Ilmoitus

Supista
Ei tiedonantoja toistaiseksi.

Evankeliumia köyhille?

Supista
X
  • Suodatin
  • Aika
  • Näytä
Tyhjennä kaikki
uudet viestit

• Evankeliumia köyhille?

Aika ajoin ihmettelen sitä, milloin me muistamme köyhät keskuudessamme ja julistamme heille evankeliumia???
    Jeesus itse sanoi tästä asiasta mm. seuraavaa Lk. 4:18. "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen, 19. saarnaamaan Herran otollista vuotta". 20. Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt. 21. Niin hän rupesi puhumaan heille: "Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen".
    Siinä samassa huomaan miettiväni mm. seuraavia asioita:
    1. Katson erilaisten tulevien leirien leirimaksuja ja totean, ettei minulla olisi ollut varoja lähettää lapsiani noin kalleille leireille. Onko siis niin, ettei evankeliumi enää kuulukaan varattomien perheiden lapsille?
    2. Katselen ilmoituksia tapahtumista, jotka voisivat kiinnostaa itseäni tai jopa sitä uskomatonta naapuria, mutta se osallistumismaksun suuruus saa toteamaan, ettei tämäkään ole minua tai muita vähävaraisia varten. Jos parin kolmen päivän tapahtuman osallistumismaksut ovat kolmanneksen kuukauden eläkkeestäni pelkästään omalta kohdaltani ja mikäli haluasin ottaa mukaani pari ystävääni, niin se merkitsisi sitä, ettei siinä kuussa enää syötäisikään mitään. Taas jäi köyhä ulos.

Toki ymmärrän, että kuluja syntyy järjestelyistä ja toisinaan myös tarjoilusta, mutta olemmeko unohtaneet tasauksen periaatteen? Jos jollakin on yli oman tarpeen, niin eikö siitä voi jakaa niille, joilla ei ole? Vai kuvittelemmeko, että maksettuamme oman osuutemme. meidän ei tarvitse välittää muista?

Oma periaatteemme on ollut, ettemme rahasta evankeliumin julistuksesta, vaan luotamme siihen, että Herra täyttää todelliset tarpeemme, kun jaamme omastamme.
    Vaan miten on, unohdammeko köyhät ja heidänkin tarpeensa kuulla evankeliumi?
    Jumalan pieni kulkuri julistamassa Hänen armoaan toisillekin. Luterilaisuuden kautta helluntailaiseksi tullut ex-lut.nuorisotyöntekijä, -helluntaipastori, - helluntailähetystyöntekijä. Tehnyt työtä yhdessä eri seurakuntien kanssa.

Tähän on tultu, koska ei saa enää puhua kymmenyksistä, eikä uhraamisesta,
    eikä pitää uhripuheitakaan, eikä edes kertoa omille seurakuntalaisille, jos
    seurakunnassa on rahallisia tarpeita ja siitä huolimatta jokainen vain odottaa,
    että sieltä srkunnan kassasta löytyisi rahaa kaikkeen mahdolliseen.

Täälläkin on käyty monet kymmenyskeskustelut ja taidamme kuulua kanssasi niihin
    harvoihin, jotka olemme vielä sitä mieltä, että kyllä meille uudenliiton uskovillekin
    kuuluu kymmenysten maksu seurakunnalle siinä, kuin VL uskovillekin kuului ja että
    uhri on vasta sitä, mikä annetaan sen lisäksi, eikä se silti tarkoita sitä, että ne olisivat
    pakollisia, vaan jokainen sen mukaan, mitä sydän vaatii ja hiukan ihmettelen uskovaa,
    jonka sydän ei vaadi edes kymmenysten verran pitämään huolta oman seurakuntansa
    tarpeista.

Ja joo, ihan tietoisesti hiukan kärjistin......
    Viimeisin muokkaaja Vilja; 10-05-18, 08:08.
    Job 42:2. "Minä tiedän, että sinä (Herra) voit kaikki ja ettei mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa.

Kommentti

Eivät taida tässä pelkät kymmenykset auttaa, ellemme ihan aidosti ala välittää köyhistä ja vie heille evankeliumin sanomaa ilman rahaa ja hintaa. EI siinä auta, jos tuhlaamme käyttöömme saadut varat pelkästään oman mukavuutemme ja nautintojemme rahoittamiseen.
      Toisinaan meidän on syytä kysyä itseltämme: Mitä teemme sen eteen, että ne köyhätkin ja myös haluttomat saisivat kuulla evankeliumin. He eivät sitä kuule, jos heidän pitää siitä erikseen maksaa.
      Jumalan pieni kulkuri julistamassa Hänen armoaan toisillekin. Luterilaisuuden kautta helluntailaiseksi tullut ex-lut.nuorisotyöntekijä, -helluntaipastori, - helluntailähetystyöntekijä. Tehnyt työtä yhdessä eri seurakuntien kanssa.

Kommentti

Raha ratkaisee tänäpäivänä kaiken, inhimillisyys on täysin pannassa....

Kommentti

Luuk. 4:18
          "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen

Ajattelen, että tässä ei sanalla köyhä tarkoiteta ainoastaan huonossa taloudellisessa tilanteessa olevia. Evankeliumi kuuluu kaikille. Sana köyhä tässä tarkoittanee sitä, että ihminen, olipa hän varakas tai varaton tarvitsee evankeliumia - hän on köyhä sillä tavalla, että hän ei vielä ole kuullut evankeliumia.

Kommentti

Varmasti noinkin...

Mt 5:3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.

Totuuden ja iankaikkisuuden puolesta, Raamattu suunnan antajana, vapaaseurakunnassa.

Kommentti

Alun perin julkaissut epäilevä Katso viesti
              Raha ratkaisee tänäpäivänä kaiken, inhimillisyys on täysin pannassa....
              MInä en usko noin. Monessa kohdin toimitaan kyllä tuollaisen "raha ratkaisee"-periaatteen mukaan, mutta ainakin meidän ryhmämme toimii toisella periaatteella, samoin kuin moni muukin tuntemani joukko. Varat toimintaan tulevat muualta ja taas ihmisten auttaminen ja evankeliumin julistaminen kohdistuvat muualle.
              Pari käytännön esimerkkiä:
              1. Koska Teosto ja tekijänoikeusjärjestöt pyrkivät rahastamaan kaikesta, niin on pitänyt tehdä omaa musiikkia ja julkaista se Teostovapaana eli sellaisena, että sitä saa vapaasti soittaa ja laulaa. Ekaa tällaista Yhteysryhmän levyä lie jaettu jo lähes tuhat kappaletta ja seuraava on suunnitteilla, koska haluamme musiikkiamme laulettavan ja soitettavan vapaasti, jotta samalla Evankeliumi menisi eteenpäin. Ja ainakin toistaiseksi Herra on pitänyt tarpeistamme huolen.
              2. Olemme myös käyneet pitämässä joitakin tilaisuuksia kysymättä niistä rahaa. Nämäkin sen mukaan kuin olemme varoja saaneet vaikkapa nurmikon leikkuusta tms.
              3. Erilaista avustustavaraa on saatu ja viety eteenpäin taaskin rahaa kysymättä.
              Uskomme yhä, että Herra pitää huolen omistaan ja heidän tarpeistaan, kun Hänen omansa vain haluavat toimia Hänen tahtonsa mukaisesti.

Kommentti

Alun perin julkaissut anniina Katso viesti
                "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen

Ajattelen, että tässä ei sanalla köyhä tarkoiteta ainoastaan huonossa taloudellisessa tilanteessa olevia. Evankeliumi kuuluu kaikille. Sana köyhä tässä tarkoittanee sitä, että ihminen, olipa hän varakas tai varaton tarvitsee evankeliumia - hän on köyhä sillä tavalla, että hän ei vielä ole kuullut evankeliumia.
                Tuokin on osittain totta, mutta kuitenkin evankeliumin tulisi olla jokaisen saatavilla rahatta ja hinnatta. Jes.55:Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa. 2. Miksi annatte rahan siitä, mikä ei ole leipää, ja työnne ansion siitä, mikä ei ravitse? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvää, ja teidän sielunne virvoittuu lihavuuden ääressä. 3. Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää. Ja minä teen teidän kanssanne iankaikkisen liiton, annan lujat Daavidin armot.
                Kannattaa lukea hiukan laajemminkin mm. tuota Jesajan lukua.

Kommentti

Alun perin julkaissut ratam Katso viesti
                  Eivät taida tässä pelkät kymmenykset auttaa, ellemme ihan aidosti ala välittää köyhistä ja vie heille evankeliumin sanomaa ilman rahaa ja hintaa. EI siinä auta, jos tuhlaamme käyttöömme saadut varat pelkästään oman mukavuutemme ja nautintojemme rahoittamiseen.
                  Toisinaan meidän on syytä kysyä itseltämme: Mitä teemme sen eteen, että ne köyhätkin ja myös haluttomat saisivat kuulla evankeliumin. He eivät sitä kuule, jos heidän pitää siitä erikseen maksaa.
                  Ok...... puhummen siis eri asiasta.

Täällä omalla "aikavyöhykkeellämme" perusevankeliumi on vielä täysin ilmaiseksi
                  kaikkien halukkaiden kuultavissa ja esim. oma seurakuntamme ei peri mitään maksuja
                  mistään muista tilaisuuksista, kuin vain leireistä ja itse ajattelin asiaa vain tältä pohjalta.
                  Job 42:2. "Minä tiedän, että sinä (Herra) voit kaikki ja ettei mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa.

Kommentti

Asiassa mm. sellainen ongelma, että Jeesus ei sanonut: - He tulkoot kokouksiimme ja kuulkoot, jos mahdollisesti julistamme heille evankeliumia. Vaan hän sanoi: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille."
                    Toisaalta liian moni hengellinen tapahtuma tai leiri tai muu vastaava vaatii osallistujiltaan rahaa ja usein enemmän kuin ihmisellä on varaa tai halua käyttää hengellisten asioiden kuunteluun.
                    Noiden tapahtumien ja niihin liittyvien maksujen edessä jäänkin kyselemään: Emmekö luota Jumalaan, siihen, että Hän täyttää nuo taloudelliset tarpeemme? Kyllä ainakin itse olemme kokeneet, että Herra on pitänyt huolta kaikesta tarvittavasta esim. maksuttomilla taideleireillämme. (Toki jokaisen tuli tuoda omat taidevälineensä mukanaan, mutta majoitus ja ruoka hoitui ilman, että meidän olisi pitänyt niistä rahastaa.)

Kommentti

Alun perin julkaissut Vilja Katso viesti

Ok...... puhummen siis eri asiasta.

Täällä omalla "aikavyöhykkeellämme" perusevankeliumi on vielä täysin ilmaiseksi
                      kaikkien halukkaiden kuultavissa ja esim. oma seurakuntamme ei peri mitään maksuja
                      mistään muista tilaisuuksista, kuin vain leireistä ja itse ajattelin asiaa vain tältä pohjalta.
                      Usein se rukopushuoneen tai kirkon kynnys on aika korkea ylitettäväksi. Monet yrittävät sitten houkutella kuulijoita joillakin erikoistapahtumilla. Koska noista tapahtumista tulee "ylimääräisiä" kuluja, niin niistä tehdään sitten tavalla ja toisella maksullisia ja siten saadaan ne fyysisesti köyhät ja hengellisestikin köyhät pysymään poissa.
                      Halauaisinkin tietää, milloin viimeksi on tullut kysyttyä Herralta:
                      - MItä minun tulisi tänään tehdä?
                      - Mitä meidän tulisi yhdessä tehdä seuraavina päivinä ja vikkoina?
                      - Olenko valmis uhraamaan jotain omista varoistani ja mukavuudestani, jotta kaikki lähimmäiseni voisivat kuulla evankeliumin ja saisivat mahdollisuuden pelastua?

Kommentti

Alun perin julkaissut ratam Katso viesti

Usein se rukopushuoneen tai kirkon kynnys on aika korkea ylitettäväksi. Monet yrittävät sitten houkutella kuulijoita joillakin erikoistapahtumilla. Koska noista tapahtumista tulee "ylimääräisiä" kuluja, niin niistä tehdään sitten tavalla ja toisella maksullisia ja siten saadaan ne fyysisesti köyhät ja hengellisestikin köyhät pysymään poissa.
                        Halauaisinkin tietää, milloin viimeksi on tullut kysyttyä Herralta:
                        - MItä minun tulisi tänään tehdä?
                        - Mitä meidän tulisi yhdessä tehdä seuraavina päivinä ja vikkoina?
                        - Olenko valmis uhraamaan jotain omista varoistani ja mukavuudestani, jotta kaikki lähimmäiseni voisivat kuulla evankeliumin ja saisivat mahdollisuuden pelastua?
                        Voin Ratam tunnustaa, että aika useinkin, välillä jopa päivittäinkin on tullut tuotakin kyseltyä
                        itseltään mutta myöskin Herralta, mutta sattuneista syistä olen joutunut kysymään usein jopa
                        Pirkko-Liisa Linjaman runon sanoin näinkin:

"Riittääkö se kuule elämäntehtäväksi, kun on ollut jonkun vaimo ja joittenkin äiti?"

Riitäkö se Ratam Sinun mielestäsi?
                        Viimeisin muokkaaja Vilja; 13-05-18, 17:28.

Kommentti

Noin se menee.

Kommentti

Alun perin julkaissut Vilja Katso viesti

Voin Ratam tunnustaa, että aika useinkin, välillä jopa päivittäinkin on tullut tuotakin kyseltyä
                            itseltään mutta myöskin Herralta, mutta sattuneista syistä olen joutunut kysymään usein jopa
                            Pirkko-Liisa Linjaman runon sanoin näinkin:

"Riittääkö se kuule elämäntehtäväksi, kun on ollut jonkun vaimo ja joittenkin äiti?"

Riitäkö se Ratam Sinun mielestäsi?
                            Jos Herra ei sinun päivääsi muita tehtäviä antanut, kun olet Hänen tahtoaan kysellyt, niin minusta riittää. Tärkeintä lienee sittenkin kuuliaisuus Hänelle.

Kommentti

Siinäpä se, siksi peräänkuulutankin sitä, ettemme itse asettaisi kenenkään varallisuutta evankeliumin kuulemisen esteeksi.

Kommentti

Työstää...
                              X