Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Netanyahu haluaa Länsirannan juutalaissiirtokunnat liitettäviksi osaksi Israelia

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

Joos.21

45 Ei jäänyt täyttämättä ainoakaan kaikista niistä lupauksista, jotka Herra oli antanut Israelin heimolle, vaan kaikki

1.Kun.8
    56 "Kiitetty olkoon Herra, joka on antanut levon kansallensa Israelille, aivan niinkuin hän on puhunut. Ei ole jäänyt täyttämättä ainoakaan kaikista lupauksista, jotka Herra on antanut palvelijansa Mooseksen kautta.

Tuohon aikaan Jordanin itäpuolelta vain Baasan ja Gilead olivat israelilaisten asuttamia.
    Taisi siellä asua silloin muutakin porukkaa.

Kommentti

Otetaan uusiksi tuo Joos.1, jonka Japu toi esille.
      2 "Minun palvelijani Mooses on kuollut; nouse siis ja mene tämän Jordanin yli, sinä ja kaikki tämä kansa, siihen maahan, jonka minä annan heille, israelilaisille.
      3 Jokaisen paikan, johon te jalkanne astutte, minä annan teille, niinkuin olen Moosekselle puhunut.
      4 Maa erämaasta ja tuolta Libanonista aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan, saakka-koko heettiläisten maa-ja aina Suureen mereen asti, auringonlaskuun päin, on oleva teidän aluettanne.

Joosuan piti mennä siis Jordanin yli sen länsipuolelle ottamaan maa omaksi.
      Eufrat ei ole siellä päinkään.
      Herää siis kysymys, mistä on kysymys.

Toisekseen, minne israelilaiset astuivat?
      Taisi jäädä Eufratin lähelle astumatta, vaikka varmaankin manasselaisia sinne muutti jonkun verran.

Keitä ovat "teille"?

Egyptistä lähti israelilaisten mukaan sekakansaa.
      Jordanin yli menneistä sanotaan, että he olivat israelilaisia.

Nyt pitäisi saada myös käännösvaihtoehdot alkukielestä.
      Tämän asian kyseessä ollen olisi perusteltua epäillä myös tekstin peukalointia vuosisatojen kuluessa.

Kommentti

"Herran palvelijan Mooseksen kuoltua sanoi Herra Joosualle, Nuunin pojalle, Mooseksen palvelijalle, näin:
        "Minun palvelijani Mooses on kuollut; nouse siis ja mene tämän Jordanin yli, sinä ja kaikki tämä kansa, siihen maahan, jonka minä annan heille, israelilaisille.
        Jokaisen paikan, johon te jalkanne astutte, minä annan teille, niinkuin olen Moosekselle puhunut.
        Maa erämaasta ja tuolta Libanonista aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan, saakka-koko heettiläisten maa-ja aina Suureen mereen asti, auringonlaskuun päin, on oleva teidän aluettanne."
        (Joos. 1: 1-4)
        Minusta on itsestään selvä, että Herra lupasi Israelin kansalle, Jaakobin jälkeläisille,
        koko tuon alueen, jonka Hän Joosualle ilmoitti.
        Ja lupaus on ikuisesti pysyvä.
        "Golgatan veressä voima on, voima niin siunattu, verraton."

Kommentti

Alun perin julkaissut Natanaele Katso viesti
          Joosuan piti mennä siis Jordanin yli sen länsipuolelle ottamaan maa omaksi.
          Eufrat ei ole siellä päinkään.
          Herää siis kysymys, mistä on kysymys.
          Jordanin yli tietysti piti mennä koska sydänmaat oli sillä puolella. Kun mennään Israelia pohjoiseen, loppuu Jordan Hermon vuoren jälkeen ja siitä eteenpäin, koilliseen, tullaan Eufratin mutkaan. Sinne asti on Daavidin aikana ulottunut valtio, ainakin Raamattu kansalle kuvasta näkyy.

Kuulun helluntaiseurakuntaan. Onneksi on Jeesus.

Kommentti

Alun perin julkaissut Soltero Katso viesti
            "Herran palvelijan Mooseksen kuoltua sanoi Herra Joosualle, Nuunin pojalle, Mooseksen palvelijalle, näin:
            "Minun palvelijani Mooses on kuollut; nouse siis ja mene tämän Jordanin yli, sinä ja kaikki tämä kansa, siihen maahan, jonka minä annan heille, israelilaisille.
            Jokaisen paikan, johon te jalkanne astutte, minä annan teille, niinkuin olen Moosekselle puhunut.
            Maa erämaasta ja tuolta Libanonista aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan, saakka-koko heettiläisten maa-ja aina Suureen mereen asti, auringonlaskuun päin, on oleva teidän aluettanne."
            (Joos. 1: 1-4)
            Minusta on itsestään selvä, että Herra lupasi Israelin kansalle, Jaakobin jälkeläisille,
            koko tuon alueen, jonka Hän Joosualle ilmoitti.
            Ja lupaus on ikuisesti pysyvä.
            Mielestäni ei kannata tyytyä liian yksinkertaisiin ratkaisuihin, jos on nähtävissä kaksi erilaista keskenään ristiriitaiselta näyttävää asiaa.
            Tutkailin aihetta hieman lisää.

Jos otamme lähtökohdaksi sen,
            että se minne israelilaiset astuivat, on heidän maansa ja
            toisaalta uskomme todeksi sen Joosuan sanan, että Jumala täytti lupauksensa,
            huomaamme ristiriidan tuossa Eufrat-jutussa suhteessa niihin maa-alueisiin, jotka sukukunnille annettiin.

Lienee selvää, että siltä osin kuin Israelin sukukunnille maata jaettiin, he myös sinne jalallaan astuivat.

Jos sekä edellä kirjoittamani pitää paikkaansa ja tuo kartta pitää paikkansa, täytyy etsiä ratkaisu tuohon Eufrat rajana-kysymykseen.

Siihen tulee avuksi 1.Aik.5

9 Idässä heitä asui sen autiomaan laidoille asti, joka alkaa Eufratvirrasta, sillä heillä oli Gileadissa runsaasti karjaa.

Tuo 'heitä' tarkoittaa ruubenilaisia.

Kun vilkaistaan tarkemmin karttoja, voidaan todeta, että autiomaan toinen reuna rajoittuu Eufratiin.
            Sitten on noin 800 km ei mitään.
            Sitten on ruubenilaisten alue.
            He olivat paimentolaisia.
            Erämaassa ei kannata paimentaa varsinkaan, kun Gileadissa ja Baasanissa oli hyvät alueet siihen tarkoitukseen.

Näin nykyään:
            "Suurin osa maasta on kuivaa erämaata, mutta länsiosassa sataa marraskuun ja huhtikuun välisenä aikana.[1] Satunnaiset sateet tulevat tyypillisesti rankkoina sadekuuroina. Amman edustaa maan luoteisosan ilmasto-oloja.[17]"
            ​​​​​​

Kommentti

Tuo lause "Idässä heitä asui sen autiomaan laidoille asti, joka alkaa Eufratvirrasta", tarkoittaa mielestäni sitä, että ruubenilaisia asui autiomaan länsilaitaan asti- ei sen toisella puolella Eufratin rannalla.

Kommentti

Israelin heimot asettuivat ilmeisesti pienemmälle alueelle kuin se,
                jonka Herra lupasi Abrahamille ja myöhemmin Joosualle.
                Tosin Salomon aikana Israelin valtakunta ulottui jo Egyptin rajalta Eufrat-virtaan asti
                (1. Kun. 5:1).

Olen ymmärtänyt, että Jaakobin jälkeläiset eivät tottelemattomuutensa ja
                jumalattomuutensa takia saaneet valtaansa kaikkia niitä alueita,
                jotka Herra oli heille luvannut.
                Salomon jälkeenhän valtakunta jopa hajosi kahtia.
                Suurena syntitaakkana oli jatkuvasti se, että israelilaiset eivät karkottaneet
                kaikkia pakanakansoja vallatessaan alueitaan, vaan ottivat jopa heidän
                naisiaan vaimoikseen ja alkoivat palvella heidän jumaliaan.
                Seurasikin pakkosiirtolaisuus ja muita rangaistuksia.
                "Ja minä asetan sinun rajasi Kaislamerestä filistealaisten mereen ja erämaasta Eufrat-virtaan asti; sillä minä annan maan asukkaat teidän valtaanne, ja sinä karkoitat heidät tieltäsi.
                Älä tee liittoa heidän äläkä heidän jumaliensa kanssa.
                Älkööt he jääkö asumaan sinun maahasi, etteivät saattaisi sinua tekemään syntiä minua vastaan; sillä jos sinä palvelet heidän jumaliansa, on se sinulle paulaksi." (2. Moos. 23: 31-33)
                Em. lainauksen lopussa mainittu paula on varmaan vieläkin vaikuttamassa.
                Mutta aikanaan, kun israelilaiset ottavat Jeesuksen vastaan Messiaanaan,
                heidän maanpäällinenkin valtakuntansa laajenee sellaiseksi kuin se esi-isille luvattiin.
                Sitä ennen tapahtuu varmasti melkoisia mullistuksia,
                joita me, jo silloin ylöstemmatut, emme ole näkemässä, ainakaan tässä ruumiissa.

Kommentti

Sanotaanhan Raamatussa vielä aivan selkokielisesti että orjattaren poika ei saa periä Iisakin kanssa. Aabrahamin perintö tuli ainoastaan Iisakin kautta.

Tälläkin profetialla on sekä fyysinen rajattu toteutuminen että laajempi hengellinen toteuttuminen. Se, että olen tullut Jeesuksen kautta Aabrahamin perilliseksi ei kuitenkaan sisällä oikeutta periä itselleni maapalstaa eufratin rannalta.

Elämän virran rannalla minulla tosin on odottamassa palsta.
                  "Kamelikurjen siipi lepattaa iloisesti
                  hukkaan menee sen vaiva, mutta ei se sitä pelkää
                  Kun se kiitää ilmaa piesten, nauraa se hevoselle ja ratsumiehelle."

Kommentti

Alun perin julkaissut Soltero Katso viesti

Jumalan oikeudenmukaisuuteen sisältyy viha syntiä kohtaan.
                    Hän sanoi juutalaisille, kun he olivat vielä Jordanin itäpuolella, menossa valloittamaan
                    Luvattua maata:

"Kuule, Israel! Sinä menet nyt Jordanin yli laskeaksesi valtasi alle kansoja, jotka ovat sinua suuremmat ja väkevämmät, ja suuria, taivaan tasalle varustettuja kaupunkeja."

"Niin tiedä nyt, että Herra, sinun Jumalasi, käy sinun edelläsi niinkuin kuluttava tuli; hän hävittää heidät ja nöyryyttää heidät sinun edessäsi, ja sinä karkoitat heidät ja hukutat heidät nopeasti, niinkuin Herra on sinulle puhunut."

"Kun Herra, sinun Jumalasi, työntää heidät sinun tieltäsi, niin älä ajattele sydämessäsi näin: 'Minun vanhurskauteni tähden Herra on tuonut minut ottamaan tämän maan omakseni'. Sillä näiden kansojen jumalattomuuden tähden Herra karkoittaa heidät sinun tieltäsi.."
                    (5. Moos. 9: 1, 3-4)

Karkoitettavien kansojen jumalattomuudesta Jumala kertoo tässä:
                    "Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus.
                    Älä sekaannu mihinkään eläimeen, ettet siten itseäsi saastuttaisi. Älköönkä nainen tarjoutuko eläimelle pariutuaksensa sen kanssa; se on iljettävyys.
                    Älkää saastuttako itseänne millään näistä, sillä näillä kaikilla ovat itsensä saastuttaneet ne kansat, jotka minä karkoitan teidän tieltänne.
                    Ja maa tuli saastaiseksi, ja minä kostin sille sen pahat teot, niin että maa oksensi ulos asujamensa.
                    Sentähden noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni älkääkä mitään näistä kauhistuksista tehkö, älköön maassa syntynyt älköönkä muukalainen, joka asuu teidän keskellänne-
                    sillä kaikkia näitä kauhistuksia ovat tehneet tämän maan asukkaat, jotka olivat ennen teitä, niin että maa tuli saastaiseksi-
                    ettei maa teitäkin oksentaisi, jos te sen saastutatte, niinkuin se on oksentanut ulos sen kansan, joka oli ennen teitä.
                    Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä kauhistuksista, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät.
                    Sentähden noudattakaa minun määräyksiäni, ettette seuraisi niitä kauhistavia tapoja, joita on seurattu ennen teitä, ettekä saastuttaisi itseänne niillä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 18: 22-30)
                    Saastaisten kansojen synneiksi mainitaan aikaisemmissa jakeissa homouden lisäksi
                    myös veren syöminen, insesti, aviorikos ja muu haureus.
                    Herra siis rankaisi pakanakansoja niiden synneistä sillä tavalla, että otti heiltä pois heidän asuinalueensa
                    ja lahjoitti ne omalle kansalleen, juutalaisille.
                    Hän ei suinkaan palkinnut syntisiä kansoja antamalla niille uudet alueet,
                    vaan antoi heidät Israelin valtaan, tuhottavaksi ja karkotettavaksi.

Kaikkivaltiaalla on oikeus tehdä luomistöilleen mitä haluaa, olivat nämä sitten yksilöitä, kansoja tai maa-alueita.
                    Kiivaan ja vanhurskaan Jumalan edessä kannattaa meidänkin nöyrästi polvistua
                    ja anoa armoa ja varjelusta.
                    Täh? Jokaisen kansakunnan ihmistä pieni% on tehnyt noita,juutalaisitakin. Miksi nyt kun homous on Iraelissa hyväksytympää kuin koskaan,homoliitotkin salittu,niin Israel on mahtvampi ja voi paremmin kuin koskaan,eikö kirjoituksesi mukaan Jumalan vihan pitäisi näkyä kiivaampana kuin koskaan? Eikö Jumalan oikeudenmukaisuteen siällykään enää viha syntiä kohtaan?
                    Ei ole tarkoitus loukata kenekään uskonnolisa näkemyksiä,mutta eikö tuo ole aika ristiriitaista?

Kommentti

Alun perin julkaissut SPES Katso viesti

Täh? Jokaisen kansakunnan ihmistä pieni% on tehnyt noita,juutalaisitakin. Miksi nyt kun homous on Iraelissa hyväksytympää kuin koskaan,homoliitotkin salittu,niin Israel on mahtvampi ja voi paremmin kuin koskaan,eikö kirjoituksesi mukaan Jumalan vihan pitäisi näkyä kiivaampana kuin koskaan? Eikö Jumalan oikeudenmukaisuteen siällykään enää viha syntiä kohtaan?
                      Ei ole tarkoitus loukata kenekään uskonnolisa näkemyksiä,mutta eikö tuo ole aika ristiriitaista?
                      Ei Jumalan viha ja rangaistus tule aina välittömästi.
                      Hän haluaa hyvää ihmisille ja antaa aikaa parannukselle.
                      Jumala oli jo vanhan liiton aikaan hyvin kärsivällinen omaa kansaansa kohtaan,
                      armahti yhä uudelleen ja antoi uusia mahdollisuuksia.

Välillä oli hyviä kausia- luopumuksesta huolimatta, ja papit ja profeetat
                      julistivat rauhaa, vaikka todellista rauhaa ei ollut. (Jeremia 8. luku)
                      Lopulta kansan syntisyys ja luopumus meni niin pitkälle, että valtakuntaa
                      alettiin miehittää, se jakaantui kahtia ja väestö pakkosiirrettiin toisiin maihin.

Nyt vain osa maailman juutalaisista on palannut kotimaahansa,
                      ja siellä he ovat asuneet vasta muutaman vuosikymmenen.
                      Vaikka maa on ulkonaisesti vaurastunut, se on koko ajan epätasapainossa ja yksi maailman
                      kriisipesäkkeistä.
                      Palestiinalaiskysymys on jatkuvasti vaikea, naapurimaat ahdistelevat ja
                      juutalais- ja Israel-vastaisuus lisääntyy maailmassa.
                      Israel ei siis ole rauhan ja onnen olotilassa.

Israelin tulevat vaiheet eivät Raamatun valossa näytä helpoilta,
                      ennen kuin kansan jäännös ottaa Jeesuksen vastaan Messiaanaan.
                      Valtavat sodat ja ahdistukset ovat siellä odotettavissa, joista Raamattu puhuu esim
                      Hesekiel 38. luvussa.

Kommentti

poistettu viesti, syy kaksoisnikki
                        RBee
                        Viimeisin muokkaaja RBee; 16-02-18, 09:31.

Kommentti

Tuo koko länsiranta on sanana samanlainen historian vääristys kuin mitä palestiinakin on.

Kyse on Israelista, Samariasta ja Juudeasta. Ne ovat tuon alueen historialliset nimet.

Aluksi roomalaiset kostivat juutalaisille muuttamalla Israelin maa -nimen palestiinaksi (filistealaisten maa). Sitten arabien luotua jordanialaisista pakolaisista 'uuden' kansan niille siirrettiin tuo roomalaisten keksimä nimi. Sitten huomattiin että Raamattu on täynnä faktaa Samariasta ja Juudeasta juutalaisten alueena joten ne häivytettiin pois ja keksittiin tuo länsiranta. Minkä länsiranta? No tietenkin Jordanian länsiranta. Eli edelleen näkyy että kyse on Jordanian (Transjordania) kansanosasta.

Onneksi Jerusalemin nimi sentään ei enää ole Aelia Capitolina. Eli onneksi edes siinä muunnoksessa roomalaiset epäonnistuivat.

Kommentti

Kevennykseksi tähän erään juutalaisen huomio juutalaisista juhlista:

A summary of every Jewish holiday: They tried to kill us, we won, let's eat!
                            -Alan King

(yhteenveto kaikista juutalaisista juhlista: He yrittivät tappaa meidät, voitimme, nyt syödään!)

Kommentti

Työstää...
                            X