaankaan
                aiheuta masennusta.
                Jos rehellisesti kokee tuollaista tuskaa ja surua, pitää aloittaa
                aktiivinen toiminta hukkumisten estämiseksi.

Mutta masennus on aivan eri asia.
                "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

Kommentti

Alun perin julkaissut matkamies Katso viesti
                  masennus on niin todellinen ja vakava sairaus, että sen yhteyteen ei sovi sitten minkäänlainen hengellinenkään leikinlasku. Anttelta aivan luokaton vertaus.
                  aamen, sanoo psykiatrinen sairaanhoitaja.
                  Tervehdys matkamies. Palasinpa takaisin.

Kommentti

Alun perin julkaissut Matkamies Katso viesti
                    Masennus on niin todellinen ja vakava sairaus, että sen yhteyteen ei sovi sitten minkäänlainen hengellinenkään leikinlasku.
                    Aamen! Kun masennus on aivokemiasta johtuva patologinen olotila ja vakava sairaus, niin silloin elävän uskon rukous mielen parantumiseen nähden usko on lujaa todellisuutta. Raamatussa uskosta sanotaan, miten se on luja luottamus siihen, mitä toivotaan. Usko ei siis ole pelkkää tosiasioiden totena pitämistä, vaan se on paljon enemmän. Se on lujaa luottamusta siihen, mitä toivotaan. Usko on uskonkäsivarsi, jolla kurottaudutaan kiinni Jeesuksen sovitustyössään valmistamaan sielun pelastukseen ja ruumiin sekä mielen parantumiseen sekä niihin liittyvään Pyhän Hengen täyteyteen. Ruumiin ja mielen parantumiseen nähden usko on myös lujaa todellisuutta. Elävä usko luottaa lujasti siihen, mitä se toivoo eli ruumiin ja mielen parantumiseen. Kun sairaan Jumalan lapsen puolesta on rukoiltu uskon rukous, hän ei jää epäuskossa tuijottamaan siihen, ettei vielä näy tai tunnu mitään, vaan hän luottaa lujasti siihen, mitä hän toivoo, eli parantuminen on varma Jeesuksen nimen ja veren kautta. Jeesuksella taivaallisena Ylilääkärinä on aika tavalla paremmat mahdollisuudet parantaa kuin tämän maailman egyptiläiseen viisauteen koulutetuilla lääkäreillä antaen ylitsevuotavasti iloöljyä murheen sijaan ja ylistyksen viitan masentuneen hengen sijaan. Monet Jumalan lapset ovat seurakunnissa todistuspuheenvuoroissaan todistaneet Jeesuksen parantaneen heidät masennuksesta. kun heidän puolestaan on rukoiltu elävän uskon rukous.

"Niin tietäkää tämä, te kaikki ja koko Israelin kansa: se tapahtui Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä. Hänet te ristiinnaulitsitte, mutta Jumala herätti hänet kuolleista. Hänen voimastaan tämä mies seisoo terveenä teidän edessänne."
                    (Ap.t. 4:10)

"Meidät on pelastettu, se on varma toivomme. Mutta toivo, jonka jo näkee täyttyneen, ei enää ole toivo. Kukapa toivoo sellaista, minkä jo näkee! Jos taas toivomme jotakin mitä emme näe, me myös odotamme sitä kärsivällisesti."
                    (Room. 8: 24-25)

"Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. Uskoon perustuu se todistus, jonka Jumala on isistä antanut."
                    (Hepr. 11: 1)
                    Viimeisin muokkaaja antte; 11-09-17, 15:45.

Kommentti

Alun perin julkaissut risto-reipas Katso viesti
                      Uskovakin on ihminen kaikkinen raadollisuutineen,sairastutaan myös psyykkisesti ,masennutaan,popsitaan mieliala lääkkeitä.Lapsuuden nuoruuden vammat seuraa mukana ,ja miettii mikä vikana kun ei mee menestys teologien oppien mukaan elämä.Kumminkin Jeesus tietää kaiken ,hän kantaa sua käsillään ,rakastaa ehyeksi saa kokea rauhan sisimmässä.Olen Jeesuksen oma armon veri riittää perilleasti.Nyt on ajallinenkin siunaus tullut elämään,on kaikkea mitä tarvitaan elämiseen.Meidän mittarit on monesti ulkoisen elämän arvoja tän maailman arvoja ,menestyminen ,hengellinen tehtävä seurakunnassa.Kumminkin Jumalan tahto on että vaelletaan puhtaalla sydämmellä ,tuntu miltä tuntuu silti olen Taivaskansalainen Jeesuksen oma.
                      hei, risto reipas.
                      olen aina tykannyt kirjoituksistasi. sinun kirjoituksesesi nousevat niin syvalta omista kokemuksista, joita olet taalla jakanut, olen niista iloinnut, siis avoimuudestasi siksi tahdon sen tassa ja nyt kertoa.

usein ihmiset, jotka itse eivat ole syvissa masennuksen syovareissa joutuneet elamaan, ovat parhaita pasmareita hyvine neuvoinenee, puhuen ylhaalta kasin, ymmartamattomyyttaan, tehden suurta hallaa ja aiheuttaen monta kertaa suurta tuskaa masennuksen syvareissa elavalle. itsekin olen sellaisen vaiheen elamassani kokenut.

silloin tarvitaan rinnallakulkijaa, lahimmaista, joka osaa olla hiljaa, puhumatta mitaan, ollen vain lasna. se on kylla harvinaista. yleensa ihminen ahdistuu kun toinenon masentunut, joten han toimii juuri niin kuin ei pitaisi, rupeaa neuvomaan, ajattele positiivisesti, lahde ulos, piristy, aurinko paistaa, eli toimii omassa ahdistuksessaan juuri niin kuin ei pitaisi. tuli mieleen jobin ystavat.

on hienoa jos rinnalla on joku turvallainen laheinen, joka on niin vahva, omissa elamankriiseissa kasvanut, etta pysyy masentuneen rinnalla, suu kiinni. silloin kun toinen on ihan lukossa ja kaikki ote elamasta on kadonnut, on hyva, jos on terapeutti, sielunhoitaja, sairaanhoitaja, ystava, pastori joka ymmartaa. tallaisen henkilon tarkein tehtava on sairastumisen alkuvaiheessa kuunteleminen,ja kuunteleminen silta osin kuin pystymme jotain kertomaan.

Laakari maaraa laakkeet. hoito menee sairaanhoitajan kautta joka jo kertoo laakarille pohjatiedot. itsella on kokemuksia tyosta kasin, kuinka ymmartamaton laakarikin voi olla, on monen tason psykiatreja, olenheita ikavakseni nahnyt. toivottavasti sina, risto reipas olet saanut olla hyvien ja inhimillisten laakareiden hoidossa. talla hetkella meilla kuuluu olevan 2 em. mielessa osaamatonta laakaria mielenterveysasemalla. ja avohuollon ylilaakari eksotessa totesi meidan alueuutisissa kuinka juuri meidan kaupungistamme hoitoon tulevat ovat todella huonossa kunnossa verrattuna entiseen. kun 30 km matkaa eksoteen, joka hehkuttaa etta heilla on avoimet ovet yotapaiavaa ja ovet aina auki, 24 h siis, niin kuka masentunut, syrjaytynyt, yksinainen, rahaton, taalta lahtee mihinkaan 30 km paahan.kasittamaton ajatus. ja entapa sitten tuolta maakuntamme pohjoisosan kunnista tulevat. siella ei olehoitoa tatakaan vertaa vaikka ei ole kylla meillakaan.

Etenkin nuoret masentuneet joutuvat sellaiseen umpikujaan, etta kuluneen talven aikana ainakin 6 nuorta on tappanut itsensa. osa meni kaupunkiamme halkovaan vuokseen. ja enta se traaginen ampumistapaus , kun kolme ihmista piti nuoren pojan ampua ennenkuin tuli apua. ja mita siita seurasi, pojan elama totaalisesti pilalla kuin vanhempiensakin. ja kolmen perheen , pienten lasten, omaisten sukulaisten ja koko kaupungillemmehan se oli yhteinen suru, joka joillakin tasoin jatkuu edellen etenkin perheiden ja pienten lasten taholla vuosia. ja mitka jaljet se jattaakaan.

meilla eksote viisaudessaan lakkautti kaupungimme psykiatrisen osaston. hhuh... ja eksote hehkuttaa taman vuoden yllattavilla saastoillaan. voi jarjen koyhyys.
                      tuli pitka vuodatus mutta sydamen kyllyydesta suu puhuu, sanotaan.

sinulle risto reipas suurta siunausta. iloitsen sinusta.

Kommentti

"Ihmiset eivät halua käydä läpi vaikeuksia, koska se on epämukavaa"

Tämä ei ole minun sanomaani eikä tarkasti ottaen edes mielipiteeni. Tämän puolen asiasta on tuonnut esille yksi Suomen johtavia psykologeja, monessa mielessä johtavin. Olen keskustellut hänen kanssaan viimeisten 4 vuoden ajan ja yksi kohdistus on ollut masennus. Vaikka viittaamani psykologi ei ole uskovainen, hän on pitkällä urallaan tullut siihen tulokseen, että masennukset ovat ihmisen kehitykselle tarpeellisia, ilman lääkitystä.

Kommentti

Olen miettinyt sitä kun meitä kohtaa hirveät vastoinkäymiset ja surut, uskallammeko surra ja potea tuskaa niin pitkään kuin on tarvis? Omalla kohdallani olen huomannut, että olen pakottanut itseäni ryhdistäytymään ja siksi esmes seurakunnassa ystävät sanovat, sinät olet selvinnyt hyvin, kun päällepäin ei näy mitään, muuta kuin hymyilevät kasvot. Tosiasiassa minä pohden surua ja syvää ikävää.
                          Olen itselleni puhunut, sure niin kauan kuin on tarvis.

Kommentti

Alun perin julkaissut saldo Katso viesti
                            "Ihmiset eivät halua käydä läpi vaikeuksia, koska se on epämukavaa"

Tämä ei ole minun sanomaani eikä tarkasti ottaen edes mielipiteeni. Tämän puolen asiasta on tuonnut esille yksi Suomen johtavia psykologeja, monessa mielessä johtavin. Olen keskustellut hänen kanssaan viimeisten 4 vuoden ajan ja yksi kohdistus on ollut masennus. Vaikka viittaamani psykologi ei ole uskovainen, hän on pitkällä urallaan tullut siihen tulokseen, että masennukset ovat ihmisen kehitykselle tarpeellisia, ilman lääkitystä.
                            Masennukset ovat ihmisen kehitykselle tarpeellisia, juuri näin. Luonnostaan melankolikot pitävät sitä luonnollisena asiana. Iloisemmalla elämänasenteella varustetut voivat huolestua synkkien ajatusten tunkioiden tonkimisesta. Pessimismi on ok, jos se sillä on edes jotain rajaa.

Kommentti

Uusimman Time Magazinen kannessa oli teksti, että kolmanteen osaan masentuneista masennuslääkkeet eivät tehoa.
                              Mutta kuulumma on tulossa uusi mullistava lääke, mikä voi tuoda tähän muutoksen.
                              Oletan, että se oli uusin lehti, koska se oli mun duunissa henkilökunnan vessassa päällimmäisenä Time Magazine -lehtikasassa.

https://covers.magazinecloner.com/co...thumb/0000.jpg
                              "samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä "
                              Apostoli Paavali

Kommentti

Työstää...
                              X