Sivu 1 of 2 12 ViimeisinViimeisin
Tulokset 1 to 10 of 18

Viestiketju: Vammainen Samu ei päässytkään luokkaretkelle....... miten on tilanne Suomessa?

Tavallinen
    Guest

Vammainen Samu ei päässytkään luokkaretkelle....... miten on tilanne Suomessa?

Onko Suomen kouluissa ja erilaisissa laitoksissa havaittavissa selvää syrjintää heikkoja sairaita vammaisia kohtaan, jos ja kun muut "terveet" saavat edut ja matkat ja jotkut jäävät kotiin itkemään, kuin seuraavassa Samu jäi

http://www.iltalehti.fi/perhe/2011051913723651_pr.shtml

Tuossa taisi olla syynä sairaus, epilepsia, ei niinkään kehitysvammaisuus.
    Viime viikolla vein oman luokkani luokkaretkelle, kaikki ovat kehitysvammaisia. Mentiin metrolla ja ratikalla, ei mitään ongelmia.
    Last edited by Debora; 19-05-11 at 16:36.
    Veisaten, karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat sinussa." (Ps. 87)

Tavallinen
    Guest
    Hyvä, että tämän edes joku luki, kun minua ainakin syvästi kosketti Samun tarina etupäässä tämän takia

Ei kelvannut

- Kolme vuotta Samulle oli hehkutettu, että sitten viimeisellä luokalla mennään luokkaretkelle. Hän on jaksanut vaikeilta vammoiltaan ja kohtauksiltaan käydä koulua tätä retkeä odottaen, Saksala sanoo.

Saksala kertoo hiljattain joutuneensa jäämään sairauslomalle oudon lihassairauden vuoksi. Hän sanoo kuitenkin tarjoutuneensa omalla kustannuksellaan retkelle mukaan Samun tueksi.

- Tarjoustani ei kuitenkaan hyväksytty.

Super moderaattori piitsu's Avatar
    Luulisi, että erityisoppilaitoksessa epilepsia on aika yleinen sairaus opiskelijoilla. Onhan tuollainen matkalta pois jäänti järkyttävä asia, kun sitä on odottanut pitkään. Oli syy matkalta pois jättämiseen mikä tahansa, niin olisi luullut erityisoppilaitoksen osaavan hoitaa asian paremmin.
    Mutta kuinka kalliit ovat minulle sinun ajatuksesi, Jumala, kuinka suuri on niitten luku! Jos minä tahtoisin ne lukea, olisi niitä enemmän kuin hiekan jyväsiä." Kuulun helluntaiseurakuntaan.

Mutta syy poisjäämiselle ei siis ollut kehitysvammaisuus, koska muutkin oppilaat olivat sellaisia, vaan epilepsia. Vaikka avustaja tarjoutuisi mukaan omalla kustannuksellaan, vastuu on silti aina opettajalla. Tässä uutisessa on vähän yksipuolinen näkökulma, ja vielä vihjataan opettajan puolisoon, joka on koulun rehtori. Minusta se ei ole ihan asiallista.
    En jaksa uskoa, että kukaan olisi ilkeyttään jättänyt tämän pojan pois retkeltä.
    Kyllä minunkin sympatiani on pojan puolella, ja tuntuu pahalta. Mutta uutisessa on myös puutteensa. Olisiko opettajaa voitu myös haastatella?

Super moderaattori piitsu's Avatar
    Juu, tuo on kyllä ihan totta, mitä Debora kirjoitti. Tällaisissa jutuissa olisi hyvä olla myös toisen osapuolen näkökulma tiedossa.
    Mutta kuinka kalliit ovat minulle sinun ajatuksesi, Jumala, kuinka suuri on niitten luku! Jos minä tahtoisin ne lukea, olisi niitä enemmän kuin hiekan jyväsiä." Kuulun helluntaiseurakuntaan.

Oli miten oli, on tuo opettajan päätöstapa ja -ajankohta väärä.
    Asiasta olisi pitänyt käydä keskusteluja ja yrittää laatia sellainen retkimuoto, jossa olisi kaikilla ollut mahdollisuus osallistua.
    Jos näin ei olla toimittu, on tapaus syrjintätapaus.

"Samun äiti Jaana Mäkipää sekä nuorukaisen henkilökohtaisena avustajana kolmatta vuotta ollut Mirja Saksala ovat järkyttyneitä päätöksestä.

- Toimitin heille Samua hoitaneen lääkärin lausunnon, jonka mukaan mitään lääketieteellistä estettä ei ole Samun osallistumiselle, äiti sanoo.

Mirja Saksala puolestaan huomauttaa, että kehitysvammaisten koulussa on aina ollut epileptikkoja.

- Luokkaretki on aina ollut ammatillisesti suunniteltu kaikkien oppilaiden osallistumiseksi.

Saksala epäilee, että kiellon takana on Samun oma luokanopettaja. Opettaja vastaa kaikista oppilaaseen liittyvistä asioista, joten hänen sanansa ratkaisee myös retkelle osallistumisen.

- Ja turha siitä lienee valittaa, sillä opettajan puoliso on koulun rehtori, Saksala hymähtää."

Lainaus lehtijutusta. Yhdenkäden tietoa. Kuitenkin, osakin tuosta totta, on koulu toiminut todella väärin ja erityisoppilaitoksena tuomittavasti.

No olipas kurjajuttu ja kun lääkärikin oli sitä mieltä ettei estettä olisi ollut? Varmaan hän olis saanut jonkun erityishoitajan tai mikä se nyt oliskaan, mutta tuo juttu haisee jotenkin että muut ei halunneet poikaa mukaan? Ehkä siinä on joidenkin muiden vanhemmat kans painostaneet ja ehkä tuo poika ei vaan jotenkin sopinut joukkoon sopuisaan?

Tavallinen
    Guest

Se, että opettaja tai rehtori eivät kommentoi tai selitä asiaa julkisesti voi johtua siitä, että eivät saa, ovat vaitiolovelvollisuuden piirissä. Oppilaiden asioita ei voi kertoa maailmalle. Kannattaa ottaa huomioon myös se, että lähde tälle jutulle on Iltalehti.

En tarkoita, ettenkö ymmärtäisi tuon pojan tunteita, ei tuota hommaa varmaankaan kovin hienosti hoidettu. Mutta uskon, ennen kuin toisin todistetaan, että poisjäämiselle on jokin perusteltu syy. Lääkäri voi kirjoittaa todistuksen, mutta hänkään ei tule matkalle mukaan eikä ota vastuuta oppillaasta, vaan opettaja. Lääkäri ei välttämättä näe koko kuvaa.

Julkaisuoikeudet

• Sinä et voi julkaista uusia viestiketjuja
  • Sinä et voi julkaista vastauksia
  • Sinä et voi julkaista liitteitä
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •