Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Hyviä neuvoja viestintään

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

• Hyviä neuvoja viestintään

Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. Netistä löytyy hyviä vinkkejä viestintään.

Kun alkaa puhumaan tai kirjoittamaan jotakin, muistuttaa itselleen 3 sääntöä:
    1. Muotoilen sanani tai tekstini niin, että siitä tulee ymmärrettävää, oletettavastihan minulla on tarkoitus jotain viestittää toiselle / toisille
    2. Sanon tai kirjoitan asiani niin, että ihmissuhde säilyy hyvänä vielä sanojeni jälkeenkin
    3. Sanon tai kirjoitan asiani niin, että itsekunnioitukseni säilyy

Kunnia kuuluu Jumalalle.
    Valo paistaa tunnelin päässä, nyt sinnittelet, pysy kii elämässä

Tällaisenkin viisauden olen kuullut: Jokaisen suusta tulevan sanan on kuljettava 3:n portinvartijan ohitse:
    1. Ensimmäinen portinvartija kysyy: onko se totta. Jos on, sana pääsee eteen päin ja
    2. Toinen portinvartija kysyy: onko se tarpeellista. Jos on, sana pääsee eteen päin ja
    2. Kolmas portinvartija kysyy: onko se ystävällistä. Jos on, sanaa pääsee suusta ulos.
    Kunnia kuuluu Jumalalle.

Kommentti

Noilla ohjeilla ei ole mitään merkitystä sellaisille, joiden elämäntehtävä on ärsytellä muita.

Kommentti

Alun perin julkaissut Koala Katso viesti
        Tällaisenkin viisauden olen kuullut: Jokaisen suusta tulevan sanan on kuljettava 3:n portinvartijan ohitse:
        1. Ensimmäinen portinvartija kysyy: onko se totta. Jos on, sana pääsee eteen päin ja
        2. Toinen portinvartija kysyy: onko se tarpeellista. Jos on, sana pääsee eteen päin ja
        2. Kolmas portinvartija kysyy: onko se ystävällistä. Jos on, sanaa pääsee suusta ulos.
        Tästä muistan Paavalin kirjoittavan asioista, mitä ajatella. Sitä ajatelkaa (ja sitä kirjoittakaa).

Kaikki mikä on totta,
        mikä kunnioitettavaa
        ja oikeaa,
        mikä puhdasta,
        rakastettavaa
        ja hyvältä kuulostavaa,
        jos on jokin hyve
        ja jotakin kiitettävää,
        sitä ajatelkaa.

Fil 4:8
        Tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta,
        Jumala sovitti hänen kauttaan itsensä kanssa
        kaikki sekä maan päällä että taivaissa. Kol. 1:20

**Kuulun vapaaseurakuntaan.

Kommentti

Jkorpela on ilmeisesti seurannut tämän foorumin keskusteluja:
          Trollaus ja trollaantuminen

Kirjoitusta, jonka on tarkoitus aiheuttaa kiivaita reaktioita eli fleimejä, sanotaan trolliksi. Suomenkieliseksi vastineeksi on ehdotettu sanaa "vedätys". Yleensä trollaaja esittää jostakin kuumasta, kiistanalaisesta aiheesta äärimmäisen mielipiteen esittäen sen vastustajien kantaa halventaen, positiivisia argumentteja esittämättä. Usein trolli on tarkoituksellisen naiivi ja sisältää niin monta väärinkäsitystä tai vääristelyä, että liki jokaisen tekisi mieli oikaista edes osa - ja jos oikaisemiseen rupeaa, siitäpä tuleekin vuodatus.

Trollaus on alkeellisimmillaan pelkkää häiriköintiä, johon halutaan muiden vastaavan tuohtuneina. Esimerkiksi sama sanoma saatetaan toistaa loputtomasti samoin sanoin. Trollaaja sitten naureskelee muiden reaktioille samaan tapaan kuin hiekkalaatikolla hiekkaa muiden päälle heittelevä pikkupoika.

Trollaus voidaan pukea myös kysymyksen muotoon. Esimerkkinä voisi olla vaikkapa se, että joku kirjoittaasci.lang-ryhmään kysymyksen muotoon puetun pyynnön kertoa, miksi englannin kieli on maailman kehittynein kieli; trollaavuutta korostaa, että ryhmänfakissa on selostus sellaisen kysymyksenasettelun harhaisuudesta. Esimerkein havainnollistettu kuvaus trollauksesta on artikkelissa Usenet fish tales -- how to avoid being trolled.

Käytännössä trollausta voi olla äärimmäisen vaikea erottaa pelkästä syvästä tietämättömyydestä tai tyhmyydestä, joskin säännölliset trollaajat yleensä oppii tunnistamaan.

Kommentti

Trollaus on passiivisagressiivista toimintaa, jonka tarkoitus ei ole hyvänsuopa. Siinä tarkoitus on aiheuttaa viestin vastaanottajalle tai lukijalle kielteisiä tunteita eikä siinä keskitytä itse asiaan. Asiapitoisuus on aina hyvä säilyttää kaikessa viestinnässä. Jos hassutellaan, pitää sen olla ilmiselvää myös toiselle osapuolelle ja hänen hyväksymäänsä. Sellainen hyväntahtoinen leikinlasku, jossa molemmat ovat mukana, on joskus paikallaan. Netissä on vaikeaa hassutella kirjoituksin niin, että kaikkia naurattaa ja ettei kukaan pahoita mieltään.
            Kunnia kuuluu Jumalalle.

Kommentti

Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. Netistä löytyy hyviä vinkkejä viestintään.

Kun alkaa puhumaan tai kirjoittamaan jotakin, muistuttaa itselleen 3 sääntöä:
              1. Muotoilen sanani tai tekstini niin, että siitä tulee ymmärrettävää, oletettavastihan minulla on tarkoitus jotain viestittää toiselle / toisille
              2. Sanon tai kirjoitan asiani niin, että ihmissuhde säilyy hyvänä vielä sanojeni jälkeenkin
              3. Sanon tai kirjoitan asiani niin, että itsekunnioitukseni säilyy
              Juuri näin! Toivoisinkin enemmän voitelua viestintään, jossa kuuluu veren ääni ja Jeesuksen kunnia ja kirkkaus rakkauden valtameren aalloilla.

Kommentti

Alun perin julkaissut antte Katso viesti
                Juuri näin! Toivoisinkin enemmän voitelua viestintään, jossa kuuluu veren ääni ja Jeesuksen kunnia ja kirkkaus rakkauden valtameren aalloilla.
                Voisit itse tehdä jotain viestintäsi osalta.
                Harjoittamasi imelät, fraaseja täynnä olevat lauseet eivät todellakaan tuo Jeesuksen kunniaa esille, vaan päin vastoin häpäisevät häntä.

Kommentti

Alun perin julkaissut Natanaele Katso viesti

Voisit itse tehdä jotain viestintäsi osalta.
                  Harjoittamasi imelät, fraaseja täynnä olevat lauseet eivät todellakaan tuo Jeesuksen kunniaa esille, vaan päin vastoin häpäisevät häntä.
                  Olen samaa mieltä.
                  Kun hengellisistä asioista kirjoittaa uskonnollisilla korulauseilla
                  ja äitelillä menneiden aikojen ilmaisuilla, pilkkaaminen ei ole kaukana.
                  "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

Kommentti

Olen modena samaa mieltä Natanaelin ja Solteron kanssa, kannattaa varoa ettei mene överiksi ilmaisut.
                    Että teidän lempeytenne tulisi kaikkien ihmisten tietoon..

Kommentti

Tuollaisessa yllä mainitussa pilkkaamisen kohde ei minun mielestäni ole kuitenkaan Jumala, vaan meidän ihmisten perinteet ja tapa puhua ja vastata klisein. Käsitän sen jonkinlaisena itseironiana, joka on ihan terveellistä silloin tällöin, mutta samaa vitsiä ei tietenkään kannata liian usein toistaa.

Trollaamisesta jos puhutaan, niin en pidä niin hirveän haitallisena sellaista niin överisti tehtyä trollaamista, jonka voi tunnistaa hyvin nopeasti. Paljon vaarallisempaa minun mielestäni on sellainen hyvin vakavalla naamalla esiintyvä trolli, joka jatkuvasti ja johdonmukaisesti tuo esiin jotain hyvin äärimmäistä ja harhaista kantaa. Mutta, koska tämän kaltaista trollaamista on hyvin vaikea erottaa oikeasta tietämättömyydestä tai tarhassa olemisesta, kuten tuolla ylempänä olevassa kirjoituksessa todettiin, siihen on vaikea puuttua. Sen voi kuitenkin tehdä, ettei provosoidu itse.
                      Viimeisin muokkaaja Sinttu; 25-11-17, 07:45.
                      "Vielä minä sanon: älköön kukaan luulko minua mielettömäksi; mutta vaikka olisinkin, ottakaa minut mieletönnäkin vastaan, että minäkin saisin hiukan kerskata."
                      2.Kor.11:16

Kommentti

Alun perin julkaissut Sinttu Katso viesti
                        Tuollaisessa yllä mainitussa pilkkaamisen kohde ei minun mielestäni ole kuitenkaan Jumala, vaan meidän ihmisten perinteet ja tapa puhua ja vastata klisein. Käsitän sen jonkinlaisena itseironiana, joka on ihan terveellistä silloin tällöin, mutta samaa vitsiä ei tietenkään kannata liian usein toistaa.

Trollaamisesta jos puhutaan, niin en pidä niin hirveän haitallisena sellaista niin överisti tehtyä trollaamista, jonka voi tunnistaa hyvin nopeasti. Paljon vaarallisempaa minun mielestäni on sellainen hyvin vakavalla naamalla esiintyvä trolli, joka jatkuvasti ja johdonmukaisesti tuo esiin jotain hyvin äärimmäistä ja harhaista kantaa. Mutta, koska tämän kaltaista trollaamista on hyvin vaikea erottaa oikeasta tietämättömyydestä tai tarhassa olemisesta, kuten tuolla ylempänä olevassa kirjoituksessa todettiin, siihen on vaikea puuttua. Sen voi kuitenkin tehdä, ettei provosoidu itse.
                        Mielestäni tällä foorumilla nimenomaan
                        ei ole yleisenä tapana puhua ja vastailla klischeillä ja fraaseilla,
                        vaan useimmat käyttävät aivan normaalia suomen kieltä.

Kun yksi henkilö kuitenkin harrastaa tuollaista menneiden aikojen fraseologiaa
                        monta kertaa päivässä
                        monissa eri keskusteluissa,
                        hän harjoittaa silloin itseironiaa vain itsensä suhteen.
                        Se ei ole kovin kiinnostavaa toisten osallistujien kannalta.

Tietenkin se on huvittavaa uskonnollista komiikkaa.
                        Mutta minkähänlaisen kuvan foorumilla vieraileva, uskonasioita tuntematon ihminen saa,
                        kun hän lukee esim. tällaisia lauseita:
                        "Toivoisinkin enemmän voitelua viestintään, jossa kuuluu veren ääni ja Jeesuksen kunnia ja kirkkaus rakkauden valtameren aalloilla."

Oletan hänelle tulevan mieleen, että foorumin jäsenet ja samalla muutkin uskovaiset
                        ovat aivan seonneita tai ainakin
                        edustavat jotakin kieroutuneiden hurmahenkien porukkaa.

Kommentti

Itse jollakin hassulla tavalla pidän kaanaan kielestä, minusta siitä tulee sellainen kodikas ja turvallinen tunne. Se jollain herttaisella tavalla painottaa sitä eroa, mikä meillä on maailman ihmisiin verrattuna: ollaan Taivaan kansalaisia ja meillä on oma yhteinen kielikin. Hengellisissä lauluissakin on usein tuota samaa kieltä: jalat pidät mullassa maailman, katseellani Taivasta tavoitan, tiedän minne matkaani tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...
                          Kunnia kuuluu Jumalalle.

Kommentti

Itse jollakin hassulla tavalla pidän kaanaan kielestä, minusta siitä tulee sellainen kodikas ja turvallinen tunne. Se jollain herttaisella tavalla painottaa sitä eroa, mikä meillä on maailman ihmisiin verrattuna: ollaan Taivaan kansalaisia ja meillä on oma yhteinen kielikin. Hengellisissä lauluissakin on usein tuota samaa kieltä: jalat pidät mullassa maailman, katseellani Taivasta tavoitan, tiedän minne matkaani tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...
                            Mutta eikös tämän foorumin ole tarkoitus olla myös evankelioiva,
                            siis uskosta osattomia herättelevä ja uskon perusasioita opettava?

Jos viestintä kuitenkin on pienen sisäpiirin keskinäistä, herttaisen kodikasta ja turvallista
                            kaanaankileistä vuodattelua,
                            epäilen sen aiheuttavan ei-uskovissa lähinnä huvittunutta tirskahtelua.

Myöskään kaikki uudestisyntyneet uskovat eivät ole tottuneet
                            kaanaan kieleen, koska siihen liittyy usein lahkohenkisyyden sävy.

Kaikki raamatulliset totuudet voi sanoa myös selkokielellä,
                            aivan tavallisia arki-ilmaisuja käyttämällä.

Kommentti

Niin on toivottavaa, että moni uskosta osaton tulisi uskoon tämän foorumin kautta. Muistan kun itse tulin uskoon ja luin yhden helluntailaisen uskonsisaren vieraskirjaa, johon hänen äitinsä oli kirjoittanut: Kilvoittele, että pääset kultakaupunkiin. En oikein ymmärtänyt ihan täysin, mitä se tarkoitti, mutta se kuullosti hienolta. Nyt toki ymmärrän.
                              Kunnia kuuluu Jumalalle.

Kommentti

Työstää...
                              X